Gå til innhold

Når PPT kobles inn, informasjonsformidling til foreldre etc


Anbefalte innlegg

Skrevet

PPT kobles inn på grunn av forsinket språkutvikling, så det blir logoped på sikt. Hvordan foregår hele prosessen med utredning(?) av ppt, til logoped, og kommunikasjon/involvering av/med oss foreldre under det hele? Jeg forstår det slik at hun vil jobbe med logopeden en gang i uken, men hva med oss hjemme? Bør ikke vi få informasjon om hva de har gjort, hva de øver på, "hjemmelekser", og evt litt veiledning selv til nøyaktig hva vi kan gjøre hjemme??? Barnehagen er lunken, mildt sagt, i kommunikasjonen, så jeg syns det var vanskelig å forstå prosessen. Noen med erfaring? 

Anonymkode: 47ca4...6b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og for ordens skyld, siden dette er KG, det er ingen autismediagnose eller lignende i bakhånd og det er kun språket barnehagen bemerker seg. 

Anonymkode: 47ca4...6b9

Skrevet

Du får lekser av logopeden ja, er lite effekt uten øving hjemme.

Anonymkode: a3399...498

Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Er det skole eller barnehage det er snakk om? Det er vanlig med møte med foreldrene ig at dere får ting dere må trene på hjemme. 

Anonymkode: 920fd...0a2

Skrevet

Vi hadde møter både med ppt for å følge opp fremganf og vi var jo med barnet til logopedtimene. Vi fikk råd, veiledning og øvelser å gjøre hjemme. 

Anonymkode: 3a6db...dc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du får lekser av logopeden ja, er lite effekt uten øving hjemme.

Anonymkode: a3399...498

Takk! Jeg prøvde å spørre ped.lederen om dette, men fikk ikke gode svar. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvor gammelt er barnet? Er det skole eller barnehage det er snakk om? Det er vanlig med møte med foreldrene ig at dere får ting dere må trene på hjemme. 

Anonymkode: 920fd...0a2

Blir 4 i høst. Står barnehage i innlegget, men jeg bør ha spesifisert med alder! Takk for svar. 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi hadde møter både med ppt for å følge opp fremganf og vi var jo med barnet til logopedtimene. Vi fikk råd, veiledning og øvelser å gjøre hjemme. 

Anonymkode: 3a6db...dc4

Så godt å høre. Nå er jeg oppgitt over barnehagen igjen som ikke kunne fortelle om prosessen, de fikk det til å høres ut som vi ikke kom til å få noen informasjon med mindre de videreformidlet det. Og det er de elendig på. 

Anonymkode: 47ca4...6b9

  • Liker 1
Skrevet

Hvis barnehagen ikke er god på å svare, så ville jeg rett og slett tatt en telefonsamtale til ppt og hørt hvordan det vil foregå med logopedtimene og hva dere hjemme skal gjøre, etc.

Anonymkode: e33f1...8f0

Skrevet

Jeg jobber i PPT. Når vi får et barn henvist til oss, kaller vi alltid inn foreldrene til samtale hos oss og legger planen videre i lag. Har barnehagen og dere sendt en formell henvisning til PPT? Har PPT startet saken? 

Anonymkode: 5e235...75e

  • Liker 1
Skrevet

Snakk med PPT om dette. Si hva dere forventer og ønsker, fortell om opplevelsen rundt barnehagen og at du ønsker at dem skal komme mer på banen. Barnehagen må også være delaktige i dette for best mulig resultat. Hør om logoped evnt barnehage kan skrive i en notatbok etter hvert møte, så dere ser hva som har blitt gjort og hva dere kan gjøre hjemme. 

Anonymkode: 2466e...381

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber i PPT. Når vi får et barn henvist til oss, kaller vi alltid inn foreldrene til samtale hos oss og legger planen videre i lag. Har barnehagen og dere sendt en formell henvisning til PPT? Har PPT startet saken? 

Anonymkode: 5e235...75e

Samme her. Først samtale med foreldre, så observasjoner i bhg og samtaler med de voksne i bhg. Noen ganger språktester med barnet, og sjekklister til foreldre og bhg. Ender i en sakkyndig rapport som sier noe  om behovet til barnet for spesped-hjelp. Hos oss var logoped en begrenset ressurs, så dessverre ikke alle som fikk det som burde ha. Spespedhjelpen var som regel også timefestet veiledning til foreldre.

Anonymkode: a3561...fcb

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis barnehagen ikke er god på å svare, så ville jeg rett og slett tatt en telefonsamtale til ppt og hørt hvordan det vil foregå med logopedtimene og hva dere hjemme skal gjøre, etc.

Anonymkode: e33f1...8f0

Dette er planen så fort(!) henvisningen er sendt 😊

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg jobber i PPT. Når vi får et barn henvist til oss, kaller vi alltid inn foreldrene til samtale hos oss og legger planen videre i lag. Har barnehagen og dere sendt en formell henvisning til PPT? Har PPT startet saken? 

Anonymkode: 5e235...75e

Nei, barnehagen må fylle ut sin del før vi fyller ut vår del, så forhåpentligvis løpet av uka. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Samme her. Først samtale med foreldre, så observasjoner i bhg og samtaler med de voksne i bhg. Noen ganger språktester med barnet, og sjekklister til foreldre og bhg. Ender i en sakkyndig rapport som sier noe  om behovet til barnet for spesped-hjelp. Hos oss var logoped en begrenset ressurs, så dessverre ikke alle som fikk det som burde ha. Spespedhjelpen var som regel også timefestet veiledning til foreldre.

Anonymkode: a3561...fcb

Oi, så det kan hende vi ikke får logoped inn i bildet? Nå ble jeg litt bekymret. Hun har vansker med talespråket i form av ufullstendige setninger/forenklede setninger, ord som er uttalt veldig feil enda hun egentlig kan bokstavene og lydene som kreves hvis det uttales alene. En av de ansatte har jobbet litt med henne alene for å øve/sjekke ut litt over det siste halvåret, men det er altså ikke nok. Hva skal til for å få logoped på banen? 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Snakk med PPT om dette. Si hva dere forventer og ønsker, fortell om opplevelsen rundt barnehagen og at du ønsker at dem skal komme mer på banen. Barnehagen må også være delaktige i dette for best mulig resultat. Hør om logoped evnt barnehage kan skrive i en notatbok etter hvert møte, så dere ser hva som har blitt gjort og hva dere kan gjøre hjemme. 

Anonymkode: 2466e...381

En notatbok var et god tips, det skal jeg foreslå! 

Anonymkode: 47ca4...6b9

Skrevet

Logoped kan dere få fastlegen til å skrive henvisning til . Alle timer blir dekket av HELFO . Barnehagen har her tatt dere med for lite i prosessen . Når henvisningen har gått igjennom skal dere få en samtale med ppt . Eller første samtale kan foregå i barnehagen med dere tilstede . Det må skrives en sakkyndig vurdering om hvilke tiltak som skal skje i barnehagen . Barnehagen er pliktig til å tilrettelegge for barnet . Så er det viktig å ha samarbeids møter . Med dere , barnehagen og ppt etterhvert . I det store bildet her er det logopeden som skal veilede dere . Den sakkyndige vurderingen skal også sendes til dere . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er planen så fort(!) henvisningen er sendt 😊

Nei, barnehagen må fylle ut sin del før vi fyller ut vår del, så forhåpentligvis løpet av uka. 

Oi, så det kan hende vi ikke får logoped inn i bildet? Nå ble jeg litt bekymret. Hun har vansker med talespråket i form av ufullstendige setninger/forenklede setninger, ord som er uttalt veldig feil enda hun egentlig kan bokstavene og lydene som kreves hvis det uttales alene. En av de ansatte har jobbet litt med henne alene for å øve/sjekke ut litt over det siste halvåret, men det er altså ikke nok. Hva skal til for å få logoped på banen? 

En notatbok var et god tips, det skal jeg foreslå! 

Anonymkode: 47ca4...6b9

Det er ikke sikkert det er nødvendig med en logoped for å jobbe med dette. En vanlig spesialpedagog skal ha god kunnskap om å jobbe med språket, evt. får pedagogen veiledning fra logopeden. Som forelder bør du repetere setningen riktig når hun forenkler den. Hvis hun for eksempel sier "Anna koppen," kan du gjenta "jeg vil ha koppen," for eksempel. Og les masse for barnet på en "aktiv måte." Stopp opp og forklar ord, få henne til å gjøre frempek, hvis hun ikke er var på det spør henne hva ord betyr etc. 

 

og så bør alltid syn og hørsel sjekkes grundig!

Anonymkode: 920fd...0a2

  • Liker 2
Skrevet

Her var det helsestasjonen som sendte henvisning til logoped.. Ppt var ikke involvert. Fikk komme til hos logopeden ganske raskt.

Barnehagen tok ikke tak i så mye, annet at de sa de skulle ha språkgrupper. Men nå var dette rett før Korona, så ting falt litt bort fra barnehagens side. Logopeden var aldri i barnehagen, det var jeg som var med sønnen min til logopedens kontor, så jeg hadde direkte kontakt med logopeden hele veien.

Logopeden her i kommunen har begrenset kapasitet, så var egentlig ikke så mye oppfølging å skryte av, men kan også være fordi det ganske raskt ble fastslått at det ikke var særlig store språkutfordringer hos sønnen min. Så de timene vi hadde med ca 3 mnd mellomrom var mest for å sjekke at det var utvikling.

Anonymkode: 345e2...309

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

PPT kobles inn på grunn av forsinket språkutvikling, så det blir logoped på sikt. Hvordan foregår hele prosessen med utredning(?) av ppt, til logoped, og kommunikasjon/involvering av/med oss foreldre under det hele? Jeg forstår det slik at hun vil jobbe med logopeden en gang i uken, men hva med oss hjemme? Bør ikke vi få informasjon om hva de har gjort, hva de øver på, "hjemmelekser", og evt litt veiledning selv til nøyaktig hva vi kan gjøre hjemme??? Barnehagen er lunken, mildt sagt, i kommunikasjonen, så jeg syns det var vanskelig å forstå prosessen. Noen med erfaring? 

Anonymkode: 47ca4...6b9

Vi har det slik selv. Barnehagen suger på å fortelle oss hva han har jobbet med på språktimer. Om vi spør hva de har gjort blir vi enten sett rart på at nei det aner ikke de som er på avdelingen eller så blir vi sett på som kravstore som forventer å få vite slik og de går fram med tonen at de skal lage til møter og styr bare for at vi lurer på hvordan det hadde gått den dagen🤦🏼‍♀️ Veldig irriterende. 

 

Anonymkode: d854e...29a

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2022 den 17.58):

Vi har det slik selv. Barnehagen suger på å fortelle oss hva han har jobbet med på språktimer. Om vi spør hva de har gjort blir vi enten sett rart på at nei det aner ikke de som er på avdelingen eller så blir vi sett på som kravstore som forventer å få vite slik og de går fram med tonen at de skal lage til møter og styr bare for at vi lurer på hvordan det hadde gått den dagen🤦🏼‍♀️ Veldig irriterende. 

 

Anonymkode: d854e...29a

Det er AKKURAT slik jeg opplever det nå når jeg ber om informasjon om andre ting, og tenker det ikke blir bedre selv om det er mer "alvorlige" ting. Jeg ønsker f.eks informasjon om mat og hva hun har spist løpet av dagen fordi hun har en intoleranse som gjør at hun får i seg litt lite næringsrik mat, er småspist og sliter med forstoppelse. Vi må tilpasse maten hjemme litt etter hva hun har spist i barnehagen, og når vi skal spise, og hver eneste dag jeg spør om hun har spist godt så ser de dumt på meg før de må gå å lete etter andre ansatte som kanskje har fått det med seg... Akk. 

AnonymBruker skrev (På 29.8.2022 den 11.32):

Her var det helsestasjonen som sendte henvisning til logoped.. Ppt var ikke involvert. Fikk komme til hos logopeden ganske raskt.

Barnehagen tok ikke tak i så mye, annet at de sa de skulle ha språkgrupper. Men nå var dette rett før Korona, så ting falt litt bort fra barnehagens side. Logopeden var aldri i barnehagen, det var jeg som var med sønnen min til logopedens kontor, så jeg hadde direkte kontakt med logopeden hele veien.

Logopeden her i kommunen har begrenset kapasitet, så var egentlig ikke så mye oppfølging å skryte av, men kan også være fordi det ganske raskt ble fastslått at det ikke var særlig store språkutfordringer hos sønnen min. Så de timene vi hadde med ca 3 mnd mellomrom var mest for å sjekke at det var utvikling.

Anonymkode: 345e2...309

Æsj, at jeg ikke visste dette før! Det hadde vært så mye greiere å gå gjennom helsestasjonen og å få oppriktig deltatt i prosessen med logopeden. Tro om det er mulig å sende henvisning fra to forskjellige instanser? Siden den fra barnehagen må via ppt først uansett? 

AnonymBruker skrev (På 29.8.2022 den 11.31):

Det er ikke sikkert det er nødvendig med en logoped for å jobbe med dette. En vanlig spesialpedagog skal ha god kunnskap om å jobbe med språket, evt. får pedagogen veiledning fra logopeden. Som forelder bør du repetere setningen riktig når hun forenkler den. Hvis hun for eksempel sier "Anna koppen," kan du gjenta "jeg vil ha koppen," for eksempel. Og les masse for barnet på en "aktiv måte." Stopp opp og forklar ord, få henne til å gjøre frempek, hvis hun ikke er var på det spør henne hva ord betyr etc. 

 

og så bør alltid syn og hørsel sjekkes grundig!

Anonymkode: 920fd...0a2

Takk for mange gode tips! Så jeg skal bruke "jeg" på barnets vegne når jeg repeterer? Og ikke "du"? Det er slike råd jeg har savnet hele veien, og tenker at vi kunne kommet lengre hvis vi hadde fått slik hjelp tidligere. 

Anonymkode: 47ca4...6b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er AKKURAT slik jeg opplever det nå når jeg ber om informasjon om andre ting, og tenker det ikke blir bedre selv om det er mer "alvorlige" ting. Jeg ønsker f.eks informasjon om mat og hva hun har spist løpet av dagen fordi hun har en intoleranse som gjør at hun får i seg litt lite næringsrik mat, er småspist og sliter med forstoppelse. Vi må tilpasse maten hjemme litt etter hva hun har spist i barnehagen, og når vi skal spise, og hver eneste dag jeg spør om hun har spist godt så ser de dumt på meg før de må gå å lete etter andre ansatte som kanskje har fått det med seg... Akk. 

Æsj, at jeg ikke visste dette før! Det hadde vært så mye greiere å gå gjennom helsestasjonen og å få oppriktig deltatt i prosessen med logopeden. Tro om det er mulig å sende henvisning fra to forskjellige instanser? Siden den fra barnehagen må via ppt først uansett? 

Takk for mange gode tips! Så jeg skal bruke "jeg" på barnets vegne når jeg repeterer? Og ikke "du"? Det er slike råd jeg har savnet hele veien, og tenker at vi kunne kommet lengre hvis vi hadde fått slik hjelp tidligere. 

Anonymkode: 47ca4...6b9

Ja, det kan du godt gjøre, men det var ikke hovedpoenget mitt, bare repeter setningen riktig slik du tenker barnet burde sagt det, typ;  «jeg vil ha koppen». Ikke spør eller konfronter bare  gi mange repetisjoner av riktig formulering. Noen barn trenger mange fler repetisjoner. Men det aller viktigste du gjør for å øke ordforrådet er å lese aktivt med barnet! 

Anonymkode: 920fd...0a2

Skrevet

Jeg hadde opostartsmøte med logopeden. Også ringte han innimellom for å fortelle om hvordan det gikk. 

Anonymkode: 8592e...203

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det kan du godt gjøre, men det var ikke hovedpoenget mitt, bare repeter setningen riktig slik du tenker barnet burde sagt det, typ;  «jeg vil ha koppen». Ikke spør eller konfronter bare  gi mange repetisjoner av riktig formulering. Noen barn trenger mange fler repetisjoner. Men det aller viktigste du gjør for å øke ordforrådet er å lese aktivt med barnet! 

Anonymkode: 920fd...0a2

Hun virker ikke særlig interessert i lesing, tuller mest, følger ikke med og nynner og synger i stedet, det er veldig kjedelig å lese da 😅 Men hun får kanskje med seg ting likevel? De sier i barnehagen at hun er veldig glad i lesestunder, fatter ikke hva de gjør annerledes 😅

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hadde opostartsmøte med logopeden. Også ringte han innimellom for å fortelle om hvordan det gikk. 

Anonymkode: 8592e...203

Det høres jo bra ut, da, at han selv tok iniativ til kontakt 😊

Anonymkode: 47ca4...6b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...