AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #1 Skrevet 28. august 2022 Tidligere år har det vært mye oppstyr rundt tenåringer og dyre merkejakker. Nå har vi en tenåring selv, og i denne tiden er det dyre sko som er saken. «Alle» de andre i den kule gjengen har sko til 3000 + og han vil også bruke sine opptjente penger på dyre sko. Han er egentlig en reflektert gutt men her står jeg fast i diskusjonen. Andre med samme diskusjoner? Hvordan når man frem? Og hvor mye skal jeg bestemme over hans egne penger av rene etiske årsaker? Anonymkode: 92302...816
AnonymousBruker Skrevet 28. august 2022 #2 Skrevet 28. august 2022 Har aldri vært den personen som må til en hver tid ha det samme som de andre, men hun som står på sida. Høres kanskje kjipt ut, men jeg er svært glad som 18-åring nå at jeg valgte det. De pengene trenger jeg jo til langt viktigere ting (men forstår at skoene er det viktigste for han akkurat nå). Hadde det vært mulig å spørre han direkte om hvorfor han må ha det de andre har? Gir det han noe glede, eller hadde det vært mulig å få frem at det er en tid etter den "verste ungdomstida" pengene trengs mest? Hva er det som er så spesielt med de skoene, er de virkelig såå fine og kule? Har igjen full forståelse for at det er det som opptar han mest, og det er rett og slett bare sånn det er, men man må også være realistiske og ærlige. Mine foreldre er snille og gavmilde, men har heller ikke penger til merkeklær, og det er nettopp fra de jeg har skjønt at dyre klær ikke er det viktigste som finnes. Det er de som har lært meg å spare mest mulig, og være minimalistisk og realistisk. Håper ikke dette ble for komplisert, men jeg synes det skal være lov til å være ærlige når man kjenner på at man ikke har de "riktige" pengene til det. Hadde jeg vært i samme situasjon (som forelder) ville jeg ha hatt dårlig samvittighet for å ha sagt forsiktig nei, men samtidig litt stolt. Å kjøpe det dyreste av det dyreste går ikke i lengden... 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #3 Skrevet 28. august 2022 Åpne et fond eller noe sånt så pengene blir «borte», utilgjengelig. Greit å bruke litt av egne penger, men greit å passe litt på. Det er fort gjort å ha brukt mye mer enn man trodde når man førstes begynner. Har en stesønn der penger kommer inn og penger går ut uten å tenke noe på hvor mye det er, han bare gjør hva han er vant til. Du kan jo også legge til at om tenåringen kan bruke så mye på sko, så kan han få lov til å kjøpe alle klær selv, bare for å se hvor populært det blir å kjøpe de overprisa skoene. Anonymkode: 78f43...c1f 2
fru Alving Skrevet 28. august 2022 #4 Skrevet 28. august 2022 Hvis det er hans penger så la ham få bruke de. Da ser han jo hva et par så dyre sko faktisk koster. 18 2
Nasse Nøff Skrevet 28. august 2022 #5 Skrevet 28. august 2022 Hvor kommer de opptjente pengene fra? Har han spart alle ukepengene sine fordi han aldri bruker penger? Julegave fra besteforeldre? Konfirmasjonsgave? Eller sparer dere barnetrygden til ham? I de to første tilfellene ville jeg latt ham bruke pengene, mens jeg er litt i tvil med de to andre. 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #6 Skrevet 28. august 2022 Det er en kombinasjon av bursdagspenger og oppsparte ukepenger. Han har opprettet en egen sparekonto som han har kalt sko. I tillegg har vi en egen sparekonto for langsiktig sparing, som han ikke får tilgang på. Det kjenner han til. Så det handler ikke om at han (vi) ikke har råd, men mer at jeg skulle ønske vi som familie ikke er med på å bidra til presset om å kjøpe denne type ting. Jeg synes det er hårreisende materialistisk, og det når verden står i en krise. Men jeg kan ikke tvinge mitt syn på han, jeg forstår det. Anonymkode: 92302...816 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #7 Skrevet 28. august 2022 Dette blir bare verre. Først sko, så jakke, så DEN buksa osv. osv. Sett foten ned nå. Ikke gi pengegaver heller, med mindre det blir satt på sperret konto fram til han skal studere, ta lappen osv. Anonymkode: 4267a...32b 2 1
Gjest Luksusbia Skrevet 28. august 2022 #8 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Tidligere år har det vært mye oppstyr rundt tenåringer og dyre merkejakker. Nå har vi en tenåring selv, og i denne tiden er det dyre sko som er saken. «Alle» de andre i den kule gjengen har sko til 3000 + og han vil også bruke sine opptjente penger på dyre sko. Han er egentlig en reflektert gutt men her står jeg fast i diskusjonen. Andre med samme diskusjoner? Hvordan når man frem? Og hvor mye skal jeg bestemme over hans egne penger av rene etiske årsaker? Anonymkode: 92302...816 La han bestemme over egne penger. 3k for sko er ikke så dyrt hvis det er god kvalitet!
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #9 Skrevet 28. august 2022 Har også en som ønsker seg dyre Nike sko, da inngikk vi kompromiss om at jeg betalte 800 siden det var ca det prissjiktet vi hadde havna i om jeg bestemte sko, så betalte han resten av sparepenger. Dvs bursdagspenger, ukepenger osv Anonymkode: df7bb...467 3 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #10 Skrevet 28. august 2022 Luksusbia skrev (3 minutter siden): La han bestemme over egne penger. 3k for sko er ikke så dyrt hvis det er god kvalitet! Jo, det er det LUKSUSBIA. Dessuten betaler ungdom for merker og trender, ikke kvalitet. Anonymkode: 4267a...32b 4
Gjest Luksusbia Skrevet 28. august 2022 #11 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, det er det LUKSUSBIA. Dessuten betaler ungdom for merker og trender, ikke kvalitet. Anonymkode: 4267a...32b Det står ikke hva slags sko det er engang. Hva vet du om kvaliteten?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #12 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er en kombinasjon av bursdagspenger og oppsparte ukepenger. Han har opprettet en egen sparekonto som han har kalt sko. I tillegg har vi en egen sparekonto for langsiktig sparing, som han ikke får tilgang på. Det kjenner han til. Så det handler ikke om at han (vi) ikke har råd, men mer at jeg skulle ønske vi som familie ikke er med på å bidra til presset om å kjøpe denne type ting. Jeg synes det er hårreisende materialistisk, og det når verden står i en krise. Men jeg kan ikke tvinge mitt syn på han, jeg forstår det. Anonymkode: 92302...816 Kan dere ordne så han må jobbe litt for det? Jeg husker når jeg var tenåring så ville jeg ha alt mulig, men når jeg måtte tjene pengene selv så satt de mye hardere. Kan hende at han etter 75 oppvasker for hånd ikke vil bruke de pengene på ètt par sko liksom Anonymkode: 2d975...d7f 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #13 Skrevet 28. august 2022 Luksusbia skrev (12 minutter siden): La han bestemme over egne penger. 3k for sko er ikke så dyrt hvis det er god kvalitet! Det er neppe jaktstøvler eller selskinnboots det er snakk om...... Anonymkode: 2d975...d7f 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #14 Skrevet 28. august 2022 Det er dyre Nike sko det er snakk om. Anonymkode: 92302...816 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #15 Skrevet 28. august 2022 Luksusbia skrev (6 minutter siden): Det står ikke hva slags sko det er engang. Hva vet du om kvaliteten? Fordi det er en TENÅRING. Og neste år er disse skoa "ute", og jakten er igang igjen. Så dyre sko er en investering dersom vi skal snakke kvalitet. Noe som ikke engang er et tema i tenåringshjerner på jakt etter å følge gjengen. Anonymkode: 4267a...32b 2 3
Nasse Nøff Skrevet 28. august 2022 #16 Skrevet 28. august 2022 Med egen sparekonto som han har kalt sko ville jeg klart latt ham kjøpe dem når han har spart opp nok. Langt bedre enn å bruke pengene på sjokolade. Det er en fin læring i å spare, og fint til å sette tingene litt i perspektiv. Det er et merkepress, men det er veldig stor forskjell på et par dyre sko som man virkelig ønsker seg og jobber for, og at man ikke kan gå i klær som ikke er fra Polo, hvis du skjønner hva jeg mener. 23
Gjest Luksusbia Skrevet 28. august 2022 #17 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er dyre Nike sko det er snakk om. Anonymkode: 92302...816 Du kan jo motivere han til å kjøpe noen for 2000 eller noe, men mener at han bør få bruke bursdags og ukepenger som han vil!
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #18 Skrevet 28. august 2022 Selvsagt latt han bruke de oppsparte pengene, herregud har han spart då må han få bruke de på det han vil Anonymkode: 727e5...a87 9 1
iNord Skrevet 28. august 2022 #19 Skrevet 28. august 2022 har en selv. blir litt svett 😅 men hos oss er penger spart av gaver til fri bruk på ting på ønskelista, ber h*n bare skjønne at det kan være lurt å kjøpe litt rimeligere enn først tenkt, slik at det er igjen penger til andre ting på lista. J 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #20 Skrevet 28. august 2022 Hva tenker du er passende sum for et par sko? Da kan han legge til resten selv feks? Tenåringen her i huset ønsker seg stadig dyre ting. Mye av det han har kjøpt,har han kjøpt for jule,bursdag og lommepenger.Han kjøper blant annet Canada goose,Fendi, Gucci. Jeg synes det er helt greit at han lærer å spare før han bruker og å disponere penger. Jeg kan jo ikke forvente at han alltid vil disponere midlene på samme måte som jeg synes er fornuftig. Jeg liker også å kjøpe litt dyrere merker. Anonymkode: c74dc...5a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå