Gå til innhold

Angst mtp jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i utgangspunktet en jobb jeg elsker. I løpet av de årene jeg har hatt jobben, så har jeg fått flere og flere arbeidsoppgaver, både fordi det har tilkommet nye prosjekter, men også fordi jeg har overtatt enkelte oppgaver til personer som har pensjonert seg. Arbeidsoppgavene mine har blitt mange, og jeg står med mye ansvar helt alene. Jeg er redd for å gjøre feil, redd for å ikke få gjort alt, og redd for å glemme noe jeg burde gjort. Forrige år var alt for mye jobbmessig. 

Av helt andre grunner har jeg nå vært langtidssykemeldt lenge. Sykdomsmessig er jeg snart klarert for jobb igjen, men hodet er IKKE klart for jobb. Jeg tror jeg opplever angst bare av tanken på å være tilbake på jobb! Det føles helt overveldende!! I tillegg har vi fått nye programmer på jobb i den tiden jeg har vært borte, som jeg også må klare å sette meg inn i samtidig med alt annet jeg må få gjort. 

Og det er kun jeg som gjør min jobb, og det er ingen som naturlig kan ta over noen av mine oppgaver. Altså jeg kan ikke dele oppgaver med noen, jeg er leder over min egen seksjon. 

Det er nesten så ille at jeg vurderer å bytte jobb, men jeg må jo uansett tilbake til den jobben jeg har inntil videre, og nå har jeg vært så lenge borte at jeg er enda mer redd for å gjøre feil eller glemme det jeg burde gjort. 

Vet ikke hva jeg skal gjøre og er ganske fortvilet over hele situasjonen. 

Anonymkode: 5c4b1...ed1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du ikke har tid til det har du ikke tid til.  Hva skjer med det som ikke blir gjort? Se for deg det. Hva skjer. Hvilke konsekvenser får det. Er det ditt firma og dere mister kunder så er det det som skjer. Er det en etat eller annen sitt firma så må de ansette noen til å hjelpe deg. Det går naturligvis ikke å øke en persons oppgaver i det uendelige, og for hver gang du får gjort alt så gir du beskjed om at det virker. 

Å stresse tapper deg bare for energi. Stressmestring kan du lese om. En ting av gangen osv. 

Anonymkode: acff4...088

Skrevet

Har du vært langtidssykemeldt så er det selvfølgelig noen som har steppet inn og tatt over dine arbeidsoppgaver, så din rolle i selskapet er ikke så viktig som du selv liker å tro at den er. 

Anonymkode: 7301f...e7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har du vært langtidssykemeldt så er det selvfølgelig noen som har steppet inn og tatt over dine arbeidsoppgaver, så din rolle i selskapet er ikke så viktig som du selv liker å tro at den er. 

Anonymkode: 7301f...e7a

Trådstarter her. De har selvfølgelig satt inn en vikar for meg så lenge jeg har vært langtidssykemeldt, men den vikaren kutter de ut når jeg kommer tilbake. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Av helt andre grunner har jeg nå vært langtidssykemeldt lenge. Sykdomsmessig er jeg snart klarert for jobb igjen, men hodet er IKKE klart for jobb. Jeg tror jeg opplever angst bare av tanken på å være tilbake på jobb!

Du må ta opp dette med legen din, og være tydelig. Selv om sykdommen du er sykemeldt for er over, så er du i ferd med å bli (har blitt?) overbelastet av jobben din uavhengig av denne sykdommen. Hør om det er mulig å fortsette i gradert sykemelding en stund til, basert på dette. Da får du en myk start med kortere dager. Vær tydelig og konkret når du forklarer legen hvordan du har det!

Kanskje arbeidsplassen din også kan beholde vikaren din overlappende med deg i en periode på noen måneder. Da har du noen å dele arbeidsoppgavene med, og kan prøve å tydeliggjøre for arbeidsgiver at alt dette er for mange oppgaver for én 100% stilling, og at du trenger å dele ansvaret med noen.

Anonymkode: c574f...dc6

Skrevet

Kan du be de ansatte en til på din «avdeling» du kan dele oppgaver med? 

Alternativet er jo sykemelding eller at de muligens må ansatte 2 for å erstatte deg. Det er ikke gitt at det du har er en enmannsjobb. 

Anonymkode: 7973b...403

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...