Gå til innhold

Vil dere ikke vite hvor barna er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har dukket opp nok en middagstråd, og når jeg leser slike tråder er det alltid en ting jeg begynner å lure på. Er det virkelig vanlig at barn, helt ned i fem-seksårsalderen bare blir med andre barn hjem fra skolen uten avtale og uten å si fra til foreldrene? Hvis dere kommer hjem til tomt hus, lurer dere ikke på hvor barna er?

Her avtaler vi alltid med foreldrene på forhånd om noen barn skal være med mitt hjem. Vi har innprentet barnet med at hun alltid skal si fra og spørre om lov før hun går noe sted, også i helgene og om ettermiddagene. Er ikke det vanlig? Blir dere aldri bekymret for at barna skal bli borte nå dere ikke vet hvor de er sånn i timesvis?

- Hønemor

Anonymkode: 572c7...ebd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig avtales det. Eller foreldrene ringer og spør om barnet kan være med hjem ved henting. 

Anonymkode: 998ee...87d

• Liker 1
Skrevet

Når barna blir større går/sykler de til hverandre. Vi foreldre vet selvsagt hvor de går da også, men har sjeldent en konkret avtale om når barnet må komme hjem. Da spiser de ofte hos hverandre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig avtales det. Eller foreldrene ringer og spør om barnet kan være med hjem ved henting. 

Men mange sier at de ikke avtaler? Hvis foreldrene har snakket sammen på forhånd forsvinner jo hele "skal de ha mat eller ikke"-dilemmaet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men mange sier at de ikke avtaler? Hvis foreldrene har snakket sammen på forhånd forsvinner jo hele "skal de ha mat eller ikke"-dilemmaet.

Eh, tuller du nå??😅🙈😂

• Liker 3
Skrevet

Bor på bygda og ingen her i bygda avtaler. Ungene er hos hverandre, leker ute og har det gøy uten at alt må planlegges og styres av foreldrene. De har den friheten vi hadde da vi vokste opp på 80-tallet🤩

Anonymkode: 3ab04...c89

• Liker 6
Skrevet

Frem til utgangen av 2. klasse gikk de fullt på SFO så da måtte vi jo avtale besøk og henting, inkl middag el ikke. Så kom to år med covid og lite besøk. Nå går de i 5. og 6. klasse og ordner med besøk selv. Har de en venn på besøk får de omtrent alltid tilbud om mat. Er det 4-5 på besøk tenker vi de kan dra hjem å spise. 

Anonymkode: 683bf...2d7

Skrevet

Bor på bygda og ingen her i bygda avtaler. Ungene er hos hverandre, leker ute og har det gøy uten at alt må planlegges og styres av foreldrene. De har den friheten vi hadde da vi vokste opp på 80-tallet🤩

Det høres koselig ut på en måte, men jeg ville altså bekymret meg noe voldsomt om jeg ikke visste hvor min unge var. Det blir sikkert lettere når de er større. TS.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det høres koselig ut på en måte, men jeg ville altså bekymret meg noe voldsomt om jeg ikke visste hvor min unge var. Det blir sikkert lettere når de er større. TS.

Når barna er store nok til å gå fritt rundt har de gps-klokke eller mobil. 

• Liker 1
Skrevet

Frem til utgangen av 2. klasse gikk de fullt på SFO så da måtte vi jo avtale besøk og henting, inkl middag el ikke. Så kom to år med covid og lite besøk. Nå går de i 5. og 6. klasse og ordner med besøk selv. Har de en venn på besøk får de omtrent alltid tilbud om mat. Er det 4-5 på besøk tenker vi de kan dra hjem å spise. 

Anonymkode: 683bf...2d7

Ja slik er det her å. Om der er 1-2 på besøk, klarer vi alltids å diske opp nok mat. Men er det flere enn det, ber vi de gå hjem å spise. Forklarer at vi rett og slett ikke har nok mat. Om de insisterer på å bli og sier de ikke er sultne, sier vi at de må ha middag på lik linje med alle andre, og at de kan møtes senere. Våre har heller ikke gått på sfo etter 1 klasse 

Anonymkode: 1b4d8...4b0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når barna er store nok til å gå fritt rundt har de gps-klokke eller mobil. 

Ingen av ungene her i bygda har gps-klokke og mobilene ligger hjemme. De lærer tidlig å ta vare på seg selv ute 

• Liker 3
Skrevet

Det stod ikke i tråden?

Anonymkode: 53f17...08f

• Liker 1
Skrevet

Stusser av og til over foreldre som sender barna ut og dermed hjem til andre barn i nabolaget omtrent hver dag. I timesvis. Går de bare ut fra at naboene forer barna deres? Altså nabofamilier de ikke kjenner engang. 

Anonymkode: 40498...e08

• Liker 2
Skrevet

Selv om noe ikke er avtalt betyr det vel ikke at man ikke vet hvor barnet er? Det kan jo være spontant og man som forelder vet om det likevel selv om man ikke vet det dagen i forveien..

Anonymkode: 0d220...4d0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ingen av ungene her i bygda har gps-klokke og mobilene ligger hjemme. De lærer tidlig å ta vare på seg selv ute 

Det hadde jeg ikke likt.. Her har de alle mulighet til å kontaktes av foreldrene sine.  

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Stusser av og til over foreldre som sender barna ut og dermed hjem til andre barn i nabolaget omtrent hver dag. I timesvis. Går de bare ut fra at naboene forer barna deres? Altså nabofamilier de ikke kjenner engang. 

Jeg hadde overhodet ikke likt om det kom barn til oss uten at foreldrene visste om det..  og spesielt om jeg ikke kjente foreldrene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde overhodet ikke likt om det kom barn til oss uten at foreldrene visste om det..  og spesielt om jeg ikke kjente foreldrene. 

De vet at barnet drar hjem til naboer, barnet har en sånn gps klokke. Men de kjenner oss ikke og barna våre er ikke like gamle. Barnet har vært her i opptil 5 timer, og da har jeg sendt barnet hjem… Ser dette barnet drar til forskjellige nabofamilier på denne måten, snakk om så godt som hver eneste dag. 

Skrevet

Lærte min klokka før han begynte å forlate hjemmet alene. Alltid beskjed om å komme hjem 1615 til middag (dagens kose- og pratestund hos oss), og tidspunkt for å komme hjem om kvelden (ut fra alder).

Anonymkode: cf26e...0e8

Skrevet

Her har de blitt med hverandre hjem uten avtale siden 1. klasse ja. Men foreldre blir selvsagt informert. Dukket det opp noen her, så sendte jeg melding med enten (som oftest) "Ola ble med Martin hjem fra skolen, er det greit at han er her?" eller "Ola ble med Martin hjem, men det passet ikke i dag, så han er på vei hjem nå."

Jeg fik lignende meldinger selv hver gang mitt barn ikke dukket opp hjemme etter skolen.

Nå går de i 6. klasse og alle har telefon selv, men jeg spør alltid de som er med hjem fra skolen om foreldrene vet at de er her. Kommer de på døra senere på dagen så regner jeg med at de har sagt fra når de gikk hjemmefra.

Anonymkode: e707e...69c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her har de blitt med hverandre hjem uten avtale siden 1. klasse ja. Men foreldre blir selvsagt informert. Dukket det opp noen her, så sendte jeg melding med enten (som oftest) "Ola ble med Martin hjem fra skolen, er det greit at han er her?" eller "Ola ble med Martin hjem, men det passet ikke i dag, så han er på vei hjem nå."

Jeg fik lignende meldinger selv hver gang mitt barn ikke dukket opp hjemme etter skolen.

Nå går de i 6. klasse og alle har telefon selv, men jeg spør alltid de som er med hjem fra skolen om foreldrene vet at de er her. Kommer de på døra senere på dagen så regner jeg med at de har sagt fra når de gikk hjemmefra.

Anonymkode: e707e...69c

Fin måte å løse det på👍🏻 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...