Gå til innhold

Hvordan vet man forskjell på sterke kynnere å rie?

Anonym21345

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dersom de ikke går over når du legger deg på sofaen og slapper av, så er det mest sannsynlig rier.

Anonymkode: 58dee...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid en faktisk vet forskjellen. Jeg opplevde det selv, og var inne flere ganger med spørsmål om ekte rier. Eneste forskjellen var ustabiliteten kynnere/modningsriene hadde. Men smertene var identiske, og like ille. Sykehuset kunne heller ikke svare på om det var rier eller ikke ved sjekk, men ettersom de ga seg, så var det ikke rier da. Også eneste måten de kunne fortelle meg om jeg var i fødsel, var å sjekke åpning og modning inni der. Og beskjeden var nesten hver gang. Det er ikke fødsel på gang akkurat nå, men dra hjem og hvil, og kom tilbake når de tar seg opp/blir regelmessige,og baby er her om få dager...

Men kynnere i seg selv skal ikke være vonde, men kan oppleves ubehagelige og ugreie. De skal også gi seg om du skifter stilling, eks om du får kynnere når du er aktiv, kan du legge deg ned, da skal de avta, og motsatt om du slapper av, så skal de slutte når du beveger deg litt. En paracet kan hjelpe om de er litt vonde, eller en god og varm dusj. Ved ekte rier vil ikke hverken bevegelse/avslapping/paracet eller en dusj hjelpe. De vil ikke forsvinne. Men er du usikker. Så kan du ringe føden og høre hva de tenker. Men som oftest er du ikke i tvil om det er rier når de starter. Men for noen kan det være umulig å vite forskjellen.

Anonymkode: 6a22b...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del føltes kynnerne annerledes ut enn rier, men dette oppleves kanskje forskjellig fra person til person. Kynnerne var ikke vonde, mens riene var vonde helt fra starten. Som en skarp smerte nederst i magen, og kynnerne kjennes mer ut som kramper uten at det var vondt. 

🤩Denne ventetida på at riene skal begynne er så spennende! Husker det som helt magisk, selv om jeg vet at jeg ble litt sprø også😅Masse lykke til i tida som kommer! 

Anonymkode: aa571...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riene var regelmessige (kom med ca 6 minutters mellomrom her når jeg først merket noe var på gang), og bygget seg mer opp som en bølge med en topp. Ellers kjentes ikke de første riene så ulikt kynnere. 

Anonymkode: 8f6b3...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig vanskelig å vite forskjell. Eller, en kan i hvert fall ha noe som kjennes som rier uten å være i fødsel, det er mulig det er maserier og ikke kynnere. Det virker også som det er ganske individuelt.

For meg var kynnerne plutselig der, og så var det over, mens riene bygget seg opp som en bølge med topp før de slapp igjen. Smertene jeg til tider hadde ved kynnere var mer murrende, og litt uavhengig av kynnerne. Det var vondt og murret uten at smerten kom og gikk nøyaktig samtidig som kynneren. 

Det hjalp ikke på mine kynnere å legge meg ned eller slappe av, tvert i mot hadde jeg ekstra mye av det før jeg sovnet når jeg lå i sengen på kveldstid. 

Jeg har hatt noe som bygget seg opp akkurat som riene mine, og kjentes akkurat ut som rier, men som stoppet opp igjen flere ganger de siste ukene av svangerskapene. Det tror jeg var maserier, men jeg har omtalt det som kynnere. Forskjellen på det og fødselsrier var at det ikke ble sterkere og sterkere og hyppigere og hyppigere, og at det stoppet igjen etter noen timer. 

Anonymkode: d2cdd...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kynnerne mine var aldri vonde. Ja, magen strammet seg, men ingen smerter.

De første riene mine var derimot vonde helt fra starten. Absolutt ikke slik at jeg skrek eller noe, men vonde. Husker jeg fikk skikkelig vondt, langt nede i magen, og trodde det var fordi jeg hadde holdt meg (altså ikke tisset, det kan jo gjøre vondt om man holder seg for lenge). Løp på do for å tisse, og det tok ikke så lang tid før smerten kom en gang til, og det var da det gikk opp for meg at det nok var rier.

Anonymkode: 7c67e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kjentes kynnere og rier helt ulikt ut. Det gjorde vondt på forskjellige steder. Kynnere kjente jeg i lyskene og helt på toppen av magen. Rier kjente jeg i ryggen og midt i magen, men absolutt ingenting i lyskene.

Anonymkode: 7708d...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig at man kjenner rier og kynnere så forskjellig. Mine kynnere gjorde vondt i hele magen og riene gjorde bare vondt nederst på magen🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg var kynnere som krampe i magen, slitsomt men ikke vondt. 

Modningsrier var langdryge, varte i 1-2 minutter og som sterke tak av de mest ubehagelige menssmerter. 

Rier var kortere, hyppigere og startet mildere enn modningsriene, og tok seg opp til de verst tenkelige menssmerter. 

Anonymkode: 33274...cf0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kynner kjente jeg som strekk fra magen og nesten opptil halsen, fikk ikke puste ordentlig mange ganger. Rier var noe helt annet da hadde jeg vondt i ryggen.

Anonymkode: db2e6...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke forskjellen helt til jeg fikk rier. 

Da skjønte jeg at kynnere var kynnere. 

Jeg ville sagt, generelt sett, at hvis du er i tvil om det er rie eller kynner så er det som regel kynner. Ikke nødvendigvis alltid, men rier SKAL være sterkere og mer smertefulle enn kynnere. 

Anonymkode: efe83...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kynnere var ikke vonde. Trodde lenge det var babyen som lå å spente seg utover før jordmor fortalte meg på en kontroll at det var kynnere.

Alle er forskjellige, men de fleste vil nok kjenne forskjell når fødselen er kommet skikkelig igang iallfall. For de fleste er det en annen smerte/sterkere smerte

Anonymkode: 9c06b...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym21345 skrev (På 28.8.2022 den 21.11):

Hilsen usikker førstegangs(uke 37)

For meg var det vesentlig større smerter med riene. Det var sånn at jeg måtte holde pusten igjen og fikk skikkelig mageknip mens det varte. Mistanken for at det var rier ble sterkere da jeg nærmet meg slutten av svangerskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen på sterke kynnere og svake rier, var for meg at rien kom i en "bølgeform"; altså bygget seg gradvis opp og slapp gradvis taket, mens kynnerne var av/på. 

Ved sterke rier var det overhodet ikke tvil, de var en helt annen type smerte, og jeg hadde dem kun helt nederst i magen, mens de kraftige kynnerne gjorde vondt i hele magen. 

Anonymkode: d86e9...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...