Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når forbrukerøkonom Silje gir gode sparetips i en tid som nå koker kommentarfeltet av «hva med oss trygda» kjenner jeg blir flau på folks vegne. 
Hun gir råd til vanlige folk med familier og jobber. 
de uføre skal alltid hyle i kommentarfeltet om lite 

Anonymkode: 32897...8a7

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparetips kan brukes av alle, er bare å sortere tipsene - feks tips om billån er rettet mot de som har bil osv.

Anonymkode: f4e63...9a8

• Liker 7
Skrevet

Nytter ikke å spare når vanlig lønn er så lav. Skatter er for høye. Vi betaler oss ihjel pga korrupte ledere.

Anonymkode: a9634...17e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nytter ikke å spare når vanlig lønn er så lav. Skatter er for høye. Vi betaler oss ihjel pga korrupte ledere.

Jo, økonomisk styring hjelper uansett. Det er altfor mange som sløser penger fordi «det ikke nytter uansett». Det er feil.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå har jeg ikke lest rådene hennes, og uttaler meg derfor på generelt grunnlag.

Problemet med disse tipsene er at de som oftest er tilpasset "luksusfellekandidatene", det vil si de som har et overforbruk. 

Det er ikke noe galt med det, det er viktig at disse rådene kommer, men jeg er en av de som savner råd om hvordan de som allerede har et nøkternt forbruk, som ikke har et overforbruk, også kan spare.
Det er sikkert mange løsninger for oss også, men de kommer ikke frem.

Det eneste rådet jeg har sett som er direkte rettet mot de som allerede har et nøkternt forbruk er å be om avdragsfrihet på lån, eller å forlenge løpetiden på lånet.

Og det er et godt råd for de som har muligheten til å gjøre dette.

Poenget mitt er at økonomene fokuserer på å spare hundrelapper og tusenlapper, men de som allerede har et nøkternt forbruk bruker ikke unødvendige hundrelapper og tusenlapper, de behøver tips om å spare kroner og øre.
Og slike småtips har jeg ennå til gode å se komme fra noen økonomer.

Anonymkode: a3b0a...e5c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Problemet med disse tipsene er at de som oftest er tilpasset "luksusfellekandidatene", det vil si de som har et overforbruk. 

Det er ikke noe galt med det, det er viktig at disse rådene kommer, men jeg er en av de som savner råd om hvordan de som allerede har et nøkternt forbruk, som ikke har et overforbruk, også kan spare.

Det eneste rådet jeg har sett som er direkte rettet mot de som allerede har et nøkternt forbruk er å be om avdragsfrihet på lån, eller å forlenge løpetiden på lånet.

Poenget mitt er at økonomene fokuserer på å spare hundrelapper og tusenlapper, men de som allerede har et nøkternt forbruk bruker ikke unødvendige hundrelapper og tusenlapper, de behøver tips om å spare kroner og øre.

Det Silje tipser om er å ha en buffer for uforutsette utgifter, og det er gode råd for oss som har normal inntekt. Hvis vaskemaskinen går i stykker, har man penger til det f.eks. Det er jo råd de fleste egentlig allerede gjør. Det er bare det at de som er veldig fattige får ikke det til, så da klager de.

Anonymkode: 358a4...114

• Liker 1
Skrevet

Enda en uførehets tråd

Anonymkode: 7061d...753

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Enda en uførehets tråd

Kjære deg. Kan du slutte å lage drama og tolke alt i verste mening? Du gir oss et dårlig rykte . Du oppnår ingenting annet enn det. 

Dette er heller ikke hets. Du ødelegger ordet hets og skader folk som reelt blir utsatt for det. 

Hilsen ufør. 

Anonymkode: 8d292...3c5

• Liker 8
Skrevet

problemet med de aller fleste sånne avis-artikler er at det er vinklet inn mot folk som spiser ute på restaurant (eller bestiller take-away mat) flere ganger i uken. Eller de kjøper svindyr mat på for eksempel cafe, eller i kantinen på arbeidsplassen deres, hver eneste dag. Noe som selvfølgelig koster penger. Folk som har svindyre abbonnementer på for eksempel se på TV eller mobiltelefonen og med Internett. Pluss at dem abbonnerer på flere forskjellige aviser / tidsskrifter, og har massevis av penger stående på for eksempel Trumf-kontoen eller lignende bonus-ordninger. 

det drar sikkert inn massevis av "klikk" til alle sånne avis-artikler, hvor det står sånn kan du spare masse, masse penger!!! liksom. Men dette er fremdeles ikke noe særlig som "hjelper" fattige mennesker. 

Anonymkode: 49c4e...20c

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjære deg. Kan du slutte å lage drama og tolke alt i verste mening? Du gir oss et dårlig rykte . Du oppnår ingenting annet enn det. 

Dette er heller ikke hets. Du ødelegger ordet hets og skader folk som reelt blir utsatt for det. 

Hilsen ufør. 

Anonymkode: 8d292...3c5

Nei. Det er hets om jeg synes det er hets.

• Nyttig 1
Skrevet

Et av de aller viktigste rådene som man bør ha høyt på listen får man aldri: Sjekk renten på boliglån og bytt bank når noen kan gi et bedre tilbud.

Det monner utrolig mye mer enn å ikke ha Netflix.

Folk må huske at hun ikke er en nøytral rådgiver men jobber med DnB. og dermed utelukker slikt som ikke gavner bankens interesser.  

• Liker 3
Skrevet

Det er kanskje ikke så dumt å se på alle abonnementene sine heller. Jeg syns det trekker masse penger ut på mye rart. Jeg tror jeg har abonnementer til sikkert 1000 kroner i mnd, og det er bare sånne abonnementer jeg egentlig ikke bruker noe særlig. Hadde jeg sagt opp alt, hadde jeg hatt 1000 kroner ekstra til sparing. Hvis jeg hadde stoppet veldedighet,  hadde det blitt enda mer, men akkurat veldedighet syns jeg man skal gi til. Jeg har akkurat byttet bilforsikring også, det sparte jeg 200 kroner i mnd på. Ikke så mye, men alt hjelper. Det er lurt å sjekke om man kan få billigere forsikringer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, men da er kanskje ikke sparetipsene rettet mot deg. 

Anonymkode: adc8f...4f9

Skrevet

Jeg er enig med deg, TS! Det er så mange som bare MÅ kommentere, og fortelle hele verden at Silje er "dum" og tenker kun på de som har mye penger... De kommenterer det om og om igjen hver gang noe blir lagt ut. Det er aldri bra nok. Det er mange med lite penger som har store fordommer mot de som har så de klarer seg. Det lyser gjennom at mange med lite penger - uføre eller ei - bare MÅ kritisere og snakke ned og liksom fordumme ekspertene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man trenger ikke være luksusfellekanditat selv om man overforbruker penger... Mange har bare bruk for å tenke seg om, og kanskje de kan bruke pengene smartere, slik at de når målene sine fortere.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enda en uførehets tråd

Hjelpe med! Har du sett kommentarfeltene på facebook når det gjelder slike sparetips? Det hagler inn med fattige som bare MÅ klage fordi det ikke var rettet mot dem. Det er en uting at enkelte grupper går ut på facebook og håner alle som har det bedre enn dem! Hele tiden - klager på sparetips for DE kan ikke spare, klager på at man må ha abonnent for å lese, og at avisene er SÅÅÅÅÅ smålige fordi de ikke lar dem med lite penger lese gratis osv. TS har helt rett i det hun sier; jeg blir også flau over folk som hele tiden skal spille "fattigkortet" og fordumme ekspertene i kommentarer i hytt og pine. Det er pinlig!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det Silje tipser om er å ha en buffer for uforutsette utgifter, og det er gode råd for oss som har normal inntekt. Hvis vaskemaskinen går i stykker, har man penger til det f.eks. Det er jo råd de fleste egentlig allerede gjør. Det er bare det at de som er veldig fattige får ikke det til, så da klager de.

Det var det jeg regnet med,  at det var overflatiske og selvsagte råd.

"Ha en buffer til uforutsette utgifter "- klokt råd, men hvordan legge seg opp en buffer?

-ta med matpakke 

- ta med kaffe på termos

- kjøp klær brukt

-kutt antall abonnement/streamingtjenester

Ok, igjen smarte råd, men hva når alle måltider spises hjemme, kaffen også, ingen abonnementer ut over mobil, og det siste klesplagget som ble kjøpt var en trepakning med truser på salg for tre år siden?

Slike generelle råd hjelper ikke de som har lite å rutte med, for å hjelpe den må man ha i dybden,  og det er det veldig få som tar seg bryet med å gjøre.

Jeg er ikke i den situasjonen nå at jeg må bruke samme krone tre ganger, men jeg har vært der, og jeg forstår reaksjonene når de går inn på artikler om sparing og "dette må du gjøre nå"  og ikke finner noe som passer dem.  Det er fortvilende!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk med lav lønn betaler veldig lite skatt, så den må du lengre ut på landet med

• Liker 1
Skrevet

Hva med å tenke selv rett og slett?

Eller er ikke det på moten for tiden, siden man ikke kan lese/høre om det på nett?

Anonymkode: 574c7...2dc

• Liker 1
Skrevet

Alle disse fantastiske tipsene er jo rettet mot folk med god lønn?? Ikke mot folk som er på minstesats. Er det så vanskelig for andre å skjønne at man kan bli en smule provosert?

Anonymkode: 23154...9b9

Skrevet

Problemet er vel at de som er trygdet allerede har brukt alle sparetiltak for lenge siden. Når strømmen kostet 1 kr per kwh har de sluttet å sløse, nå at prisen er som den er har de ingenting å gå på.

Anonymkode: 1920b...76f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...