AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #1 Skrevet 28. august 2022 Hei! Jeg er en kvinne som siden pandemien har slitt psykisk, mest depresjon. Da jeg endelig ble henvist til poliklinisk så var terapeuten rask med å ta frem emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Selv om jeg har tatt diverse tester og intervjuer som jeg scorer veldig lavt på så insisterer hun på at dette er diagnosen min. Mine foreldre og samboer kjenner heller ikke igjen noen av symptomene hos meg. Dette er ikke for å snakke ned noen med denne diagnosen, siden det er en alvorlig lidelse som gir mange utfordringer for de det gjelder. Jeg er i hovedsak deprimert. Jeg var ferdig på skolen midt i pandemien i 2020 så det var utfordrende å skaffe jobb og jeg gikk lenge uten arbeid. Dette og mangelen på sosial kontant brakte meg til slutt inn i depresjon. Jeg føler borderline som diagnose settes alt for lett på kvinner. For min behandler er det iallfall lite gehør og har fått beskjed om at «denne diagnosen er svært vanlig hos kvinner». Jeg synes dette er ekstremt fordomsfullt og skadelig. Jeg har byttet behandler men hun har bare tatt utgangspunkt i det tidligere behandler har skrevet. Jeg vurderer å slutte med hele poliklinikken fordi jeg verken får gehør for depresjonen min så jeg opplever behandlingen som mer belastende enn hjelpsom. Jeg blir oppriktig skremt av psykiatrien som kaster en alvorlig diagnoser på en «fordi det er en kvinnelidelse». Hvordan forventer egentlig psykiatrien at man skal få god behandling med eller uten diagnosen når det foreligger slike fordommer?? Det er noe som er alvorlig galt med holdingene i psykiatrien både når det kommer til kvinner og diagnosen borderline, noe som jeg finner uendelig trist. Anonymkode: db437...0d4 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #2 Skrevet 28. august 2022 De med emosjonelt ustabil pf er de som får absolutt mest og lengst behandling i psykiatrien av alle diagnoser. Det fins tilogmed egne terapier kun for de med eupf og de fleste gruppebehandlingene som fins på dps er for de med eupf. Den myten om at det er en så forhatt lidelse er så ubrukt, men noen liker jo å være i offerrollen. Anonymkode: e31d6...5c6 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #3 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De med emosjonelt ustabil pf er de som får absolutt mest og lengst behandling i psykiatrien av alle diagnoser. Det fins tilogmed egne terapier kun for de med eupf og de fleste gruppebehandlingene som fins på dps er for de med eupf. Den myten om at det er en så forhatt lidelse er så ubrukt, men noen liker jo å være i offerrollen. Anonymkode: e31d6...5c6 Jeg kjenner noen med borderline og vil ikke si at hun tar på seg noen offerrolle. Hun har virkelig jobbet med seg selv og hennes symptomer har vært mer «innadvendte». Det jeg reagerer på er at dette er en «kvinnelidelse». Dette er ikke mine ord. Så om man kommer inn til enkelte behandlere så er dette det første de begynner å utrede. Jeg har selv ikke diagnosen men reagerte på hvor fort de satte i gang med utredningen selv om mine plager var typiske for depresjon. Anonymkode: db437...0d4 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #4 Skrevet 28. august 2022 Diagnosen er ikke "svært vanlig hos kvinner". Men den forekommer statistisk oftere hos kvinner enn menn. Og det er ingen tvil om at den ofte settes altfor raskt og lett på unge kvinner. Anonymkode: 0f61d...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #5 Skrevet 28. august 2022 Det stemmer ikke at mye mer kvinner enn men har 'emosjonelle psykiske lidelser'. Først og fremst blir ikke kvinnehelse tatt på alvor. Samfunnet ser på kvinner på en annen måte en menn, og det er synd for alle kjønn. Anonymkode: 5bd74...9c5 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #6 Skrevet 28. august 2022 Når traumer straffes med en diagnose Jeg har i det offentlige fått denne diagnosen. Aldri har min bror fått antydning til PF, selv om han har det, i form av c-ptsd. Jeg er klarert av 3 private for PF og c-ptsd. Anonymkode: 138b0...f96 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #7 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når traumer straffes med en diagnose Jeg har i det offentlige fått denne diagnosen. Aldri har min bror fått antydning til PF, selv om han har det, i form av c-ptsd. Jeg er klarert av 3 private for PF og c-ptsd. Anonymkode: 138b0...f96 Som AB over skriver så er det synd at kvinner og menn blir møtt ulikt i psykiatrien og helsevesenet generelt. Det resulterer i feilbehandling passert på ideer om typiske plager knyttet til kjønn Anonymkode: db437...0d4 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #8 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når traumer straffes med en diagnose Jeg har i det offentlige fått denne diagnosen. Aldri har min bror fått antydning til PF, selv om han har det, i form av c-ptsd. Jeg er klarert av 3 private for PF og c-ptsd. Anonymkode: 138b0...f96 (Fra artikkelen du linker til) "Traumer betyr at det er mennesker som har begått kriminelle handlinger mot disse menneskene. Så alvorlige ugjerninger at de sliter med det i voksen alder. " Dette er feil. Ikke bare er 'kriminelle handlinger' et veldig løst og flytende begrep som styres av sosiale normer, men det er veldig trangsynt. Traumer er opplevelser man ikke har fått til - eller fått hjelp til å bearbeide. Noe som er traumatisk for Kari trenger ikke å være det for Ellen. Det kommer helt an på tidligere opplevelser, støttenettverk rundt seg, profesjonell hjelp, osv osv. Det er ikke kriminelt (i Norge) å spontanabortere, men for mange kan det være traumatisk. Anonymkode: 5bd74...9c5
Christina82 Skrevet 29. august 2022 #9 Skrevet 29. august 2022 Ryddet for avsporinger og krenkende innlegg. Christina82, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå