SnartMammaLykke Skrevet 29. august 2022 #161 Skrevet 29. august 2022 Huseier eier huset, og du har egentlig ingenting du skulla ha sagt. Slik er det!
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #162 Skrevet 29. august 2022 Jane Eyre skrev (6 minutter siden): Men hva slags leilighet vedkommende bor i, er vel også av betydning. Det synes jeg ikke kom frem i hi.. Det kommer fram senere i tråden. Derfor smart å lese hva som er skrevet før en kommenterer. Anonymkode: bf497...bf2 9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #163 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er feil, det er ulovlig å kreve at kun 1 skal bo der, og det er ulovlig å kaste ut noen fordi det flytter inn en samboer. Så du hadde brutt loven hvis du prøvde å kaste ut noen på det grunnlaget, og de kunne bestridet oppsigelsen, fått medhold og blitt boende. Anonymkode: f7447...a27 Det er feil. Det pleier å stå i alle standard husleiekontrakter, at ingen andre enn leietaker selv skal bo i boligen - uten at dette eventuelt er godtatt av huseier. Anonymkode: 6fc9a...702
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #164 Skrevet 29. august 2022 fransine skrev (12 timer siden): Loven bør endres ja, du fikk kanskje med deg debatten på nrk om dette tema, hvor dårlig stilt leietakere faktisk er, og hvor mye shady utleiere som er der ute. Loven bør ikke endres på den måten du beskriver. I denne spesifike saken så kommer uansett TS til å måtte flytte når kontrakten går ut. Det er useriøse og urettferdige utleiere der ute, men det er pokker meg mange dårlige leietakere også, og TS er en av dem. Det er mye som bør endres for å gi bedre rettigheter til begge parter. Det at man ikke bør få lov til å lyve om hvem som skal bo der. Anonymkode: 314e9...d98 8
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #165 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er feil. Det pleier å stå i alle standard husleiekontrakter, at ingen andre enn leietaker selv skal bo i boligen - uten at dette eventuelt er godtatt av huseier. Anonymkode: 6fc9a...702 Nei, det står ikke i noen standard husleiekontrakter, fordi det er ulovlig😅 At du har latt deg lure til å tro det er noe annet. Anonymkode: f7447...a27 8 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #166 Skrevet 29. august 2022 Jane Eyre skrev (16 minutter siden): Men man må jo vite hva konteksten er.. som det blir nevnt, tidsbestemt, tidsubestemt, hva slags leilighet, årsak til at kontrakten utløper fra utleiers side.. Ja, og da er det jo helt avgjørende at man faktisk leser tråden før man uttaler seg🤪 Anonymkode: f7447...a27 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #167 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er feil. Det pleier å stå i alle standard husleiekontrakter, at ingen andre enn leietaker selv skal bo i boligen - uten at dette eventuelt er godtatt av huseier. Anonymkode: 6fc9a...702 Å man kan ikke gi dårligere vilkår enn loven. Så det er ikke lov å nekte noen å la kjæreste/familie flytte inn. Samme hva kontrakten sier Anonymkode: ca913...c15 8 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #168 Skrevet 29. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikke hvis det er sokkel- eller kjellerleilighet eller rom i huseiers primærbolig. Den loven er sitert inn her sikkert 7 ganger. Anonymkode: 2d85c...215 Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Om man skal ha en leiekontrakt begrenset til 1 år må leietager informeres om dette skriftlig før de signerer. Da må det fremkomme av annonse eller kontrakt. Annonse er manipulerbar i ettertid og er risikabelt som skriftlig dokument. Utleier må sannsynliggjøre dette i HTU om leietager reiser sak, og signert kontrakt med grunn for fravikelse av husleielovens grunnprinsipp, 3 år, er da å foretrekke. Finn.no vil spa opp historikk på annonsen. Har utleier manipulert denne i ettertid dømmer HTU hele kontrakten ugyldig. Det koster å flytte, derfor skal man kunne vite om irregulær korttidsleie før man sier ja. Anonymkode: ddc30...c2e Endret 29. august 2022 av Leselusa
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #169 Skrevet 29. august 2022 Men nå har vi vel nøstet opp i alt dette rundt:) *TS bor i en sokkelleilighet, derav er 1 års tidsbefestet husleiekontrakt lovlig brukt av huseier *TS har tatt med, lovlig, samboer inn i leieleiligheten sin, men huseier ønsker derav ikke å fornye kontrakten, også helt innafor *TS må og skal ut etter endt kontrakt, og huseier har ingen plikter hva gjelder TS boforhold etter flyttedato TS er en luring som vet hva som er hennes rettigheter, men er ikke så nøye på å være ålreit og ryddig, så da går det gjerne skeis. Her har det tydelig vært å gjøre det "jeg har lov til", ikke å ha et bra forhold til utleier. Er man 1 på visning/skriver under på kontrakt, og utleier har ytret -ønske- om å helst ikke ha flere boende i en 15 m2 bolig som jo er å anse for en liten hybel, så er det ikke urimelig av utleier å anta at det er slik det blir. Nå ble det ikke sånn, og selv om man ofte har lovfestet rett til det ene og andre så lønner det seg ikke å spille skittent. Huseier varslet tydelig for en tid tilbake, selv om TS ikke skriver akkurat når, at dette ikke var det hun så for seg og dermed ikke vil fornye kontrakten; TS prøver å da å finne smutthull for å bli igjen et sted hun ikke er ønsket. Det er spesielt, og rimelig kravstort å gå DEN ruta når man har tatt seg til rette. Det private leiemarkedet er det mye som skjer i, begge veier, men det er rart med det, hvis man holder sin sti ren og er grei og nøye på å kommunisere planer, ønsker og følger kontrakten sin gitt at den er korrekt, så unngår man veldig mye. Denne huseieren er sikkert ganske oppgitt og blir muligens en litt kjip utleier for neste person takket være TS utfoldelser. Jeg leide i mange år i Oslo og har selv leid ut, og med normal folkeskikk så går det fint an å bo eller la bo, i mange år. Det er vel for min del sluttreplikken her; du har mange rettigheter her i Norge og du kan absolutt benytte deg av alle sammen om du synes det er verdt det, men du kommer til å stange i mange dører hvis du ikke har et snev av god gammeldags folkeskikk med på lasset. TS, måtte du få en utleier over deg som har mange barn som elsker å stå opp kl 5, naboer som spiller tuba hver helgemorgen, og en godt trafikkert pubrute utenfor soveromsvinduene dine:) Det har du fortjent ❤️ Anonymkode: 259d4...2a8 10 5
exictence Skrevet 29. august 2022 #170 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg hadde en «ettårs kontrakt,» og etter kort til sa utleier fra at hun ikke ville ha meg der og at jeg «brøt med kontrakten», noe jeg ikke er enig i. Hun tok det ikke videre for å kaste meg ut (hun visste vel at hun ikke hadde noen sak🙄). Nå er snart ett år gått og hun vil ikke gi meg ny kontrakt. Dette er bare fordi hun ikke liker meg, og mener jeg har brutt kontrakten. Vi har ikke noe annet sted å bo. Hun sa at nå har du 4 måneder på deg, og at etter det har jeg ikke noen gyldig kontrakt, og at vi ikke har lov til å bo der, og at hun kom til å rydde leiligheten og sette tingene våre på lager. Kan hun gjøre dette? Jeg kommer ikke til å flytte bare fordi hun ikke liker meg. Jeg mener vi har rett til å bli boende, hun må ha en god grunn for å få meg ut. Anonymkode: 1185e...101 Helt alvorlig. Mener du at hun ikke har rett til å si deg opp etter 3 mnd gjensidig oppsigelse som det står i kontrakten? Uansett hva utleier måtte mene. Hun/han har vel rett på sitt hus/leilighet til å gjøre det hun selv vil gjøre med det? Men jeg vet det ikke er så enkelt. Men det burde da være sånn at utleier har ett å si opp etter en viss tid, og la leieboerne få 3 mnd, jeg ser hun gir dere 4 mnd her) med å flytte. Synes huseier virker storsinnet
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #171 Skrevet 29. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Om man skal ha en leiekontrakt begrenset til 1 år må leietager informeres om dette skriftlig før de signerer. Da må det fremkomme av annonse eller kontrakt. Annonse er manipulerbar i ettertid og er risikabelt som skriftlig dokument. Utleier må sannsynliggjøre dette i HTU om leietager reiser sak, og signert kontrakt med grunn for fravikelse av husleielovens grunnprinsipp, 3 år, er da å foretrekke. Finn.no vil spa opp historikk på annonsen. Har utleier manipulert denne i ettertid dømmer HTU hele kontrakten ugyldig. Det koster å flytte, derfor skal man kunne vite om irregulær korttidsleie før man sier ja. Anonymkode: ddc30...c2e exictence skrev (6 timer siden): Helt alvorlig. Mener du at hun ikke har rett til å si deg opp etter 3 mnd gjensidig oppsigelse som det står i kontrakten? Uansett hva utleier måtte mene. Hun/han har vel rett på sitt hus/leilighet til å gjøre det hun selv vil gjøre med det? Men jeg vet det ikke er så enkelt. Men det burde da være sånn at utleier har ett å si opp etter en viss tid, og la leieboerne få 3 mnd, jeg ser hun gir dere 4 mnd her) med å flytte. Synes huseier virker storsinnet Tar du penger av noen for å bo må du jobbe for det. Den første jobben er å lære deg loven. Nei, leier du ut kan du ikke bare snu på hælen ,ignorere loven, erklære all inn og utmark i huslånets sikte for Privat Kongedømme og erklære deg selv hellig som gir trellen tid på å få med seg fillene sine. Anonymkode: ddc30...c2e Endret 29. august 2022 av Leselusa
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #172 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det er feil. Det pleier å stå i alle standard husleiekontrakter, at ingen andre enn leietaker selv skal bo i boligen - uten at dette eventuelt er godtatt av huseier. Anonymkode: 6fc9a...702 Det betyr nok at det ikke er lov å fremleie. Altså at leier må bo der selv og ikke leie den videre til andre. Anonymkode: 438a5...a7d 4 1
Jane Eyre Skrevet 29. august 2022 #173 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har rett, du behøver bare å lese hele lovteksten, siterer meg selv over. Tar du penger av noen for å bo må du jobbe for det. Den første jobben er å lære deg loven. Nei, leier du ut kan du ikke bare snu på hælen ,ignorere loven, erklære all inn og utmark i huslånets sikte for Privat Kongedømme og erklære deg selv hellig som gir trellen tid på å få med seg fillene sine. Anonymkode: ddc30...c2e Lovteksten må ses i sammenheng med konteksten, som da var ukjent for meg. Repeterer meg selv.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #174 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men nå har vi vel nøstet opp i.. Anonymkode: 259d4...2a8 at uleiere ikke kan loven, bryter den med arroganse og at lesning ikke er KG-brukeres største styrke. Sånn, nå er det rett. You`re welcome. Anonymkode: ddc30...c2e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #175 Skrevet 29. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Om man skal ha en leiekontrakt begrenset til 1 år må leietager informeres om dette skriftlig før de signerer. Da må det fremkomme av annonse eller kontrakt. Annonse er manipulerbar i ettertid og er risikabelt som skriftlig dokument. Utleier må sannsynliggjøre dette i HTU om leietager reiser sak, og signert kontrakt med grunn for fravikelse av husleielovens grunnprinsipp, 3 år, er da å foretrekke. Finn.no vil spa opp historikk på annonsen. Har utleier manipulert denne i ettertid dømmer HTU hele kontrakten ugyldig. Det koster å flytte, derfor skal man kunne vite om irregulær korttidsleie før man sier ja. Anonymkode: ddc30...c2e Det du har uthevet gjelder for unntakene i a og b, men minstetiden på ett år ved sokkel står i annet punktum. Altså har ikke din utheving noe med ettårs minstetid for sokkel å gjøre. § 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a. husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b. utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt. Anonymkode: f7447...a27 Endret 29. august 2022 av Leselusa 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #176 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): at uleiere ikke kan loven, bryter den med arroganse og at lesning ikke er KG-brukeres største styrke. Sånn, nå er det rett. You`re welcome. Anonymkode: ddc30...c2e Og at det leietakere heller ikke kan loven, og ønsker å bryte den med eleganse og okkupere en leilighet de ikke har kontrakt på. Anonymkode: f7447...a27 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #177 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Men hun kan ikke sette oss på gaten om vi ikke har funnet noe nytt? Vi ønsker å bli her, og dette er faktisk hjemmet vårt. ts Anonymkode: 1185e...101 Nei, det er ikke ditt hjem. Du eier ingenting. Pelle deg ut Anonymkode: 779c0...f44 6 1
Gjest fransine Skrevet 29. august 2022 #178 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er useriøse og urettferdige utleiere der ute, men det er pokker meg mange dårlige leietakere også, og TS er en av dem. Det er mye som bør endres for å gi bedre rettigheter til begge parter. Det at man ikke bør få lov til å lyve om hvem som skal bo der. Anonymkode: 314e9...d98 Det vil alltid være et urettferdig styrkeforhold mellom utleier og leietaker, og derfor finner leietakere seg i altfor mye dritt i frykt for å bli bostedsløs. Man bør såklart ikke lyve om hvem som skal bo der, og i denne spesifikke saken så har vel utleier sitt på det rene om hun velger å si opp leiekontrakten i løpet av perioden da å bo 2 personer på 15 kvadrat vil bety at leiligheten / hybelen er overbefolket. Den erfaringen jeg sitter med selv som leietaker er at ca 1 av 4 utleiere er seriøse, resten følger ikke reglene i husleieloven. Som nevnt, det som syndes mest mot er et depositumet er irregulært og at vedlikehold og retting ikke blir gjort innen rimelig tid. Såååå glad for at jeg har flyttet inn til kjæresten i hans egen bolig, så jeg slipper det der stresset med dårligere utleiere mer 😄 Så har du rett i at det også finnes endel dårligere leietakere. Derfor burde utleiemarkedet vært mye bedre regulert enn det er i dag, for begge siders trygghet. Altså når det ligger på det nivået at man som enslig kvinne får tilbud om å betale husleie "in natura" da sier det seg selv at ikke alle egner seg som utleiere. Forstår samtidig veldig godt at man ikke ønsker å ha i hus folk som har rus - og / eller psykiatriproblemer som ikke evner å ta vare på en leilighet.
Gjest Albbas Skrevet 29. august 2022 #179 Skrevet 29. august 2022 1 hour ago, SnartMammaLykke said: Huseier eier huset, og du har egentlig ingenting du skulla ha sagt. Slik er det! Sånn er det ikke. Husleieloven er over utleiers sære nykker. Slik er det!
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #180 Skrevet 29. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det du har uthevet gjelder for unntakene i a og b, men minstetiden på ett år ved sokkel står i annet punktum. Altså har ikke din utheving noe med ettårs minstetid for sokkel å gjøre. § 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a. husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b. utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt. Anonymkode: f7447...a27 Nettopp, og da skal det stå i f.eks annonsen: leier ut i ett år pga jobb utenlands/annen by. Det krevet også at man som leietaker kan loven, og vet at hybel,sokkel eller loft leilighet kan ha 1 års kontrakt. Anonymkode: 9d7fc...a3a Endret 29. august 2022 av Leselusa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå