Gå til innhold

Har utleier lov til å ikke forlenge kontrakt uansett grunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel det hun mener da🙄 det er vel ca. 15 kvm bolig vi leier. Jeg mener at så lenge VI er villig til å bo trangt, så har hun ingenting med det. 

ts

Anonymkode: 1185e...101

Men det er HUN som eier boligen og HUN har rett til å ikke fornye kontrakten. 
Dere må flytte, dere har ingen sak. 

Anonymkode: c3476...775

• Liker 4
Skrevet (endret)
kraftwerk skrev (På 28.8.2022 den 21.24):

Dette er dessverre feil, man får faktisk max 15 minutter på seg - for å pakke en bag/koffert med de mest nødvendige tingene sine. Så bytter namsmann låsen, og inndrar nøklene dine. Deretter er utleier pliktet til å ta vare på alle eiendler i 14 dager, og innen den tiden må utleier og leietaker ha blitt enige om tid/dato hvor leietaker kommer å henter alle tingene sine. Hvis ikke kan utleier kaste alt i leiligheten. Enkelt forklart. 

Wow, trodde det var 1 time. 15 min er ikke mye. 

Endret av Leselusa
Skrevet (endret)

Leste feil 🙈

Endret av Lillemy_87
Skrevet
Lillemy_87 skrev (4 minutter siden):

Er ikke oppsigelsestiden 1 mnd hvis det er snakk om hybel? 

Screenshot_20220828-225556_Samsung Internet.jpg

De har ikke blitt oppsagt, kontrakten deres går ut. 

Anonymkode: f7447...a27

• Liker 7
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Så dersom du hadde skrevet i annonsen at du ønsker enslig leietager, men så fort vedkommende flytter inn så kommer det mann og barn uten at du viste om det på forhånd. Hadde du virkelig satt pris på det? Tenk deg å sitte der stuck men hel barnefamilie i 3 år, 4 år eller 10 år fordi personen løy og du ga dem en langtidskontrakt. I tillegg så har du avvist flere par med og uten barn som er bedre mennesker enn det den personen du nå har boende i ditt hus. Støtter du virkelig noe sånt og hadde bare godtatt det? Loven er fucka og burde absolutt endres til at all innflytting av en annen enn den som signerer kontrakten, må godkjennes av utleier. 

Anonymkode: 314e9...d98

Loven bør endres ja, du fikk kanskje med deg debatten på nrk om dette tema, hvor dårlig stilt leietakere faktisk er, og hvor mye shady utleiere som er der ute. Loven bør ikke endres på den måten du beskriver.

I denne spesifike saken så kommer uansett TS til å måtte flytte når kontrakten går ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner deg selvfølgelig igjen, TS (gratulerer med fire nye sider 😂).

...men i tilfelle det er noen andre som faktisk er i en lignende situasjon, så kan dette være nyttig å vite:

Det er ikke lov å inngå tidsbestemt leieavtale for mindre enn 3 år. Hvis det står dette i kontrakten, så blir kontrakten automatisk tidsubestemt. 

Unntaket er hvis huseier skal pusse opp huset selv, eller dersom huseier eller hens nære familie skal overta husrommet.

Anonymkode: 1f7a7...91e

9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus.

Anonymkode: 7cd2b...a00

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde en «ettårs kontrakt,» og etter kort til sa utleier fra at hun ikke ville ha meg der og at jeg «brøt med kontrakten», noe jeg ikke er enig i. Hun tok det ikke videre for å kaste meg ut (hun visste vel at hun ikke hadde noen sak🙄). Nå er snart ett år gått og hun vil ikke gi meg ny kontrakt. Dette er bare fordi hun ikke liker meg, og mener jeg har brutt kontrakten. Vi har ikke noe annet sted å bo. Hun sa at nå har du 4 måneder på deg, og at etter det har jeg ikke noen gyldig kontrakt, og at vi ikke har lov til å bo der, og at hun kom til å rydde leiligheten og sette tingene våre på lager. Kan hun gjøre dette? 

Jeg kommer ikke til å flytte bare fordi hun ikke liker meg. Jeg mener vi har rett til å bli boende, hun må ha en god grunn for å få meg ut. 

Du kan ikke bli boende der, men hun kan ikke kaste deg ut. Med dette mener jeg, hvis hun låser seg inn i leiligheten og setter tingene dine bort, har hun gjort noe ulovlig. Du kan klage til husleietvistutvalget, hvis du mener hun er urimelig. 

Skrevet
fransine skrev (38 minutter siden):

Loven bør endres ja, du fikk kanskje med deg debatten på nrk om dette tema, hvor dårlig stilt leietakere faktisk er, og hvor mye shady utleiere som er der ute. Loven bør ikke endres på den måten du beskriver.

I denne spesifike saken så kommer uansett TS til å måtte flytte når kontrakten går ut.

Dersom loven endres for å gi leieboere enda bedre rettigheter vil det resultere i færre utleieboliger og enda høyere leiepriser. 
Man må jo selv kunne velge hvem man ønsker at skal bo i leilighet/bolig man eier. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Jane Eyre skrev (7 minutter siden):

Du kan ikke bli boende der, men hun kan ikke kaste deg ut. Med dette mener jeg, hvis hun låser seg inn i leiligheten og setter tingene dine bort, har hun gjort noe ulovlig. Du kan klage til husleietvistutvalget, hvis du mener hun er urimelig. 

Utleier må få namsmannen til å kaste ut TS, ja. TS må i så tilfelle klage på namsmannens vedtak om utkastelse. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utleier må få namsmannen til å kaste ut TS, ja. TS må i så tilfelle klage på namsmannens vedtak om utkastelse. 

Til namsmannen, hun skal få info om klagemumighet sammen med vedtaket. 

Skrevet
fransine skrev (4 timer siden):

TS - sjekk om utleier har oppfylt det som står i denne paragrafen, hvis ikke er kontrakten å anse som tidsubegrenset, og hun kan ikke hive dere ut når kontrakten går ut.

§ 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a. husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller
b. utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Anonymkode: bf497...bf2

Gjest fransine
Skrevet

Dersom loven endres for å gi leieboere enda bedre rettigheter vil det resultere i færre utleieboliger og enda høyere leiepriser. 
Man må jo selv kunne velge hvem man ønsker at skal bo i leilighet/bolig man eier. 

Problemet ligger ikke i hvilke rettigheter man har som leietaker, men at mange utleiere enten ikke har satt seg inn i, eller gir totalt F i hvilke rettigheter leietaker har. Irregulært depositum kan her nevnes som et typisk eksempel. Manglende vedlikehold er et annet.

Det må komme på plass en bedre kontrollordning av leieboliger /utleiere.  Og så burde det vært mulig med skattefradrag for deler av  innbetalt husleie, akkurat på samme måte som huseiere får fradrag i skatten for å betale renter på huslånet.

Skrevet

Ja det stemmer, og søknad dit koster ganske mye. Det må trolig ts betale for hvis det går den veien. Behandlingstid på søknaden kan ta mellom 2 og 12 uker, avhengig kapasiteten til det lokale kontoret. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hun kan ikke sette oss på gaten om vi ikke har funnet noe nytt? Vi ønsker å bli her, og dette er faktisk hjemmet vårt.

ts

Men herregud! Du finner deg et nytt bosted slik som alle andre gjør! Du er ikke spesiell! Du har ikke krav å bo hos private mennesker bare sån der! Får du ikke bosted så kontakte du nav! 

Anonymkode: 9ecb1...aa7

• Liker 10
Skrevet
Jane Eyre skrev (1 time siden):

Alle steder jeg har bodd på så er det slik at kontrakten er på et år i taget. Men det som Gjelder er 9 mnd fast og 3 mnd oppsigelse. Så regner med at utleier må si opp avtalen 3 mnd før kontrakten løper ut? Hvis ikke så er det kun kontrakten som må førnyes. Og det har jo utleier gjort, så da må Ts ut. Man kan si opp skriftlig. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle steder jeg har bodd på så er det slik at kontrakten er på et år i taget. Men det som Gjelder er 9 mnd fast og 3 mnd oppsigelse. Så regner med at utleier må si opp avtalen 3 mnd før kontrakten løper ut? Hvis ikke så er det kun kontrakten som må førnyes. Og det har jo utleier gjort, så da må Ts ut. Man kan si opp skriftlig. 

Flytteooppfordring* og det har utleier sendt allrede. Har aldri vært borte i at en utleier har kastet meg ut eller ikke førnyet kontrakten, så dette må være alvorlig. Ts bør bare flytte ut! 

• Liker 4
Skrevet

Dere er et samboerpar som studerer. Han jobber litt ved siden av som tilkallingsvikar, og du kan ikke ha jobb ved siden av studiene pga helsemessige årsaker. Du leier i underetasjen til huseier en liten hybel leilighet på 15 kvm, som var beregnet for 1 person. Din kjæreste flyttet inn etter kort tid, og kontrakten er tidsbestemt på 1 år. Du sier dere ikke har råd til å flytte. Dere har fått 4 mnd på å flytte. 

Alle her inne sier at du må flytte, og hvis dere er to studenter med fullt lån og stipend så får dere litt over 16000 til sammen hver mnd. Det burde fint være mulig å finne en noe større hybel leilighet til 8000 - 10000 kr, men som er litt mer usentralt. Gjerne se etter hybel hvor feks enten Internett eller strøm (om ikke begge deler) er inkludert i leia.

I tillegg mener jeg at du kan søke ekstra stipend hos lånekassen hver mnd om du kan dokumentere at sykdommen din forhindrer deg fra å kunne jobbe ved siden av studiene. På den måten mener jeg at du vil kunne få et par tusen ekstra i mnd i ekstra stipend/lån.

Når det kommer til økonomien så bør dere absolutt sette opp et budsjett. Eneste utgifter dere bør ha er Husleie, strøm, Internett, streaming tjenester, innbo forsikring, mobil, mnds kort for kollektivt for dere begge og mat/hygiene utgifter og helseutgifter. Utenom det litt til klær og fritid men ikke mye. 

Dere blir nødt til å flytte, og jeg kan garantere deg at utkastelse via namsmannen blir langt dyrere for deg. For hvem tror du betaler for saksgang hos namsmannen, bytte av lås, for utkastelse, for lager osv? Jo det er deg som leietaker som får faktura på det. Pm du ikke har mer depositum å kunne betale av, så må du betale resten med andre midler.  Mye mye dyrere for deg.

Vær smart og finn dere heller en ny leilighet innen fristen selv og flytt ut. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, man skal ikke det når det gjelder nær familie(foreldre eller barn), ektefelle, partner eller samboer.

Ved innflytting av andre personer enn nevnt over, skal dette godkjennes av utleier først. Utleier kan da si nei hvis f.eks. boligen blir overbefolket.

Anonymkode: aa9db...0c9

Synes det er normal folkeskikk å snakke med huseier før man lar andre flytte inn. Leier selv og kunne aldri gjort det uten å snakke med de som eier boligen først. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi er studenter, han jobber litt, men det er tilkallingsvikar, så han aner ikke når han får jobb og ikke. Jeg kan ikke jobbe ved siden av pga ADHD.

ts

Ene barnet mitt har adhd og kunne ikke jobbe ved siden av studier pga det. Men hun fikk støtte fra lånekassen, og pga at diagnosen gjør det vanskelig å jobbe ved siden av fikk hun mer i støtte til bolig. Hun bodde først i bokollektiv, så i studentbolig. Bare tull at dere som er 2 ikke har råd til å bo. Flytt i kollektiv eller studentbolig. Ikke bo ett sted dere ikke er velkommen 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Om du nå brød kontrakten så kan egt huseier kaste deg ut når som helst. Står det ”kun bebos av en” så Gjelder kun 1! Å ha besøk er greit men nå høres det slik ut at det bor fler en en i boligen. Det er brudd mot kontakt og man kan kastes ut umiddelbart. Du ska vare gla Ts at huseier gir deg 4 mnd på å flytte ut. Og venter til kontrakten løper ut. Jeg hadde kastet deg ut! Spesiellt hvis ikke min leietaker informerer meg i god tid ang så viktige ting! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...