Gå til innhold

Har utleier lov til å ikke forlenge kontrakt uansett grunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en «ettårs kontrakt,» og etter kort til sa utleier fra at hun ikke ville ha meg der og at jeg «brøt med kontrakten», noe jeg ikke er enig i. Hun tok det ikke videre for å kaste meg ut (hun visste vel at hun ikke hadde noen sak🙄). Nå er snart ett år gått og hun vil ikke gi meg ny kontrakt. Dette er bare fordi hun ikke liker meg, og mener jeg har brutt kontrakten. Vi har ikke noe annet sted å bo. Hun sa at nå har du 4 måneder på deg, og at etter det har jeg ikke noen gyldig kontrakt, og at vi ikke har lov til å bo der, og at hun kom til å rydde leiligheten og sette tingene våre på lager. Kan hun gjøre dette? 

Jeg kommer ikke til å flytte bare fordi hun ikke liker meg. Jeg mener vi har rett til å bli boende, hun må ha en god grunn for å få meg ut. 

Anonymkode: 1185e...101

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, om kontrakten har gått ut så har hun rett til å si "da må dere ut".

Det er hennes bolig, og du kan ikke bo der uten kontrakt. 

Anonymkode: a8db4...d35

• Liker 25
  • Nyttig 6
Skrevet

Selvfølgelig har hun rett til å ikke forlenge kontrakten, hun trenger ikke oppgi noe årsak engang.  

Anonymkode: 571c7...5a6

• Liker 27
  • Nyttig 6
Skrevet

Hun må evt via Namsmannen etc men uansett vil du måtte flytte, så anbefaler å spare deg for å drøye flytting ytterligere. Med tidsbestemt kontrakt har du ingen rett til å forlenge om utleier ikke ønsker å forlenge. Å få namsmann og politi på døren for å få dere ut hadde jeg spart meg for ihvertfall.

Anonymkode: 1ed77...72c

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

husleieloven 

§ 9-2.Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

så ja. Du må flytte. Du har 4 mnd på å finne en ny bolig som jeg forstår? Det klarer du 

Anonymkode: ca913...c15

• Liker 16
  • Nyttig 7
Skrevet

Selvfølgelig har hun rett til å nekte deg ny kontrakt. Dere har ingen rett til å bli boene når kontrakten går ut, bare å starte søket etter n y bolig. 

Anonymkode: 23275...a53

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Selvsagt. Om du har inngått en tidsbestemt kontrakt, så er den kun gyldig det året. Etter det står du på bar Bakke. 
Du er informert og kan derfor starte å se deg etter noe annet. 

Anonymkode: bf497...bf2

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor tror du at du har rett til å bli boende i en leiebolig uten kontrakt?  Og hvorfor ønsker du dette når dama ikke vil ha deg i huset sitt?

Anonymkode: 42e33...5e7

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Det blir som om jeg skulle leid et hotellrom for en helg og så bestemt meg for å nekte å flytte ut da jeg ikke kan se å ha gjort noe galt under oppholdet.

Da jeg leide rommet inngikk jeg en tidsbestemt leiekontrakt med hotellet. På samme måte som du har inngått en tidsbestemt leiekontrakt med utleieren din. Når mon kontrakt med hotellet var over flyttet jeg ut, det høres jo ganske dumt ut å insistere på noe annet gjør det ikke TS?

Anonymkode: 7cbaf...1e1

• Liker 16
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig har hun rett til å nekte deg ny kontrakt. Dere har ingen rett til å bli boene når kontrakten går ut, bare å starte søket etter n y bolig. 

Anonymkode: 23275...a53

Men hun kan ikke sette oss på gaten om vi ikke har funnet noe nytt? Vi ønsker å bli her, og dette er faktisk hjemmet vårt.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tror du at du har rett til å bli boende i en leiebolig uten kontrakt?  Og hvorfor ønsker du dette når dama ikke vil ha deg i huset sitt?

Anonymkode: 42e33...5e7

Vi finner ikke noe nytt som er tilsvarende pris, og har ikke råd til  å gå opp i pris. Dette er vår maks. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når kontrakten går ut så er det ikke lenger deres hjem. Da kan hun få kastet dere ut jo. 

Anonymkode: ca913...c15

Kan hun virkelig sette tingene våre på lager og bytte lås!?

ts

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan hun virkelig sette tingene våre på lager og bytte lås!?

ts

Namsmannen kan skifte låsen. Tror du får 1 time på deg til å pakke det mest nødvendige før du må forlate leiligheten. 

Skrevet

Hun kan få namsmannen til å kaste dere ut å bytte lås ja. Da havnet tingene deres mest sannsynlig i søpla !

Anonymkode: 7da03...d39

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Da får dere få ræva i gir og finne dere et annet sted å bo. 

Anonymkode: a0dc1...b24

• Liker 8
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi finner ikke noe nytt som er tilsvarende pris, og har ikke råd til  å gå opp i pris. Dette er vår maks. 

ts

Vet ikke hvor du bor, men det er ofte billigere å leie utenfor de store byene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...