Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser noen mindre kontoer som er rene spareprosjekter hos folk som ønsker bli kvitt gjeld eller er type aleneforsørgere osv. Den tenker jeg ikke på.

Men denne Pengesnakk og endel andre:

Pengesnakk har enebolig på Stabekk (knalldyrt!) og sparetips i ferie for eksempel er «vi leide ut hytta». Ok….

En annen er helt åpen om økonomien - og der er det egen bolig de kjøpte for typ 9 mill, det er egen utleiebolig utenom denne samt type et par millioner i aksjer/fond osv. Og gjerne ganske godt betalte jobber. 

Andre igjen er litt i samme gata. Bor i relativt dyre eneboliger, sitter med ganske gode slumper på konto som ikke er egenoppspart. 

Jeg blir litt overrasket, det er jo selvsagt interessant med sparing. Men er det relevant for de fleste følgerne med utleieboliger/utleie av hytter osv?

Jeg hadde jo selvsagt kjøpt og leid ut ting selv om jeg fikk en solid slump penger til det, men - har «vanlige folk» så romslig økonomi? (Kanskje de har det 🤷‍♀️)

Anonymkode: 55ede...13d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som har veldig god økonomi. Helt vanlige mennesker også. 

Jeg tenker egentlig ikke at vi har så god økonomi, for vi må fremdeles tenke økonomisk, men når jeg møter mennesker i startgropa av å etablere seg tier jeg med hva vi har. For det er ganske mye i verdier etterhvert, selv om vi har hatt helt vanlig lønnsnivå. Ja mannen min har til og med jobbet i lavtlønnsyrke, og er nå ufør. Vi har likevel vært både heldige og flinke. Satt mål og nådd dem. 

Mange vanlige mennesker i min krets har ganske mye etterhvert. Så er det noen som har fått sin økonomi preget av skilsmisse, og kanskje av dårlige valg. For eksempel klør vi oss litt i hodet av at et par som har tjent bedre enn oss, og bodd i samme bolig i 20 år, stadig sier at de ikke har råd til å være med på ulikt, og fortviler når de må pusse opp bad/kjøkken, fordi det er så dyrt. Virker ikke som de sløser heller, og boligen de bor i er tilsvarende som vi bodde i for 10 år siden. Det de en gang kjøpte den for virker latterlig billig nå, og boligen burde jo nærmest være nedbetalt. 

Så veldig ulikt, men mange helt vanlige mennesker har ganske så god økonomi etterhvert, nå når vi er i slutten av 40 årene. 

Anonymkode: e5d98...59e

Skrevet

Jeg kan jo bare snakke for min egen krets, men de fleste har bolig, hytte og/eller båt. De drar på relativt dyre ferier, har dyre biler og noen har dyre hobbyer. De fleste er i 50-åra og barna har flyttet ut. 

Jeg selv har vært student og lavtlønnet store deler av livet, så sparing er noe jeg har i blodet og alltid kommer til å gjøre uansett hvor mye jeg tjener. 

Jeg følger ikke spare-profiler på Instagram, mrn om jeg hadde gjort det så hadde jeg jo i grunn forventet at vedkommende har god økonomi og store verdier. En som er veldig opptatt av penger har gjerne det.

Skrevet

Sånne kontoer gir ikke reelle sparetips for min del (vi har begge100 prosent jobb) Vi har ikke hytte, ikke enebolig, pleier ikke å reise på dyre ferier.

Jeg følger ingen sparetips- kontoer.

Anonymkode: 83cd2...929

• Liker 4
Skrevet

Det er så lite spennende å sette opp sparetips for en med lav inntekt som allerede har et lavt forbruk, det er ikke stort å spare.

Men om du forvalter hytter, store hus, fete biler, båter og pengene bare renner ut i alle ender er det lett å gjøre noen grep og spare mye penger.

Anonymkode: 2cea2...bb6

• Liker 2
Skrevet

Bortkastet tid å følge slike kontoer.

Jeg spinker og sparer hele livet. Men med lav lønn står man bare og clutcher i startgropa. 

Lavlønnede får ikke hjelp av Luksusfellen engang fordi det nettopp er ikke noe å hjelpe. 

Jeg jobber 100%+ , ingen lån og gjeld men ikke hverken bil, hus, båt, hytte osv.

Anonymkode: e1bb1...786

• Liker 6
Skrevet

Jeg følger en sånn konto, hvor hun som driver den jobber i oljebransjen et sted i Midt-Østen og tjener VELDIG mye penger. Ingen barn eller aner større utgifter. Så summene hun kan investere er jo helt utenfor rekkevidden til de fleste! Men kontoen er jo lærerik likevel. 
Men hvis man virkelig har problemer med å få endene til å møtes, er man neppe i målgruppa til «lei ut hytta påska» (de hyttene er som regel mer som hus å regne!) og «invester 50k i måneden». 

Anonymkode: 3254e...379

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er mange som har veldig god økonomi. Helt vanlige mennesker også. 

Jeg tenker egentlig ikke at vi har så god økonomi, for vi må fremdeles tenke økonomisk, men når jeg møter mennesker i startgropa av å etablere seg tier jeg med hva vi har. For det er ganske mye i verdier etterhvert, selv om vi har hatt helt vanlig lønnsnivå. Ja mannen min har til og med jobbet i lavtlønnsyrke, og er nå ufør. Vi har likevel vært både heldige og flinke. Satt mål og nådd dem. 

Mange vanlige mennesker i min krets har ganske mye etterhvert. Så er det noen som har fått sin økonomi preget av skilsmisse, og kanskje av dårlige valg. For eksempel klør vi oss litt i hodet av at et par som har tjent bedre enn oss, og bodd i samme bolig i 20 år, stadig sier at de ikke har råd til å være med på ulikt, og fortviler når de må pusse opp bad/kjøkken, fordi det er så dyrt. Virker ikke som de sløser heller, og boligen de bor i er tilsvarende som vi bodde i for 10 år siden. Det de en gang kjøpte den for virker latterlig billig nå, og boligen burde jo nærmest være nedbetalt. 

Så veldig ulikt, men mange helt vanlige mennesker har ganske så god økonomi etterhvert, nå når vi er i slutten av 40 årene. 

Anonymkode: e5d98...59e

Det er et godt poeng. Når jeg ser forskjellen mellom nå (hus, hytte, to biler, investert >1 million & counting) og for 15 år siden (leide, eide ingen ting annet enn studielån og en belånt, bedriten bil), er kontrasten enorm. Vi er nå i starten av 40-årene. Det har skjedd enormt mye på ganske kort tid. Og vi bor ikke et sted med høye boligpriser, så vi har fått null drahjelp av boligmarkedet, i motsetning til for eksempel våre jevnaldrende i Oslo.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Bortkastet tid å følge slike kontoer.

Jeg spinker og sparer hele livet. Men med lav lønn står man bare og clutcher i startgropa. 

Lavlønnede får ikke hjelp av Luksusfellen engang fordi det nettopp er ikke noe å hjelpe. 

Jeg jobber 100%+ , ingen lån og gjeld men ikke hverken bil, hus, båt, hytte osv.

Anonymkode: e1bb1...786

Ja, de kontoene er nok først og fremst kun nyttige for folk som faktisk har valgmuligheter. 

• Liker 2
Skrevet

Ååh, jeg elsker sparekontoen på og. 🤩 Synes også at typ pengesnakk-kontoer er ganske urealistiske for de fleste. Men man skal ikke lete så mye på Instagram før man finner oss «vanlige» som har bufferkonto på 30.000 som mål, eller 50.000,- i fond på et år. Syntes det er mange gode tips å hente der. 
Det meste koker ned til noen få tips; få oversikt, øk inntektene viss mulig, kutt utgiftene der det er mulig. Så enkelt og så vanskelig på en gang. 😊 Skriv ned og zoom inn på hver enkelt utgift. 

Anonymkode: 67eeb...dbd

Skrevet
On 8/28/2022 at 9:31 PM, AnonymBruker said:

Jeg følger en sånn konto, hvor hun som driver den jobber i oljebransjen et sted i Midt-Østen og tjener VELDIG mye penger. Ingen barn eller aner større utgifter. Så summene hun kan investere er jo helt utenfor rekkevidden til de fleste! Men kontoen er jo lærerik likevel. 
Men hvis man virkelig har problemer med å få endene til å møtes, er man neppe i målgruppa til «lei ut hytta påska» (de hyttene er som regel mer som hus å regne!) og «invester 50k i måneden». 

Hva heter kontoen? Kjenner jeg fikk litt lyst til å følge noen sånne jeg også😅

Skrevet
Portia Catonis skrev (5 timer siden):

Hva heter kontoen? Kjenner jeg fikk litt lyst til å følge noen sånne jeg også😅

Investnorway

Anonymkode: 38ca5...5dc

• Liker 1
Skrevet

0mtrent som alle deltakerne på TV-programmet Luksusfellen: deltakere som tjener fett, og kan tjene mye ekstra på overtid eller ekstra-vakter. I tillegg har dem selvfølgelig luksus-forbruk med svindyre ferier til utlandet hvert eneste år. Take-away og restaurant-besøk flere ganer hver eneste uke, røyk og / eller snus, og alkohol. Pluss ett helt EKSTREMT forbruk på for eksempel kjøretøy eller klær, og så videre. 

Selvfølgelig blir det latterlig enkelt å tjene rått med penger for disse deltakerne da. Samtidig som de har massevis av poster som de kan spare inn veldig mye penger på i løpet av kort tid.           

Anonymkode: ab6f9...960

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Investnorway

Anonymkode: 38ca5...5dc

Jepp, det er den, ja. Synes den er fin, selv om inntekten er hinsides det de fleste følgerne har, regner jeg med! 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

0mtrent som alle deltakerne på TV-programmet Luksusfellen: deltakere som tjener fett, og kan tjene mye ekstra på overtid eller ekstra-vakter. I tillegg har dem selvfølgelig luksus-forbruk med svindyre ferier til utlandet hvert eneste år. Take-away og restaurant-besøk flere ganer hver eneste uke, røyk og / eller snus, og alkohol. Pluss ett helt EKSTREMT forbruk på for eksempel kjøretøy eller klær, og så videre. 

Selvfølgelig blir det latterlig enkelt å tjene rått med penger for disse deltakerne da. Samtidig som de har massevis av poster som de kan spare inn veldig mye penger på i løpet av kort tid.           

Anonymkode: ab6f9...960

Har vi sett på samme program? :klo: Jeg har sett alle episodene, nemlig.

De fleste er jo middels til lavt lønnet, mange aleneforeldre, innvandrere og unge folk i sin første jobb. Det er noen få som tjener mye, men det er langt mellom dem.

Selvfølgelig finnes det ting de kan spare inn på, ellers hadde det jo ikke blitt noe å lage TV av. Jeg tror ikke konseptet «Uføre-fellen» ville slått like godt an.

• Liker 1
Skrevet

Har inntrykk av at folk har svært god råd, eller så har de bare en annen risikovillighet i forhold til gjeld og forbruk enn jeg har. Har nesten nedbetalt bolig til 4,5m, 2-3 mill i aksjer/bitcoin og alltid 200k på buffer/klar til å handle ved bjørnemarkeder. Likevel føler jeg meg fattig i forhold til de fleste naboer og venner i deres luksusvillaer og nye e tron audi. kanskje jeg er det og.. jeg vet ikke. Det finnes 220,000 dollarmillonærer i norge utenom bolig. dvs ca 1/10 voksne du treffer på har 10 millioner kr i investerbar formue utenfor bolig. Nordmenn flest har nok god råd. 

Anonymkode: a0e23...265

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...