AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #1 Skrevet 28. august 2022 Når man bestiller taxi hos Christiania Taxi her i Bergen Må man snakke engelsk. Hvorfor i huleste må man det? Christiania Taxi er et norskt selskap, vi bor i Norge og snakker norsk og da må de som jobber der lære seg norsk! Ikke alle er like stødig i engelsk og mange synes det er ubehagelig å snakke engelsk når den man snakker med også snakker dårlig engelsk. Jeg kan godt akseptere at en barista i en bar eller en kelner på en fancy restaurant har utenlandsk arbeidskraft som er sesongbasert, men ikke et norskt Taxiselskap. Har jobbet selv i to europeiske land, og der fikk jeg beskjed om å lære meg språket. Anonymkode: abd06...e36 10 4
TheHairyToothfairy Skrevet 28. august 2022 #3 Skrevet 28. august 2022 Jeg tror du får bedre svar på din anmodning om du kontakter Christiania Taxi direkte kontra å skrive til dem via KG. 12 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #4 Skrevet 28. august 2022 Fordi det snart ikke finnes en eneste nordmann som kjører taxi. Kun innvandrere. Anonymkode: 467b3...b7e 5 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #5 Skrevet 28. august 2022 Hvis du sjekker opp firmaet på Proff.no så skjønner du hvorfor, bare å boikotte aktører som ikke tilpasser seg det norske samfunnet. https://www.proff.no/roller/christiania-taxi-bergen-as/bergen/drosjer/IF3OXVO00AJ/ Anonymkode: d9d5a...b04 7 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #6 Skrevet 28. august 2022 Fordi det er et søppelfirma Anonymkode: 9732a...06c 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #7 Skrevet 28. august 2022 TheHairyToothfairy skrev (4 minutter siden): Jeg tror du får bedre svar på din anmodning om du kontakter Christiania Taxi direkte kontra å skrive til dem via KG. Jeg gjorde det i sommer etter at min bestemor, som ikke kan engelsk, gruet seg til å bestille Taxi hos de. Jeg ringte de og kom til en mann som snakket afrikansk-engelsk og spurte hvorfor han eller selskapet ikke ansetter noen som kan snakke norsk. Han svarte: "It is not a problem, because everyone speaks english"! Ts Anonymkode: abd06...e36 2 1
TheHairyToothfairy Skrevet 28. august 2022 #8 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gjorde det i sommer etter at min bestemor, som ikke kan engelsk, gruet seg til å bestille Taxi hos de. Jeg ringte de og kom til en mann som snakket afrikansk-engelsk og spurte hvorfor han eller selskapet ikke ansetter noen som kan snakke norsk. Han svarte: "It is not a problem, because everyone speaks english"! Ts Anonymkode: abd06...e36 Da ringer du Berhen Taxi eller et av de andre selskapene i Bergen. Problem løst. 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #9 Skrevet 28. august 2022 TheHairyToothfairy skrev (Akkurat nå): Da ringer du Berhen Taxi eller et av de andre selskapene i Bergen. Problem løst. Saken er at Christiania Taxi er faktisk billigere enn sine konkurrenter Ts Anonymkode: abd06...e36
TheHairyToothfairy Skrevet 28. august 2022 #10 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Saken er at Christiania Taxi er faktisk billigere enn sine konkurrenter Ts Anonymkode: abd06...e36 Saken er at du ikke er fornøyd med tilbudet deres. Enten tar du til takke med det de tilbyr og får prisen, eller så velger du en annen leverandør. Man trenger ikke sutre om alt 18 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #11 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du sjekker opp firmaet på Proff.no så skjønner du hvorfor, bare å boikotte aktører som ikke tilpasser seg det norske samfunnet. https://www.proff.no/roller/christiania-taxi-bergen-as/bergen/drosjer/IF3OXVO00AJ/ Anonymkode: d9d5a...b04 Vel, jeg skjønner ikke hvorfor. Er det fordi Strawberry AS er deleiere i Christiania Taxi Bergen AS? Anonymkode: b37b3...83f 1
Drizzt Skrevet 28. august 2022 #12 Skrevet 28. august 2022 De har ansatt noen med lite eller ingen norsk for å ta imot bestillinger. Derfor må man snakke engelsk. Vedkommende kan ikke norsk. Er du misfornøyd med dette, bestiller du drosje fra et annet selskap hvor du kan bestille på norsk. Jeg har aldri opplevd maken selv om det er ofte innvandrere som kjører. Alle kan norsk, noen med veldig tung aksent, men fortsatt forståelig. Likevel er det viktigste at de kjører meg til riktig sted ved å velge korteste reiseruten. 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #13 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vel, jeg skjønner ikke hvorfor. Er det fordi Strawberry AS er deleiere i Christiania Taxi Bergen AS? Anonymkode: b37b3...83f Se under roller og eiere. Anonymkode: d9d5a...b04
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #14 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Se under roller og eiere. Anonymkode: d9d5a...b04 Ja? Hva er det jeg skal se etter? Anonymkode: b37b3...83f 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #15 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja? Hva er det jeg skal se etter? Anonymkode: b37b3...83f Se på navene til daglig leder, styreleder og varamedlem. Hvis du trykker videre på disse navnene så kommer det også opp andre roller og forbindelser de har i andre firma. Anonymkode: d9d5a...b04 1
Silva Pluvialis Skrevet 28. august 2022 #16 Skrevet 28. august 2022 Enig. Det finnes ikke noe mer irriterende enn service- og helseansatte som ikke forstår hva du sier og ikke kan norsk. Jobber man med menneskekontakt blir man helt nødt til å kunne kommunisere og gjøre seg forstått. 5 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #17 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Se på navene til daglig leder, styreleder og varamedlem. Hvis du trykker videre på disse navnene så kommer det også opp andre roller og forbindelser de har i andre firma. Anonymkode: d9d5a...b04 Er de kjendiser? For jeg kjenner ikke igjen noen av de navnene. Anonymkode: b37b3...83f
Silva Pluvialis Skrevet 28. august 2022 #18 Skrevet 28. august 2022 Tvillingsjel skrev (2 minutter siden): Enig. Det finnes ikke noe mer irriterende enn service- og helseansatte som ikke forstår hva du sier og ikke kan norsk. Jobber man med menneskekontakt blir man helt nødt til å kunne kommunisere og gjøre seg forstått. En annen ting er at selskapet, butikken, restauranten eller andre kan miste kunder og inntekt om de ikke behersker norsk. Jeg kjøpte mye donuter på Narvesen tidligere, men etter hvert var de alltid tørre og gamle. Jeg spurte om jeg kunne få noen som var ferske, og prøvde å forklare hvorfor de jeg hadde fått tidligere ikke kunne spises, men de skjønte ingenting, og samme problem gjentok seg. Jeg forsøkte å forklare, men de skjønte ikke bæret av hva jeg sa. Resultat: Jeg har sluttet å kjøpe donut, og de taper penger fordi de ikke kan kommunisere på norsk. 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #19 Skrevet 28. august 2022 Ja, jeg synes faktisk man kan forvente å kunne snakke norsk når man ringer for å bestille taxi i Norge. Videre forventer jeg ikke det hvis jeg ringer taxisentralen i Finland, Portugal, Pakistan eller Australia. (Da blir jeg til gjengjeld veldig glad hvis vedkommende behersker engelsk). Anonymkode: ad957...da5 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #20 Skrevet 28. august 2022 Sist gang jeg tok taxi fra Oslo S kunne ikke taxisjåføren norsk eller engelsk. Så er tydelig hvilken retning taxinæringen går. Vi må nok lære oss mange flere språk for å kunne ta taxi i fremtiden. Anonymkode: 600cd...09f 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå