Gå til innhold

Om far nekter å betale bidrag, hva skjer da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan foregår det? Det er vel nav som må "ordne opp"? Men hva betyr det i praksis? Kan jeg risikere å måtte vente lenge på penger? Har jeg forstått rett at nav kan betale ut et slags forskudd? Blir det da på hele beløpet?

Anonymkode: 41343...2dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjellige satser ca1800kr for barn under 11 år. Rett over 2000kr for barn over 11 år men avhenger også av dun inntekt. 

Anonymkode: 64a7c...66b

Skrevet

Ja, NAV ordner opp og du får forskudd fram til far betaler. 

Du sender inn søknad til NAV om fastsettelse av bidrag og så regner de på det, tar kontakt med deg og faren og så får de alle relevante tall for å regne ut og så blir far - hvis han har bidragsevne og tjener mer enn deg - pålagt å betale den summen NAV har kommet fram til. Han kan klage og da tar det lengre tid, men dersom klagen blir avslått så vil han sitte igjen med gjeld de månedene fra du søker fra til han begynner å betale.

Hvis han ikke er i stand til å betale selv om du har krav på det så vil du få minstebidrag fra NAV. 

Forskuddet er noe du får fram til far begynner å betale, etter det er det kun det far betaler inn. 

Anonymkode: 77699...445

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du sender inn søknad til NAV om fastsettelse av bidrag og så regner de på det, tar kontakt med deg og faren og så får de alle relevante tall for å regne ut og så blir far - hvis han har bidragsevne og tjener mer enn deg - pålagt å betale den summen NAV har kommet fram til. Han kan klage og da tar det lengre tid, men dersom klagen blir avslått så vil han sitte igjen med gjeld de månedene fra du søker fra til han begynner å betale.

Hvis han ikke er i stand til å betale selv om du har krav på det så vil du få minstebidrag fra NAV. 

Forskuddet er noe du får fram til far begynner å betale, etter det er det kun det far betaler inn. 

Hvor har du det i fra at far må tjene mer enn mor? Det gjelder evt kun ved 50/50 og det står ikke noe i hi om at de har det.

Anonymkode: 7babc...e61

Skrevet

Du må tjene under 6 G for å få bidragsforskudd fra Nav. 

Anonymkode: 0af36...70d

• Liker 1
Skrevet

Takker for svar🙏

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du må tjene under 6 G for å få bidragsforskudd fra Nav. 

Anonymkode: 0af36...70d

Hvor mye er 6 G?

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det stemmer vel ikke at far kun skal betale om han tjener mer enn meg? Han har jo et ansvar for å forsørge barnet sitt uansett?

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er forskjellige satser ca1800kr for barn under 11 år. Rett over 2000kr for barn over 11 år men avhenger også av dun inntekt. 

Anonymkode: 64a7c...66b

Er dette forskuddet du mener? Iflg kalkulatoren skal jeg ha mer enn det.

Om han ikke betaler, og han da opparbeider seg gjeld, da er det jeg som skal ha den gjelden? Evt minus det jeg evt får i forskudd?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om han ikke betaler, og han da opparbeider seg gjeld, da er det jeg som skal ha den gjelden? Evt minus det jeg evt får i forskudd?

Ja. Forskuddet er stort sett en liten fjert sammenlignet med det faktiske bidraget. For mitt vedkommende er forskudd på 1200 for to barn, mens bidraget skulle vært på over 5000.

Hvis han ikke betaler får han purring. Så en til, så en til og så går det til tvangstrekk. Det tar jævlig lang tid. Om han bytter jobb må nav inn i arbeidstakerregisteret hver måned og se om han er ansatt noe sted for å se hvor de skal rette tvangstrekket. Noen arbeidsgivere er sløve med å sette i gang trekk også. I min sak måtte nav true med å trekke fra arbeidsgiver. Da satte de igang lønnstrekk.

Ja, når han opparbeider seg gjeld så står han i gjeld til deg, men det er nav som ordner med det. Han vil da utbetalt forskudd i gjeld til nav og resten av bidraget i gjeld til deg. Når barna blir 18 er det de han står i gjeld til og de som har krav på å få resterende utbetalt. 

Summa summarum. Ja du kan risikere å bli stående uten penger ganske lenge. Eventuelt bare ha det lille forskuddet, om du har søkt om det.

Anonymkode: 77c4c...18f

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takker for svar🙏

Hvor mye er 6 G?

Det stemmer vel ikke at far kun skal betale om han tjener mer enn meg? Han har jo et ansvar for å forsørge barnet sitt uansett?

Var vel litt kjapp og skrev utifra hva jeg har erfaring med. 

Det kommer såklart an på samværsprosenten. Hvem av dere som tjener mest har noe å si. Hvis barnet er f.eks halvparten hos mor og halvparten hos far og moren tjener mest så er det mor som betaler bidrag. Hvis far tjener mest er det han som betaler bidrag.

Det er mye hvisomatte dersomatte og svaret på akkurat din sak får du om du snakker med NAV. Kan bruke bidragskalkulatoren på NAV for å finne ut bidraget der, hvis du har både din og farens inntekt. 

Hvis NAV f.eks regner ut at han skal betale 6000 pr mnd og han ikke betaler så opparbeider han seg den gjelda hos NAV, fordi du får de pengene fra NAV. Du får det du skal ha, men om far ikke betaler så kan NAV kreve det fra arb.giver, slik at de betaler bidraget fra lønna hans før han får resten på lønningsdagen. 

Kanskje du får bedre svar her: https://www.nav.no/no/person/flere-tema/innkreving-og-innbetaling/bidragsmottaker

Skrevet

Ts her. 

Jeg lurer på en annen ting, når jeg først er inne på dette. Er det ikke slik at feks utgifter til regulering er utenfor det vanlige bidraget?

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvis NAV f.eks regner ut at han skal betale 6000 pr mnd og han ikke betaler så opparbeider han seg den gjelda hos NAV, fordi du får de pengene fra NAV. Du får det du skal ha, men om far ikke betaler så kan NAV kreve det fra arb.giver, slik at de betaler bidraget fra lønna hans før han får resten på lønningsdagen. 

Kanskje du får bedre svar her: https://www.nav.no/no/person/flere-tema/innkreving-og-innbetaling/bidragsmottaker

Nei! Man får ikke "det man skal ha". Ikke med en gang i hvert fall. Man får det som kalles bidragsforskudd og de satsene er ikke høye! Bidraget kommer som regel etter hvert, men det kan ta veldig lang tid.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her. 

Jeg lurer på en annen ting, når jeg først er inne på dette. Er det ikke slik at feks utgifter til regulering er utenfor det vanlige bidraget?

Jo, regulering, briller og konfirmasjon er utenom. Men du må legge ut og sende krav til nav. Så må du vente på saksbehandling. I mitt tilfelle var det 6 måneder i forbindelse med konfirmasjon. 🥳 skal ha god råd for å være bidragsmottaker! Alt ekstra må legges ut for og i tilfelle bidrag uteblir får man en liten sum i bidragsforskudd. IKKE hele bidraget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...