Gå til innhold

Kan jeg gå til legen og si jeg mistenker jeg har astma? Føler meg så dum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg dum om jeg gjør det uten å være ekstremt plaget. Men tror jeg har en mild form for astma. Har hatt kraftig pollenallergi i noen år nå. I ca 4 mnd så har jeg plutselig opplevd å bli andpusten/kortpustet uten at jeg kan forstå hvorfor. Hat ofte litt irritasjonshoste hvor jeg kjenner jeg er slimete i brystet. Er dette symptomer på astma? Symptomene jeg har varierer. Føler meg som en hypokonder om jeg går til legen og sier jeg tror jeg muligens har astma, vil ikke bry legen unødvendig

Anonymkode: 2496e...5e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du skulle føle deg noe dum, er jo dette legen er til for. 😄  Ta å bestill deg en time å få deg en sjekk.

Anonymkode: 01e2a...0e7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Gjør det! Jeg har hatt samme symptomer pluss at det piper når jeg puster et par år uten å gjøre noe med det. Fikk en kraftig luftveisinfeksjon i våres som rett og slett førte til pustestopp og ambulanse. Fikk da astma medisin som åpnet opp ganske kjapt og det ble startet astma utredning.

Få utredning før det går gæærnt!

Anonymkode: cda61...3d5

Skrevet

Jeg var som deg, fikk dårligere pust og gåkondis uten at jeg skjønte hvorfor. Men gikk til slutt til legekontoret. Det kunne jo vært noe verre også som burde oppdages i tide.

Der hadde han en maskin med et rør som jeg ble bedt om å puste inn i hardt tre-fire ganger. Etter noen få dager fikk jeg vite at det var astma og jeg fikk resept på inhalasjon som jeg måtte lære å bruke rett (ikke vanskelig). Etter det fikk jeg verdens beste kondis og kunne trene som da jeg var 19 igjen og forstod hvorfor enkelte skiløpere kan fristes til å ta for mye.

Anonymkode: 1fb41...ed1

Skrevet

Det gjorde jeg, vi tok en pustetest på legekontoret (husker ikke i farta hva den heter), og den var akkurat innafor.

Etter et halvt år tok jeg det opp på ny, fikk denne gang henvisning til sykehuset der jeg ble testet med kald luft og tredemølle. Ble liggende et par timer med oksygen i nesa før jeg ble sendt hjem med diagnose og resept på inhalator. 😅

Anonymkode: a189a...9e8

Skrevet

Nei gå til legen du og sjekk deg. Da jeg var barn hadde jeg bronkitt. fikk medisiner men hosten og slimet gav seg ikke, var hos legen og pustet i en sånn puste greie, og da hadde eg astma og fikk medisiner og hosten forsvant.

Anonymkode: e92b6...fad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...