AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #1 Skrevet 28. august 2022 - Fikk dere lån igjennom husbanken? Om ja, hvor mye? - Hvor mye har du igjen etter alt er betalt per måned? - Sparer du? - Sliter du økonomisk? - Hvor stor bopel har du? - Hvilken utgifter har du? Anonymkode: 3296c...4ca
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #2 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): - Fikk dere lån igjennom husbanken? Om ja, hvor mye? - Hvor mye har du igjen etter alt er betalt per måned? - Sparer du? - Sliter du økonomisk? - Hvor stor bopel har du? - Hvilken utgifter har du? Anonymkode: 3296c...4ca 1. Har foreldre som stilte som kausjonister 2. Ingenting 3. Jeg prøver å spare en tusenlapp i mnd til barna, så lenge jeg bruker det jeg får i f.eks julepenger eller bursdagpenger fra familie, går det såvidt. 4. Det vil jeg si. Sånn det er nå med strøm og dyrere mat har det blitt ekstremt stramt. Jeg går aldri til frisør, det er ca. 5 år siden sist jeg gjorde det, går med klærne til de er hullete/utslitt og kjøper billigste klær og sko til meg selv. Kjøper alt jeg kan brukt på finn, både ting til meg, barna og huset. Aldri interiør, planter og slikt- det får bli med blomster fra hage osv. og vi dyrker litt grønnsaker og frukt hjemme i hagen, høster bær og sopp og gjør det til aktivitet for familien. Det høres sikkert j*vlig stusselig ut men det er faktisk hyggelig selv om motivasjonen er å spare penger. Handler jevnlig kjøtt og husholdningsprodukter i Sverige, sparer ca. 3000 kr i mnd på dette, ja jeg er ekstrem på å sjekke tilbudsaviser og kilopriser. Man blir rå på å få ting til å holde og vare når man må:) 5. Vi bor i et lite hus på 80 kvadratmeter men har stor hage. Betalte 1,750 for huset den gangen det ble kjøpt, ny takst i fjor 2,4. Har gjort alt selv, lagt nye gulver, bygget bad og kjøkken for så billig det gikk, montert opp selv alt som kunne, pusset opp og malt, fått nye vinduer i nesten hele huset osv. og sådd plen, laget til fin innkjørsel, satt opp uthus m.m. 6. Betaler 10 for lånet i mnd, nett 600, strøm ca 1500-2000, mobil 300 kr, har utbetalt 16000 ufør etter skatt og får bostøtte på 2000 + barnetrygd. Det vil si at jeg har 19 000 i mnd, 13 av de går til nevnte utgifter og vi har ca 6 igjen til alt annet; mat, bensin, klær og husholdning. Sier seg altså at vi har det trangt. Men jeg er glad for at jeg eier eget tross alt. Det blir kanskje mulig å bedre situasjonen om jeg kan jobbe litt i fremtiden, det håpet lever jeg lenge på:) Anonymkode: e7abe...ffd 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #3 Skrevet 28. august 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: 1. Har foreldre som stilte som kausjonister 2. Ingenting 3. Jeg prøver å spare en tusenlapp i mnd til barna, så lenge jeg bruker det jeg får i f.eks julepenger eller bursdagpenger fra familie, går det såvidt. 4. Det vil jeg si. Sånn det er nå med strøm og dyrere mat har det blitt ekstremt stramt. Jeg går aldri til frisør, det er ca. 5 år siden sist jeg gjorde det, går med klærne til de er hullete/utslitt og kjøper billigste klær og sko til meg selv. Kjøper alt jeg kan brukt på finn, både ting til meg, barna og huset. Aldri interiør, planter og slikt- det får bli med blomster fra hage osv. og vi dyrker litt grønnsaker og frukt hjemme i hagen, høster bær og sopp og gjør det til aktivitet for familien. Det høres sikkert j*vlig stusselig ut men det er faktisk hyggelig selv om motivasjonen er å spare penger. Handler jevnlig kjøtt og husholdningsprodukter i Sverige, sparer ca. 3000 kr i mnd på dette, ja jeg er ekstrem på å sjekke tilbudsaviser og kilopriser. Man blir rå på å få ting til å holde og vare når man må:) 5. Vi bor i et lite hus på 80 kvadratmeter men har stor hage. Betalte 1,750 for huset den gangen det ble kjøpt, ny takst i fjor 2,4. Har gjort alt selv, lagt nye gulver, bygget bad og kjøkken for så billig det gikk, montert opp selv alt som kunne, pusset opp og malt, fått nye vinduer i nesten hele huset osv. og sådd plen, laget til fin innkjørsel, satt opp uthus m.m. 6. Betaler 10 for lånet i mnd, nett 600, strøm ca 1500-2000, mobil 300 kr, har utbetalt 16000 ufør etter skatt og får bostøtte på 2000 + barnetrygd. Det vil si at jeg har 19 000 i mnd, 13 av de går til nevnte utgifter og vi har ca 6 igjen til alt annet; mat, bensin, klær og husholdning. Sier seg altså at vi har det trangt. Men jeg er glad for at jeg eier eget tross alt. Det blir kanskje mulig å bedre situasjonen om jeg kan jobbe litt i fremtiden, det håpet lever jeg lenge på:) Anonymkode: e7abe...ffd 6000kr igjen til alt annet? Hva med forsikringer på hus og bil? Bytte av dekk på bil? Hva med uforutsette ting på huset som bytting av tak, nytt kjøkken osv? Du har jo ikke råd til det? Uff, høres utrolig trang ut. Anonymkode: 3296c...4ca
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #4 Skrevet 28. august 2022 Er ikke singel, men bor alene, går utifra det var hovedpoenget. - Fikk dere lån igjennom husbanken? Om ja, hvor mye? Nei, hadde litt oppspart BSU og forelder som medlåntaker (kausjonist var ikke nok sa banken). - Hvor mye har du igjen etter alt er betalt per måned? 7000 ca - Sparer du? Noen ganger, men det går fort ut igjen. - Sliter du økonomisk? Det går helt fint rundt, men ingen buffer og må spare til alt som skal gjøres utenom det helt vanlige. - Hvor stor bopel har du? 17 kvadratmeter. - Hvilken utgifter har du? Går utifra man snakker faste utgifter? Boliglån, fellesutgifter, forsikringer, diverse kommunalt i løpet av året, telefon, mat, noen online medlemskap er det jeg kommer på i farten. Anonymkode: 7114b...987 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #5 Skrevet 28. august 2022 Jeg ble ufør i 40 årene, kjøpte boligen min i starten av 30 årene da jeg var i full jobb. Fikk da lån i banken, og hadde egenkapital. Sparer ca 1000 kr i måneden. Jeg har ikke god økonomi, men heller ikke dårlig økonomi, klarer meg greit. Anonymkode: faa50...3a0 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #6 Skrevet 28. august 2022 Ung ufør Fikk fra husbanken ja. Fikk 2,4 Har 10 500 kr igjen etter alt av faste regninger/utgifter. Faste utgifter hos meg består av boliglån, fellesutgifter til borettslaget, kommunal avgfiter (legger av til vannavregning som kommer en gang i året i tillegg), strøm, internett/tv, mobil, bom (legger av 200 kr hver måned fast) og forsikring (reise, innbo, bil og hund) Ja, jeg sparer 6000 kr hver måned Nei jeg sliter ikke økonomisk 2-roms på 46 kvm Jeg har bil, 2 innekatter og en hund som er faste utgifter i tillegg til det som er nevnt over. Anonymkode: 27f6c...d66 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #7 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): 6000kr igjen til alt annet? Hva med forsikringer på hus og bil? Bytte av dekk på bil? Hva med uforutsette ting på huset som bytting av tak, nytt kjøkken osv? Du har jo ikke råd til det? Uff, høres utrolig trang ut. Anonymkode: 3296c...4ca Det stemmer. Det har jeg ikke råd til. Jeg har en bil som jeg låner ved behov; skifte dekk osv. gjør jeg selv. Vi har innboforsikring og reiseforsikring "ekstra", det er det. Uforutsette utgifter går dårlig; men man blir veldig flink til å ordne opp selv da. Det krever sin mann/kvinne å være for sjuk til å jobbe, kan jeg si.. det er i hvert fall ikke slik folk speiler det når de er "misunnelige" eller rakker ned på oss her på forumet. Det er et mareritt om man virkelig vil se det for det det er men man kan ikke sette seg ned og være deprimert over livet liksom:) Vi får det jo til, selv om det aldri er noe ekstra:) Anonymkode: e7abe...ffd 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #8 Skrevet 28. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det stemmer. Det har jeg ikke råd til. Jeg har en bil som jeg låner ved behov; skifte dekk osv. gjør jeg selv. Vi har innboforsikring og reiseforsikring "ekstra", det er det. Uforutsette utgifter går dårlig; men man blir veldig flink til å ordne opp selv da. Det krever sin mann/kvinne å være for sjuk til å jobbe, kan jeg si.. det er i hvert fall ikke slik folk speiler det når de er "misunnelige" eller rakker ned på oss her på forumet. Det er et mareritt om man virkelig vil se det for det det er men man kan ikke sette seg ned og være deprimert over livet liksom:) Vi får det jo til, selv om det aldri er noe ekstra:) Anonymkode: e7abe...ffd Stå på! Du er tøff som får det til 👍 Anonymkode: 3296c...4ca 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #9 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1. Har foreldre som stilte som kausjonister 2. Ingenting 3. Jeg prøver å spare en tusenlapp i mnd til barna, så lenge jeg bruker det jeg får i f.eks julepenger eller bursdagpenger fra familie, går det såvidt. 4. Det vil jeg si. Sånn det er nå med strøm og dyrere mat har det blitt ekstremt stramt. Jeg går aldri til frisør, det er ca. 5 år siden sist jeg gjorde det, går med klærne til de er hullete/utslitt og kjøper billigste klær og sko til meg selv. Kjøper alt jeg kan brukt på finn, både ting til meg, barna og huset. Aldri interiør, planter og slikt- det får bli med blomster fra hage osv. og vi dyrker litt grønnsaker og frukt hjemme i hagen, høster bær og sopp og gjør det til aktivitet for familien. Det høres sikkert j*vlig stusselig ut men det er faktisk hyggelig selv om motivasjonen er å spare penger. Handler jevnlig kjøtt og husholdningsprodukter i Sverige, sparer ca. 3000 kr i mnd på dette, ja jeg er ekstrem på å sjekke tilbudsaviser og kilopriser. Man blir rå på å få ting til å holde og vare når man må:) 5. Vi bor i et lite hus på 80 kvadratmeter men har stor hage. Betalte 1,750 for huset den gangen det ble kjøpt, ny takst i fjor 2,4. Har gjort alt selv, lagt nye gulver, bygget bad og kjøkken for så billig det gikk, montert opp selv alt som kunne, pusset opp og malt, fått nye vinduer i nesten hele huset osv. og sådd plen, laget til fin innkjørsel, satt opp uthus m.m. 6. Betaler 10 for lånet i mnd, nett 600, strøm ca 1500-2000, mobil 300 kr, har utbetalt 16000 ufør etter skatt og får bostøtte på 2000 + barnetrygd. Det vil si at jeg har 19 000 i mnd, 13 av de går til nevnte utgifter og vi har ca 6 igjen til alt annet; mat, bensin, klær og husholdning. Sier seg altså at vi har det trangt. Men jeg er glad for at jeg eier eget tross alt. Det blir kanskje mulig å bedre situasjonen om jeg kan jobbe litt i fremtiden, det håpet lever jeg lenge på:) Anonymkode: e7abe...ffd Betaler du virkelig 10 000 kr i måneden på lånet alene? Anonymkode: 27f6c...d66
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #10 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Betaler du virkelig 10 000 kr i måneden på lånet alene? Anonymkode: 27f6c...d66 Jepp, vi brukte (minimalt, men dog) noen penger på helt nødvendige oppgraderinger sammen med kjøpslånet; det vil si det var utedo og bare kaldt vann her. Dermed har jeg litt mer i lån enn det boligen kostet. Anonymkode: e7abe...ffd
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #11 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jepp, vi brukte (minimalt, men dog) noen penger på helt nødvendige oppgraderinger sammen med kjøpslånet; det vil si det var utedo og bare kaldt vann her. Dermed har jeg litt mer i lån enn det boligen kostet. Anonymkode: e7abe...ffd Litt mer? Du betaler mer enn dobbelt av det jeg betaler for en bolig bygd i 2019. Det er ingen fellesgjeld på boligen (er sameie) Anonymkode: 27f6c...d66
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #12 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Litt mer? Du betaler mer enn dobbelt av det jeg betaler for en bolig bygd i 2019. Det er ingen fellesgjeld på boligen (er sameie) Anonymkode: 27f6c...d66 OK, men jeg vet jo ingenting om hva slags lån du har/fikk og hvordan det var med EK osv. Jeg hadde ingen nevneverdig EK og det koster fort et par hundre tusen å få innlagt vann og bygget et bad der det ikke er noe fra før osv. Det er altså 10 det koster i måneden å betjene lånet mitt. Anonymkode: e7abe...ffd 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #13 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): OK, men jeg vet jo ingenting om hva slags lån du har/fikk og hvordan det var med EK osv. Jeg hadde ingen nevneverdig EK og det koster fort et par hundre tusen å få innlagt vann og bygget et bad der det ikke er noe fra før osv. Det er altså 10 det koster i måneden å betjene lånet mitt. Anonymkode: e7abe...ffd Det har jeg skrevet over, 2,4 i startlån. Hadde ingen EK. Anonymkode: 27f6c...d66
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #14 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): - Fikk dere lån igjennom husbanken? Om ja, hvor mye? ja. 1.8. (1.5 lån. Resten tilskudd) - Hvor mye har du igjen etter alt er betalt per måned? ingenting. Alt går til mat og klær. Ikke vært hos tannlegen på snart 3 år. - Sparer du? nei. Det går ikke. - Sliter du økonomisk? ja. Vurderer å gå to dager i uka uten mat. - Hvor stor bopel har du? 34 kvadrat. - Hvilken utgifter har du? Lån Felleskostnader telefon internett Innbo mat hygiene Buss Anonymkode: 30710...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #15 Skrevet 28. august 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: - Fikk dere lån igjennom husbanken? Om ja, hvor mye? Fikk låne en knapp million. Hadde litt egenkapital i BSU, og fikk litt trygd etterbetalt, og det holdt akkurat til å kjøpe det billigste huset til salgs i kommunen. Quote - Hvor mye har du igjen etter alt er betalt per måned? Det spørs helt hva du legger i "alt". Har som regel lite til ingenting igjen på brukskontoen før trygden kommer inn, men: Quote - Sparer du? Ja. Siden jeg bor billig, sparer jeg en relativt symbolsk sum i fond, samtidig som jeg setter av et fast beløp til utbedringer og vedlikehold av boligen. Quote - Sliter du økonomisk? - Hvor stor bopel har du? - Hvilken utgifter har du? Anonymkode: 3296c...4ca Det er jo et ganske relativt spørsmål. Jeg har det svært trangt i forhold til de aller fleste her i landet, og skal jeg f.eks. dra på ferie, må jeg spare i omtrent et år. Spiser billig og lite, og kan veldig sjelden ta meg råd til en bytur. Strømprisene kan nok også føre til at jeg må stramme til ytterligere i vinter, og da jeg ikke kan leve med en innetemperatur på under 16 grader, kan det bety kutt i sparingen og kutt i matbudsjettet (som allerede er trangt, med mye müsli og pasta). Quote - Hvor stor bopel har du? I underkant av 60 kvadratmeter. Quote - Hvilken utgifter har du? Bruker ca. 10k i måneden på bolig, inkludert renovasjon, skatt, internett og forsikring, pluss strøm. Sparer litt, prøver å holde matbudsjettet under 2000. Ellers går det jo med litt til legetimer og medisiner, transport, øvrig husholdning, etc. Bil har jeg definitivt ikke råd til. Anonymkode: 33c5f...0e6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #16 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 2-roms på 46 kvm 2 innekatter og en hund som er faste utgifter i tillegg til det som er nevnt over. Anonymkode: 27f6c...d66 Off topic, men: Går det greit med 2 katter og en hund på 46 kvm? Bare nysgjerrig egentlig, ville trodd det var i minste laget. Anonymkode: 1dff5...b18 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #17 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Off topic, men: Går det greit med 2 katter og en hund på 46 kvm? Bare nysgjerrig egentlig, ville trodd det var i minste laget. Anonymkode: 1dff5...b18 Det er litt folksomt med kattene, men det var ikke akutelt å flytte fra dem. De er mine og har alltid vært mine og de ble med da jeg flyttet ut fra barndomshjemmet. Jeg vil nok ikke ha innekatter igjen, for det merkes at det er trangt om plassen når de herjer som verst. Hadde ikke vært noe problem om de var utekatter, for da kan man jo bare slippe dem ut og la de løpe av seg all energi og raptus-anfall. De kan ikke ut på grunn av helse. Hunden tar ikke stor plass fysisk, er chihuahua og all lek og herjing foregår ute allikevel så hun merkes så vidt. 5 chihuahuaer i en så liten bolig er ingenting, 5 innekatter hadde vært et mareritt. 😅 Anonymkode: 27f6c...d66
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #18 Skrevet 29. august 2022 Har uføretrygd med diverse tillegg pga ung ufør og 2 barn. Eier leilighet i Oslo. 52kvm. Husbanklån på 1,1 pluss stort tilskudd. Har nedbetalt og har bare 300000kr igjen nå. Eier ikke bil. Sparer 11000kr pr mnd. Faste utgifter minus mat er ca 12000kr. husholdningsutgifter er cirka 14-16000kr pr mnd. Sparer barnebidrag pluss barnetrygd pluss ca 2000kr pr mnd. Forbruket mitt er dermed samme som når barna blir 18 og jeg ikke får diverse barnetillegger. Klarer meg greit, men er godt vant til å leve sparsomt så jeg syns jeg lever sløsete nå. Anonymkode: 51086...1fc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå