Gå til innhold

Erfaring med å fryse ned hønseegg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lommeboka er tom, men for at maten skal holde til jeg får lønn så må jeg spise egg hver dag denne uken 😂 de har nemlig gått ut på dato, så jeg må få de i meg fort… utsetter jeg det, sitter jeg igjen med ingen middager uken før lønning.

Har prøvet lese på nettet om man kan fryse ned egg, for å gjøre mat planen litt mer koselig 🙂 

Fått med meg at man ikke skal fryse de med skallet på. Men overalt står det at man skal skille eggeplomme og eggehvite, for det er supert til baking og man får god kontroll om man skal lage omelett! Men jeg skal ha speil egg, og syntes det høres stress ut å dele det opp… 

Kan jeg bare klekke et egg inn i en liten matpose og legge den rett i fryseren?

Anonymkode: a121a...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datomerking på eggene i norge er en vits. De går ikke ut på dato når datomerkingen sier det, de kan holde i en evighet etter dette. 

Anonymkode: 57d86...60a

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med å fryse egg, dessverre.

Det jeg har erfaring med er å spise egg flere uker etter utløpsdato. Null problem

Anonymkode: 50923...1ab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Datomerking på eggene i norge er en vits. De går ikke ut på dato når datomerkingen sier det, de kan holde i en evighet etter dette. 

Anonymkode: 57d86...60a

Dette er helt riktig.

Datomerkingen for egg ble innskrenket kraftig for noen år siden på grunn av EU-direktiver. Egg i EU har nemlig kortere anbefalt holdbarhet enn norske egg, ettersom mange land der har mye salmonella.

Så ja, datomerkingen her er en vits. Jeg så forresten en artikkel fra Nofima, som er et institutt som forsker på mat, hvor de hadde bakt en kake til lunsjen med fem måneder gamle egg. Gikk helt fint.

Men sånn for å svare på det du spør om, er det best å fryse hviter og plommer for seg. Pisk dem sammen først, og merk beholderen med antall hviter/plommer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg holder fint i 6 mnd dersom de er i kjøleskap, og hvertfall en mnd på kjøkkenbenken. Vi har latterlige datoregler pga EU. Så ikke stress med å fryse de ned og spis de etterhvert du. 

Anonymkode: 15762...02e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke fryse egg, de holder i månedsvis som andre har sagt. De eneste gangene jeg fryser egg er om jeg har brukt enten kun hviten eller kun plommene. Har jeg ikke noe å bruke det andre på innen 2 dager fryser jeg det. Det er ingen problem, funker like fint etter tining. Men hele egg trenger ikke frysing. Hva ER det med «dagens ungdom» som tror at alt blir bedervet når klokka slår 00.01 dagen etter utløpsdato? Det er forskjell på «best før» og «siste forbruksdag». Egg har «best før»-dato. Og selv om det står «siste forbruksdag» på en vare så er ikke varen automatisk uspiselig dagen etter. Datoen er satt med flere dagers margin, slik at de kan være tilnærmet 100% sikre på at varen er spiselig siste forbruksdag. Ofte kan den være tilnærmet like fin en uke etter om pakningen er uåpnet og varen har blitt oppbevart ved max 2-4 grader. SE, LUKT, KJENN, SMAK - Bruk sunn fornuft!

Og så kan det være lurt å spare en buffer eller lage et bedre budsjett til neste måned, så slipper du å leve på egg en uke før lønning, men det er en annen diskusjon…

Anonymkode: 56e08...a5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...