Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det frekt å be om å få lade bilen hos andre? Bør man planlegge å lade på en ladestasjon?

Anonymkode: 95a66...e1b

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Man bør planlegge å lade på ladestasjon.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det frekt å be om å få lade bilen hos andre? Bør man planlegge å lade på en ladestasjon?

Ikke hvis du tilbyr å betale for det og vedkommende er oppegående nok til å vite at beløpet du tilbyr er fair.

Men noen har også (ubegrunnet) angst for brann og er skeptisk av den grunn eller de bor i borettslag som slår ned på garasjelading.

Anonymkode: 9cfab...4f7

• Liker 1
Skrevet

Hadde det vært krise og uten ladestasjoner på veien så hadde jeg kanskje spurt, men ville da betalt for strømmen selvfølgelig. Noen ganger får jeg tilbud om å lade hos bekjente men takker alltid nei.

Anonymkode: 3c578...806

Skrevet

Ts her.

har en bekjent som alltid ber om å lade når de kommer. Uten å tilby å betale, syns det er litt spesielt mtp strømprisene. Vet at de lader mest mulig på jobben for å spare strømkostnader. Selv planlegger jeg alltid ladestopp på veien, tenker at de jeg skal til skal slippe det styret. Om det hadde vært krise hadde jeg spurt pent, og selvfølgelig vippset.

Skrevet

Det er veldig frekt, med mindre man tilbyr seg å betale. 

Anonymkode: 1d7b4...e58

• Liker 1
Skrevet

Har kun spurt om å lade hos andre en gang, det var for 9 år siden og vi hadde nybegynner-krise.

I din situasjon hadde jeg sakt fra når de "husk å lade før dere kommer da strømmen er så dyr for oss også".

Får du ikke sakt fra på forhånd så spør du neste gang om de virkelig ikke har nok til å komme frem til ladestasjon og lar de kun lade akkurat det de trenger. (Ta gjerne sikringen til laderen etter en stund hvis du ikke vil be de avslutte). Minn de så på å lade på forhånd neste gang.

Anonymkode: a4531...ce2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har kun spurt om å lade hos andre en gang, det var for 9 år siden og vi hadde nybegynner-krise.

I din situasjon hadde jeg sakt fra når de "husk å lade før dere kommer da strømmen er så dyr for oss også".

Får du ikke sakt fra på forhånd så spør du neste gang om de virkelig ikke har nok til å komme frem til ladestasjon og lar de kun lade akkurat det de trenger. (Ta gjerne sikringen til laderen etter en stund hvis du ikke vil be de avslutte). Minn de så på å lade på forhånd neste gang.

Problemet er at de spør en stund før de drar hjemmefra. Forstår ikke hvorfor de ikke kan legge inn et ladestopp om de ikke har nok..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er at de spør en stund før de drar hjemmefra. Forstår ikke hvorfor de ikke kan legge inn et ladestopp om de ikke har nok..

Ja men da burde det være enkelt å si "Pga de enorme strømprisene vil jeg at du heller lader hjemme eller på en ladestasjon på veien. Her sparer vi der vi kan".

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja men da burde det være enkelt å si "Pga de enorme strømprisene vil jeg at du heller lader hjemme eller på en ladestasjon på veien. Her sparer vi der vi kan".

Ja, får prøve det neste gang. Kom med en unnskyldning sist, da kom de nesten to timer for sent fordi de da måtte innom foreldrene for å lade… Kunne bare ønske man kunne forstå disse tingene selv.

Skrevet

Om dere vil la dere utnytte så kjør på. Snart dukker de nok opp regelmessig rundt middagstider og så slipper de å betale for maten sin selv :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, får prøve det neste gang. Kom med en unnskyldning sist, da kom de nesten to timer for sent fordi de da måtte innom foreldrene for å lade… Kunne bare ønske man kunne forstå disse tingene selv.

Men seriøst, slike et det lov å snakke fra levra til. "Har dere ikke stikkontakt hjemme? Da kan det være lurt å planlegge litt bedre neste gang så dere rekker en ladestasjon på veien. Å bare lade hos andre er faktisk ganske frekt når strømmen er så dyr."

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men seriøst, slike et det lov å snakke fra levra til. "Har dere ikke stikkontakt hjemme? Da kan det være lurt å planlegge litt bedre neste gang så dere rekker en ladestasjon på veien. Å bare lade hos andre er faktisk ganske frekt når strømmen er så dyr."

Jeg er helt enig, men skjønner ikke at man ikke forstår dette selv.. Det er jo omtrent som å spørre om andre kan fylle og betale bensin for deg.

Skrevet

Har elbil-lader hjemme. Om noen på besøk trenger å lade litt må de gjerne gjøre det. Kostnadene jevner seg ut mot andre tjenester. Har aldri opplevd at noen kommer på besøk for å lade. Da tror jeg vi måtte tatt en prat.

Anonymkode: 3f265...72a

• Liker 1
Skrevet

Frekt dersom de ikke foreslår å betale. 

For egen del får vi gjerne besøk rundt middagstid da vi også bruker stekeovn og plater. Da betyr lading gjerne at nettleien går opp ett hakk med kostnad på 400 kroner mer i måneden. En tre timers lading kan også medføre opptil 20 kwh og med 10 kroner pr kWh bilr det jo litt kostnader. Etter strømstøtte så rundt 60 kroner. 

Så det at besøket skal spare litt koster meg nesten 500 kroner

Skrevet

Spør da ikke folk om å fylle diesel eller bensin på biler, ei heller fast lade hos de man besøker uten å betale for det. Dette virker veldig gjennomtenkt fra disse folkenes side…

Anonymkode: 295ba...d59

Skrevet
Snublefot62 skrev (11 timer siden):

Om dere vil la dere utnytte så kjør på. Snart dukker de nok opp regelmessig rundt middagstider og så slipper de å betale for maten sin selv :)

Høres litt ut som disse er troende til å også ta med seg skittentøyet sitt og låne ts vaskemaskin. Og ta seg en lang dusj. 😆

Anonymkode: 47c85...d02

Skrevet

Hadde selvfølgelig latt gjester lade hos meg, hadde ikke krevd penger. Så lenge det er en gang i blant, og ikke på ukentlig basis.

Vi har sjekket med vår bil og det koster altså ikke all verden å lade bilen, selv med høye strømpriser. Og vi får jo strømstøtte?! Vår bil (egolf) koster under en femtilapp å fullade nå. Det er jo halvparten av en drink på byen - og det spanderer vi jo på venner i hytt og gevær.

Skrevet

hvordan ville du egentlig ha gjort dette hvis du hadde bil som bare tar bensin eller diesel da? det ville selvfølgelig ikke vært mulig å fylle på dette, samtidig som man er på besøk hos noen man kjenner. 

0g da er man selvføgelig nødt til å fylle på ved bensinstasjoner, i stedet for å "snylte" på alle andre.  

Anonymkode: da032...aea

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2022 den 10.48):

AnonymBruker skrev (På 29.8.2022 den 11.15):

Jeg er helt enig, men skjønner ikke at man ikke forstår dette selv.. Det er jo omtrent som å spørre om andre kan fylle og betale bensin for deg.

Dem forstår jo, det er nettopp det dem gjør... Strømmen er dyr, det koster lade på ladestasjon, og de får lade gratis hos deg. 
Hadde de ikke forstått, så hadde de ikke gått inn for å snylte på andres strømregning. Så jo, de forstår, de bare gir blanke faen. De forstår, og de utnytter deg (og foreldrene) helt bevisst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...