Gå til innhold

Hva forventes når man har besøk av barnas venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som nå har begynt på skolen og jeg har lite erfaring med besøk av barn uten foreldre. Om barnet er der 2-3 timer uten foreldrene og barna leker seg selv, forventes det da at man skal servere de noe mat? Fikse noe snacks? Eller bare la de holde på for seg selv uten å blande seg?

Jeg trenger ikke sarkastiske svar eller kommentarer på at det er et dumt spørsmål osv. Jeg lurer virkelig på det for jeg vil gjøre det som er vanlig slik at ikke andre reagerer på at barnet feks ikke ble servert mat.

Anonymkode: f6b36...d08

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs når på dagen det er. Er det etter lunsjtider så hadde jeg servert snacks i form av oppskåret frukt feks. Men om det er rundt måltider så får selvfølgelig barnet mat sammen med oss. 

Anonymkode: 06d2f...05f

• Liker 2
Skrevet

Hva som forventes er så forskjellig, det har jeg sett av diskusjoner tidligere. Men jeg for min del pleier å følge de rutinene vi har med måltider, og la besøkende barn delta i disse. Serverer som regel ikke noe ekstra fordi vi har besøk, er det utenom tid for måltider så holder de bare på for seg selv. :) Men de får jo mat hvis de sier at de er sultne da.

Kommer de rett fra skolen så pleier de å spise litt før de leker, da det er lunsj kl 10:30 på skolen, og de er ferdig kl 13:30.

Anonymkode: 39f6e...9f2

• Liker 2
Skrevet

Ta utgangspunkt i ditt eget barns matrutiner. Ville du gitt barnet ditt lunsj, mellommål, snacks osv så serverer du det også til besøket.  

Anonymkode: 70ac3...bb8

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva som forventes er så forskjellig, det har jeg sett av diskusjoner tidligere. Men jeg for min del pleier å følge de rutinene vi har med måltider, og la besøkende barn delta i disse. Serverer som regel ikke noe ekstra fordi vi har besøk, er det utenom tid for måltider så holder de bare på for seg selv. :) Men de får jo mat hvis de sier at de er sultne da.

Kommer de rett fra skolen så pleier de å spise litt før de leker, da det er lunsj kl 10:30 på skolen, og de er ferdig kl 13:30.

Opplever forresten med eget barn at det gjøres mye forskjellig også. Noen serverer mat "hele tiden", og hos noen får han ikke noe i det hele tatt. Men de fleste gjør omtrent som oss da.

Det eneste jeg hadde reagert negativt på er hvis det var avtalt besøk over flere timer utenfor gangavstand, og barnet ikke fikk noe mat. Men har heldigvis ikke opplevd det. :)  Er det så nært at han bare kan gå hjem selv hvis han blir sulten, så spiller det mindre rolle, det var han i stand til å gjøre på eget initiativ da han begynte på skolen.

Skrevet

Takk for fine svar! Jeg kan se for meg at det er veldig forskjellig hvordan dette praktiseres. Jeg vil jo at alle skal føle seg velkommen her. Jeg opplevde selv å vente på rommet til venner mens de spiste middag, da føler man seg ikke alltid helt tilpass. Selv om jeg har forståelse for at ikke alle har råd til å ha flere på middag hver dag. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jag lager mat til alle som er sulten. Liker ikke at barna skal sitte å vente på rommet. 

Anonymkode: 40337...728

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for fine svar! Jeg kan se for meg at det er veldig forskjellig hvordan dette praktiseres. Jeg vil jo at alle skal føle seg velkommen her. Jeg opplevde selv å vente på rommet til venner mens de spiste middag, da føler man seg ikke alltid helt tilpass. Selv om jeg har forståelse for at ikke alle har råd til å ha flere på middag hver dag. 

Helt enig med deg, og det finnes jo bedre løsninger enn å la besøk vente på rommet hvis man ikke har nok middag. Vi har f.eks. byttet om middag og kvelds flere ganger når vi har hatt fullt hus ved middagstider. :) Det går også fint an å avtale besøk utenom middagstid, og nabobarn kan sendes hjem når man skal spise.

De eneste gangene noen venter på rommet her er hvis de velger det selv. F.eks. hvis jeg tilbyr mat og de svarer "Nei takk, jeg har nettopp spist hjemme, jeg bare venter så lenge."

• Liker 3
Skrevet

Har alltid spurt om de er sultne når de kommer og om de vil ha noe, skal vi spise middag når de er her så dekker jeg på og så spiser de om de ønsker. Har funket fint det. :) 

Når de var så små som ditt barn er nå så var jo besøkene som regel avtalt og da var liksom middag automatisk inkludert. 😄 

• Liker 1
Skrevet

Dersom de inviteres hjem etter skole er de jo veldig sultne.

Og bør serveres middag. 

Vi og de som inviterer spør alltid på forhånd hva barnet liker/ikke liker. 

Om de stikker innom litt tilfeldig i en times tid trenger de jo ikke noe. 

Alternativt kan man skrive melding til forelder om «Vil Per komme på besøk en dag? Tirsdag passer ja? Han kan jo komme hit etter vi har spist middag, ca kl 17 om det passer dere». 

Unger flest liker billige middager som pannekake/tomatsuppe/fiskepinner og sånt - så dyrt trenger det ikke bli. 

• Liker 1
Skrevet

Vi pleier å spørre med jevne mellomrom om de er sultne. Da de var sånn 5-7 år spurte jeg når de kom, og så kanskje en gang hver/annahver time. Hvis de ble til middagstid så fikk de middag. Var de sultne etter skolen fikk de brødskiver, Smoothie, frukt eller grønnsaker f. Eks. 

Nå er barnet 8, og jeg pleier å spørre for å minne de på det, men de fikser seg mat selv. Brødskive eller steker seg egg eller lager muffins (og rydder opp etter seg). Får fortsatt middag om de er her ved middagstid. 

Anonymkode: 03614...168

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kommer de direkte etter skolen tilbys alltid mat.. kommer de etter middagstid regner man jo med de har spist middag hjemme.. Er de på en fridag og lunsjtid feks tilbyr jeg de mat. Eldste her er 13,om de er vennebesøk over flere timer går jeg gjerne ned med et fruktfat så de har litt å bite på.

Anonymkode: db1d8...6c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi pleier å spørre med jevne mellomrom om de er sultne. Da de var sånn 5-7 år spurte jeg når de kom, og så kanskje en gang hver/annahver time. Hvis de ble til middagstid så fikk de middag. Var de sultne etter skolen fikk de brødskiver, Smoothie, frukt eller grønnsaker f. Eks. 

Nå er barnet 8, og jeg pleier å spørre for å minne de på det, men de fikser seg mat selv. Brødskive eller steker seg egg eller lager muffins (og rydder opp etter seg). Får fortsatt middag om de er her ved middagstid. 

Anonymkode: 03614...168

Så bra at du oppdrar barnet til å bli selvstendig og fikse mat selv :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har et barn som nå har begynt på skolen og jeg har lite erfaring med besøk av barn uten foreldre. Om barnet er der 2-3 timer uten foreldrene og barna leker seg selv, forventes det da at man skal servere de noe mat? Fikse noe snacks? Eller bare la de holde på for seg selv uten å blande seg?

Jeg trenger ikke sarkastiske svar eller kommentarer på at det er et dumt spørsmål osv. Jeg lurer virkelig på det for jeg vil gjøre det som er vanlig slik at ikke andre reagerer på at barnet feks ikke ble servert mat.

Hva har du selv ønska hvis det har vært ditt eget barn som har vært på besøk til venner?

Skrevet
DundreMilfin skrev (1 time siden):

Dersom de inviteres hjem etter skole er de jo veldig sultne.

Og bør serveres middag. 

Hvorfor det? Vi spiser aldri middag før sju åtte, men du mener at jeg skal ta fri fra jobb for å lage middag til naboungen rett etter skolen eller hva er tanken? De må få mat, men de må da virkelig ikke få middag på et for oss unormalt og ubeleilig tidspunkt. 

Vi og de som inviterer spør alltid på forhånd hva barnet liker/ikke liker. 
Ja, det gjør vi også, hvis de skal bli til middag.

Om de stikker innom litt tilfeldig i en times tid trenger de jo ikke noe. 

Alternativt kan man skrive melding til forelder om «Vil Per komme på besøk en dag? Tirsdag passer ja? Han kan jo komme hit etter vi har spist middag, ca kl 17 om det passer dere». 

Unger flest liker billige middager som pannekake/tomatsuppe/fiskepinner og sånt - så dyrt trenger det ikke bli. 

Men oppegående foreldre flest ønsker ikke å servere søppel til egne barn.

Anonymkode: 0d099...d45

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Anonymkode: 0d099...d45

Gidder ikke svare deg når du er så usaklig 😅

• Liker 1
Skrevet

Hvis de ikke sier de er sultne, trenger de ikke noe snacks. Det er best å holde seg til familiens måltidsrytme, men hvis barnet som er på besøk er vant til å få mat rett etter skolen bør du gi dem noe. Helst noe sunt.

Jeg er i mindretallet her som syns det bør avklares med foreldrene til barna om de skal ha middag eller ikke. Jeg ville ikke satt pris på om mitt barn hadde spist brødskiver eller typisk hurtigmat hos noen andre samtidig som jeg holdt på å ordne i stand en ordentlig middag hjemme. Det går kjapt å sende en melding og spørre.

Anonymkode: 44c83...485

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis de ikke sier de er sultne, trenger de ikke noe snacks. Det er best å holde seg til familiens måltidsrytme, men hvis barnet som er på besøk er vant til å få mat rett etter skolen bør du gi dem noe. Helst noe sunt.

Jeg er i mindretallet her som syns det bør avklares med foreldrene til barna om de skal ha middag eller ikke. Jeg ville ikke satt pris på om mitt barn hadde spist brødskiver eller typisk hurtigmat hos noen andre samtidig som jeg holdt på å ordne i stand en ordentlig middag hjemme. Det går kjapt å sende en melding og spørre.

Da kan du vel bare si fra til foreldrene at du henter Per kl 18, for da er det middag hjemme. 

Anonymkode: 557f2...d95

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette bør du heller gi barnet ditt beskjed om, du kan ikke regne med at andre foreldre spør deg om barnet ditt kan spise hos de. 

Anonymkode: 7968c...d41

• Liker 1
Skrevet

Ville bare tatt dem på deres vanlige rutiner og flyten i hjemmet :) Da slipper du tenke på hva som forventes av hvert enkelt barn, eller foreldre, og det senker forventningene til deg selv også! 

Anonymkode: c6fd8...a1a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...