Gå til innhold

Hvorfor så få som har branntau eller stige fra høye etasjer de oppholder seg i daglig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

F. eks. loftstue i 5. etasje i et trehus, hvor eneste rømningsvei er trappen. Og hvis den brenner, så må de brenne inne eller hoppe og håpe på det beste.

Et branntau på loftet fikser alt.

Tenker de slikt aldri vil skje dem?

Anonymkode: 6c389...5da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke akkurat så veldig mange som har et oppholdsrom i 5 etasje i et trehus uten  ha brannstige eller tau 🤷🏼 Har du inspisert? 

Da vi bodde i blokk hadde vi branntau og mulighet til å rømme både til naboer via balkong og på taket. 

Her vi bor nå er det bare to etasjer og null problem å hoppe ut av vinduet fra andre etasje.

Anonymkode: f19f1...40d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er vanlig å ha det. Vi har brannstige til å henge over vinduskarmen på det ene rommet i huset der man ikke kan rømme ut til bakkeplan, når jeg ser meg rundt i nabolaget virker fastmonterte utfellbare brannstiger mest populært.

Skrevet

De fleste har vel fastmonterte stiger som de kan felle ut.

Skrevet

Noen som har tenkt over at det ofte brenner under deg..? Hvordan skal man klare å komme seg forbi vinduer flammene står ut av med et tau? Man blir jo lettere stekt på veien ned. 

Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Noen som har tenkt over at det ofte brenner under deg..? Hvordan skal man klare å komme seg forbi vinduer flammene står ut av med et tau? Man blir jo lettere stekt på veien ned. 

Dette er jo ting som er gjennomtenkt i planleggingen av rømningsveier. Vinduer med rømningsvei med tau skal f.eks. ikke anlegges rett over et annet vindu. 

Anonymkode: c1fac...ad3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2022 den 11.21):

F. eks. loftstue i 5. etasje i et trehus, hvor eneste rømningsvei er trappen. Og hvis den brenner, så må de brenne inne eller hoppe og håpe på det beste.

Et branntau på loftet fikser alt.

Tenker de slikt aldri vil skje dem?

Anonymkode: 6c389...5da

Høres ut som et ulovlig oppholdsrom, hvis det ikke er to trapperom i bygget. Dersom det er mer enn 5 meter til bakken skal det være fastmontert stige. 5. Etasje blir vel (3×5) 15m, som er langt unna maks høyde for rømming via vindu. Med mindre det er en blokk som er planlagt med innsats fra brannvesenets høyderedskaper. 

Uansett hadde jeg heller ventet på brannvesenet og snorkel, enn å dingle 15m over bakken i et tau. 

Anonymkode: 04f5d...a93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...