Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har en enebolig på 3,5mil i lån. Vi deler 70/30% på huslånet og 50/50 i mat, strøm og innkjøp av interiør osv. Problemet er bare at jeg sitter stort sett 0kr når alle utgifter er betalt. Ca 0-500kr å leve for, altså penger jeg kan bruke til hva jeg vil.

Han sitter igjen med 10.000kr - 13.000kr (avhengig om han jobber ekstra). 

For eksempel, kjøper han en ny vaskemaskin eller legger ny gulv må jeg betale han 50% av alle utgiftene. Det betyr jeg må skylde han penger jeg ikke har her og nå. Enten må jeg ty til å låne penger av banken som IKKE er greit. Eller jeg må vente til feriepengene kommer neste år til å betale det jeg skylder samboer. 

Jeg føler det blir en ond sirkel der jeg kommer til bli stående å skylde han penger mange år på rad og ikke værstefall for resten av livet! 

Blir det brudd, skal penger jeg skylder han bli trukket av boligens verdi når vi selger. 

Hvordan kan man dele dette på en grei og ryddig måte? 

Anonymkode: 4888a...d91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe du kan gjøre for å få høyere inntekt? Ser ikke du skriver hva du gjør, om du jobber, studerer eller begge deler. Hvor høy er de mnd.avdragene deres?

Dessuten; når dere kjøper inn gulv, vaskemaskin etc, er det slike ting dere trenger NÅ eller kan dere spare opp litt? Det kan være lurt at dere skaffer dere en felles konto til slike ting (også der huslånet går ut av) der du spytter inn din del og at dere får bygget dere opp en buffer til slike ting - når de er nødvendig og ikke bare for å kjøpe.

Anonymkode: 6c555...cdc

Skrevet

Skal alt deles 50/50 må alt avtales. Er dere begge enige i at gulvet måtte legges nå, og pris på gulv feks?

Spiser dere for like mye? Er begge enige i at interiør er noe som trengs å kjøpes inn jevnlig?

Avtalen burde kanskje være at alle innkjøp som skal deles felles må avtales på forhånd?

Anonymkode: b392b...cc1

• Liker 1
Skrevet

Når han eier 70% må han betale 70% av oppussing. Ser ut som dere har glemt det? Gjør en omregning av tidligere kjøp så kommer du bedre ut. Og om du ikke har råd til å kjøpe nytt gulv sier du nei. Og så kan han betale 100% selv om han likevel velger å gjøre det.. evt. Kan dere skrive ned slike ting slik at det trekkes fra summen den gangen boligen selges.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og min samboer har en enebolig på 3,5mil i lån. Vi deler 70/30% på huslånet og 50/50 i mat, strøm og innkjøp av interiør osv. Problemet er bare at jeg sitter stort sett 0kr når alle utgifter er betalt. Ca 0-500kr å leve for, altså penger jeg kan bruke til hva jeg vil.

For eksempel, kjøper han en ny vaskemaskin eller legger ny gulv må jeg betale han 50% av alle utgiftene. Det betyr jeg må skylde han penger jeg ikke har her og nå. Enten må jeg ty til å låne penger av banken som IKKE er greit. Eller jeg må vente til feriepengene kommer neste år til å betale det jeg skylder samboer. 

Jeg føler det blir en ond sirkel der jeg kommer til bli stående å skylde han penger mange år på rad og ikke værstefall for resten av livet! 

Blir det brudd, skal penger jeg skylder han bli trukket av boligens verdi når vi selger. 

Bli særboere. Være i juridisk bindende gjeld til din partner er bare ett lite hakk unna å være slave. Det høres ille ut, men om du har juridisk bindende pengegjeld til din partner eier partneren i praksis dine penger. Og om du ikke kan betale tilbake eier partneren også alle dine ting. Samt din arbeidstid og fritid da det er hva som vil tilbakebetale gjelden. Kom deg ut av den avtalen så fort du kan.

Jeg regner med at disse delene dere bruker er hva dere anser som rettferdig, men at du er i gjeld til ham er ikke rettferdig. Uansett prosentandeler av lån eller andel av inntekt benyttet mot fellesutgifter.

Endret av nisselue
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Begge jobber fulltid. Jeg har lavlønnet jobb, og tillegg må pedle lange strekninger der det går noe drivstoff, men har ingen billån og kjører billig bil til 20.000kr. 

Vi har kjøpt for 6 mnd siden og per dags dato koster lånet 16.000kr. Dette vil øke takt med renter. Det er mye ting som må ordnes og han har penger nå til å legge ut. 

Utregning per mnd skal jeg legge til 1500kr til bufferkonto, men den blir bare spist opp fordi jeg skal betale 50/50. 

Skrevet
Miewyn77 skrev (3 minutter siden):

Når han eier 70% må han betale 70% av oppussing. Ser ut som dere har glemt det? Gjør en omregning av tidligere kjøp så kommer du bedre ut. Og om du ikke har råd til å kjøpe nytt gulv sier du nei. Og så kan han betale 100% selv om han likevel velger å gjøre det.. evt. Kan dere skrive ned slike ting slik at det trekkes fra summen den gangen boligen selges.

Hun har ikke skrevet at de eier 50/50.

Hvordan er eierbrøken tinglyst, ts?

Anonymkode: b392b...cc1

Skrevet

Det første du må gjøre er å si at fra nå av er det uaktuelt å betale 50% av innkjøp han har gjort uten å konsultere deg.

Det andre er at utgifter til oppgradering av boligen bør deles etter eierbrøk.

Det tredje du bør gjøre er å enten øke inntekta eller redusere utgiftene (mer).

Men det meste av dette krever at du tør å stå opp for deg selv i forholdet. Jeg er ikke sikker på at du gjør det ut i fra det du skriver.

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor må alt interiør deles 50/50? Kan ikke han betale hele og så fører dere den opp på hans liste over eiendeler i samboerkontrakten? Da tar han med seg eiendelen dersom dere flytter fra hverandre.

Anonymkode: 30e91...b60

• Liker 2
Skrevet

Du må ikke godta at alt deles 50/50 når du ikke eier så mye! Det må deles i samme prosent som eierforholdet om det skal være rettferdig!!!! 

Jeg syns det er en uting at samboeren din er så gnien på pengene. Her deler vi etter prosent på lønna vi har. Hva skjer når dere skal på ferie? Bare han drar? 

Anonymkode: 2926b...b44

Skrevet

Her synes jeg absolutt at han skal bidra meir! Er selv kvinne som har ca 20.000 meir utbetalt i mnd en min sambuer. 
Her deler vi også etter prosent. Og har budsjettert slik at han sitter igjen et OK beløp som han er fornøyd med hver mnd. Og selv da sitter eg igjen med mer å bruke og spare enn han. Hadde aldri hatt samvittighet til å bygge eit liv sammen med ein eg er glad i, og sett han slite med å få endene til møtes, mens jeg selv hadde en del til overs hver mnd. 

Her hadde jeg krevd en endring, eller seriøst revurdert om dette er mannen du ønsker å tilbringe resten av livet med. 

Anonymkode: e519b...c30

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Om det er slik som må alle investeringer basere seg på DIN økonomiske kapasitet. Legge gulv? Nei, det har ikke den av dere med lavest økonomi råd til, så det må vi utsette, eventuelt gjøre selv med billigere materialet. 

Men - tenker du de egenskapene han fremviser her er attraktive? 

Jeg kom inn i forholdet med AAP og litt gjeld, min samboer med halveis nedbetalt hus til 2 mill og fast jobb. Vi tok opp lån sammen, med 50/50 eierforhold (men det skal selvsagt deles slik at det han hadde av egenkapital før vi flyttet sammen tilfaller han ved et eventuelt brudd). Nå har ting snudd litt, og jeg har høyest inntekt av oss, og kommer nok også til å ha høyest inntekt resten av livet.  

Her har vi alltid delt alt likt - vi beholder mellom 1000/1500 hver i måneden til eget bruk (klær/kino etc), også går resten inn på felles konto - hvor så utgiftene blir trukket fra. 

Anonymkode: cb064...a14

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan man klarer å komme opp i slike situasjoner. Satte dere ikke opp budsjett før dere kjøpte bolig? Snakket dere ikke om disse tingene i forkant?

Anonymkode: 6d7c9...d55

Skrevet

Høres ut som om at dere lever over evnet begge to, og særlig du. 

Betaler han 70/30 så eier han vel 70/30, og da bør vel han investere 70/30 i alt som har med boligen å gjøre ?

Foreslår at du nekter å investere i noe som helst, selv om det trengs. Og at du av økonomiske årsaker ikke reiser på ferier, ikke kjøper noe til deg selv eller han, eller på andre måter viser at du har råd eller vilje. 

Hadde jeg vært deg så ville jeg foreslått å flyttet til en billigere plass slik at du faktisk har råd til å leve i forholdet.

Anonymkode: 8c331...eca

• Liker 2
Skrevet

Flytt nærmere jobben og bo for deg selv. Tipper det blir mye bedre enn å føle deg som en underdanig i dette forholdet. 

Skrevet
staffordshire87 skrev (3 timer siden):

Begge jobber fulltid. Jeg har lavlønnet jobb, og tillegg må pedle lange strekninger der det går noe drivstoff, men har ingen billån og kjører billig bil til 20.000kr. 

Vi har kjøpt for 6 mnd siden og per dags dato koster lånet 16.000kr. Dette vil øke takt med renter. Det er mye ting som må ordnes og han har penger nå til å legge ut. 

Utregning per mnd skal jeg legge til 1500kr til bufferkonto, men den blir bare spist opp fordi jeg skal betale 50/50. 

Vanskelig dette med penger.

Jeg tenker hvis jeg var deg, ville jeg delt på huslånet, sånn at det er klart og tydelig at dere eier like mye. 

Med andre kostnader synes jeg dere må betale etter evne. Dessuten tror jeg at jeg hadde syntes det var på sin plass at han kunne betale hele beløpet av noe dere kjøpte til leiligheten, og du kunne kjøpt noen ting. 

Hvis det blir brudd, deler dere halvparten av boligen uansett. Dette må dere være enige om. Innbo fordeles etter hvem som kjøpte hva.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vaskemaskin og møbler/løsøre er jo greit å dele 50/50, men IKKE gulv, oppussing og annet som er bundet til boligen. Det bør jo deles 70/30, fordi han uansett kommer til å sitte igjen med 70% ved salg.

Du skriver ikke hva dere jobber med, men hvorfor kan han jobbe ekstra, og ikke du? Kan du gjøre noe annet for å øke din egen inntekt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...