AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #1 Skrevet 28. august 2022 Vi har en baby på 10 måneder som jeg har hele tiden vært så glad for at hun ligger godt ann på motoriske milepæler og var tidlig ute med øyekontakt og smil. Likevel får jeg en stadig klump i magen på at de sosiale milepælene har stoppet litt opp. Før folk synes jeg er helt hysterisk så må jeg si vi helt et eldre barn med høytfungerende autisme så vi er nok mer veldig opptatte av sosiale milepæler enn andre. I tillegg har vi ikke hatt et normalt barn å sammenligne med. Hun responderer på navnet, men langt fra alltid. Kanskje 50% eller mindre. Når hun leker stopper hun ikke opp for å se på mine reaksjoner, men heller gjør sin egen greie uten å sjekke inn med meg. Så den delt oppmerksomhet når hun ser noe gøy føler jeg ikke er helt der. Men skal den det ved 10 måneder? Hun peker heller ikke ennå. Derimot ler og smiler hun når vi tuller og leker titt tei. Smiler når vi møter øyekontakt og hun klapper og hun vinker. Hun sier mamma og pappa (mest mamma), og hun krabber fort og går langs møbler. Hva gjør deres på 10 måneder? Anonymkode: 32355...1b5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #2 Skrevet 28. august 2022 Hun høres helt normal ut, så tror du skal prøve å senke skuldrene litt Min pekte ikke da han var 10 mnd. Han responderte ikke alltid på navnet (det gjør han ikke nå heller, men nå velger han det mer selv..), og var opptatt av sin egen greie i lek. Nå er han 3 år og helt normalt utviklet. Barn vokser forskjellig og lærer ting til forskjellig tid. Kanskje har din gjort noen kjempesprang motorisk i det siste? Da kommer det sosiale etterhvert. Hvis ingen andre er bekymret, så prøv heller å nyte tiden i stedetfor å være bekymret for alt hun ikke kan. Anonymkode: b4cd5...bf2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #3 Skrevet 28. august 2022 Krabbe, gå, løpe, klatre litt, spise selv (med søl altså), peke, tegner kruseduller med tjukke fargeblyanter, si noen få ord (mamma, pappa, pus, nam, melk, vann, bæ (bær, ikke sau), pipp (fugl)... Responderer adekvat på å bli snakket til og på beskjeder som kom hit, stopp, kan du hente x. Anonymkode: 12960...a1e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #4 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Krabbe, gå, løpe, klatre litt, spise selv (med søl altså), peke, tegner kruseduller med tjukke fargeblyanter, si noen få ord (mamma, pappa, pus, nam, melk, vann, bæ (bær, ikke sau), pipp (fugl)... Responderer adekvat på å bli snakket til og på beskjeder som kom hit, stopp, kan du hente x. Anonymkode: 12960...a1e Som 10 mnd? Dette tror jeg ikke på Anonymkode: 32355...1b5 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #5 Skrevet 28. august 2022 Hun er 10 mnd! Stress ned to hakk! Anonymkode: ef697...960
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #6 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Krabbe, gå, løpe, klatre litt, spise selv (med søl altså), peke, tegner kruseduller med tjukke fargeblyanter, si noen få ord (mamma, pappa, pus, nam, melk, vann, bæ (bær, ikke sau), pipp (fugl)... Responderer adekvat på å bli snakket til og på beskjeder som kom hit, stopp, kan du hente x. Anonymkode: 12960...a1e Dette barnet er svært tidlig ute hvis det er 10 mnd., så det er ikke noe poeng å sammenlignet med og bli bekymret. Jeg jobber med barn, og har både møtt babyer som løper når de er 10 mnd. og babyer som har en del tydelige ord ved samme alder, men aldri noen som har vært så tidlig på alt dette. Ikke at de ikke finnes, og kanskje frister det ekstra å svare i slike tråder når barnet er så langt fremme, men det er ikke vanlig i det hele tatt. TS sitt barn høres helt normalt ut Anonymkode: 794b8...ccb 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #7 Skrevet 28. august 2022 Eldste her responderte ikke på navnet sitt før hun var ca 1 år. Hun begynte å peke rundt samme tid. Hun hadde noen ord, smilte og søkte blikk. Hun er det barnehagen kaller ei jente som er litt foran. 2,5 år nå. Lillebroren responderte på navnet sitt rundt 4 mnd, er mye tregere motorisk enn henne, men er lenger fremme sosialt enn det hun var på samme alder. Han er 1 år nå. Jeg tror at det er veldig ulikt fra barn til barn. Jeg var fryktelig masete som barn, snakket og snakket og var tidlig ute med setninger og å uttrykke meg. Men jeg gikk ikke før jeg var 16 mnd. Broren min gikk før han var året og gikk regelmessig til logoped gjennom barneskolen. Får litt inntrykk av at noen er veldig språklige, noen er veldig på det med fysikk, og så er det de som kan litt begge deler på et middels nivå. Anonymkode: 4ff62...179
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #8 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi har en baby på 10 måneder som jeg har hele tiden vært så glad for at hun ligger godt ann på motoriske milepæler og var tidlig ute med øyekontakt og smil. Likevel får jeg en stadig klump i magen på at de sosiale milepælene har stoppet litt opp. Før folk synes jeg er helt hysterisk så må jeg si vi helt et eldre barn med høytfungerende autisme så vi er nok mer veldig opptatte av sosiale milepæler enn andre. I tillegg har vi ikke hatt et normalt barn å sammenligne med. Hun responderer på navnet, men langt fra alltid. Kanskje 50% eller mindre. Når hun leker stopper hun ikke opp for å se på mine reaksjoner, men heller gjør sin egen greie uten å sjekke inn med meg. Så den delt oppmerksomhet når hun ser noe gøy føler jeg ikke er helt der. Men skal den det ved 10 måneder? Hun peker heller ikke ennå. Derimot ler og smiler hun når vi tuller og leker titt tei. Smiler når vi møter øyekontakt og hun klapper og hun vinker. Hun sier mamma og pappa (mest mamma), og hun krabber fort og går langs møbler. Hva gjør deres på 10 måneder? Anonymkode: 32355...1b5 må huske barn er veldig forskjellig Min 10 månder gammel gutt : sier mamma, pappa og hi har akkurat lært seg og gå klapper i hendene smiler som en sol dagen lang spiser middag med oss og glad i mat og vil helst spise selv peker på dyr,andre mennesker glad i andre barn Anonymkode: e6255...508
Gjest Chicchi Skrevet 28. august 2022 #9 Skrevet 28. august 2022 Min er 10,5 mnd: - krabber (lynraskt) - øver på å stå uten støtte - går langs møbler - elsker klosser - ikke særlig interessert i andre babyer - veldig interessert i eldre barn - klapper og peker - sier mamma og pappa, ikke så mye annet (bare babbel) - liker å bli lest for og å bla i bøker - kan leke for seg selv, men må krever iblant at vi er der og liksom følger med på henne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå