Million Skrevet 28. august 2022 #41 Del Skrevet 28. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her bommer du. Du sammenligner din far, som har jobber med data, med andre eldre som kanskje ikke har vært i nærheten av en pc gjennom hele sitt arbeidsliv. For meg og det er det åpenbart hvordan en smarttelefon fungerer, men ikke for alle. Hva er det som er åpenbart med at en iPhone ikke lenger har knapper og at man må swipe mot høyre for å komme tilbake til forrige skjermbilde? Altså, min morfar var vant med å kunne løfte opp røret, få summetone og så slå nummeret med taster. For han å forstå at man må legge inn nummer og så trykke en knapp for å ringe, det gikk ikke. Eller at man ikke bare kunne løfte opp telefonen og si «hallo», men måtte trykke på en knapp for å ta den. Ok, han var svekket da de la ned fasttelefon-nettet, men det er mange eldre som blir kognitivt svekket og som lever i mange år etter det. For meg er det åpenbart at vi må tilpasse og ha tilbud også til dem. Anonymkode: f3d80...370 Jeg sa ikke at vi ikke skulle ha et tilbud til eldre også. Jeg synes tvert i mot at det burde f.eks. være gratis for personer over 67 eller 70 år å få betalt regningene i skranken i banken. Det fortjener de, etter et langt liv som kunder, sannsynligvis (eldre mennesker bytter ikke bank så ofte heller akkurat). Endret 28. august 2022 av Million 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥ Skrevet 28. august 2022 #42 Del Skrevet 28. august 2022 Jeg ser de som ikke vil. Enkelte er jo ikke i pensjonsalder engang. Jeg har en bekjent som ikke har nettbank, det er mannen som er kasserer i familien (og sjåfør). Hun vil slite om hun blir alene, noe som må påregnes. Mannen er en del eldre og ved dårlig helse. Og jeg har sagt det til henne også, i tydelige ord, at hun er i ferd med å dømme sønnen sin til et liv som mammas kasserer, sjåfør og vaktmester med alt hun ikke bryr seg om å lære seg. Hun har aldri rørt gressklipperen, beisekosten eller snøskuffen heller. Selv om hun er et arbeidsjern innenfor det hun er trygg på. At hun ikke håndterer nettbank er en del av et større problem med at hun nekter å utvide sitt repertoar for å bli selvstendig. Men: Dette er ikke den vanlige nettbanknekteren. Det handler stort sett om manglende digital kompetanse generelt og gjerne ekstra utfordringer knytta til svekkede sanser. Seniornett gjør en kjempejobb i hele landet, og vi bør satse mer på slike tilbud til de som ønsker og har evner til å bli digitale brukere. Men vi må akseptere at en andel likevel aldri vil bli digitale. Noen fordi de ikke vil, andre fordi de ikke kan. Og for mange kombinasjonen av de to årsakene. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gibralfaro Skrevet 28. august 2022 #43 Del Skrevet 28. august 2022 Just now, Million said: Jeg sa ikke at vi ikke skulle ha et tilbud til eldre også. Jeg synes tvert i mot at det burde f.eks. være gratis for personer over 67 eller 70 år å få betalt regningene i skranken i banken. Det fortjener de, etter et langt liv som kunder, sannsynligvis (eldre mennesker bytter ikke bank så ofte heller akkurat). I tillegg til at mange av de sitter med minstepensjon, eller liten pensjon, og alle disse gebyrene spiser til slutt en heftig del av budsjettet til eldre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #44 Del Skrevet 28. august 2022 Tror faktisk vi er mange som vil få oss noen aha-opplevelser med alderen. Merker jo allerede nå at armene begynner å bli for korte til å lese mobilskjermen. 😛 Anonymkode: a9b41...b30 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 28. august 2022 #45 Del Skrevet 28. august 2022 Problemstillingen blir like generaliseringer som om jeg skulle spørre om det er greit at kvinner ikke lærer seg å lukeparkere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #46 Del Skrevet 28. august 2022 1 minutt siden, TheHairyToothfairy said: Problemstillingen blir like generaliseringer som om jeg skulle spørre om det er greit at kvinner ikke lærer seg å lukeparkere. Vel, er det? Anonymkode: 474e9...746 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 28. august 2022 #47 Del Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, er det? Anonymkode: 474e9...746 Wahaha. Burde sett den komme, 1 - 0 til deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykke Li Skrevet 28. august 2022 #48 Del Skrevet 28. august 2022 TheHairyToothfairy skrev (7 minutter siden): Problemstillingen blir like generaliseringer som om jeg skulle spørre om det er greit at kvinner ikke lærer seg å lukeparkere. Jeg kan lukeparkere Men skjønner at farmoren min på 97 syns det er vanskelig å lære seg nettbank og alle andre digitale løsninger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. august 2022 #49 Del Skrevet 28. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tror faktisk vi er mange som vil få oss noen aha-opplevelser med alderen. Merker jo allerede nå at armene begynner å bli for korte til å lese mobilskjermen. 😛 Anonymkode: a9b41...b30 Det har vi briller eller synskorrigerende laseroperasjoner til for å fikse! 😄 Leste om dette med synskorrigerende opersjoner på øynene sist i går, faktisk. Snedig nok hadde de oppgitt prisen på operasjonen PR ØYE i prislisten. Det så jeg ikke først, det sto med liten skrift øverst, og tenkte at "hm, den prisen var ikke så aller verst for å slippe lese/databriller heretter...!" men så skjønte jeg at prisen må dobles, for man går jo ikke rundt med bare ETT operert øye man ser bra på, og det andre som er like elendig som før, liksom. Men ja, jeg som er i femtiårene har brukt lese&databriller i mange år allerede. Men jeg drømmer om å ta meg råd til en sånn operasjon, så jeg kan legge brillene vekk i en skuff. Det kan koste meg mellom 30 000 og 48 000 for en laseroperasjon på begge øynene hos Argus. Endret 28. august 2022 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 28. august 2022 #50 Del Skrevet 28. august 2022 Lykke Li skrev (2 minutter siden): Jeg kan lukeparkere Men skjønner at farmoren min på 97 syns det er vanskelig å lære seg nettbank og alle andre digitale løsninger. Eksakt. Noen kan, noen kan ikke. Spørsmålet er derfor ganske generaliserende. Jeg kjenner også mange på min og din alder som ikke er noe særlig til ræcere på EDB og nettbank 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #51 Del Skrevet 28. august 2022 3 minutter siden, TheHairyToothfairy said: Wahaha. Burde sett den komme, 1 - 0 til deg Vi kan jo dra avsporingen videre også: er det greit at de kvinnene som ikke lærer deg å lukeparkere krever at det settes av egne parkeringsplasser forbeholdt dem? Det blir litt dyrere/trasigere for alle andre, men er mer inkluderende tross alt. Og ikke alle evner å lære seg å lukeparkere, noen av disse kvinnene er eldre og jeg har lært i denne tråden at de har kognitive problemer. Andre spilte ikke dataspill og bygde ikke lego som barn og har derfor en svært manglende 3D-forståelse. Det er jo ikke deres feil det heller. Og en del kjørte opp i indre gokk og der var det ikke parkeringsplasser i det hele tatt. Anonymkode: 474e9...746 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. august 2022 #52 Del Skrevet 28. august 2022 TheHairyToothfairy skrev (1 minutt siden): Eksakt. Noen kan, noen kan ikke. Spørsmålet er derfor ganske generaliserende. Jeg kjenner også mange på min og din alder som ikke er noe særlig til ræcere på EDB og nettbank Haha, det minner meg om helt på begynnelsen av 90-tallet, da jeg gikk på privatskole som het EDB-skolen. Elektronisk Data Behandling! Når sluttet vi å bruke betegnelsen EDB egentlig? Må være temmelig lenge siden nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #53 Del Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi kan jo dra avsporingen videre også: er det greit at de kvinnene som ikke lærer deg å lukeparkere krever at det settes av egne parkeringsplasser forbeholdt dem? Det blir litt dyrere/trasigere for alle andre, men er mer inkluderende tross alt. Og ikke alle evner å lære seg å lukeparkere, noen av disse kvinnene er eldre og jeg har lært i denne tråden at de har kognitive problemer. Andre spilte ikke dataspill og bygde ikke lego som barn og har derfor en svært manglende 3D-forståelse. Det er jo ikke deres feil det heller. Og en del kjørte opp i indre gokk og der var det ikke parkeringsplasser i det hele tatt. Anonymkode: 474e9...746 Snart dør denne generasjonen av damer ut, og dessuten kommer selvkjørende biler som fjerner hele problemet uansett. 😉Spørsmålet er: skal vi vente en generasjon med å innføre selvkjørende biler, fordi disse damene må få lov til å bulke biler resten av livet sitt? 🤔 Anonymkode: 62501...f9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 28. august 2022 #54 Del Skrevet 28. august 2022 Folk som ikke klarer å bruke nettbank/ mobilbank, trenger hjelp uansett. De får få barna sine til å hjelpe seg. Harde ikke barn, får de betale noen (banken eller andre) for å hjelpe. Jeg er ikke interessert i å betale mer for banktjenester for at andre ikke er stand til å lære seg noe eller har noen til å hjelpe seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 28. august 2022 #55 Del Skrevet 28. august 2022 3 minutter siden, Million said: Når sluttet vi å bruke betegnelsen EDB egentlig? Må være temmelig lenge siden nå. Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)/ informasjonsteknologi (IT) tok vel over ved tusenårsskiftet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 28. august 2022 #56 Del Skrevet 28. august 2022 Million skrev (28 minutter siden): Jeg sa ikke at vi ikke skulle ha et tilbud til eldre også. Jeg synes tvert i mot at det burde f.eks. være gratis for personer over 67 eller 70 år å få betalt regningene i skranken i banken. Det fortjener de, etter et langt liv som kunder, sannsynligvis (eldre mennesker bytter ikke bank så ofte heller akkurat). Ingen ting er gratis. Skal noen slippe å betale, må andre betale mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. august 2022 #57 Del Skrevet 28. august 2022 Brunello skrev (1 minutt siden): Ingen ting er gratis. Skal noen slippe å betale, må andre betale mer. Det koster virkelig ikke hundre kroner PR REGNING for en ansatt i banken å taste inn noen siffer på pc-skjermen og belaste kundens egen konto ved en regningsbetaling. Jeg har null tro på at det er den reelle kostnaden. Jeg tror det er det gebyret banken VIL ta, for å skremme flest mulig vekk fra denne manuelle løsningen, selv om det samtidig da går ut over en befolkningsgruppe som kanskje har minst inntekt her i landet. Pensjonister og eldre. Om de ikke skulle fått betalt regningene sine gratis, de som er 70 år og oppover, i banken.... kunne ikke banken da i det minste tatt et langt mindre gebyr og heller satt aldersgrense på å få dette rimelige gebyret? For eksempel en tier pr faktura? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 28. august 2022 #58 Del Skrevet 28. august 2022 (endret) Million skrev (9 minutter siden): Det koster virkelig ikke hundre kroner PR REGNING for en ansatt i banken å taste inn noen siffer på pc-skjermen og belaste kundens egen konto ved en regningsbetaling. Jeg har null tro på at det er den reelle kostnaden. Jeg tror det er det gebyret banken VIL ta, for å skremme flest mulig vekk fra denne manuelle løsningen, selv om det samtidig da går ut over en befolkningsgruppe som kanskje har minst inntekt her i landet. Pensjonister og eldre. Om de ikke skulle fått betalt regningene sine gratis, de som er 70 år og oppover, i banken.... kunne ikke banken da i det minste tatt et langt mindre gebyr og heller satt aldersgrense på å få dette rimelige gebyret? For eksempel en tier pr faktura? En tier er ikke i nærheten av å dekke kostnadene. Mange lever i den villfarelsen at det bare er arbeidet som gjøres der og da Som er bankens kostnad. Det er mye mer. Vi har hatt et konsulentselskap som har beregnet hvor mye det koster at kunden skal betale med papirfaktura fremfor e-faktura og hva det koster å følge opp krav. Kostnaden er ganske mye høyere enn en tier. Endret 28. august 2022 av Brunello 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #59 Del Skrevet 28. august 2022 9 minutter siden, Million said: Det koster virkelig ikke hundre kroner PR REGNING for en ansatt i banken å taste inn noen siffer på pc-skjermen og belaste kundens egen konto ved en regningsbetaling. Jeg har null tro på at det er den reelle kostnaden. Jeg tror det er det gebyret banken VIL ta, for å skremme flest mulig vekk fra denne manuelle løsningen, selv om det samtidig da går ut over en befolkningsgruppe som kanskje har minst inntekt her i landet. Pensjonister og eldre. Om de ikke skulle fått betalt regningene sine gratis, de som er 70 år og oppover, i banken.... kunne ikke banken da i det minste tatt et langt mindre gebyr og heller satt aldersgrense på å få dette rimelige gebyret? For eksempel en tier pr faktura? Men bankene har jo ikke skranker lenger? Det koster jo en del å bemanne skranker, er vel derfor de har sluttet? Så det koster mer enn de minuttene med tasting, den ansatte koster penger, lokalet koster osv osv. Anonymkode: 474e9...746 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #60 Del Skrevet 28. august 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Men altså. Nettbank har vi hatt i hva da, 20 år? Om du på 20 år ikke har giddi å sette deg inn i bruk av nettbank, så kan du jo skylde deg selv. Om du er 80 år i dag, så var du 60 år for 20 år siden og trolig fortsatt i arbeidslivet. Og mest sannsynlig har du vært borti ulike datasystemer etc. så helt umulig kan det jo ikke være. Anonymkode: 5e8ea...ecc Det er det største irritasjonsmomentet mitt også. Når du kanskje er så ung som 50, og bare konkluderer med at nei, dette gidder jeg aldri å lære meg, er det vanskelig å sympatisere så mye. Minner meg om de som har røykt som svamper i alle år og tenkte at dette går nok helt fint. Jeg kunne skjønt det om overgangen til nettbank kom plutselig, men ærlig talt, når du har hatt over 20 år på å enten lære deg å bruke den, eller finne en alternativ løsning med en stedfortreder, har du tatt absolutt null ansvar. Anonymkode: cd817...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå