Snublefot62 Skrevet 28. august 2022 #21 Del Skrevet 28. august 2022 Husk at det handler om mer enn bare vilje. Dårlig syn kan gi problemer med å lese både det som står på en dataskjerm og det som står på en mobil. Gikt kan gjøre det vanskelig å operere både mus, tastatur og touchskjerm. Dårlig førlighet i fingre er minst like problematisk. Så har man det faktum at brukergrensesnitt ofte er utformet over tid hvor den eldre generasjonen ikke har vært en del av utviklingen. At det dukker opp en melding på telefonen når en prøver å logge inn på nettbank på PC er ikke like intuitivt for en som ikke har brukt dette regelmessig de siste 10-20 årene. Det er nesten en selvfølge for meg at når det dukker opp en melding på telefonen så må den lukkes eller kvitteres ut. Det er det ikke for de som ikke er vant med det. Og når alt dette skjer samtidig så blir motstanden mot endringer og nye ting stor. Og da ryker og fort viljen. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #22 Del Skrevet 28. august 2022 Jeg kjenner et eldre par i 80-årene, de har null interesse for den digitale verden og bruker fortsatt brevgiro. Anonymkode: fb2fa...541 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #23 Del Skrevet 28. august 2022 Mange bare gidder ikke å sett seg inn i nye ting. Eldre er ikke dumme, det kanskje tar litt tid men de fleste (med unntak av demens og andre helse problemer) har mulighet til å lære seg digitale løsninger. Jobber selv på en kafé som bruker en løsning med QR og mobilbestilling, i starten fikk vi en haug med klager. Men spesielt med stamgjester brukte vi litt tid til å forklare løsningen og vise dem hvordan man bestiller og nå vi har gjenger med 80+ åringer som bestiller med QR og mobilen. Men er det alltid noen som "jeg gidder ikke å prøve dette her". Anonymkode: 90be0...c3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #24 Del Skrevet 28. august 2022 Er snart 60, har selvfølgelig alt på nett. Men merker allerede nå at det til tider er vanskelig å huske hvordan alt funker. Tviler sterkt på at jeg får til å bruke nettbank dersom jeg lever til jeg blir 80. Husk at ferdigheter tapes, uten at man nødvendigvis er dement Anonymkode: c5368...902 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #25 Del Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ja, vi må legge til rette for eldre, fordi man får dårligere kognitive funksjoner dess eldre man blir. Ikke alle rammes i like stor grad, men det vil gå saktere i topplokket, være vanskeligere å forstå kompliserte operasjoner og det vil bli vanskeligere å lære seg noe nytt. Eksekutiv funksjon, dvs hjernens styringssentral som evnen til å planlegge, gjennomføre, sette i gang med noe, problemløsningsevne, hukommelse, oversikt over en situasjon osv, alt dette svekkes når vi blir eldre. Samtidig kan det være lurt å ha kurs for eldre i bruk av ny teknologi, men det har man vel mange steder allerede? Anonymkode: ef13f...84e Ja, det finnes kurs for eldre mange plasser😊 Anonymkode: 65e78...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #26 Del Skrevet 28. august 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Men, er det greit at eldre på et eller annet tidspunkt finner ut at nå skal de slutte å lære nye ting? Man må jo henge bittelitt med i tiden eller? Anonymkode: 474e9...746 Mange av disse er mennesker som aldri har brukt våre moderne digitale dingser. Min mormor har aldri eid en TV, PC eller smarttelefon i hele sitt liv. Hun har hele sitt liv gått i banken for å betale regninger. Aldri tatt i en PC eller en smarttelefon. For henne så handler det ikke om å bare lære seg å bruke nettbank. Det handler om å lære helt nye teknologier som hun aldri har hatt kjennskap til. Vi unge kan gjerne tro at det bare er å skru på en PC, åpne nettleseren, logge inn og betale regninger. Men for noen som nesten aldri har sett på en skjerm, så blir dette litt i overkant. Jeg er bare middelaldrende selv, men jeg sliter allerede med å henge med og forstå mye av dette som er moderne. Jeg skulle ønske meg så inderlig at mennesker fikk mere forståelse for andre mennesker, og at ikke alle andre har samme forutsetninger for å klare eller forstå det samme som alle andre. Vi mennesker er tross alt ulike individer, så det burde ikke være så komplisert og vanskelig, eller? Anonymkode: 805aa...612 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #27 Del Skrevet 28. august 2022 Etter at jeg ble middelaldrende har jeg fått merkbart dårligere kognitive ferdigheter, og jeg er ikke 50 en gang. Husk at mennesker blir eldre, vi forandres. Selv om det er enkelt for unge, og for de som er litt eldre, så betyr ikke dette at det teknologiske livet er en dans på roser for alle. Anonymkode: 805aa...612 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. august 2022 #28 Del Skrevet 28. august 2022 Faren min er 78 år gammel, pensjonert datamann. Han programmerte og laget kundesystemer og dataprogrammer i datamaskinenes barndom, og i mange år fremover til han pensjonerte seg. Han lager sine egne apper hjemme på pc-en om han vil. Er det noe jeg lurer på med pc eller data, spør jeg han. Men det er skremmende mange eldre (dvs pensjonerte personer) som er urdårlige når det kommer til pc og data. De kan knapt bruke en telefon. Det er ikke noe vanskelig å lære seg det heller, det heter ikke SMARTtelefon for ingenting. Den gjør jo alt for deg. Det er bare å trykke her og der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #29 Del Skrevet 28. august 2022 Mange eldre klarer det ikke. Min far prøvde, men forsto ingenting. mine besteforeldre klarte jo ikke bytte kanal på radioen da de fikk mer enn en kanal, de var livredde for å skru på noe feil. Tenker den generasjonen der mange ikke forstår seg på pc nå dør ut uansett, ingen grunn til å gjøre livet surt for dem på deres eldre dager. De må gjerne oppmuntres til å ta ny teknologi i bruk, og mange greier det fint. Men vi er i ferd med å gjøre oss for avhengige av teknologien. Vår generasjon er jo blant de første som ville gått til grunne om strømmen gikk over lengre perioder. Ikke fordi vi er dummere enn de som kom før oss, men fordi vi har gjørt oss avhengige av at nett og strøm virker, hele vårt samfunn og arbeidsliv er bygd opp rundt det. Og det kan komme til å straffe oss hardt en dag. Anonymkode: a9b41...b30 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #30 Del Skrevet 28. august 2022 Både pc-er og internett koster penger, og for 20 år siden var prisene helt sinnsyke. Dette er også en medvirkende årsak til at mange har blitt stående utenfor digitaliseringen av samfunnet, ikke minst blant lavinntektsgrupper som minstepensjonister. Det er heller ikke bare-bare å bruke bibliotekets pc-er: det er ofte kø på maskinene og begrenset tid, det kan være mye støy og styr rundt om, ofte er det noe teknisk feil med en pc eller fler, bibliotekenes nett er heller ikke helt sikre og bør egentlig ikke brukes til aktiviteter der man benytter private personopplysninger. Og for den som har skral helse, kan det være uoverkommelig å i det hele tatt komme seg på biblioteket. Samme problemer har jeg også sett på NAV, og i tillegg at pc-ene i publikumsmottaket måtte reduseres fra ca. 15 til 4 i antall, grunnet utstrakt misbruk av maskinene fra uvedkommende. Jeg var selv i mange år uten tilgang til nett hjemme, gikk på AAP og var veldig syk, så det var et verre styr for å få gjort nødvendig nettbruk. Anonymkode: 14ebe...ee8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #31 Del Skrevet 28. august 2022 Jeg har stor respekt for de eldre, men er det en ting som irriterer meg grenseløst er at mange (som jeg kjenner til og er ca 70+) er forbaska sta. De vil ikke lære seg nye ting, spesielt hva gjelder det digitale. Uansett alder så bør man forvente at folk henge med i tiden, tilpasser og justerer seg slik at de kan bli så selvstendige som mulig i samfunnet Anonymkode: 901fa...102 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #32 Del Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det føles litt feil å lage denne tråden, respekt for eldre og situasjoner det er vanskelig å sette seg inn i som ung osv... Men jeg lurer oppriktig. https://www.aftenposten.no/norge/i/bG3oWe/naa-skal-det-skje-bankene-skal-snakke-mer-med-folk-og-vaere-tilgjengelige-for-de-ikke-digitale En ting er når de blir for demente til å bruke nettbank etc, det blir ikke helt relevant, i slike tilfeller måtte de vel hatt hjelp til å betale med giro også. Men, er det greit at eldre på et eller annet tidspunkt finner ut at nå skal de slutte å lære nye ting? Man må jo henge bittelitt med i tiden eller? De er jo pent nødt til å forholde seg til endrede kjøremønster, skatteregler, osv... Men, om du finner ut når du er 75 at nå gidder du ikke å henge med mer, så kan det jo godt hende at du skal leve i 25 år til. Hvor lenge skal samfunnet holde på gamle løsninger da? Anonymkode: 474e9...746 Vil. De er jo kognitivt slitt, og ikke alle er istand til å lære det. Prøvde hardt å lære min eldre far nettbrett. Men det gikk ikke. Klarte ikke nett på tlf heller. Han er oppegående og smart . Men han har ikke levd i data verdenen. Og det ble for mye nytt å huske på Anonymkode: ae093...b95 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #33 Del Skrevet 28. august 2022 Og for dere som er superunge, som er født med en smarttelefon i hendene, så husk at det fortsatt lever lassevis av mennesker som levde før inntoget av teknologien. For alle disse så er det ikke like enkelt å tilpasse seg nye teknologier, som det er for noen som er født inn i det. Anonymkode: 805aa...612 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. august 2022 #34 Del Skrevet 28. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mange av disse er mennesker som aldri har brukt våre moderne digitale dingser. Min mormor har aldri eid en TV, PC eller smarttelefon i hele sitt liv. Hun har hele sitt liv gått i banken for å betale regninger. Aldri tatt i en PC eller en smarttelefon. For henne så handler det ikke om å bare lære seg å bruke nettbank. Det handler om å lære helt nye teknologier som hun aldri har hatt kjennskap til. Vi unge kan gjerne tro at det bare er å skru på en PC, åpne nettleseren, logge inn og betale regninger. Men for noen som nesten aldri har sett på en skjerm, så blir dette litt i overkant. Jeg er bare middelaldrende selv, men jeg sliter allerede med å henge med og forstå mye av dette som er moderne. Jeg skulle ønske meg så inderlig at mennesker fikk mere forståelse for andre mennesker, og at ikke alle andre har samme forutsetninger for å klare eller forstå det samme som alle andre. Vi mennesker er tross alt ulike individer, så det burde ikke være så komplisert og vanskelig, eller? Anonymkode: 805aa...612 Huff, stakkars mormoren din. Det koster jo en formue pr regning i gebyr å få dem betalt i banken over skranken! Er det bortimot 100 kr pr regning de tar nå og robber de stakkars eldre for? Kan ikke en av dere i familien komme hjem til henne og få opprettet nettbank på medbragt nettbrett, og så kan dere f.eks. en gang i måneden komme hjem til henne og betale regningene sammen med henne/for henne på nettbrett for eksempel? Da slipper hun alle gebyrene i det minste, noe som kan utgjøre en del kroner for en pensjonist. Kanskje, når hun har sett dere gjøre det noen ganger, er hun villig til å prøve og taste litt selv og betale sin første regning? Endret 28. august 2022 av Million 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #35 Del Skrevet 28. august 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har stor respekt for de eldre, men er det en ting som irriterer meg grenseløst er at mange (som jeg kjenner til og er ca 70+) er forbaska sta. De vil ikke lære seg nye ting, spesielt hva gjelder det digitale. Uansett alder så bør man forvente at folk henge med i tiden, tilpasser og justerer seg slik at de kan bli så selvstendige som mulig i samfunnet Anonymkode: 901fa...102 Jeg har stor respekt for dere unge, men det er en ting som irriterer meg grenseløst er at mange er forbaska sta. De forstår ikke at mennesker forandres kognitivt etter hvert som man blir eldre, eller at ikke alle har samme utgangspunkt for å lære og forstå teknologier som er nye. Jeg skulle ønske at dere unge klarte å forstå den teknologiske utviklingen som mange av oss har vært med på, fra "NULL" teknologi, til at alt man gjør og foretar seg i samfunnet styres av teknologi. Klarer man ikke å forstå dette så burde man ta seg en pause, og forsøke å tilegne seg litt mere forståelse. Anonymkode: 805aa...612 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #36 Del Skrevet 28. august 2022 Tror det er mange her som kommer til å få sjokk når de blir eldre og ikke klarer å henge med på alt det nye som kommer. Vi trenger et eldrevennlig samfunn, og folk trenger folk. Ser at det er flere som har svart her at de er middelaldrende og merker forskjell på sin mentale kapasitet, det tror jeg nok - og det er naturlig utvikling. Anonymkode: 87f97...03c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #37 Del Skrevet 28. august 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Er snart 60, har selvfølgelig alt på nett. Men merker allerede nå at det til tider er vanskelig å huske hvordan alt funker. Tviler sterkt på at jeg får til å bruke nettbank dersom jeg lever til jeg blir 80. Husk at ferdigheter tapes, uten at man nødvendigvis er dement Anonymkode: c5368...902 Men, vil du tilbake til brevgiro når du blir 80 da eller? Hvorfor tapes de teknologiske ferdighetene fortere? Du har brukt nettbank siden du var 40 eller, så halve voksenlivet? Kan skjønne om jeg virker vanskelig her, men spør fordi jeg ikke vet bedre er jeg redd. Anonymkode: 474e9...746 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #38 Del Skrevet 28. august 2022 Det er helt greit at eldre ikke ønsker eller kan tilpasse seg den teknologiske utviklingen. Hvis ikke disse eldre kan mestre sin egen hverdag som følge av teknologisk utvikling, så er det den teknologiske utviklingens feil, og ikke de eldre. Teknologi er vanskelig, særlig for eldre. Det blir som om at banksystemet plutselig skulle blitt kinesisk, og DU som kunde MÅ lære deg kinesisk på kort tid for å benytte deg av banksystemet. Det er selvfølgelig umåtelig for mye å forlange av deg som kunde, og det er banken som gjør feil. Anonymkode: 8d81e...4df 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #39 Del Skrevet 28. august 2022 Million skrev (8 minutter siden): Faren min er 78 år gammel, pensjonert datamann. Han programmerte og laget kundesystemer og dataprogrammer i datamaskinenes barndom, og i mange år fremover til han pensjonerte seg. Han lager sine egne apper hjemme på pc-en om han vil. Er det noe jeg lurer på med pc eller data, spør jeg han. Men det er skremmende mange eldre (dvs pensjonerte personer) som er urdårlige når det kommer til pc og data. De kan knapt bruke en telefon. Det er ikke noe vanskelig å lære seg det heller, det heter ikke SMARTtelefon for ingenting. Den gjør jo alt for deg. Det er bare å trykke her og der. Her bommer du. Du sammenligner din far, som har jobber med data, med andre eldre som kanskje ikke har vært i nærheten av en pc gjennom hele sitt arbeidsliv. For meg og det er det åpenbart hvordan en smarttelefon fungerer, men ikke for alle. Hva er det som er åpenbart med at en iPhone ikke lenger har knapper og at man må swipe mot høyre for å komme tilbake til forrige skjermbilde? Altså, min morfar var vant med å kunne løfte opp røret, få summetone og så slå nummeret med taster. For han å forstå at man må legge inn nummer og så trykke en knapp for å ringe, det gikk ikke. Eller at man ikke bare kunne løfte opp telefonen og si «hallo», men måtte trykke på en knapp for å ta den. Ok, han var svekket da de la ned fasttelefon-nettet, men det er mange eldre som blir kognitivt svekket og som lever i mange år etter det. For meg er det åpenbart at vi må tilpasse og ha tilbud også til dem. Anonymkode: f3d80...370 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #40 Del Skrevet 28. august 2022 2 minutter siden, Million said: Huff, stakkars mormoren din. Det koster jo en formue pr regning i gebyr å få dem betalt i banken over skranken! Er det bortimot 100 kr pr regning de tar nå og robber de stakkars eldre for? Kan ikke en av dere i familien komme hjem til henne og få opprettet nettbank på medbragt nettbrett, og så kan dere f.eks. en gang i måneden komme hjem til henne og betale regningene sammen med henne/for henne på nettbrett for eksempel? Da slipper hun alle gebyrene i det minste, noe som kan utgjøre en del kroner for en pensjonist. Hun er så sprek at hun har null problemer med å komme seg ut og gjøre sine egne ærender, i en alder av 94 år, men hun bor på et lite sted, og nå har den eneste banken i 2 timers omkrets blitt nedlagt, fordi at alt skal være upersonlig og digitalt. Hun har familie, så hun klarer seg, men det er noe med at man ønsker å klare seg selv, spesielt når man faktisk er kapabel til det. Men for eldre så er det også noe med det å komme seg ut og gjøre slike ærender. Det har vært en stor del av det sosiale livet for mennesker som henne, men nå som alt er digitalisert og upersonlig, så får ikke hun lenger den sosialiseringen som hun er vant med å ha hele sitt liv. Den type sosialisering finnes rett og slett ikke i samfunnet lenger. Og det gjelder ikke bare henne, for hun er jo veldig gammel, men jeg ser det samme med mennesker ned i slutten av 60-årene. Selv jeg klarer ikke å sosialisere lenger, fordi at jeg ikke lenger kan dra rundt til steder å få personlig service lenger. Denne av-personligseringen av samfunnet er noe av det mest kritiske menneskeheten har stått ovenfor, og kommer til å ende opp i kaos, og en enda større strøm av psykisk syke mennesker. Anonymkode: 805aa...612 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå