AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #1 Skrevet 28. august 2022 Jeg får besøk av slekt, de er begge i 70 årene. Hva servere til middag? Anonymkode: 4fc3c...4f4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #3 Skrevet 28. august 2022 Kjøttkaker, kylling ris bearnesaus, pizza, kinamat takeaway, lapskaus Anonymkode: 1ecfc...850
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #4 Skrevet 28. august 2022 Vet du noe om preferanser? 70-åringer er ikke en homogen gruppe. Ene foreldreparet; liker sterk mat, ny mat, spiser gjerne sushi. Unngår brød. Andre; ikke noe rått eller noe som ikke er gjennomstekt, ikke krydder eller hvitløk. Bør være poteter til hvert måltid. Når jeg lager mat til alle felles lager jeg gjerne grillmat med ulike retter om sommeren. Tapasbord om vinteren. Anonymkode: 5ac1c...f7d 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #5 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet du noe om preferanser? 70-åringer er ikke en homogen gruppe. Ene foreldreparet; liker sterk mat, ny mat, spiser gjerne sushi. Unngår brød. Andre; ikke noe rått eller noe som ikke er gjennomstekt, ikke krydder eller hvitløk. Bør være poteter til hvert måltid. Når jeg lager mat til alle felles lager jeg gjerne grillmat med ulike retter om sommeren. Tapasbord om vinteren. Anonymkode: 5ac1c...f7d De foretrekker norsk husmanskost, de er ikke glad i utenlandsk mat. Anonymkode: 4fc3c...4f4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #6 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De foretrekker norsk husmanskost, de er ikke glad i utenlandsk mat. Anonymkode: 4fc3c...4f4 Da har du jo svart selv da. Da serverer du norsk husmannskost, kjøttkaker, skinkesteik, fårikål (det er sesong nå) e.l Anonymkode: 8133a...066 1
Muskath Skrevet 28. august 2022 #7 Skrevet 28. august 2022 Jeg har to tanter m.ektemenn rundt 70. Det ene paret ville likt både sushi, empanadas, chili både med og uten kjøtt osv. Det andre paret hater sterk og ukjent mat, de foretrekker kjøttkaker med stuet kål, stek m tilbehør, lapskaus o.l. Så smaken og vanen er forskjellig, selv om folk blir pensjonister.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #8 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): De foretrekker norsk husmanskost, de er ikke glad i utenlandsk mat. Anonymkode: 4fc3c...4f4 De er god på å lage dette selv? Hvor god er du på å lage mat? Nesten umulig å svare deg når du kun byr på enkeltsetninger, og minimalt med opplysninger..... Anonymkode: 5ac1c...f7d
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #9 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De foretrekker norsk husmanskost, de er ikke glad i utenlandsk mat. Anonymkode: 4fc3c...4f4 Syttiåringer på 20 år sida ja, mens 70 åringer i dag spiser langt med varierende norsk husmannskost. Min mor er 70 og jeg kan faktisk ikke huske sist du disket opp med norsk husmannskost. Anonymkode: 8e0c9...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #10 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Syttiåringer på 20 år sida ja, mens 70 åringer i dag spiser langt med varierende norsk husmannskost. Min mor er 70 og jeg kan faktisk ikke huske sist du disket opp med norsk husmannskost. Anonymkode: 8e0c9...a9d Disse 70 åringen jeg kjenner foretrekker husmanskost... Anonymkode: 4fc3c...4f4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #11 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Disse 70 åringen jeg kjenner foretrekker husmanskost... Anonymkode: 4fc3c...4f4 Men det er fortsatt ikke fasiten Anonymkode: 8e0c9...a9d
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #12 Skrevet 28. august 2022 Koteletter med potet, bernaise og salat? Anonymkode: 14b6d...fff
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #13 Skrevet 28. august 2022 Pepperoni pizza Anonymkode: b083c...da3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #14 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Disse 70 åringen jeg kjenner foretrekker husmanskost... Anonymkode: 4fc3c...4f4 Da er får-i-kål et godt forslag tenker jeg. I sesong, og lett å tilberede til flere. Vil du ha noe enkelt, så er stekt laks, kokte poteter, rømme og salat både godt og greit. Spørs jo hvor fin maten skal være? (Og hvor god råd du har.) En gjennomsnitts tirsdag, eller søndagsmiddag? Hjemmelaget kjøttsuppe er litt jobb, men veldig godt nå som vi går mot høst. Rotgrønnsaker er rimelige og du trenger bare litt saltkjøtt (eller suppeboller) til ei stor gryte. Anonymkode: bc63a...7dc 1
Brunhilde Skrevet 29. august 2022 #15 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Disse 70 åringen jeg kjenner foretrekker husmanskost... Anonymkode: 4fc3c...4f4 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Men det er fortsatt ikke fasiten Anonymkode: 8e0c9...a9d Jo, i dette tilfellet er det fasiten, for det er trådstarter som forteller det og da er det relevant! Jeg støtter forslaget om får-i-kål, det er deilig høstmat og noe de fleste (i den generasjonen) liker. Ellers tenker jeg at fiskegrateng er god gjestemat, lett å lage er det også. Ertesuppe, lapskaus, kjøttkaker og steik likeså. Eller hva med oksehaleragu? Det er egentli veldig mye god, norsk tradisjonsmat å velge mellom.
tirben Skrevet 29. august 2022 #16 Skrevet 29. august 2022 Jeg foreslår lammefrikasse eller sosekjøtt! Det er noe de aller fleste liker, er ikke fryktelig vanskelig, men ikke hverdagsmat. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #17 Skrevet 29. august 2022 Svinestek med poteter, surkål, rosenkål, svisker og brun saus Kjøttkaker med poteter, ertestuing og rørte tyttebær Viltgryte med potetmos Avkokt laks med poteter, agurksalat og rømme Fiskesuppe med gode rundstykker Rømmegrøt med spekemat Koteletter i ovn med rotgrønnsaker, båtpoteter og sjy Svinekam med kålrabistappe, poteter og fløtesaus Karbonadesmørbrød (godt brød, stekt løk, salatblad, majones/sennep/remulade, tomat) og potetbåter eller potetsalat Oksehalegryte Ertesuppe med svineknoke Til dessert: is med varme bær, karamellpudding eller tilslørte bondepiker Anonymkode: 5243a...fab 1
Gjest Adobyen Skrevet 29. august 2022 #18 Skrevet 29. august 2022 Bacalao . Men 70-åringer spiser vel det meste, kanskje unntatt sterke indiske retter. Mange er glad i god fiskesuppe med baguetter til. En god lasagne eller shepherds pie også. Hjemmelagd pizza er helt ok med litt salat og dressing/rømme.
Brunello Skrevet 29. august 2022 #19 Skrevet 29. august 2022 Skulle tro det var to romvesener som kom på besøk, og du skulle finne ut hva de spiser. De 70-åringene jeg kjenner har like ulik smak som de jeg kjenner som er både yngre og eldre.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #20 Skrevet 30. august 2022 Adobyen skrev (7 timer siden): Bacalao . Men 70-åringer spiser vel det meste, kanskje unntatt sterke indiske retter. Mange er glad i god fiskesuppe med baguetter til. En god lasagne eller shepherds pie også. Hjemmelagd pizza er helt ok med litt salat og dressing/rømme. Hadde jeg servert dem lasagne eller pizza, hadde de blitt ekstremt skuffet. TS. Anonymkode: 4fc3c...4f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå