AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #1 Skrevet 28. august 2022 Vi har vært i banken og de har regnet ut hvor mye lån vi kan få til bolig. Vi har forskjellig lønn der han har høyest. Likevel har jeg hele tiden trodd at vi skulle ha lånet 50/50, og betale inn likt på dette. Vi har forskjellig EK og skal regne ut eierbrøk mtp denne, og da også 50/50 av lånet, men nå hintet han til at han skal ha større ansvar for lånet og at eierbrøken deles ut i fra dette. Jeg mener at ingen av oss hadde fått lån i denne størrelsen alene, så det blir feil å regne at jeg ikke hadde fått låne så mye alene uansett. Hva mener dere? Hva er vanlig? Jeg klarer fint å betjene 50% av lånet alene. Anonymkode: c1198...d05
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #2 Skrevet 28. august 2022 Må poengtere at en Skjevdeling av lånet vil gi meg mindre eierandel i boligen. ts Anonymkode: c1198...d05
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #3 Skrevet 28. august 2022 Det må dere bli enige om, det er ikke automatikk i at det skal være 50/50. Anonymkode: 983a2...d75 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #4 Skrevet 28. august 2022 Kan dere ikke bare ta en skikkelig prat om hva han tenker, og hvorfor? Der du også uttrykker tydelig at du både kan og vil ha 50%? Hinting fra ene parten, høre med kg fra andre, det fører bare til videre misforståelser. Anonymkode: afe86...2cc 12
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #5 Skrevet 28. august 2022 Hvem av dere har høyest EK? Anonymkode: 83fe1...55e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #6 Skrevet 28. august 2022 Men om dere ikke har 50/50 på boligen skal dere heller ikke fordele utgifter 50/50 Anonymkode: 983a2...d75 6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #7 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men om dere ikke har 50/50 på boligen skal dere heller ikke fordele utgifter 50/50 Anonymkode: 983a2...d75 Utgifter fordeles likt så lenge begge bor der. Du tenker mulig på vedlikehold? Det er noe herk når det skal skjevdeles... For hva er rene utgifter, hva er vedlikehold, hvem er det som ønsker endringen, etc.. Anonymkode: afe86...2cc 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #8 Skrevet 28. august 2022 Du får si at dere får gå ut i fra den summen dere hadde fått om han hadde samme sum i egenkapital som deg. Ned i standard, kanskje, men man kan ikke leve dyrere enn den "fattigste"har råd til,så lenge man ikke er forberedt på å spandere. Eller, hvis du har råd til det: Si at du kan betale inn ekstra, til du har betalt inn samme beløp som han. Skjønner ikke disse mannfolka... Kan de ikke gifte seg med noen som har lik inntekt da, hvis de vil beholde alle pengene selv? I et samliv så må man jo dele. Anonymkode: c5148...6c8 13
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #9 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem av dere har høyest EK? Anonymkode: 83fe1...55e Han har høyest EK, så vi skal uansett ha forskjellig eierbrøk. Forstod det slik at han tenkte at EK’en skal følge delen av lån, og at EK dermed bestemmer eierandelen i boligen. Det er snakk om ca 10% eierandel i forskjell, så det er endel i mine øyne. ts Anonymkode: c1198...d05
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #10 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han har høyest EK, så vi skal uansett ha forskjellig eierbrøk. Forstod det slik at han tenkte at EK’en skal følge delen av lån, og at EK dermed bestemmer eierandelen i boligen. Det er snakk om ca 10% eierandel i forskjell, så det er endel i mine øyne. ts Anonymkode: c1198...d05 Hvorfor skal han ha høyere eierandel? Min eksmann hadde såvidt mye EK at han ikke hadde lån på sin halvdel av vårt felles hus. Dermed hadde jeg lån på min halvdel av huset, som han godkjente/signerte på pantsettelse av. Jeg betjente lån/avdrag. Øvrige kostnader fordelte vi forholdsmessig ift lønn. Anonymkode: 5e824...009 8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #11 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han har høyest EK, så vi skal uansett ha forskjellig eierbrøk. Forstod det slik at han tenkte at EK’en skal følge delen av lån, og at EK dermed bestemmer eierandelen i boligen. Det er snakk om ca 10% eierandel i forskjell, så det er endel i mine øyne. ts Anonymkode: c1198...d05 Denne forstod jeg ikke helt. Her skriver du jo i samme avsnitt at dere skal ha samme eierbrøk, men ikke samme eierandel? Mener du virkelig at du skal eie mindre andel enn han, men likevel ha 50% av lånet? Det er jo tullete. Dere må jo bare snakke sammen og bli enige; Dere kan gå inn ulikt men likevel ha 50-50 på alt. Men samtidig ta inn i samboerkontrakten at det skal være skjevdeling ved salg eller brudd. Dere kan ha 50-50 på eierandel, men 60-40 på lånet. Slik at du betaler mer løpende. Dere kan ha 50-50 på begge deler. Men en privat låneavtale der du betaler ned direkte til han. Dere kan ha 60-40 både på lån og eierandel. Personlig anbefaler jeg sterkt en løsning som gir 50-50 på selve boligen. For som jeg berører over er det utrolig knotete om man hele tiden må ha diskusjoner på hva som skal skjevdeles og ikke når det må gjøres noe med boligen. Anonymkode: afe86...2cc 12
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #12 Skrevet 28. august 2022 Det enkleste er jo å eie 50/50. Mtp feks oppussing, utbedringer osv. Er mannen din forberedt på å ta mer av dette? Min mann hadde litt høyere EK, jeg tok derfor en litt større del av lånet, for å få lik eierandel. Vi har nå snakket litt om å flytte, mannen har arvet en slump, og tjener nå bedre enn meg, så da er det jeg som har sagt at vi evt må ha ulik eierbrøk da jeg må «bo meg ihjel» om vi skal ha lik. Han er litt usikker, men om vi går for det så må vi jo ha den praten om skjevfordeling av vedlikehold, og hvilke utgifter som uansett deles likt (feks sprekker et vannrør, så er jo det «lik» pris uavhengig om huset koster 8 eller 10 millioner, og det øker jo heller ikke husets verdi ved å fikse den. Anonymkode: 693de...00d 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #13 Skrevet 28. august 2022 Kvinner har som regel et helt forskrudd forhold til dette, tror at man automatisk skal bo billig. Eie halvparten uten å betale delen sin. Du viser jo allerede at du ikke forstår dette, et rødt flagg for mannen din. Du skal eie det du har råd til, om det er 20% eller 50%. Så betaler du din del som er lånet dit, enkelt og greit. Faste utgifter utenom dette må deles på 2, siden begge er bruker av disse utgiftene som strøm/kommunal utgifter/felleutgifter. Ikke ha felles økonomi, regel nr.1. Men ha en felles konto der man setter inn sin andel til faste fellesutgifter utenom lånet. Lånet trekkes fra din konto. Glem alt som heter det er "enkelt", du må ta høyde for at dere skilles. Det må du, for den muligheten er kjempestor på sikt. Anonymkode: a514e...1c6 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #14 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Han har høyest EK, så vi skal uansett ha forskjellig eierbrøk. Forstod det slik at han tenkte at EK’en skal følge delen av lån, og at EK dermed bestemmer eierandelen i boligen. Det er snakk om ca 10% eierandel i forskjell, så det er endel i mine øyne. ts Anonymkode: c1198...d05 Jeg hadde høyest EK, vi lånte samme beløp, jeg eier mer i huset og betaler den prosenten ekstra på samtlige utgifter. Fordi jeg tjener tre ganger så mye. Han har også to barn boende i huset, jeg har ingen. Sikkert ikke rettferdig ned til krona, siden han har to barn (altså at jeg betaler så mye), men vi er en familie nå. Er også gifte, selv om EK og huset ble kjøpt før vi giftet oss. Har ektepakt, tinglysning og testamente i tillegg til forsikringer. Skilles vi eller jeg dør, har jeg sikret mitt voksne barn i tillegg til mannen min. Anonymkode: 327eb...9ea
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #15 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Denne forstod jeg ikke helt. Her skriver du jo i samme avsnitt at dere skal ha samme eierbrøk, men ikke samme eierandel? Mener du virkelig at du skal eie mindre andel enn han, men likevel ha 50% av lånet? Det er jo tullete. Dere må jo bare snakke sammen og bli enige; Dere kan gå inn ulikt men likevel ha 50-50 på alt. Men samtidig ta inn i samboerkontrakten at det skal være skjevdeling ved salg eller brudd. Dere kan ha 50-50 på eierandel, men 60-40 på lånet. Slik at du betaler mer løpende. Dere kan ha 50-50 på begge deler. Men en privat låneavtale der du betaler ned direkte til han. Dere kan ha 60-40 både på lån og eierandel. Personlig anbefaler jeg sterkt en løsning som gir 50-50 på selve boligen. For som jeg berører over er det utrolig knotete om man hele tiden må ha diskusjoner på hva som skal skjevdeles og ikke når det må gjøres noe med boligen. Anonymkode: afe86...2cc Beklager, da har jeg formulert meg for dårlig. La oss si han har ca 3mill i ek. Jeg har 1,5. Lånet på 4 mill ønsker jeg å dele 50/50 slik at min eierandel blir 1,5 + 2mill, og hans 3+2 mill. Jeg ville da ha hatt en eierandel på ca 41% og han på 59%. Skulle vi ha delt lånet etter ek ville han hatt ca 67% eierandel og jeg 33%, og lånet ville også vært fordelt med samme prosenten. ts Anonymkode: c1198...d05
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #16 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Beklager, da har jeg formulert meg for dårlig. La oss si han har ca 3mill i ek. Jeg har 1,5. Lånet på 4 mill ønsker jeg å dele 50/50 slik at min eierandel blir 1,5 + 2mill, og hans 3+2 mill. Jeg ville da ha hatt en eierandel på ca 41% og han på 59%. Skulle vi ha delt lånet etter ek ville han hatt ca 67% eierandel og jeg 33%, og lånet ville også vært fordelt med samme prosenten. ts Anonymkode: c1198...d05 Dette er lett: du skal ha nok egenkapital til å få lån som dekker 50% av prisen på boligen, Har du det? Anonymkode: a514e...1c6 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #17 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kvinner har som regel et helt forskrudd forhold til dette, tror at man automatisk skal bo billig. Eie halvparten uten å betale delen sin. Du viser jo allerede at du ikke forstår dette, et rødt flagg for mannen din. Du skal eie det du har råd til, om det er 20% eller 50%. Så betaler du din del som er lånet dit, enkelt og greit. Faste utgifter utenom dette må deles på 2, siden begge er bruker av disse utgiftene som strøm/kommunal utgifter/felleutgifter. Ikke ha felles økonomi, regel nr.1. Men ha en felles konto der man setter inn sin andel til faste fellesutgifter utenom lånet. Lånet trekkes fra din konto. Glem alt som heter det er "enkelt", du må ta høyde for at dere skilles. Det må du, for den muligheten er kjempestor på sikt. Anonymkode: a514e...1c6 Hvor har du lest at jeg ikke skal betale min del? Det er ikke snakk om å eie 50/50, så da må du lese om igjen. Jeg ønsker å ha LÅNET 50/50, da jeg fint kan betale det. ts Anonymkode: c1198...d05
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #18 Skrevet 28. august 2022 Han der hadde jeg ikke giftet meg med. Anonymkode: bbf56...e89 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #19 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er lett: du skal ha nok egenkapital til å få lån som dekker 50% av prisen på boligen, Har du det? Anonymkode: a514e...1c6 Jeg har nok ek til å dekke min del av lånet, ja. Skal likevel ikke eie boligen 50%. ts Anonymkode: c1198...d05
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #20 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han der hadde jeg ikke giftet meg med. Anonymkode: bbf56...e89 Hvorfor ikke? Anonymkode: c1198...d05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå