AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #1 Skrevet 28. august 2022 Student her, Jeg har et kredittkort lån fra bank Norwegian på 50 000, dette tok jeg opp pga noe personlig grunner, jeg klarte fint å betale på det ned hver måned med stipend frem til juli da hadde jeg rett og slett ikke råd og jobbet ikke pga sykdom. Dermed doblet beløpet seg, jeg klarer ikke å betale det ned nå, jeg leter etter en deltidsjobb, men hit til er jeg fortsatt i intervjufasen og trenger rundt 2 måneder til jeg kan klare å betale på det. Jeg ringte selskapet og forklarte situasjonen, men de var ikke villig til å gi meg noe utsettelse. Noen som har vært i lignende situasjon før? Hva kan jeg gjøre før dette ender dårlig? Anonymkode: 8848b...0f9
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #2 Skrevet 28. august 2022 Meld deg som tilkallingsvikar på nærmeste sykehjem. Da slipper du tidkrevende intervjurunder. Ville tatt et annet lån for å betale dette, DERSOM jeg visste at jeg får penger inn neste måned til å betale på lånet. Og ikke ta mer enn du har i lån nå. så sier du opp kredittkortet på bank norwegian, klipper den i to og lover deg selv å ikke bruke kredittkort igjen uten å være i fast jobb. Anonymkode: 54acc...a15 3
Maestro Skrevet 28. august 2022 #3 Skrevet 28. august 2022 Hvordan dobler det seg ila sommeren? Det var jo ganske rart. Om jeg ikke har betalt over tid, sånn krise lang tid så har ting dobla seg liksom. 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #4 Skrevet 28. august 2022 Maestro skrev (16 minutter siden): Hvordan dobler det seg ila sommeren? Det var jo ganske rart. Om jeg ikke har betalt over tid, sånn krise lang tid så har ting dobla seg liksom. Kun minimumsbeløpet som har doblet seg den er på 3500 nå. Anonymkode: 8848b...0f9
Maestro Skrevet 28. august 2022 #5 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kun minimumsbeløpet som har doblet seg den er på 3500 nå. Anonymkode: 8848b...0f9 Ah ja, skjønner. Trodde det var hele gjelden som hadde doblet seg.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #6 Skrevet 28. august 2022 Man tar selvfølgelig ikke opp kredittgjeld på 50 000 kr (!!!)........... Hvis du fortsatt er kredittverdighet kan du refinansiere i et forbrukslån med lavere rente, og håper virkelig du har lært....... Anonymkode: bf2b7...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #7 Skrevet 28. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man tar selvfølgelig ikke opp kredittgjeld på 50 000 kr (!!!)........... Hvis du fortsatt er kredittverdighet kan du refinansiere i et forbrukslån med lavere rente, og håper virkelig du har lært....... Anonymkode: bf2b7...ecd Det kan virkelig diskuteres, men jeg er nok enig når det kommer til en student som ikke har full oversikt over økonomien. Selv har jeg 100,000 i kreditt, og jeg handler så godt som eksklusivt med kredittkortene. Den vesentlige forskjellen er er at jeg betaler alltid ved forfall, og får dermed verken gebyrer eller renter. Refinansering krever vel ofte en form for sikkerhet (?), men kan være verdt å prøve. Det som er veldig viktig, er å ikke betale gammel gjeld med ny gjeld som har høyere rente/totalt sett blir dyrere. Hvis du skulle finne på noe slikt, så må du virkelig ha stålkontroll på økonomien, ta det tapet som måtte komme, og bare legge dette bak deg som en god lærdom. Men jeg må si jeg synes selskapet var ordentlige vrange når de ikke ville gi en mnd. utsettelse. For dem så betyr det bare mer penger inn. Jeg ville kanskje forsøkt en gang til, men mulig vinklet forklaringen litt annerledes, ev. bare håpet på å få en noe mer vennlig saksbehandler. For det virker litt rart. Et annet tips jeg har hørt mange ganger, men er usikker på om stemmer, er å betale litt av regningen, for å så kontakte dem. Det skal visstnok vise at du har betalingsvilje og gjør det du kan for å få betalt, men akkurat nå så klarer du ikke mer. Verdt forsøket, tenker jeg. Vanskelig og frustrerende situasjon, og med mindre du har noen familie eller til nød venner du kan lage en VELDIG klar avtale med, så er det ikke lett å løse. Hvis du har et familiemedlem som kan låne deg pengene under den klare forutsetningen at det kommer til å ta XX-måneder å betale de tilbake, så ville jeg forsøkt det. Ellers så er det jo selvsagt de vanlige rådene, kutte i alt som kuttes kan. Spise det billigste du kan få tak i på butikken, ingen alkohol/fest, ikke klær osv. Kort sagt, forsøke å leve uten å bruke penger i hverdagen så langt det går. Anonymkode: d697e...a19
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #8 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan virkelig diskuteres, men jeg er nok enig når det kommer til en student som ikke har full oversikt over økonomien. Selv har jeg 100,000 i kreditt, og jeg handler så godt som eksklusivt med kredittkortene. Den vesentlige forskjellen er er at jeg betaler alltid ved forfall, og får dermed verken gebyrer eller renter. Refinansering krever vel ofte en form for sikkerhet (?), men kan være verdt å prøve. Det som er veldig viktig, er å ikke betale gammel gjeld med ny gjeld som har høyere rente/totalt sett blir dyrere. Hvis du skulle finne på noe slikt, så må du virkelig ha stålkontroll på økonomien, ta det tapet som måtte komme, og bare legge dette bak deg som en god lærdom. Men jeg må si jeg synes selskapet var ordentlige vrange når de ikke ville gi en mnd. utsettelse. For dem så betyr det bare mer penger inn. Jeg ville kanskje forsøkt en gang til, men mulig vinklet forklaringen litt annerledes, ev. bare håpet på å få en noe mer vennlig saksbehandler. For det virker litt rart. Et annet tips jeg har hørt mange ganger, men er usikker på om stemmer, er å betale litt av regningen, for å så kontakte dem. Det skal visstnok vise at du har betalingsvilje og gjør det du kan for å få betalt, men akkurat nå så klarer du ikke mer. Verdt forsøket, tenker jeg. Vanskelig og frustrerende situasjon, og med mindre du har noen familie eller til nød venner du kan lage en VELDIG klar avtale med, så er det ikke lett å løse. Hvis du har et familiemedlem som kan låne deg pengene under den klare forutsetningen at det kommer til å ta XX-måneder å betale de tilbake, så ville jeg forsøkt det. Ellers så er det jo selvsagt de vanlige rådene, kutte i alt som kuttes kan. Spise det billigste du kan få tak i på butikken, ingen alkohol/fest, ikke klær osv. Kort sagt, forsøke å leve uten å bruke penger i hverdagen så langt det går. Anonymkode: d697e...a19 Man trenger ikke sikkerhet for å ta opp forbrukslån, men renten er ofte bedre. Og din situasjon har ingenting med TS sin å gjøre, dette er ikke en diskusjon om kredittkort. Dette er en tråd hvor en person som er student uten fast jobb har tatt opp 50 000 kr i kredittkortgjeld. Lag din egen tråd hvis du ønsker at den skal handle om deg, for det er ikke relevant her. Anonymkode: bf2b7...ecd
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #9 Skrevet 28. august 2022 Bank Norwegian er dessverre den verste kredittgiveren å få til en avtale med. Selv Luksusfellen-prduksjonen sliter med å få til avtaler med de. Det beste for deg er å finne deg en jobb så fort som mulig og begynne å betale så fort som mulig. Om det går 2-3 måneder før du får gjort det og gjelden øker, må du nesten bare godta. Anonymkode: dfed1...4f4 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #10 Skrevet 28. august 2022 Kredittkort er litt omvendt Robin Hood. Tar fra de fattige og gir til de rike som kan ha autogiro og alltid full nedbetaling hver eneste forfallsdato. Fattige som ikke gjennomskuer dette forblir fattige. Anonymkode: b25c6...3b4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #11 Skrevet 28. august 2022 TS Jeg tror ikke det smart i min situasjon å finansiere gjelden min med et forbrukslån. Eg prøver å styre unna mer gjeld. Jeg tenker at jobb er veien å gå og muligens be arbeidsgiveren om å betale meg litt av pengene i starten av arbeidsforholdet og deretter foreta trekk i lønnen. 🤷♂️ Jeg har alltid betalt Bank Norwegian tida og tidligere tok jeg et lån på 50 000,- hos dem, men da hadde jeg jobb og klarte å nedbetale det i løpet av 2 måneder. Så aldri hatt trøbbel med betaling, men jeg har alltid vært klar over at de ikke er villig til å hjelpe i vanseklige situasjoner. Så forhåpnligvis får til en løsning med inkasso når det kommer enn med Bank Norwegian🤷♂️ Anonymkode: 8848b...0f9
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #12 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS Jeg tror ikke det smart i min situasjon å finansiere gjelden min med et forbrukslån. Eg prøver å styre unna mer gjeld. Jeg tenker at jobb er veien å gå og muligens be arbeidsgiveren om å betale meg litt av pengene i starten av arbeidsforholdet og deretter foreta trekk i lønnen. 🤷♂️ Jeg har alltid betalt Bank Norwegian tida og tidligere tok jeg et lån på 50 000,- hos dem, men da hadde jeg jobb og klarte å nedbetale det i løpet av 2 måneder. Så aldri hatt trøbbel med betaling, men jeg har alltid vært klar over at de ikke er villig til å hjelpe i vanseklige situasjoner. Så forhåpnligvis får til en løsning med inkasso når det kommer enn med Bank Norwegian🤷♂️ Anonymkode: 8848b...0f9 Du får jo ikke mer gjeld av å ta et annet lån for å nedbetale. Med de rentene Bank Norwegian styrer med, så vil jo gjelden øke hvis du ikke betaler. Fra siden deres ser jeg at renten er på 23,1 %. Det er hinsides😦 Da jeg var student, brukte jeg kredittkort for å reise. Men da visste jeg at jeg hadde jobbet før, og fikk lønn før jeg skulle betale. Anonymkode: 54acc...a15 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #13 Skrevet 28. august 2022 Hvis du er insolvent så må du følge dekningsloven,dvs. betale etter evne (faste satser for livsopphold) mer får du ikke gjort. I mellomtiden så er det beste å få økt inntektene mest mulg eller selge ting som du ikke trenger. Når de ikke godtar utsettelse, så vil bank norwegian/kredinor pøse på med gebyrer sålenge det er ubetalt. Anonymkode: ab7f3...f79
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #14 Skrevet 28. august 2022 I det øyeblikket du forstod at du ville få betalingsproblemer så burde du gått inn i nettbanken og lagt inn avdragsfrihet. Det kan du gjøre selv og da betaler du 1,7 % av saldoen hver måned, istedet for 3,5 %. Kanskje ikke det er for sent. Du får sjekke det ut. Anonymkode: 3e189...928
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #15 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I det øyeblikket du forstod at du ville få betalingsproblemer så burde du gått inn i nettbanken og lagt inn avdragsfrihet. Det kan du gjøre selv og da betaler du 1,7 % av saldoen hver måned, istedet for 3,5 %. Kanskje ikke det er for sent. Du får sjekke det ut. Anonymkode: 3e189...928 Bank Norwegian tilbyr dette kun på forbrukslån og forbrukslån har jeg ikke. Jeg har kredittkort lån. Anonymkode: 8848b...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #16 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bank Norwegian tilbyr dette kun på forbrukslån og forbrukslån har jeg ikke. Jeg har kredittkort lån. Anonymkode: 8848b...0f9 Eller jo man kan faktisk det. Men det står følgende: Ved å Reduserte minstebeløp innebærer tilnærmet avdragsfrihet på kredittkortet ditt, slik at du i hovedsak kun betaler løpende renter. Ved å midlertidig redusere minstebeløpet på kredittkortet ditt vil den totale rentekostnaden øke. Du bør derfor gjøre en grundig vurdering på om du ønsker dette. I en periode med reduserte minstebeløp vil det kun bli fakturert 1,8% av det utestående beløpet på faktureringstidspunktet. Etter at perioden med reduserte minstebeløp er over, vil det igjen bli fakturert 3,5% av det utestående beløpet. Kan dette medføre noe andre problemer i min situasjon ? Anonymkode: 8848b...0f9
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #17 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): TS Jeg tror ikke det smart i min situasjon å finansiere gjelden min med et forbrukslån. Eg prøver å styre unna mer gjeld. Jeg tenker at jobb er veien å gå og muligens be arbeidsgiveren om å betale meg litt av pengene i starten av arbeidsforholdet og deretter foreta trekk i lønnen. 🤷♂️ Jeg har alltid betalt Bank Norwegian tida og tidligere tok jeg et lån på 50 000,- hos dem, men da hadde jeg jobb og klarte å nedbetale det i løpet av 2 måneder. Så aldri hatt trøbbel med betaling, men jeg har alltid vært klar over at de ikke er villig til å hjelpe i vanseklige situasjoner. Så forhåpnligvis får til en løsning med inkasso når det kommer enn med Bank Norwegian🤷♂️ Anonymkode: 8848b...0f9 Hø. Du får jo ikke mer gjeld av å ta opp et forbrukslån for å nedbetale kredittkortet. Det du får er samme gjeld med mest sannsynlig kun 50% av rentene du betaler i dag. Men altså, hvis du liker å betale renter så må du jo gjerne fortsette med det. Anonymkode: bf2b7...ecd 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #18 Skrevet 29. august 2022 Overasket over hvor mange som anbefaler nytt lån eller mer lån. Virker som ingen vet hva man kal gjøre hvis man ikke har råd. Anonymkode: ab7f3...f79
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #19 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Overasket over hvor mange som anbefaler nytt lån eller mer lån. Virker som ingen vet hva man kal gjøre hvis man ikke har råd. Anonymkode: ab7f3...f79 Ingen har foreslått mer lån. Du er direkte dum om du ikke forstår verdien i å refinansieringere til et forbrukslån med 10% rente kontra 23% rente som TS har nå. Og det kommer til å gjøre stor forskjell på de månedlige betalingene, som er problemet til TS. Ikke kom med råd om du ikke forstår grunnleggende økonomi. Anonymkode: bf2b7...ecd 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #20 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ingen har foreslått mer lån. Du er direkte dum om du ikke forstår verdien i å refinansieringere til et forbrukslån med 10% rente kontra 23% rente som TS har nå. Og det kommer til å gjøre stor forskjell på de månedlige betalingene, som er problemet til TS. Ikke kom med råd om du ikke forstår grunnleggende økonomi. Anonymkode: bf2b7...ecd Lykke til med å finne et lån til renten du skisserer, uten sikkerhet og uten jobb. Anonymkode: ab7f3...f79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå