Gå til innhold

Er dette normalt? Jente 3 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg regner med at dere har fått sjekket hørselen hos øre-nese-halslege?

Vi har ei på samme alder og fikk henne henvist til sjekk i vår fordi hun sa mye Hæ og språkutviklingen bremset også litt.

Legen fant at hun hadde hatt en øreinfeksjon slik at det var litt væske igjen i mellomøret.

Det gikk over av seg selv og var ok på kontrolltime nå nylig og er helt slutt på at hun sier Hæ, og hun prater som en foss.

Anonymkode: 6f108...fe5

Skrevet

Vet ikke hva som er normalt, men vet at det er stor variasjon blant barn! Noen er veldig modne, andre veldig sene...

Vår 3-åring er skravlete og god til å både skravle og å fange opp uttrykk. I sted på trampolina sa barnet " se,nå skal jeg ta en salto", og så rullet barnet en kråke 😅

Hun har ikke lært salto av oss, men kan ha sett større søsken snakke om dette.

Anonymkode: b497e...652

Skrevet

Men har du fått sjekket hørselen også? Det er mange barn som ikke snakker fordi de ikke hører så godt da de produserer så ekstremt mye ørevoks, eller at den har blitt for hard og plugger igjen. 

Du snakker om autisme, og at hun er lite kontaktsøkende. Hvordan er blikkontakten? Ser hun deg og andre i øynene når dere kommuniserer med henne? 

Anonymkode: 0cd45...cf9

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg jobber i barnehage, og noen barn er sånn. Har vært borti barn som ikke sier stort, og har først trodd det er fordi de er flerspråklig, men noen av dem snakka ikke noe annet språk heller. Det er nok ikke sånn at barnehagene "tar tak i ting" uten videre. Har derimot også hatt noen barn som har autisme, og de har blitt snakka til litt via tegnespråk eller iPad med bilder og sånt. Har barn diagnoser som det så er det noen veldig flinke terapeuter der, men jeg er usikker på om det er barnehagens ansvar å få barn diagnosert (jeg er bare assistent forresten) Stort sett veit vel foreldrene hvordan barna er, og barn har også forskjellig utvikling.  

Anonymkode: ed3b2...8b6

Det er forskjell på å «ikke si stort», og det å faktisk ikke ha ordene. 

Anonymkode: 4c47e...770

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Neida det er ikke ekstremt sent, flere 3-åringer som snakker så lite altså

Anonymkode: f1b15...549

Jo, når barnet er over 3 år, så er det uvanlig å ha så lite ordforråd. I treårsalderen bruker barn språket mer aktivt i lek også gjennom rollelek osv, og barn med dårlig språk har lett for å falle utenfor leken. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har ei jente på 3 år og 2 mnd. Sen språkutvikling. Kan si noen ord som mamma, pappa, baby, katt, ellers lite. Klarer feks ikke å si hvilken lyd som pusen lager. Fram til nå har eg ikkje vært så bekymret men begynner å bekymre meg mer nå da jeg leser mye på nett om autisme osv. Det som bekymrer meg mest er vell det at hun aldri repeterer ord etter meg. Når eg sier "der er voffen, Lea - kan du si voff" så repeterer hun aldri!!! Bare snur seg vekk og begynner å bable noe heilt uforståelig. Vanskelig å få hennes oppmerksomhet ellers så bare forstår jo ikkje hva jeg spør om. Hun er også lite kontsktsøkende, spesielt voksne men ellers virker alt til å være normalt. 

Hvordan er deres 3 åringer? Er dette normalt? Hilsen bekymret mor. 

Anonymkode: cf8b6...a1a

Her hadde jeg luftet min bekymring for barnehage og helsestasjon om ikke barnehagen er lydhør. 
Si at du ønsker at de skal observere samspill med andre barn, leke kompetanse, ever til å ta kontakt med andre. 
Viser barnet gjensynsglede? Følelsesregister? Reagerer på eget navn? Grensesetting? Forståelse av hverdagen/rutiner? 
Ellers hadde jeg fått sjekket hørsel (og syn). 

Jobber som småbarnspedagog (leeenge) og tenker at det er absolutt grunn for å ta tak i bekymringen din 

Skrevet
Grüner skrev (44 minutter siden):

Jo, når barnet er over 3 år, så er det uvanlig å ha så lite ordforråd. I treårsalderen bruker barn språket mer aktivt i lek også gjennom rollelek osv, og barn med dårlig språk har lett for å falle utenfor leken. 

Nei det er ikke uvanlig 

Anonymkode: f1b15...549

Skrevet

Det er stor variasjon når det gjelder barn og språk, men ut fra det du beskriver høres det ut som hun er ordentlig sen med språket. Hva grunnen er, er jo umulig å vite for oss, da det kan være alt fra hørsel til autisme. Men jeg ville begynt med time hos fastlege for å sjekke ørene, og snakke med bhg og kontakte PPT. Evt be om en time på helsestasjonen. Variasjonen er så stor at det feks blir meningsløst å sammenligne to 2-åringer, men når de er fylt 3 og henger såpass mye etter bør man virkelig ta tak i det for å undersøke hva det kan skyldes.

Skrevet

Ville tatt kontakt med barnehagen og bedt dem kartlegge barnet med TRAS og AlleMed-skjemaer, samt skrive pedagogisk rapport og sende over til PPT med ønske om observasjon og mulig ytterligere kartlegging. 

Det finnes mange verktøy som kan brukes for å kartlegge språkforståelse. NyaSIT er en test som går helt ned til 3 år. Vi hadde en 4-åring som ble kartlagt etter vårt ønske, med TRAS, AlleMed, NyaSIT og norsk fonemtest. Be PPT ta tak i saken. Vår forrige barnehage var helt håpløs, tok ikke våre bekymringer på alvor i det hele tatt, så det er dessverre ikke slik at alle barnehager tar tak, selv ikke når foreldrene ytrer bekymring. Stå på selv, kontakt også gjerne helsestasjon. Her vi bor har helsestasjonen en logoped og spesialpedagog som også kom hjem til oss på ekstrakontroll. Bruk de ressursene som finnes. Da får man enten avkreftet bekymringene, eller snevret de inn, og lagt en plan for oppfølging. Lykke til :)

Skrevet

Fra en pedleder: Vi tar tak i dette rundt 2 års alder. Litt avhengig av barnet selvfølgelig. Man lærer ganske raskt å kjenne barnet. Ville tatt opp dette med barnehage og helsesykepleier, bare for sikkerhetsskyld. Må ikke være noe galt.

Anonymkode: 05a06...d59

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det høres veldig sent ut. Har ikke bhg sagt noe? Jeg har ei jente på 3 år og 6 mnd og det er umulig å skulle telle ordene hennes nå, hun snakker lange avanserte setninger, med ressonement, bruker humor, synger osv. 

Anonymkode: 68bbf...707

Er ikke alle barnehager som er like flinke til å plukke opp avvik.

Anonymkode: 2c267...eda

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...