Gå til innhold

Jubileumstråden for The Beatles - verdens beste musikkgruppe


- Brian

Anbefalte innlegg

(Jeg "klipper vekk" videoene i siteringene for å spare plass)

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir aldri lei av syngingen til JL, tror faktisk han er min all time favoritt-vokalist😊 

Musikken til Beatles er tidløs. Er glad for denne tråden, gøy å kunne snakke om Beatles med andre som også liker dem. De første albumene deres har aldri vært favorittene, selvom jeg syns de har vært bra, men morsomt å gjenoppdage albumene og finne utallige låter som jeg liker veldig godt. 

Nå går disse på repeat:

Anonymkode: db965...a6d

"Tidløs" er ordet! Det er vel derfor så mange mennesker i forskjellige aldre, rundt om i verden, gamle fans og nye fans, liker musikken så godt. Jeg hører også på litt av hvert annet, fra urgamle sanger framført av munkekor via folkemusikk og klassisk til ganske hard rock og eksperimentell elektronika; og alt mulig i mellom.

Er svak for god popmusikk, og de tidligste låtene med Beatles var de første jeg hørte og falt pladask for; takket være et samlealbum med låter fra 1962-1966("det røde dobbeltalbumet", om noen kjenner til det). Jeg var bare barnet og syntes noen av de senere låtene var rare og vanskelige; spesielt Johns låter.

Men med tiden vokste og utviklet jeg meg jo, og fikk mer og mer sansen for hele musikkproduksjonen deres. Samtidig var det så mye annen musikk å oppdage og bli begeistret for.

Men så har jeg sett at når jeg finner fram musikken deres igjen eller tilfeldigvis hører den på radio eller andre steder, så er det et så utrolig fint gjenhør. Det er fascinerende at "gammel" musikk kan høres frisk og ny ut, full av energi og stemning.

Så jeg er også glad for denne tråden; den får være vår lille fanklubb her på KG.

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Gode sanger som jeg har gjenoppdaget fra «Let It Be»

Anonymkode: db965...a6d

👍

4 minutter siden, SVK said:

Enig!

I kommentarene under "Come Together"-videoen er det en mor som forteller om datteren på to år som har helt dilla og skal høre den om og om igjen. Det er fint å lese i kommentarfeltene under Beatles-videoer, for det er så mye begeistring og ikke minst takknemlighet, og utallige personlige historier fra folk om deres forhold til musikken disse fire har laget.

Så selv om to av dem er borte, og de to gjenlevende er gamle menn, så fortsetter folk å høre på musikken og stadig nye folk oppdager den for første gang og er glade for det de har funnet. Og det er vel det som kjennetegner tidløs musikk: at den gjenoppdages på nytt og på nytt.

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Herlig klipp fra Get Back-dokumentaren:

Anonymkode: db965...a6d

George: What could it be, Paul; "something in the way she moves", what attracted me at all?

John: Just say whatever comes into your head each time, "attracts me like a cauliflower", until you get the word.

George: Yeah, but I've been through this one for about, like six months. "Attracts me like a pomegranate."

Genier i arbeid! 😄

Resten er musikkhistorie.

 

Endret av Ichiko
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (6 timer siden):

Er svak for god popmusikk, og de tidligste låtene med Beatles var de første jeg hørte og falt pladask for; takket være et samlealbum med låter fra 1962-1966("det røde dobbeltalbumet", om noen kjenner til det). Jeg var bare barnet og syntes noen av de senere låtene var rare og vanskelige; spesielt Johns låter.

Men med tiden vokste og utviklet jeg meg jo, og fikk mer og mer sansen for hele musikkproduksjonen deres. Samtidig var det så mye annen musikk å oppdage og bli begeistret for.

Men så har jeg sett at når jeg finner fram musikken deres igjen eller tilfeldigvis hører den på radio eller andre steder, så er det et så utrolig fint gjenhør. Det er fascinerende at "gammel" musikk kan høres frisk og ny ut, full av energi og stemning.

Jeg lurer på om de fleste som begynner å høre på Beatles foretrekker Paul sine låter i starten, fordi de som regel er mer melodiøse og fengende enn John sine låter. Paul har laget de mest fengende Beatles-låtene, som f.eks. Let It Be, Hey Jude, Hello Goodbye, Yesterday, Penny Lane, Ob-La-Di Ob-La-Da, osv., mens John sine mest populære låter er Come Together, Help, Strawberry Fields, Sexy Sadie, Revolution, osv.

Det er jo viktig å påpeke at begge to var svært allsidige samt at de samarbeidet mye, så det er kanskje ikke riktig å si at noen låter er Paul sine mens andre er John sine - albumene de lagde er et samarbeid mellom fire musikere❤️

Det er alltid fint å høre Beatles-låter på radioen, blir alltid i godt humør av det. Musikken deres er enestående. 

Fin artikkel som beskriver forskjellene mellom PM og JL: http://www.differencebetween.net/miscellaneous/difference-between-paul-and-john/

Anonymkode: db965...a6d

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (6 timer siden):

George: What could it be, Paul; "something in the way she moves", what attracted me at all?

John: Just say whatever comes into your head each time, "attracts me like a cauliflower", until you get the word.

George: Yeah, but I've been through this one for about, like six months. "Attracts me like a pomegranate."

Genier i arbeid! 😄

Resten er musikkhistorie.

 

😄

Gleder meg til å se serien. Har sett flere klipp og ser veldig fram til å se alt, fascinerende å se de på den måten, i studio mens de lager flere klassikere❤️

Anonymkode: db965...a6d

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi to tenker på The Beatles sangen til John, This Boy. For den sangen er et godt eksempel på John, Paul og George som synger harmonisk trestemt. Og det er en nydelig sang også.💗💗💗💗

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Ciaran og Ciara said:

Vi to tenker på The Beatles sangen til John, This Boy. For den sangen er et godt eksempel på John, Paul og George som synger harmonisk trestemt. Og det er en nydelig sang også.💗💗💗💗

 

Absolutt en nydelig sang!

21 hours ago, AnonymBruker said:

😄

Gleder meg til å se serien. Har sett flere klipp og ser veldig fram til å se alt, fascinerende å se de på den måten, i studio mens de lager flere klassikere❤️

Anonymkode: db965...a6d

Jaaa, det blir så bra! Jeg ante ikke at alle disse opptakene fantes i så god stand, trodde ikke at jeg noen gang skulle få se noe slikt. Gleder meg stort!

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg lurer på om de fleste som begynner å høre på Beatles foretrekker Paul sine låter i starten, fordi de som regel er mer melodiøse og fengende enn John sine låter. Paul har laget de mest fengende Beatles-låtene, som f.eks. Let It Be, Hey Jude, Hello Goodbye, Yesterday, Penny Lane, Ob-La-Di Ob-La-Da, osv., mens John sine mest populære låter er Come Together, Help, Strawberry Fields, Sexy Sadie, Revolution, osv.

Det er jo viktig å påpeke at begge to var svært allsidige samt at de samarbeidet mye, så det er kanskje ikke riktig å si at noen låter er Paul sine mens andre er John sine - albumene de lagde er et samarbeid mellom fire musikere❤️

Det er alltid fint å høre Beatles-låter på radioen, blir alltid i godt humør av det. Musikken deres er enestående. 

Fin artikkel som beskriver forskjellene mellom PM og JL: http://www.differencebetween.net/miscellaneous/difference-between-paul-and-john/

Anonymkode: db965...a6d

Paul har alltid hatt en bred appell; fengende pop og fine ballader treffer et stort publikum. Han er så liketil og grei liksom, ganske lett og fin og melodiøs med en behagelig stemme; det er også lett å like. Derfor er det ikke rart at mange begynner med å lytte mest på ham, eller at han er den av de fire som har hatt aller størst suksess etter Beatles-tiden.

Det er sagt at han var den av Beatles som tok musikkarrieren mest på alvor, og at hadde det ikke vært for ham til å mase på de tre andre, ville The Beatles blitt et kortvarig fenomen. Det kan godt være sant; jeg har alltid hatt inntrykk av ham som en smule sjefete, men det er jo bra for alle oss andre at noen var sjef nok til at all denne fantastiske musikken ble laget og spilt inn.

John blir den mest tydelige kontrasten i forhold til Paul. Helt fra starten framsto han som en kunstner og rebell: uforutsigbar, vittig, skarp, kontroversiell; noe som også kommer til uttrykk i musikken. Der Paul er mer tilbakelent, er John "in your face" for han har virkelig noe på hjertet og han akter å si det også. John er heftig, intens og utfordrende, og dét er det ikke alle som helt takler. Alle John Lennon-fans jeg har møtt, er folk man kan kalle "utenfor A4-formatet". Og det er vanskelig å beskrive hvor utrolig mye han har betydd og betyr for "utenfor A4"-folka.

Denne låten - jeg mener, dette musikalske kunstverket - er en av mine evige favoritter. Her vises både kontrasten og samstemmigheten mellom to sterke personligheter.

Spilles høyt.

 

Endret av Ichiko
  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ichiko skrev (16 timer siden):

Absolutt en nydelig sang!

Jaaa, det blir så bra! Jeg ante ikke at alle disse opptakene fantes i så god stand, trodde ikke at jeg noen gang skulle få se noe slikt. Gleder meg stort!

Paul har alltid hatt en bred appell; fengende pop og fine ballader treffer et stort publikum. Han er så liketil og grei liksom, ganske lett og fin og melodiøs med en behagelig stemme; det er også lett å like. Derfor er det ikke rart at mange begynner med å lytte mest på ham, eller at han er den av de fire som har hatt aller størst suksess etter Beatles-tiden.

Det er sagt at han var den av Beatles som tok musikkarrieren mest på alvor, og at hadde det ikke vært for ham til å mase på de tre andre, ville The Beatles blitt et kortvarig fenomen. Det kan godt være sant; jeg har alltid hatt inntrykk av ham som en smule sjefete, men det er jo bra for alle oss andre at noen var sjef nok til at all denne fantastiske musikken ble laget og spilt inn.

John blir den mest tydelige kontrasten i forhold til Paul. Helt fra starten framsto han som en kunstner og rebell: uforutsigbar, vittig, skarp, kontroversiell; noe som også kommer til uttrykk i musikken. Der Paul er mer tilbakelent, er John "in your face" for han har virkelig noe på hjertet og han akter å si det også. John er heftig, intens og utfordrende, og dét er det ikke alle som helt takler. Alle John Lennon-fans jeg har møtt, er folk man kan kalle "utenfor A4-formatet". Og det er vanskelig å beskrive hvor utrolig mye han har betydd og betyr for "utenfor A4"-folka.

Denne låten - jeg mener, dette musikalske kunstverket - er en av mine evige favoritter. Her vises både kontrasten og samstemmigheten mellom to sterke personligheter.

 

Paul er veldig melodiøs og har laget noen av Beatles fineste sanger og melodier, er veldig glad i mange av låtene Paul står bak og er glad for at han tok «sjefrollen» etter at Brian Epstein gikk bort, slik at de fortsatte å lage god musikk, men det er likevel Johns låter jeg hører mest på. For min del er det sangstemmen hans som skiller seg ut, han la hele sjela i vokalen. Han var så rå, upolert og følelsesladd samt at akkordene hans var så originale. Julia, Across The Universe, A Day In the life (et samarbeid mellom Lennon og McCartney og den viser som du skriver, kontrasten mellom dem), Strawberry fields, Lucy In The Sky With Diamonds, osv. er låter jeg aldri blir lei av og slutter å bli fascinert av. Kan dessverre ikke skryte på meg å ikke være A4, er så A4 som man kan bli🙈, men det er noe spesielt med John Lennons vokal og låter. John hadde en suksessrik solokarriere, men han tok pappaperm over flere år, fra 1975-1980. Han returnerte i 1980, men det fikk en altfor brå og tidlig slutt.😥 

Er takknemlig for at Paul og Ringo er i live og at de fremdeles gir ut musikk. Et av mine musikalske mål er å dra på en Paul McCartney konsert. Håper jeg får muligheten til det❤️ Kommer til å felle tårer når de går bort, forhåpentligvis er det lenge til det.

Medlemmene i bandet Queen var store Beatles-fans og jeg tror Brian May er verdens største Beatles og John Lennon-fan. Brian May har skrevet denne artikkelen og overskriften på artikkelen er "Why I love John Lennon." 😄 Husker at de lagde en Tribute-låt etter Lennons død som het "Song For Lennon".

Brian May:  The Beatles were our bible. Absolutely at every stage in their career and their music development, they were models. And they still are to me, I must say. I love all those albums. To me, they are the greatest. They are the pinnacle of writing, performance and ethos of rock music. They broke down so many barriers, they changed the world many times. I will always love The Beatles without any reservation. ❤️

Anonymkode: db965...a6d

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paul var (er) også veldig eksperimentell og skrev låter som «Wild Honey Pie» og «Helter Skelter» (som var den første heavy metallåten noensinne), og det var han som var hovedgeniet bak albumet Sgt. Pepper’s. 

John Lennon skrev også melodiøse låter som «All You Need is love», «Imagine» og «The War Is Over.» De var allsidige.

Poster et sitat som jeg så for noen dager siden:

I can’t believe that Paul McCartney and John Lennon not only lived at the same period in time, but found each other. ❤️

Anonymkode: db965...a6d

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så hyggelig å lese denne tråden! Hver eneste Beatles-sang betyr noe spesielt for meg og livet mitt, og alle sangene kan få frem masse følelser. De er liksom soundtracket som har ligget bak der helt siden jeg begynte å høre musikk som barn. Og selv om det kan gå lenge mellom Beatles-periodene mine nå (altså hvor jeg hører dem HELE tiden) er det som å møte den nærmeste familien når jeg hører dem igjen. Jeg har sett Paul live 10 ganger og alle de gangene har vært kjempestore opplevelser som har satt seg i sjelen 😊 

Jeg vet ikke hvilke sanger som er favorittene, men A Day in the life og I’ve got a feeling er høyt oppe på listen. Og flere av Georges sanger. 

Anonymkode: e1970...78c

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er så hyggelig å lese denne tråden! Hver eneste Beatles-sang betyr noe spesielt for meg og livet mitt, og alle sangene kan få frem masse følelser. De er liksom soundtracket som har ligget bak der helt siden jeg begynte å høre musikk som barn. Og selv om det kan gå lenge mellom Beatles-periodene mine nå (altså hvor jeg hører dem HELE tiden) er det som å møte den nærmeste familien når jeg hører dem igjen. Jeg har sett Paul live 10 ganger og alle de gangene har vært kjempestore opplevelser som har satt seg i sjelen 😊 

Jeg vet ikke hvilke sanger som er favorittene, men A Day in the life og I’ve got a feeling er høyt oppe på listen. Og flere av Georges sanger. 

Anonymkode: e1970...78c

Beatles er fantastiske ❤️ Musikk hadde ikke vært det samme uten. 

Du har sett Paul live ti ganger? Wow!

Har hørt mye på Rubber Soul - som er et av mine favoritt Beatles-album. Låtene "Nowhere man" , "In My Life", "Girl", "The Word", "Drive My Car", "I'm Looking Through You" og "Norwegian Wood" er favorittene, altså klarer jeg ikke å velge én favoritt 😄

Anonymkode: db965...a6d

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at så mange er blitt oppmerksomme på denne tråden, og det er all grunn til å sette pris på hva de fire gruppemedlemmene i Beatles fikk til, men nå er tråden kommet til side 4 uten at man har nevnt en viktig person som hadde mye å si for gruppens musikalske utvikling, nemlig George Martin, også kalt "Den femte beatle". Ikke uten grunn. Musikken til The Beatles hadde nemlig ikke vært slik vi kjenner den uten bidragene hans, og Beatles-eksperten på musikkavdelingen på Deichman som jeg har nevnt før, hadde dyp respekt for ham, noe man vil forstå når man ser denne videoen:

John Lennons egne ord:

Et lengre radioopptak med George Martin:

Som et svar på boken om John Lennon som jeg lenket til var det noen som spurte meg om jeg hadde lest "In his own write" fra 1964 (finner dessverre ikke igjen dette innlegget); det hadde jeg faktisk ikke gjort, men tusen takk for tipset.

On 9/3/2022 at 9:15 PM, Ichiko said:

Tid for litt humor! George med den tøysete Crackerbox Palace , videoen er regissert av eks-Monty Python-medlem Eric Idle som også har en liten rolle i den; samme har Georges kone Olivia:

Eric Idle og en annen av skuespillerne på videoen, komikeren Neil Innes, dannet i 1975 Beatles-hyllest/parodibandet The Rutles med tilnavnet "The Prefab Four"; ga ut plata "The Rutles" og lagde liksom-dokumentaren "All You Need Is Cash"(1978), der bl.a. Dan Aykroyd, John Belushi, Bill Murray, Michael Palin, Paul Simon, Mick Jagger, Ron Wood og - George Harrison himself! - medvirker. Senere fulgte Rutles-plata "Archaeology"(1996) og enda en liksom-dokumentar, "The Rutles 2: Can't Buy Me Lunch"(2002).

George, som var venner med Idle og Innes, mente dette om den første filmen: "The Rutles sort of liberated me from the Beatles in a way. It was the only thing I saw of those Beatles television shows they made. It was actually the best, funniest and most scathing. But at the same time, it was done with the most love."

John elsket filmen og nektet å gi fra seg videoen og plata han fikk låne; Ringo likte den men syntes skildringen av noen tristere tema traff for nært; Paul nektet lenge å uttale seg men sa til slutt, etter at Linda, kona hans, hadde sagt hun likte filmen, at det var greit siden Eric Idle også er en Scouse(en fra Liverpool).

Så - for den som har hørt og sett mengder av The Beatles og har sans for denne typen parodi, med låttitler som "Ouch!", "Piggy in the Middle" og "Cheese and Onions", er The Rutles absolutt å anbefale og det finnes mye med dem på Youtube, f.eks. her.

Morsomt at du nevner Rutles og Monty Python - humoren i Brødrene Dal hadde neppe sett dagens lys om ikke Monty Python hadde åpnet helt nye dører i TV-bransjen. George Harrison var for øvrig også medgrunnlegger av Handmade Films, som blant annet produserte "Life of Brian" og "Withnail and I", særlig sistnevnte film anbefales.

Så noen ord til alle som har sans for Beatles og kvalitetsmusikk: Én ting er å høre på Beatles. Men vil man gå et skritt videre, kan jeg garantere at man får et bedre og dypere forhold til musikken når man lærer å spille den selv - notene til alle Beatles-sangene er altså åpent tilgjengelige på archive.com, og å lære å spille noen av disse klassikerne på gitar eller piano er ikke astrofysikk - dette er noe absolutt alle kan klare; å spille et instrument er en fantastisk hobby som man kan få glede av resten av livet.

Her er for eksempel "Penny Lane" i pianoversjon; når man søker etter sangnavn + piano tutorial på YouTube, finner man det meste:

Og her er John Lennons "Imagine"; sangen er enkelt bygget opp, og burde derfor ikke være så vanskelig å lære selv for en nybegynner på piano:

For dem som allerede spiller piano eller eventuelt skulle ha lyst til å begynne å spille, har jeg opprettet en egen tråd for oss som spiller tangenter, der man også kan finne en pianoskole fra 1980-årene som jeg nylig har oppdaget; greit å lære seg å spille Beatles med moderne YouTube-metoder, men en retro pianoskole med undervisning på kassett passer kanskje bedre.

- - - - -

Til slutt kan jeg også ta med et lengre innlegg jeg skrev tidligere i tråden som dessverre ble slettet da innlegget jeg svarte på, også ble det; her føler jeg at jeg fikk forklart hvorfor The Beatles' betydning i musikkhistorien er som den er:

- - - - -

Poenget er at det ikke bare er musikken som avgjør om en musikkgruppe er stor; Sid Vicious og resten av Sex Pistols visste neppe forskjell på en Maj7- og en dim-akkord, men likevel blir de sett på som et ikon i forbindelse med pønken. Velvet Undergrounds platesalg var ikke noe å rope hurra for, men de aller fleste som kjøpte platen med banancoveret, begynte å spille musikk selv.

Og dette bringer oss til Beatles, og grunnen til at de er så store, også objektivt sett.

For som du sikkert er klar over, var 1960-årene et fargerikt tiår der det skjedde svært mye, og grovt sett kan man si at tre ting bidro til dette. Det ene var den kalde krigen, som igjen førte til månekappløpet, det andre var de teknologiske fremskrittene, som førte til at man fikk p-pillen, og fjernsynet og kjøleskapet ble allemannseie i de tusen norske hjem, og det tredje var musikken, som hadde en voldsom påvirkning for den unge generasjonen.

Å spille musikk i fritiden, er noe man har drevet med siden steinalderen, men skulle man faktisk leve av musikken i 1960-årene og ha et produkt å selge, måtte man ha platekontrakt; 4-sporsopptakeren og software for musikkinnspilling på PC-en lå fortsatt et stykke frem i tid.

Etter de glade 1950-årene befant populærmusikken seg i et limbo; Elvis var ikke lenger seg selv etter militærtjenesten, Buddy Holly lå seks fot under jorden etter en flyulykke, og musikken var ufarlig og underkastet de voksnes verden. Av gruppene de fleste husker idag, hadde man grupper som Beach Boys eller The Shadows, og selv om det ikke er noe galt i glad surfepop eller Apache på gitar, var ikke dette musikk med en slik tyngde at den var i stand til å endre samfunnet.

Så kom Beatles.

Og det unike ved denne gruppen, er hvilken enorm påvirkning de ikke bare hadde for musikkhistorien, men også for holdningen til musikk. Med ett var ikke musikk noe voksent som alvorlige, eldre menn i svarte dresser kunne bedømme og bestemme hva som skulle selges i butikkene, men musikken var blitt en del av ungdommens egen identitet der det var de som bestemte utviklingen.

Horder av hylende jenter skrek seg hese og svimte av på konserter, i nær sagt ethvert hjem med tenåringer ble hårlengden et hett diskusjonstema, og unge fylte rommene med plakater av band de så opp til. Anbefaler romanen "Beatles" av Lars Saabye Christensen for å få et innblikk i dagliglivet i 1960-årene.

Alt dette er en konsekvens av The Beatles og musikken deres.

Som tidligere nevnt, måtte man ha platekontrakt for å kunne leve av musikk, og nåløyet var trangt for å få dette - Beatles åpnet disse dørene slik at også andre unge og kreative musikere kunne slippe til.

Rolling Stones uten Beatles? Glem det. Elektrisk blues var nisjemusikk, og den eneste grunnen til at de fikk platekontrakt med Decca, var at Decca så hvilken brøler de hadde gjort da de avviste Beatles.

Doors uten Beatles? Glem det.

David Bowie uten Beatles? Glem det.

Flower Power uten Beatles? Glem det. Man hadde riktignok beatnikene og folk som Allen Ginsberg eller Jack Kerouac, men dette var ikke en massebevegelse.

Hep Stars og ABBA uten Beatles? Glem det.

Queen uten Beatles? Glem det.

Sex Pistols og pønken uten Beatles? Glem det.

1980-årenes pop uten Beatles? Glem det.

I en alternativ virkelighet uten Beatles ville naturligvis den politiske utviklingen som preget verden, stadig ha preget den, men ungdommens rolle i dette ville ha blitt betydelig redusert; i årtusener hadde unge levd i de voksnes skygge, og selv etter Elvis tyder alt på at de hadde fortsatt å gjøre det. Men med Beatles kom de unge i sentrum.

Så satt litt på spissen, kan man si at det eneste som skjedde i 1960-årene som ikke var preget av Beatles og musikkrevolusjonen som fulgte i deres fotspor, var oppføringen av Berlinmuren, attentatet mot JFK, og månelandingen.

[...]

For min del er jeg ikke en like begeistret fan som da jeg først oppdaget Beatles og bare fokuserte på musikken deres; nå er musikkhorisonten min langt større og alle CD-ene som jeg har liggende, gjenspeiler et stort utvalg forskjellige stilarter, men respekten min for Beatles og musikken deres er like stor som den alltid har vært uten at man av den grunn trenger å være en fan i tenårenes hormonelle fase - det er svært mange andre, blant dem seriøse musikere og musikkhistorikere som vet langt mer om musikk enn noen av oss, som vil være enig i dette.

The Beatles er de største; ingen over, ingen ved siden.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Endret av - Brian
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi to er helt enige med deg i det du skriver om George Martin her, han var en viktig person som man ikke må glemme i The Beatles historien.💗💗💗💗

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

98794?crop=16_9&width=660&relax=1&signat

Også Elizabeth II var en liten del av Beatles-historien; først da alle fire fikk MBE 26. oktober 1965 - noe som virker som en evighet siden, men på dette tidspunktet hadde dronningen allerede rukket å bli 39 år.

John Lennon returnerte for øvrig ordenen sin i 1969 med denne begrunnelsen:

Your Majesty,

I am returning my MBE as a protest against Britain’s involvement in the Nigeria-Biafra thing, against our support of America in Vietnam and against ‘Cold Turkey’ slipping down the charts.

With love. John Lennon of Bag

George Martin ble adlet og fikk tittelen "Sir" i 1996, Paul McCartney i 1997, mens Ringo måtte vente til 2018. George Harrison avslo å motta OBE i 2000, året før han døde.

JS74990454.jpg

Endret av - Brian
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@- Brian "PALACE SIEGE AS FANS STORM GATES"  er en overskrift ikke mange kan skryte på seg å ha forårsaket.

Ellers finnes det flere historier om Sir Pauls møter med HRH dronning Elizabeth II, men jeg vet ikke om denne "Twin Peaks"-historien er sann siden det er fortalt av noen andre enn ham selv:

https://nydailypaper.com/the-queen-declined-birthday-performance-sir-paul-mccartney-watch-twin-peaks-htmlns_mchannelrssns_campaign1490ito1490/

P.S. Skal skrive mer i tråden senere 😊

Endret av Ichiko
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 9/12/2022 at 11:58 PM, Ichiko said:

😍

 

Takk; dette er en av de store Beatles-favorittene mine - her er historien bak Hey Jude.

Beatles' forhold til pianospilling er også et interessant emne da ingen av dem hadde tangenter som sitt hovedinstrument, men Pauls far spilte piano, og de hadde dette hjemme; i denne tråden finner man mange nyttige opplysninger om gruppens forhold til instrumentet; alle fire kunne spille piano:

When did Lennon and McCartney start playing the piano?

https://forums.stevehoffman.tv/threads/when-did-lennon-and-mccartney-start-playing-the-piano.414780/

Paul på piano på scenen i Hamburg:

Beatles-1.jpg.e7dbc8edaff571db2527ae5573d29484.jpg

Når det gjelder "Hey Jude", er sangen i utgangspunktet rimelig enkel, og den burde derfor kunne spilles av de aller fleste som følger denne tråden; man blir neppe automatisk like musikalsk som Paul McCartney, men man kan i alle fall ha gleden av å spille det samme som han spilte:

Og her er to videoer som tar for seg hvordan man skal spille denne flotte sangen:

Mer piano med Paul:

Endret av - Brian
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (På 12.9.2022 den 22.19):

 

Denne sangen er så bra👏 

Anonymkode: db965...a6d

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...