Gå til innhold

Ubehag blant vennepar der mennene må spørre om lov til alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg legger merke til litt diverse blant vennepar som jeg syns er veldig spesielt. 

Menne får ikke lov til å dra til kamerater uten å spørre om lov først. Dette gjelder par med og uten barn. 

Mennene får ikke lov å dra å ta en kaffe hvilke som helst dag. Om de gjør det så kimer telefonen i ett å de må skynde seg hjem til sur dame. 

Mennene får ikke lov til å dra ut på byen uten de. 

Mennene får ikke være seg selv, må glemme egne hobbyer og gjøre det damen vil. 

Om mennene er ute alene en sjelden gang så er det kryssforhør dagen etter. Dette er noe damene selv har fortalt meg. Hva en eller annen har sagt, hvilke damer som var tilstedet, hvordan de alle oppførte seg, hvor mye mennene drakk. Deretter tilsnakk for mengde. 

Om mennene er seint hjemme så får de forbud for å dra ut neste gang de spør. 

Mennene får ikke danse med andre enn damene sine, det er ikke snakk om intim dans eller noe. De får ikke sitte å snakke med andre damer på fest. Om de har vært lenge borte fra stuen der festen er så må de prate alene med damene sine for å forklare hva de gjorde. 

Så nå har flere av disse mennene lagt merke til at jeg og samboer har ingen slike regler. Dette er noe de argumenterer for i diskusjoner med sine damer. Så når man møtes så bruker damene det mot meg. De forsøker å gjøre meg både usikker og skeptisk til vår måte å ha ting på. 

Disse parene har 5 til 10 år sammen og har slike rigide regler ennå. Jeg tenkte i starten at det var i oppstartfasen at noen var usikre på hverandre. Disse reglene fortsetter år etter år. 

Hvordan orker noen å leve sånn?

Anonymkode: 311e9...8bd

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår de ikke helt jeg heller.

Er gift, på 10 året, vært et par i nærmere 17 år. Fra dag 1 har jeg sagt at han skal få lov til å snakke med den han vil, henge med den han vil, reise når han vil osv.

Resultatet er at han etter så mange år, spør om det er greit at han stikker ut for å henge med kompiser (også jentevenner). Jeg sier gang på gang at han trenger ikke å spørre. Gi meg gjerne beskjed dagen i forveien eller noen timer før, sånn at jeg kan planlegge kvelden selv. Kan gjerne sende meg en melding om hvor han er, og når jeg kan forvente han hjemme. Han har ingen innetid.  Sender ikke han melding, så slenger jeg meg ikke over tlf og bombaderer han med meldinger og kryssforhør. Om jeg blir bekymret? Ja, det blir jeg. Men han er ikke 20 år og VET at han kan å ta vare på seg selv. 

Pr dags dato har han ikke gjort noe for å drite ut seg selv, eller gjort noe for å skade forholdet vårt. Også har jo det seg sånn at jeg kjenner til alle hans kompiser og venninner, for livene våre har jo blitt flettet sammen på mange måter. Handler mye om at jeg stoler på han og respekterer at han gjerne vil ha et liv utenom våre vegger og. Jeg vil jo ha et eget liv jeg også.

Men selv om jeg ikke forstår, så aksepterer jeg at mange par har strenge regler for hvordan forholdet mellom seg skal være. Det er jo ikke verre enn at den ene parten går om de ikke liker reglene. 

Jeg tror at mange liker å ha "kontroll" på kjæresten sin, enten det er han eller hun. De er redd for å miste partner til utroskap og at partner oppfører seg til skamme. Mange er opptatt av at ansiktet utad skal være pent. I mange forhold er det nok fint på innsiden også, selv om på utsiden tror at det er mye kontroll og manipulering.

Anonymkode: 4c7ff...028

• Liker 13
Skrevet

Jeg opplever det samme. Og har blitt snudd ryggen til av damene til kompisen til mannen. Helt ærlig så er det litt sårt, for jeg liker damene og synes vi har det hyggelig sammen når vi en sjelden gang møtes. De har sagt at de liker meg og har invitert meg med på ting. Men føler jeg blir mer og mer skjøvet bort etter at de tok opp denne samtalen med meg. 

De mente at vårt forhold fikk deres forhold til å se dårlig ut. 

Jeg har aldri snakket om vårt forhold til desse damene. Det er kompisene som har fortalt til dem at de skulle ønske de kunne ha mer "fri" som min mann har. 

(her er det snakk om 4 damer og alle forholdene er over 10 år) 

Anonymkode: 39816...a28

• Liker 6
Skrevet

Må også nevne at jeg har flere andre venninner som har det som jeg og mannen. Fritt og godt. 

• Liker 1
Skrevet

Noen grenser må man jo ha i et forhold. Går begge veier. Jeg spør jo når jeg drar på jentetur eller jentekveld. Han spør også.  Vi samarbeider. Og nei jeg hadde ikke likt at mannen min var ute i i byen og danset med andre damer der. Er sjelden uskyldig. Men som sagt det går begge veier. Noen ting må man «slutte» med som samboer/kjæreste/gift. Eller at ting blir anderledes. 

Anonymkode: 4eea4...40e

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet

Ingen jeg kjenner har slike forhold.
Men det er bare ren høflighet å si fra/spør om det er greit å dra uten partner, spesielt om de har barn, for spesielt mennene jeg kjenner har ingen aning hva som er planlagt. Kanskje det er en dag gutten har fotballkamp og det var planlagt at dette var en familieting, men mannen har som vanlig glemt dette, og må derfor spørre.

Kanskje de har vært utro en gang, og derfor er kvinnen nå sykt usikker, derfor kryssforhør når han kommer hjem.
Kanskje han bruker " å den kjerringen sier jeg må komme hjem nå" mens i grunnen er han bare lei av å drikke for kvelden.

Vi har ingen slike regler, men ofte er de der for en grunn. Alle par er forskjellige og har forskjellig historie, noen burde bare skilles, mens andre gjør det de trenger å gjøre for å holde sammen.

Anonymkode: 518ee...669

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Greit å informere om at man skal ut på noe, men be om lov? Høres skikkelig sært ut spør du meg. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen jeg kjenner har slike forhold.
Men det er bare ren høflighet å si fra/spør om det er greit å dra uten partner, spesielt om de har barn, for spesielt mennene jeg kjenner har ingen aning hva som er planlagt. Kanskje det er en dag gutten har fotballkamp og det var planlagt at dette var en familieting, men mannen har som vanlig glemt dette, og må derfor spørre.

Kanskje de har vært utro en gang, og derfor er kvinnen nå sykt usikker, derfor kryssforhør når han kommer hjem.
Kanskje han bruker " å den kjerringen sier jeg må komme hjem nå" mens i grunnen er han bare lei av å drikke for kvelden.

Vi har ingen slike regler, men ofte er de der for en grunn. Alle par er forskjellige og har forskjellig historie, noen burde bare skilles, mens andre gjør det de trenger å gjøre for å holde sammen.

Anonymkode: 518ee...669

Jeg kjenner et par der mannen beskylder dama for å styre han. Så er det egentlig at han ikke vil noe å legger skylda på henne. Sånt merker man fort

Men altså mellom parene jeg faktisk reagerer på så hender det at damene står å kjefter på sine menn for filleting. Mannen står der som en 5 åring som får kjeft av sin mor. 

• Liker 3
Skrevet

Kjæresten min får selvfølgelig "lov" til å gå ut med venner og feste uten meg og uten at jeg ringer han hele kvelden. Men jeg synes det er naturlig at man kommer hjem om natten når man er i et forhold. Hvis han kom ranglende hjem kl 12 dagen etter, så ville jeg ikke synes at det var spesielt hyggelig, og jeg ville aldri gjort det selv heller. Jeg ville ikke gjort det av respekt for partneren min, for å ikke sette meg selv i en situasjon der det kan bli spørsmål og tvil om hva jeg har gjort, hvor jeg har vært osv, og jeg ønsker ikke at han skal bekymre seg for meg. Det handler om respekt fra min side. Men jeg respekterer også at andre lever annerledes om det fungerer for dem. Jeg ville heller ikke hatt det så strengt som det ts beskriver, det er jo helt vannvittig. Hvis en mann gjorde slikt mot en kvinne ville han nok bli kalt psykopat etc... men når kvinnene holder på sånn er det mer akseptabelt tydeligvis.

Anonymkode: ccb14...5ab

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det høres ut som dere som skriver i denne tråden ikke har barn? Når man har barn kan man selvsagt ikke lenger gjøre som man vil. Det kan ikke vi kvinner gjøre heller. Barna kommer først. Og de kan selvsagt ikke være hjemme alene fordi mor og far skal på fest. Og barn kan ikke stå opp alene søndagen fordi far og mor ligger fyllesjuk. 
Russe-festinga passer rett og slett ikke med småbarnsforeldertilværelsen. Bare ekstremt barnslige menn skjønner ikke dette.

Anonymkode: d9f03...84d

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet

Slik lever de fleste menn i dag som er under 60 hvertfall, totalt kvinnestyrt.

Forstår ikke at noen finner deg i dette, ser hvordan mine venninner holder på. At de orker!!

Nei, lenge leve særboerlivet! :) Å ha en kjæreste er greit, men aldri en samboer.

Anonymkode: 03882...8c6

• Liker 2
Skrevet

Der er en forskjell om man har barn og ikke. Vi har et barn som krever 100% tilsyn, og to barn til. Noen må passe disse så det er ikke åpenbart at jeg passer og han kan gjøre hva han har lyst til. Jeg har også et liv og vil dra steder. Da er det trasig å bli sett på som kjip. Det er ikke åpenbart at felles barn kun er kvinnens ansvar, mens menn bare gjør hva de har lyst på. Det hender også man har laget avtaler, skal i bursdager eller konfirmasjoner etc. Planer som man ikke kan kaste bort når bedre dukker opp, fordi det ville vært ufint. Jeg vil ikke kaste planene mine på båten fordi mannen fikk et tilbud om å gå på pub en time i forveien.  Jeg kunne vel heller også tenkt meg å være med venninnene mine på noe gøy heller enn å sitte i en håndballhall eller i en barnebursdag. Jeg syntes heller ikke det er gøy å gå I konfirmasjon. Likevel bør man stille opp. Jeg vil jo helst at gjestene ikke dropper mine barns invitasjoner fordi bedre dukker opp og da må jeg vel gjøre samme tilbake.  

Så.. det er en forskjell her. Vi har et felles ansvar for barna, deres aktiviteter og de planer vi ellers har sagt ja til. Det sagt så har jeg ingen regler mannen skal følge pga eiersyke og sjalusi. Noe som er tema ts har opplevd hans venner har. Vi har ikke meldeplikt, innertider eller forhør. 

Anonymkode: 13ac6...ba9

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Det var mye de godtar av kontrollering disse mennene du skriver om TS. Men en ting er da høyst normalt å gjøre, hvertfall når man har barn; man må jo snakke med partneren før man bestemmer en kveld eller helg borte. Man spør ikke om lov, men snakker sammen om det passer inn i familiekabalen.

Anonymkode: 998c6...fc3

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Må også nevne at jeg har flere andre venninner som har det som jeg og mannen. Fritt og godt. 

Og derfor er mange menn utro!

For stramme tøyler eller ingen tøyler.

Anonymkode: 451e3...a6d

Skrevet

Dessverre ikke helt uvanlig det der. Har opplevd det selv også. For min del skjedde det så gradvis at jeg plutselig våknet og lurte på hva som hadde skjedd. Desto deiligere å komme seg ut av det og vite at man neste gang er bedre rustet. Man lærer iallefall hvordan man IKKE vil ha det. Da er det utrolig mye bedre å være singel. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ingen som har det sånn. For min del så kunne mannen godt ha vært litt mer aktiv og sosial. Det er ikke bra å gå oppå hverandre heller.

• Liker 1
Skrevet

Aldri møtt noen som har det slik.

Jeg tenker de mennene du kjenner har et ansvar selv for hvordan de ønsker å bli behandlet. Klager de ikke er de vel fornøyde da, og du tilegner de problemer som ikke finnes. Klager de så må de faktisk gjøre noe med det. 

Anonymkode: 5a522...8d7

• Liker 2
Skrevet

Hmm.. er litt delt her. Vi spør «om lov» her hjemme. Dvs «er det greit/passer det at jeg reiser ut med en Ole på lørdag»

Det er jo ingen som «kan» si nei, men det blir mer en dobbeltsjekk på at man ikke har andre planer eller om det passer dårlig. (F.eks at jeg har vært oppe med baby hele natta og ikke orker å ha begge ungene hele kvelden+natt+søndag - om han blir fyllesyk). 

Vi pleier også å snakke om hva som har skjedd når en har vært ute. Ikke for å «sjekke» men fordi vi er nysgjerrig og vil høre kveldens sladder 😂

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det høres ut som dere som skriver i denne tråden ikke har barn? Når man har barn kan man selvsagt ikke lenger gjøre som man vil. Det kan ikke vi kvinner gjøre heller. Barna kommer først. Og de kan selvsagt ikke være hjemme alene fordi mor og far skal på fest. Og barn kan ikke stå opp alene søndagen fordi far og mor ligger fyllesjuk. 
Russe-festinga passer rett og slett ikke med småbarnsforeldertilværelsen. Bare ekstremt barnslige menn skjønner ikke dette.

Anonymkode: d9f03...84d

Jeg har to barn, jeg som startet tråden. Begge er under 5 år. 

Det er ikke alltid snakk om fest, om du leser. Det er en og annen kaffekopp, dagsbesøk, fisketurer, hobbyting. 

• Hjerte 1
Skrevet

Det var da vanvittig med kvinnehat her inne denne helgen.

Har aldri møtt noen som har det slik.

Mulig du ikke har erfart hva det vil si å være i en familie?

Når mannen svarer deg "jeg må bare sjekke med kona" så betyr det på ingen måte at han må spørre om lov. Det betyr at han må sjekke at jeg ikke må jobbe overtid den dagen, eller at jeg skal noe. For noen må jo være hjemme. 

Og ja, hvis han hadde kommet hjem stupfull midt på natta, enten vekket barn, eller vært så dårlig at han sov bort hele lørdagen da vi egentlig skulle på familiearrangement. Da ville det blitt stopp på utekvelder en stund. Ikke at dette noen gang har skjedd her, jeg er gift med en oppegående mann. 

Og vi snakker sammen, mye. Han forteller villig i vei om hva som skjedde dagen før. Om man har behov for å skjule hva man har gjort, hvem man er sammen med, så er jo det ganske suspekt? 

Og mannen til min venninne som før barn dro på jakt "hele høsten" forstod jo selv at det ikke lar seg kombinere med familielivet. 

Anonymkode: 2bf16...01c

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...