AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #1 Skrevet 27. august 2022 Om jeg spiser passe mye av sunn mat og beveger meg, så vil man gå ned i vekt. Men jeg mister så fort troen når det svinger eller ikke går fort nok. Hvordan holder dere motivasjonen oppe når det går tregt? Anonymkode: ee260...f3a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #2 Skrevet 27. august 2022 Jeg la meg på en veldig konservativ plan da jeg gikk ned i vekt. Vet at mange ønsker resultater kjapt og kutter mye, men av erfaring så har det aldri funket for meg (fordi å gå fra usunt kosthold til restriktivt kosthold krever masse viljestyrke, og den blir brukt opp ila noen uker). Så jeg begynte å gå ned i vekt med 1800-2000 kcal og trening 2-3 ganger i uken. Sunn, men mye mat, håndterbar trening. Gikk ned veldig sakte, og noen uker gikk jeg litt opp i vekt. Klart det var demotiverende, men jeg stolte på prosessen, og tenkte alltid at selv om vektnedgangen er treig så er jeg likevel sunnere enn det jeg var før så får det ta den tiden det tar. Hovedmotivasjonen var å la gode vaner feste seg. 2 år etter jeg satte i gang med dette livsstilsprosjektet (kalte det ikke slankekur) så er jeg ned 19 kg. Spiser omtrent like mange kalorier selv om jeg nå er på normalvekt, men trener mye mer enn i starten. Jeg er helt sikker på at grunnen til at jeg lykkes denne gang var tålmodighet. Anonymkode: 472aa...e72 3
Green_Harmony Skrevet 27. august 2022 #3 Skrevet 27. august 2022 Ved å tenke at en måned er "ingenting", bare se hvor raskt ukene egentlig går unna og Vipps er det lønningdag og ny måned igjen. På en måned kan jeg klare å gå ned 2 kg (med 0,5 i uka), om 2 måneder er tallet 4 osv, og på 6 måneder er tallet 12 kg. 12 kg er mye, mens 6 måneder er veldig lite tid. 6 måneder av resten av livet er en dråpe i havet og såpass må jeg kunne unne meg selv for å være sikker på å lykkes. Når den tiden har gått er rutinene arbeidet inn og mye går av seg selv. 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #4 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spiser omtrent like mange kalorier selv om jeg nå er på normalvekt, men trener mye mer enn i starten. Jeg er helt sikker på at grunnen til at jeg lykkes denne gang var tålmodighet. Anonymkode: 472aa...e72 Så det nytter å trene for å gå ned i vekt. Er så lei av alle kostholdsfolka som sier at trening ikke har noe for seg. Anonymkode: eded4...f59
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #5 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så det nytter å trene for å gå ned i vekt. Er så lei av alle kostholdsfolka som sier at trening ikke har noe for seg. Anonymkode: eded4...f59 Selvfølgelig! Men det er mer enn bare hva man forbrenner i løpet av økten. I starten så var jeg ikke sterk nok til å holde på så lenge, men å bare komme seg på trening tok meg bort fra sofaen som jeg parkerte meg i med en gang jeg kom hjem fra jobb. Og etter trening var jeg full av endorfiner, og ville ikke ødelegge resultatene med å spise junk. Etter hvert ble jeg sterkere og fikk bedre kondis, og gåturene ble til jogging, og jeg løftet tyngre vekter og fikk rask progresjon som ble motiverende. Nå løper jeg rundt 30-40 km i uken, trener styrke 3 ganger i uken og forbrenner mye på trening. Dermed kan jeg holde vekten (BMI på ca 22 nå) og spise meg god og mett. Teller ikke kalorier fast, men ligger nok på rundt 2000 til dagen. Det inntaket hadde jeg lagt på meg av uten trening. Men treningen har nå blitt rutine, og gjør at jeg slapper mer av med kostholdet. Anonymkode: 472aa...e72 1 1
jabx Skrevet 27. august 2022 #6 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Så det nytter å trene for å gå ned i vekt. Er så lei av alle kostholdsfolka som sier at trening ikke har noe for seg. Anonymkode: eded4...f59 Hvis man skal ned i vekt er det primært kostholdet det går på. Man forbrenner ikke så voldsomt mye kalorier under trening. Men det er klart, man forbrenner flere kalorier, og hvis man klarer å legge på seg muskelmasse så vil også basalforbrenningen øke. 1
Marcie Skrevet 29. august 2022 #7 Skrevet 29. august 2022 (endret) Dette strever jeg mye med, og har falt av mange ganger før, når resultatet ikke stemmer med innsatsen. Denne gangen er det annerledes, og jeg fokuserer mer på det mentale og vet at det ikke er noe galt i og for seg med selve dietten, eller gjennomføringen. For å stå i det, har jeg en liste over fordeler med vekttap, som jeg har med meg overalt og leser flere ganger til dagen, slik at jeg ikke skal bli fristet til å tenke at "det nytter ikke, bare å gi opp." Og så fokuserer jeg på å tenke på hva jeg kan gjøre riktig idag. Akkurat nå. Og så er det jo viktig å vite at vekttap ikke skjer lineært. Det går opp og ned, og i rykk og napp. Endret 1. januar av Marcie 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #8 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 20.43): Om jeg spiser passe mye av sunn mat og beveger meg, så vil man gå ned i vekt. Men jeg mister så fort troen når det svinger eller ikke går fort nok. Hvordan holder dere motivasjonen oppe når det går tregt? Anonymkode: ee260...f3a Hvordan tenker du opprettholde vekten, ts? Dersom du lykkes i å moste vekt ved denne metoden så finnes det bare en vitenskapelig bevist metode for å opprettholde sunn vekt livet ut: å fortsette å spise passe mye sunn mat. Livet ut. Du er altså ikke på jakt etter «motivasjon» til å endre kosthold noen måneder eller år til du oppnår ønsket vekt. Men motivasjon til å endre kosthold - permanent. Anonymkode: 09cef...c5e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #9 Skrevet 29. august 2022 Motivasjon er for meg flyktig, så jeg kan rett og slett ikke belage meg på den. Jeg må legge en plan, og holde meg til den. Det gjelder både kosthold og trening. Da jeg skulle ned i vekt, veide jeg meg hver dag og la inn i app. Det er ikke for alle, noen stresser når det svinger. For meg hadde det motsatt effekt. Det var lettere å fokusere på trendene, selv om det svinger dag til dag. Og det hjelper å vite f.eks at når musklene lagrer karbohydrater i musklene, lagrer de samtidig 3 eller 4g vann for hvert gram karbo. Dette gjør at man går opp en del når man spiser mye karbohydrater, men det er vannvekt som slippes igjen etterhvert som karbohydratene forbrennes. Ingen grunn til å tro at man har lagt på seg et kilo fett etter at man har hatt en deilig pastamiddag. Anonymkode: 619f6...81b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå