Gå til innhold

Åreknuter. Hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har begynt å få åreknuter synlig på leggene, har kommet det siste året... Jeg er 32...!? Det føles helt forferdelig. Jeg er rundt 15 kg overvektig ift. normalvekt. Jobber i et yrke der vi står og går hele tiden...er ellers frisk og rask. Føler dette er helt forferdelig for selvtilliten. Hva kommer de av? Blir litt bedre når jeg soler meg, da de ikke synes så godt.. Men helt forferdelig å se ut som en 80 år gammel dame i denne alderen.. Går det an å gjøre noe med dette?

Anonymkode: 7fe87...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er gjerne arvelig. Jeg er slank og trent, men fikk åreknuter da jeg var 23 år (under graviditet). Det er jo ikke farlig, bare forferdelig stygt. Det finnes ulike typer laser man kan betale privat, men det koster vel en 40K pr ben.. 

Føler med deg!

Anonymkode: 79dc9...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, dette kan fikses. Vanligvis ved å fjerne de kirurgisk, med laserbehandling eller radiefredvemsablasjon. Noen kan få det på offentlig avtale,  men det kan også gjøres privat.

Anonymkode: 6f283...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 32 år, BMI 19.5 og trent. Fikk etter 3.graviditet. Mange familiemedlemmer med det samme. Har funnet klinikker som er billigere enn 40k per ben som overnevnte snakker om. Personlig tenker jeg å fjerne det i utlandet når verste småbarnsfasen er over.

Anonymkode: 9a0a8...c0b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få dekket slik behandling i det offentlige må du være svært plaget. Privat behandling er latterlig dyrt dessverre. Bruk støttestrømper slik at der ikke blir verre ihvertfall.

Anonymkode: 13698...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jada, dette kan fikses. Vanligvis ved å fjerne de kirurgisk, med laserbehandling eller radiefredvemsablasjon. Noen kan få det på offentlig avtale,  men det kan også gjøres privat.

For fjerning på statens regning kreves plagsomme symptomer (smerter, kløe....) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt det hele livet, det har ikke hindret meg på noen måte. Bortsett fra at jeg nå etter å ha lest innlegget ditt innser at jeg har sett 80 år ut hele livet da... Du får gå til legen å høre om du kan fjerne da, si at det plager deg psykisk så får du kanskje gratis behandling.

Anonymkode: b67ba...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har hatt det hele livet, det har ikke hindret meg på noen måte. Bortsett fra at jeg nå etter å ha lest innlegget ditt innser at jeg har sett 80 år ut hele livet da... Du får gå til legen å høre om du kan fjerne da, si at det plager deg psykisk så får du kanskje gratis behandling.

Så fint for deg at du ikke "ser" det, men for meg er dette svært sjenerende... Jeg vil ikke se så gammel ut når jeg fortsatt er ung. Har jobbet på sykehjem og så mye av det der, kanskje jeg er overfladisk men jeg føler meg ikke vel med dette.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så fint for deg at du ikke "ser" det, men for meg er dette svært sjenerende... Jeg vil ikke se så gammel ut når jeg fortsatt er ung. Har jobbet på sykehjem og så mye av det der, kanskje jeg er overfladisk men jeg føler meg ikke vel med dette.. 

Du har jo ikke så mange valg, enten må du ta de bort eller lære deg å leve med de. 

Jeg lever også godt med mine åreknuter, 34 år. Blir det samme som strekkmerkene på magen etter graviditet. Ser at de aller fleste av mine kollegaer og venninner også har åreknuter, tenkte det var ganske vanlig jeg? Og dermed ikke noe stress. 🙂

Anonymkode: 73cfa...355

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du har jo ikke så mange valg, enten må du ta de bort eller lære deg å leve med de. 

Jeg lever også godt med mine åreknuter, 34 år. Blir det samme som strekkmerkene på magen etter graviditet. Ser at de aller fleste av mine kollegaer og venninner også har åreknuter, tenkte det var ganske vanlig jeg? Og dermed ikke noe stress. 🙂

Anonymkode: 73cfa...355

Jeg også. Jeg driter i dem, det viktigste er å være frisk og ikke ha vondt. 

Anonymkode: f1412...f6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 20.46):

For fjerning på statens regning kreves plagsomme symptomer (smerter, kløe....) 

Men hvordan kan en lege bedømme om dette er der eller ikke? Han er ikke i pasientens kropp! Men åreknuter klør ja, jeg klarte ikke løpe da jeg hadde den største! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åreknuter er arvelig og kommer av at veneklaffene dine ikke fungerer helt som de skal. Går igjen i min familie og fikk min første når jeg var 26, eller rundt der. Fikk dekket på statens regning. Første legen jeg gikk til sa nei til det. Men så byttet jeg og fikk ja. 
Fjern dem. Koster 15.000 ca. Verdt det. Det er så satans uappetittlig stygt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen under 70 år som har åreknuter. Det er det ekleste på kroppen.

Mamma har masse åreknuter og håper jeg ikke arver det.

K53

Anonymkode: 3d151...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avstand skrev (1 time siden):

Åreknuter er arvelig og kommer av at veneklaffene dine ikke fungerer helt som de skal. Går igjen i min familie og fikk min første når jeg var 26, eller rundt der. Fikk dekket på statens regning. Første legen jeg gikk til sa nei til det. Men så byttet jeg og fikk ja. 
Fjern dem. Koster 15.000 ca. Verdt det. Det er så satans uappetittlig stygt. 

Kan jeg spørre når du fjernet det, og hvilken metode de brukte?

Jeg sjekket mulighetene for å fjerne det for en 10-15 år siden, og da brukte de mye eldre og ikke så bra metoder i det offentlige vs privat. Jeg er nysgjerrig på om det har endret seg.

Og til den som trodde jeg ikke ser det selv, dere tar helt feil. Selvfølgelig vet jeg at jeg har stygge bein, jeg har sett det hele livet. Ikke tro at dette ikke har påført meg psykisk smerte. Man kan leve et bra liv selv om man er stygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også det i tidlig alder. Fikk fjernet de på offentlig sykehus. Noen år siden nå. Jeg hadde ingen smerte med de. Kjøpte støttestrømper selv. 700 kr stk. det var det jeg betalte. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk også det i tidlig alder. Fikk fjernet de på offentlig sykehus. Noen år siden nå. Jeg hadde ingen smerte med de. Kjøpte støttestrømper selv. 700 kr stk. det var det jeg betalte. 

Hvilken metode? Og har det hatt noen bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken metode? Og har det hatt noen bivirkninger?

De lagde et lite snitt på hver åre de fjernet. Ingen bivirkninger. Ble rett å fint etterpå

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan jeg spørre når du fjernet det, og hvilken metode de brukte?

Jeg sjekket mulighetene for å fjerne det for en 10-15 år siden, og da brukte de mye eldre og ikke så bra metoder i det offentlige vs privat. Jeg er nysgjerrig på om det har endret seg.

Og til den som trodde jeg ikke ser det selv, dere tar helt feil. Selvfølgelig vet jeg at jeg har stygge bein, jeg har sett det hele livet. Ikke tro at dette ikke har påført meg psykisk smerte. Man kan leve et bra liv selv om man er stygg.

Jeg møtte til konsultasjon. Han legen jeg fikk var veldig grei, han sa jeg egentlig ikke hadde store nok til å få de dekket, men jeg fikk likevel. Fikk et papir hvor det stod hvordan jeg kom forberedt. Jeg skulle ikke ha noe bodylotion på, bare ren hud. Ble lagt på en benk. Så smurte de inn benet mitt med en gul guffe. Så fikk jeg lokalbedøvelse. Så hadde de liksom en sånn tynn tråd de kjørte oppover. Kunne se på ultralyd, så ut som en penn som ble ført opp langs årene. Kjente ikke noe av det, bare hørte en steaminglyd. De brukte laser og ødela de rett og slett. Det ekleste var når de tok en sånn «krok» for da kjente jeg de dro i huden min. For de tar ut noe av det, stakk små hull i huden og drar ut «marken». Åreknutene er faktisk veldig små egentlig, men når de ligger under huden ser de veldig store ut. Så når jeg så på de så så det ut som hvite små ormer som lå der døde.

Ingen bivirkninger. Men var jo litt rart å gå og være bedøvet bare i deler av benet. Ble jo også litt vondt når bedøvelsen gikk ut, men ikke direkte smerter. Måtte gå med bandasje første dagen. Dagen etter og. Ikke dusje. Kunne ta den dagen etter der. Du blir ganske stygg på føttene. Blir sånn blåmerkete og sår. Skal helst ikke være i sollys et par mnd etter behandling, og bruke støttestrømper for å forebygge. 
Ikke sov med dem! De var noe herk å få på og av noen ganger, så kan være fristende å legge seg med dem, men da får ikke blodet sirkulasjon så da blir det bare ubehagelig. Er kun for hverdagsbruk (stå, gå). 
Du kan få varig missfarging, men heller det enn åreknuter. Jeg er enda blå nederst på leggen, men ikke veldig synbart. Har også små hvite prikker der åreknutene ble dratt ut. Men det synes bare hvis jeg ser veldig godt etter, ikke slik andre kan se. 

Det kan fremdeles kjennes ut som du har noe der, selv om de er tatt ut. Sa dette til han som opererte meg og han sa det var vanlig fordi vevet der enda er litt formet etter åreknutene.

Endret av Avstand
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 20.44):

Det skal være temmelig smertefullt og/eller dokumentert helsefarlige knuter før man får dekket dette offentlig. Man snakker da om store og tykke årer som stikker frem på leggene og er smertefulle. Jeg fikk leggene fulle av åreknuter da jeg var 35 år etter svangerskap. Legen så problemet og henviste meg. Fikk som svar at dette var rent estetisk og ikke farlig. Så skulle det fjernes med laser måtte jeg betale selv. Det blir for dyrt, så nå har jeg forsonet meg med at sånn får de være. Om sommeren sminker jeg dem gjerne litt med selvbruning og foundation. Det hjelper veldig og det er mitt beste tips:)

Anonymkode: c4a2a...8d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...