Gå til innhold

Barn klager på samværet med far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far har samvær med sønnen annen hver helg. Sønnen er 5 år og etter et døgn spør barnet hvor lenge det MÅ være hos pappa. At det er mer leker her hos meg og bedre her hos meg. 

Kan det være noe barnet faktisk føler på eller kan det være at barnet vil være mer hos far men ikke vet hvordan det skal forklares?

Anonymkode: b71f3...a59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at når barnet er såpass sjelden hos far, så er det ikke så rart han lengter hjem til deg. Så avhenger det selvfølgelig litt av far også, om han er uengasjert i barnet, ikke finner på noe sammen med han eller ikke gir god omsorg, så kan det spille inn. Dersom far er en god far og det er praktisk mulig, kan det hende at hyppigere samvær hjelper på relasjonen dem i mellom. 

Anonymkode: cb74a...b72

• Liker 8
Skrevet

Er han en god far? Her mener jeg altså ikke på det materialistiske og overdrevne dullingen. 

Er han en god far så skal du være med på å hjelpe sønnen deres til koseligere samvær hos far. 

Hva kan du og barnefar gjøre for at sønnen skal glede seg?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Far har samvær med sønnen annen hver helg. Sønnen er 5 år og etter et døgn spør barnet hvor lenge det MÅ være hos pappa. At det er mer leker her hos meg og bedre her hos meg. 

Kan det være noe barnet faktisk føler på eller kan det være at barnet vil være mer hos far men ikke vet hvordan det skal forklares?

Mener du at far skal ha like mange leker hos seg som du har hos deg? 

Anonymkode: 629d3...710

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mener du at far skal ha like mange leker hos seg som du har hos deg? 

Anonymkode: 629d3...710

Nei, altså, jeg tror far har mer leker. Han har større hus og flere barn. 

Skrevet

Dere må spørre barnet om hva som er grunnen til klagingen.  En 5-åring klarer å forklare det.  

Begynn der.  

Skrevet
Amossa skrev (20 minutter siden):

Dere må spørre barnet om hva som er grunnen til klagingen.  En 5-åring klarer å forklare det.  

Begynn der.  

Barnet sier ikke så mye. Annet at barnet savner meg. 

Skrevet

Jeg tror at det er vanskelig å være skilsmissebarn. Jeg tror også at barnet savner DEG fordi det er deg han er mest hos. Hadde barnet vært annen hver helg hos deg, så tror jeg at barnet hadde mast om å komme "hjem" til far og lekene sine DER i stedet. Mulig han føler på at han er på besøk hos far.

Anonymkode: 67b94...086

• Liker 1
Skrevet

Overnattingssamvær er ikke en god løsning for alle barn av ulike årsaker, i ulike aldre. Jeg er tilhenger av å gjennomføre på barnet sine premisser, ikke de voksne.

Samvær trenger ikke være overnatting flere dager etter hverandre. Det kan være middag sammen. At en forelder følger barnet på trening. At barnet blir med far på fjelltur en søndag. 

Mitt barn hadde ikke lyst å være alene med pappaen før han var 6 år, da begynte vi med noen dager i ferien. Nå er gutten vår 11 år og har ingen problem med å tilbringe tid alene med far. Det har med trygghet å gjøre. Far til min sønn er mye opptatt med jobb selv om de er i samme rom, konstant på epost og telefonen. Far lager ikke skikkelig middag, har ikke forståelse for at barn trenger trygge forutsigbare rammer for å ha det ok. Nå har far fått samboer og barn, far gjør like lite, samboer tar alt. Sønnen min ser og skjønner dette, og som han sier så er ikke han der for å henge med fars samboer, han er der for å tilbringe tid med pappaen sin. 

Jeg foreslår dere lytter til 5-åringen og dropper flere overnattinger etter hverandre for en god periode. Så hadde jeg ville funnet ut hvordan samværet faktisk forløper.

Anonymkode: 1a4e4...084

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...