AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #1 Skrevet 27. august 2022 Elsker barna mine. De er nydelig, morsomme og alt det der. Men jeg må si jeg er rimelig utslitt etter å ha vært med de en hel dag. De sliter meg helt ut. Helgene er dessverre et mareritt. Hjelper heller ikke at vi har nada familie og nettverk som kan hjelpe til. Hadde homestart tidligere og det var til mye hjelp. Bare synd det kun varte i 6 mnd. Har ei på 3 år som trolig har ADHD, og vi må få avlastning på henne fordi hun er veldig krevende uten å gå i detalj. Hun er i trass i tillegg og sliter med søvn og mat. Har prøvd det meste, og ingenting fungerer.. Så har vi en aktiv gutt på 1,5 år. Han er helt propell og klarer ikke å sitte i ro i et sekund. Han er veldig krevende han også, og han sover heller ikke på natten.. Han våkner så å si 6 ganger hver natt og vil ha melk!!! Han er veldig urolig og veldig sterk fysisk. Ligger heller ikke i ro når vi skal skifte bleie på han, det blir som en kamp hver eneste gang og han er sterk som en okse!! Har allerede stirre problemer med skuldre, nakke og rygg. I dag har jeg vært alene med de. Samboer har jobbet på huset som vi er snart ferdige med. Jeg har vært med de siden kl 10, og nå er det snart legging. Det er gråt, trass, rot, hyling og aldri ro til å fullføre eller sitte i ro i fanget for å lese en bok. Ofte klarer ingen av de å fullføre en aktivitet før de starter på noe annet. Dette følger også til at huset blir ikke seende ut etter en dag med de, fordi puslespill ligger slengt her og der, samt mange andre leker ligger å slenger overalt. Det værste er mat-situasjon der han på 1,5 år kaster maten veggimellom.. Dro ut med de i to timer og håpet de kunne herje litt ifra seg, men energinivået er enda skyhøyt! Skal sies at de har fått litt godteri siden det er lørdag, men det var bare litt gomp-pastiller… Gjerne pastabolognese på veggen og masse på gulvet og på stoler og vegger. Jeg sier nei og tar ifra han maten, og neste måltid er det likt igjen.. Hun på 3 år spiser nesten ingenting å ser ut som en strek! Hun er syykt krevende og vi har nesten gitt opp maten når det kommer til henne. Hun er ikke glad i mat virker det som!! Er så sliten nå. Ja, det er ikke synd på meg fordi jeg har valgt å få unger, men er det vanlig å bli så sliten? Eller er vi så slitne fordi vinger ingen som hjelper oss.. Anonymkode: 8e9bd...19c 1 14
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #2 Skrevet 27. august 2022 Ja er vanlig å bli sliten. Desverre er det ikke lov å klage på noe som har med barn å gjøre. De fleste jeg kjenner med småbarn er utslitt etter å være alene med ungene. Har selv en torpedo på 3 og en skriker på 6mnd og jeg går generelt så mye på underskudd at å være alene med begge en dag er noe jeg helst vil unngå. Da sender jeg eldste til besteforeldre hvor han kan kose seg. Anonymkode: fefbb...05d 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #3 Skrevet 27. august 2022 Utendørs to tiner er jo faktisk veldig lite for to aktive barn, bare så det er sagt. Og det lønner seg å være i forkant. Dvs kom dere ut døren tidlig, gjerne 9 men senest 10. Hvis ikke, er det for mye som bygger seg opp. Hun på tre må få egentid med mamma når minste sover på dagen, da kan msn prøve på litt rolige aktiviteter. Og ut igjen, så snart minste har våknet og spist. Ja, det er slitsomt. Men du må jo være i forkant med aktiviseringen, ellers blir det en veldig negativ spiral. Anonymkode: c78fa...c38 13
Drizzt Skrevet 27. august 2022 #4 Skrevet 27. august 2022 Det er helt vanlig. Småbarnslivet er slitsomt. Det viktigste i slike dager er å senke skuldrene, puste med magen, telle til 10 og ha lavere terskel for alt. Noen ganger lar jeg eldste sitte med ipaden i et par timer mens jeg pusler på gulvet med de to yngste bare så jeg får litt stillhet og ro 😄 Sjekk om noen nabojenter eller nabogutter vil sitte barnevakt og trille vogn med yngste for eksempel eller leke med eldste så du får litt fred og ro? Jeg har en nabojente som er 14 som har sittet noen gang barnevakt med eldste mens jeg tar de to yngste en liten tur. Betaler henne 100kr timen og et par timer her og der er gull 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #5 Skrevet 27. august 2022 Smør med store matpakker, ta med drikke og pakk barnevogna med det du trenger for en dag. Stort sett alltid bedre å være ute med aktive barn, og mat smaker som regel best ute. Anonymkode: 43bc4...65a 14
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #6 Skrevet 27. august 2022 Drizzt skrev (6 minutter siden): Det er helt vanlig. Småbarnslivet er slitsomt. Det viktigste i slike dager er å senke skuldrene, puste med magen, telle til 10 og ha lavere terskel for alt. Noen ganger lar jeg eldste sitte med ipaden i et par timer mens jeg pusler på gulvet med de to yngste bare så jeg får litt stillhet og ro 😄 Sjekk om noen nabojenter eller nabogutter vil sitte barnevakt og trille vogn med yngste for eksempel eller leke med eldste så du får litt fred og ro? Jeg har en nabojente som er 14 som har sittet noen gang barnevakt med eldste mens jeg tar de to yngste en liten tur. Betaler henne 100kr timen og et par timer her og der er gull Hvor gammel er eldtse? Anonymkode: 4a645...e89
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #7 Skrevet 27. august 2022 Ja det er slitsomt når barna er små. For alle. Det er noe man må gjennom. Dere må finne måter å gjøre ting best mulig for deres familie. Anonymkode: 4b1e3...e2c
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #8 Skrevet 27. august 2022 Du gir gomp-pastiller til en ettåring? Herregud. Anonymkode: b7ceb...020 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #9 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du gir gomp-pastiller til en ettåring? Herregud. Anonymkode: b7ceb...020 🙄 Anonymkode: 9912a...214 10
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #10 Skrevet 27. august 2022 Det er slitsomt. Dine barn høres ekstremt slitsomme ut! Velger du rett mottaker, kan du syte og klage så mye du vil! Hadde du vært min venninne, så hadde jeg prøvd å avlaste deg på en eller annen måte. Anonymkode: 7b04a...912 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #11 Skrevet 27. august 2022 Jeg har vært mye alene med våre to, en på 2 og en på 3 år, jente og gutt. Far er ofte opptatt i helger med jobb og har også hatt pendling ett års tid. I tillegg har det vært mye sykdom. Alt handler om struktur, rutiner og kosthold. På den alderen er de bomber av energi men også med stopp - altså bør ha en pause. Her hadde jeg barnehagestruktur i hjemmesituasjoner, dvs vi stod opp, spiste frokost og gikk ut. Vi kunne gå på en aktivitet, samle noe (lage egen aktivitet eksempel samle forskjellige type blader og feste i perm, skrive litt om bladet/treet etc) , vi lette etter rumpetroll om våren, mus om sommeren, fisk om sommeren. Lunsj og hvile. Yngste sover framdeles og da er det rolig tid. Da legges hun, og han får ro tid, da ser vi tv, eller tegner etc. Av og til må han også sove. Så er det ettermiddag. Da spiser vi frukt og en liten snacks, yoghurt naturell for eksempel før vi går inn. Så må barna underholde seg selv mens jeg lager middag. Barn med hyperaktivitet bør ikke få noe sukker. De bør få fett og proterin rik mat. Her har vi hatt store utfordringer med treåringen og han blir ekstremt vanskelig om vi ikke er rigid og ekstrem på kostholdet. Han er veldig slave til søtt og karbohydrater, noe som har gitt oss mye frustrasjon og fortvilelse. Måltider skal man sitte med. Man trenger ikke spise men man får ikke alternativ og man får ikke mat før neste måltid. Man skal huske en ting: ingen barn sulter her til lands. Når vi har møtte ekstra vanskelige dager kunne guttungen gå 2-3 dager helt uten mat. Han nektet å spise. Han skulle bare ha søtt. Vi stod på vårt. Han fikk melk og tilbud om vann. I melken har jeg ofte eggeplomme og en halv banan pluss litt tilskudd for barn (probiotika) og så vil han tilslutt spise. Eksempler på frokost: Egg/eggerøre/omelett med masse godt smør, litt fargerike grønnsaker på siden og en liten grovbrød skive Skive med leverpostei, eller annen kjøttmat og fettkilde. Helmelk Havregrøt med eggeplommer eller egg, smør, helmelk, serveres med litt honning, kanel og bær/frukt. Ingen smoothie poser, ingen karbo høykilde. Det er lov å være sliten, vi alle blir slitne av å ha barn alene. Men det med firkantet struktur og rutine gir forutsigbarhet og trygge barn. her får ingen forøvrig starte ny aktivitet før det er ryddet opp - og det har også vært en kamp til tider. Men jeg velger å stå i det , så får de skrike seg rød og blå, og når de er rolige så sitter jeg framdeles og venter tålmodig. Så rydder vi opp sammen og kan gjøre ny aktivitet. Dette gjør barna trygg på grensesettingen. Og det igjen vil gi mindre raserianfall etc. Anonymkode: 5aa7d...51f 5 1 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #12 Skrevet 27. august 2022 En gutt på 3 år som har ADHD? Anonymkode: 45920...322
Hactar Skrevet 27. august 2022 #13 Skrevet 27. august 2022 (endret) Ja, to aktive småbarn kan slite en voksen helt ut, spesielt om det er mye nattevåk i tillegg. Oppussing er i seg selv også unntakstilstand, og bidrar nok til at det er ekstra slitsomt akkurat nå. Når dere er ferdige med huset, får dere forhåpentligvis ro til å lage gode rutiner der dere kan avlaste hverandre. Endret 27. august 2022 av Hactar
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #14 Skrevet 27. august 2022 3-åringer er slitsomme, de trenger ikke ha ADHD av den grunn. Hvis en "threenager" først har en dårlig dag, er det et sant mareritt. Anonymkode: c5db3...944 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #15 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): [...] Eksempler på frokost: Egg/eggerøre/omelett med masse godt smør, litt fargerike grønnsaker på siden og en liten grovbrød skive Skive med leverpostei, eller annen kjøttmat og fettkilde. Helmelk Havregrøt med eggeplommer eller egg, smør, helmelk, serveres med litt honning, kanel og bær/frukt. Ingen smoothie poser, ingen karbo høykilde. [...] Anonymkode: 5aa7d...51f Både brød, havregrøt og honning innholder mye karbo, så du gir definitivt barna dine my karbo. Anonymkode: 2cd80...f75 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #16 Skrevet 27. august 2022 Nå er dette de værste alderene også. Det blir mye bedre aktivitetsmessig og roting etter yngste blir 4 år. Anonymkode: ca4db...8cf 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #17 Skrevet 27. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Både brød, havregrøt og honning innholder mye karbo, så du gir definitivt barna dine my karbo. Anonymkode: 2cd80...f75 Det handler ikke om å ikke gi barn noe karbohydrater, men å sørge for å gi de gode og sunne karbs, og som oftest med fett og protein kilder i tillegg. Havregrøt for eksempel serveres som nevnt både med eggeplomme og smør, noe som balanserer måltidet ut. Tynne skiver er også god og fin skive til sakte opptak av karbohydrater, jeg spesifiserer også fett og proteiner her. Nå spiser vi faktisk kun hjemmelaget brød i tillegg da. Hvordan det står til med kjøpebrød kan jeg ikke si så mye om. Så det er jeg nok uenig i, barn bør ha karbohydrater, og ingen steder skriver jeg man skal unngå disse- man skal unngå sukker. Søtt, juice, med mer Anonymkode: 5aa7d...51f 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #18 Skrevet 27. august 2022 Mine er jevngamle med dine og sliten blir jeg og! Uansett om det er hyggelig og vi har en fin dag, så blir jeg jo sliten, man er jo ikke engang prisgitt å gå på do i fred. Det værste er å være mye hjemme uten planer, er vi flinke til å komme oss ut på noe så slipper man gjerne søskenkranglingen (som jeg synes er innmari slitsom). Men selv når vi er ute og har det hyggelig så skal man jo ha øyne i nakken, og plutselig løper se hver sin vei, så avslappende er det jo ikke. Har ennå ikke snakket med noen småbarnsforeldre som aldri er slitne, så vil tro det er normalen fremfor motsatt altså. Anonymkode: 41ec3...06b
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #19 Skrevet 27. august 2022 Les boka hjernesmarte barn. Virker som du trenger noen tips. Anonymkode: 0d646...bd1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #20 Skrevet 27. august 2022 Ja du med så aktive barn blir mer sliten av de med harmoniske og rolige barn. Anonymkode: b93fd...bb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå