AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #1 Skrevet 27. august 2022 Vi har en bitteliten familie. Har kun svigermor, og et diffust søskenbarn som er opptatt med sitt. Ingen søsken eller noen andre. Min mormor er på sykehjem og er dement. Hun telles dessverre ikke, og hun er veldig krevende å ha på besøk så det er bedre for henne å være på sykehjemmet. Pappaen vår er ute av bilde, og samboer har et halvsøsken som kun tenker på seg selv. De driter i at vi sitter alene virker det som😏 Har to barn med samboer og vi lever er godt liv. Alle sier at vi skal «ordne egne» tradisjoner og det har vi forsøkt men ingen som orket å komme.. Prøvde veldig hardt å invitere, ordne og fikse men alle hadde visst ikke tid, hadde andre planer, eller så visste de ikke om de kunne for å så fase ut å svare.. De hadde nok med sin egen familie🥲 Synes litt synd på barna mine som bare blir å vokse opp med svigermor som er veldig fraværende. De har ingen andre.. Kan man invitere andre familier som er «ensomme» med barn i julen? Eller er det litt tabu.. Hvordan invitere uten å stå fram i media med trynet trykt på førstesiden.. Synes dette er veldig vondt og vanskelig! Gruer meg litt. Skulle ønske jeg hadde en bror, eller noen som var interessert i å ferie med oss, og som var hyggelig å være med. Greit nok med julaften… Men hva med første og andre juledag. Nyttårsaften osv? Er så lei av å sitte alene hele tiden. Anonymkode: 35e4d...84d 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #2 Skrevet 27. august 2022 Min mor er på sykehjem skulle det stå* Ingen besteforeldre i live. Ingen søsken, ingen fedre. Vi har bare en syk mor og en fraværende svigermor.. Synes det er veldig trist! Anonymkode: 35e4d...84d
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #3 Skrevet 27. august 2022 Annonse på finn Anonymkode: 14246...a44 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #4 Skrevet 27. august 2022 Skjønner situasjonen din, er nok flere i landet som har det sånn. Har kun sønnen min selv og ingen annen familie. Anonymkode: bf12a...465 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #5 Skrevet 27. august 2022 Dette høres kanskje rart ut, men den jula jeg husker best fra jeg var barn er nettopp den jula det bare var far, mor og meg. Tror det var fordi de da valgte å fokusere på oss som familie og gjøre det koselig og ikke minst, de tok seg tid til ting de ikke ellers ville. Det var også deilig å slippe å farte fra et selskap til neste hele romjulen. Det vsr bare oss på hytta og jeg elsket det. Så det er litt hva man gjør det til, tenker jeg. Anonymkode: 6c3d9...9a9 14 5 3
AprilLudgate Skrevet 27. august 2022 #6 Skrevet 27. august 2022 (endret) Vi lager fin jul hjemme Tenker ikke man skal dra inn andre i de tradisjonene som voksen om ungene trives med det. Vi inviterer jo venner selvsagt om vi vet de ikke skal til sine familier, det har vært koselig. Men vi er to voksne og 1 barn, og feirer oss selv om vi begge har familie. Ofte jobber mannen i romjula, og det blir for styrete å få reist. Har alle tradisjoner vi ønsker, pynter og holder på hele desember. Elsker jul jeg 💖 Man trenger ikke ødelegge ungenes jul med egne problemer og tristheter. Og hvertfall ikke dra inn ukjente for å bøte på de voksnes ensomhetsfølelse. Men å invitere eventuelle venner og kjente som ønsker det er bare hyggelig. Endret 27. august 2022 av DundreMilfin 5 3
minister-mio Skrevet 27. august 2022 #7 Skrevet 27. august 2022 Det høres fint ut å feire bare kjernefamilien 6 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #8 Skrevet 27. august 2022 DundreMilfin skrev (5 minutter siden): Vi lager fin jul hjemme Tenker ikke man skal dra inn andre i de tradisjonene som voksen om ungene trives med det. Vi inviterer jo venner selvsagt om vi vet de ikke skal til sine familier, det har vært koselig. Men vi er to voksne og 1 barn, og feirer oss selv om vi begge har familie. Ofte jobber mannen i romjula, og det blir for styrete å få reist. Har alle tradisjoner vi ønsker, pynter og holder på hele desember. Elsker jul jeg 💖 Har hatt et par julaftener(og resterende dager i året forsåvidt) hvor jeg har vært for syk til å tilogmed spise med barn/mann. Var det jævlig trist? Ja. Lar jeg jula gå til grunne av det? Nei. Kjøpte meg mummikopp med julemotiv, prøvde se på litt av julegaveåpning osv. Pyntet meg og selv om jeg var alene på soverommet dag inn og ut. På nyttårsaften er det pyntet og bobler i brusen/oppe til midnatt osv. Har også hatt et par jul/nyttårsaftener hvor tanken om «nå skulle jeg hatt termin» vært, og tårene presset seg på etter mange års prøving. Man trenger ikke ødelegge ungenes jul med egne problemer og tristheter. Og hvertfall ikke dra inn ukjente for å bøte på de voksnes ensomhetsfølelse. Men å invitere eventuelle venner og kjente som ønsker det er bare hyggelig. Man ødelegger virkelig ikke ungenes jul bare fordi man velger å åpne huset for andre familier som også er ensomme. Det var en merkelig tankegang Anonymkode: 14246...a44 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #9 Skrevet 27. august 2022 Dere er jo fire personer, trenger man så mange flere enn det? Av overskriften fikk jeg inntrykk av at du satt helt alene, eller alene med ett barn. Anonymkode: 2617a...33b 5 2
tirben Skrevet 27. august 2022 #10 Skrevet 27. august 2022 Vi HAR stor familie, men velger å feire jul med bare kjernefamilien. Det har vi gjort siden barna var små. Vi syntes det var for slitsomt med 15-20 stk på juleaften. Nå er barna blir voksne, men vi har det fortsatt veldig hyggelig med bare oss. Vi har noe besøk i romjula, men vi koser oss veldig med bare oss lillejulaften og julaften. Selv om det er bare oss, pynter vi oss, pynter hjemmet, bordet og lager et festmåltid. Dette er blitt vår koselige tradisjon. 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #11 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere er jo fire personer, trenger man så mange flere enn det? Av overskriften fikk jeg inntrykk av at du satt helt alene, eller alene med ett barn. Anonymkode: 2617a...33b Nei, vi har hverandre og det er jeg veldig glad for. Men vi er bare oss hele tiden. På ferier, i påska, i jula og i sommerferier. Savner flere å være med❤️ Anonymkode: 35e4d...84d 1
fru Alving Skrevet 27. august 2022 #12 Skrevet 27. august 2022 Det er mange som kun er kjernefamilien i jula, alle har ikke flust av familie. Kanskje dere kan innføre tradisjoner som å arrangere juleselskap for venner 4,5 eller 6 juledag. Kanskje dere kan dra på teater i romjula hele familien(om dere har dert i nærheten) Skjønner det er trist og at det virker som alle har så mange, men det er også mye frustrasjoner i jula for dem som skal reise, og feire med andre som har meninger og irriterende ting de vil eller ikke vil. Noen sitter igjen år etter år og må arrangere jul fordi storfamilien forventer det. Og det slipper dere. 1
fru Alving Skrevet 27. august 2022 #13 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, vi har hverandre og det er jeg veldig glad for. Men vi er bare oss hele tiden. På ferier, i påska, i jula og i sommerferier. Savner flere å være med❤️ Anonymkode: 35e4d...84d Ja det skjønner jeg. Hva med barnas venner og kjente? Tror dere vil bli kjent med foreldre til dem og kanskje det er noen der dere har kjemi med og kan inkludere litt i anledninger som jul og andre ferier.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #14 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vi har en bitteliten familie. Har kun svigermor, og et diffust søskenbarn som er opptatt med sitt. Ingen søsken eller noen andre. Min mormor er på sykehjem og er dement. Hun telles dessverre ikke, og hun er veldig krevende å ha på besøk så det er bedre for henne å være på sykehjemmet. Pappaen vår er ute av bilde, og samboer har et halvsøsken som kun tenker på seg selv. De driter i at vi sitter alene virker det som😏 Har to barn med samboer og vi lever er godt liv. Alle sier at vi skal «ordne egne» tradisjoner og det har vi forsøkt men ingen som orket å komme.. Prøvde veldig hardt å invitere, ordne og fikse men alle hadde visst ikke tid, hadde andre planer, eller så visste de ikke om de kunne for å så fase ut å svare.. De hadde nok med sin egen familie🥲 Synes litt synd på barna mine som bare blir å vokse opp med svigermor som er veldig fraværende. De har ingen andre.. Kan man invitere andre familier som er «ensomme» med barn i julen? Eller er det litt tabu.. Hvordan invitere uten å stå fram i media med trynet trykt på førstesiden.. Synes dette er veldig vondt og vanskelig! Gruer meg litt. Skulle ønske jeg hadde en bror, eller noen som var interessert i å ferie med oss, og som var hyggelig å være med. Greit nok med julaften… Men hva med første og andre juledag. Nyttårsaften osv? Er så lei av å sitte alene hele tiden. Anonymkode: 35e4d...84d Man kan ha en fin julefeiring med egne tradisjoner, selv om det kun er foreldre og barn. Men om man ønsker å ha noen å dele jula med, kan man invitere dem man vil. Familie er faktisk ikke alltid det som teller. For mange har «giftige» familier som ikke bringer annet enn tårer og sinne. Mange finner sin «familie» når de blir voksne. De skaper sterke bånd sammen med andre mennesker som blir som deres familie. Det at man deler gener betyr egentlig ganske lite. Så helt klart at dere kan invitere hvem dere vil 😄 Anonymkode: 31370...e1f
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #15 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, vi har hverandre og det er jeg veldig glad for. Men vi er bare oss hele tiden. På ferier, i påska, i jula og i sommerferier. Savner flere å være med❤️ Anonymkode: 35e4d...84d Da må dere bli kjent med noen som har barn i samme alder. Annonser etter familier i lignende situasjoner på Finn.no? Anonymkode: daa74...7d9
Daisy-love Skrevet 27. august 2022 #16 Skrevet 27. august 2022 Jeg har feiret med kun meg og min mor. Jeg syntes det var helt okay. Det blir hva en gjør det til. Skjønner du gjerne vil feire med flere, men tipper at barna dine ikke lider noen nød, selv om det «alltid kun er dere fire». 💚 1
Ginny Skrevet 27. august 2022 #17 Skrevet 27. august 2022 Jul har aldri vært så bra som etter at vi fikk barn og kunne feire bare kjernefamilien! Vi gjør akkurat det vi vil, spiser det vi vil, pynter som vi vil, ser det vi vil på tv, ja du skjønner greia. Ingen andre å ta hensyn til, ingen som bare MÅ ha ribbe/lutefisk/syltet grønnkål/dumpings til julemiddagen, vi gjør bare det vi selv vil. Trenger ikke stresse med å reise noen steder heller, vi er bare hjemme og koser oss. Og det er grisedeilig 🤩 Nå gleder jeg meg skikkelig til jul 😃 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #18 Skrevet 27. august 2022 Tror man må lære seg og rett og slett være fornøyd med det man har, ikke hige etter mer og i dette tilfelle fler. Det har du prøvd uten hell. Senk skuldrene og sett fokus på dere fire, dere fire skal ha en fin jul sammen. Jeg har kun meg og barnet mitt, prøvde å få til noe med flere, men det ble mye styr og stress. Nå har jeg full fokus på oss, og vi har det veldig fint sammen disse høytidsdagene. Selv vokste jeg opp med mor, far og ett søsken, feiret stort sett alle høytider sånn, kan huske det som fint. Anonymkode: c54fc...5c0 2 1
Furstina Skrevet 27. august 2022 #19 Skrevet 27. august 2022 Skapa era egna traditioner med den lilla familj ni har. Jag, mannen och våra två barn har firat bara vi fyra de flesta av de senaste 15 åren. Vi har familj i Norge och längre bort i Sverige men det går inte att resa dit då mannen jobbar ofta 23, 24 eller 25 december. Förra julen ville min mor bjuda över oss på julafton tillsammans med hans familj (de brukar fira tillsammans). Mina barn, då 15 och 18, sa enhetligt; ”Näe, måste vi? Kan vi inte bara fira vi fyra som vi brukar. Det är så mysigt.” Vi har skapat vår egen tradition. Ingen saknar något man inte har haft. 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #20 Skrevet 27. august 2022 Når jeg var liten feiret vi alltid kun med kjernefamilien og jeg elsket julen. Jeg har aldri tenkt det var dumt vi ikke var flere. Dine barn tenker nok ikke over det gordi de ikke er vant til noe annet heller. Jeg ville forsøkt å gjøre det beste ut av det og lage deres tradisjoner. Anonymkode: 6961c...722 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå