Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv er jeg ofte et ja menneske. Og mange sier til meg at jeg byr på mer enn jeg ber om selv. Så prøver jo å spørre av og  til. Men som regel blir det dumt og teit .

Eksempel. Jeg er ikke så flink på en ting, som jeg vet svigerdatter er veldig flink til og som jeg har inntrykk av liker å gjøre. Hun er litt konflikt sky. Og svarer ja til meg. Men får inntrykk av min sønn at hun svarte ja, fordi hun ikke turte å si nei. Selv om jeg før jeg spurte sa det var helt ok om hun ikke hadde lyst.  Så føler jeg nesten har gjort noe galt.

Andre veien så prøver jeg å være litt flinkere på å si nei til å hjelpe andre. Fordi jeg ofte tar på meg for mye. Og opplever da ofte at folk blir sure og av og til kutter meg helt ut. Så føler også at nei ikke blir respektert andre veien

Må si jeg er litt forvirret fordi verden før fungerte ikke sånn at slike spørsmål eller avslag skulle gi noen vonde følser og slå negativt inn på relasjoner. 

Så hvordan spør man og hvordan si nei. Iht å beholde gode relasjoner videre? 

Anonymkode: 26e01...c87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner sååå godt hva du mener og føler/er slik selv. 

Men så er det jo psykologien i dette. Hvis du spør en annen om noe, og de sier ja selv om de i utgangspunktet ikke ønsker, ja da er det faktisk deres problem og ikke ditt. Du gir dem et valg.

Ofte blir jo da andre irritert på den som spør, men det bunner jo utfra en usikkerhet de har selv og at de ikke klarer å si nei. I stede for å være ærlig. Mange blir jo også furt når man spør og den andre sier nei. Men så lenge man respekterer et nei og ikke tar det personlig er det lettere for begge parter. Hvis du skjønner hva jeg mener? 🥰

For min del handler det mye om selvtillit og et ønske om å bli likt. Jeg vil ikke trå på noen tær. Men det er jo helt feil å tenke 🙈

Tror dette er veldig typisk norsk 😅 og egentlig en uting. 

Anonymkode: cb736...7c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...