Gå til innhold

Hjelp. Anstrengt forhold til rengjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir nok litt langt. Ønsker støtte og oppmuntring, og eventuelt superenkle konkrete praktiske råd. Legger denne tråden under helse, da det gjelder min personlige angst og unormale forhold til renhold.

Jeg vokste opp i et hjem som hadde bittelitt hordingtendenser. Jeg så foreldrene mine gjøre noe husarbeid, men aldri renhold. Husker at vi hadde vaskehjelp som kom og tok seg av vaskingen.

Det har ikke alltid vært så vanskelig for meg å gjøre rent som nå, jeg har til og med hatt flere renholdsjobber. Og med tidligere samboer var det stort sett meg som gjorde alt av vasking. Jeg har aldri vært nøye eller flink, men likevel klarte jeg å holde det noenlunde jevnlig og bare gjøre det uten å stresse for mye.

Jeg bor nå alene og har endt opp gradvis med mer og mer angst og usikkerhet rundt temaet. Som fører til at jeg ikke klarer å gjøre rent like mye som før og derfor skammer meg enormt, det ligger hele tiden i bakhodet. Jeg har aldri følt meg ren hele livet, jeg drømmer om å en dag føle meg ren nok. Og det begynner med å få til å ha det mer rundt meg, men jeg blir både livredd og forbannet for jeg finner aldri løsningen.

Det værste akkurat nå er at det er så mange spørsmål. Jeg trenger at ting er enkelt. F eks. ideelt sett burde jeg bruke naturlige mijøvennlige vaskemetoder som natron og sitron, men da føler jeg at det ikke blir rent nok. Bruker jeg Jif er jeg ond og miljøsynder. Jeg har brukt stålull på kjøkkenvasken, men i dag lærte jeg at det er feil, og satt i flere timer og googlet for å finne ut hva jeg må gjøre istedet. Noen steder står det at grønnsåpe er lurt, andre steder står det at grønnsåpe trekker til seg ekstremt mye bakterier og derfor må vaskes nøye vekk igjen med vann. Mikrofiber trenger bare vann, men da lager man jo mikroplast som havner i havet og jeg er miljøsynder igjen. Hver gang jeg prøver å finne ut hvordan og med hva man skal vaske noe spesifikt, så er det fem millioner forskjellige meninger. 

Jeg bor også i en mikroleilighet og deler vaskemaskin med over 20 andre leiligheter. Jeg har ikke utslagsvask, ekle ting må da vaskes i badevask, og med mopper står det at de bare tåler 40 grader, men jeg har vasket de på 60 likevel selv om det feil. Og egentlig blir vi oppfordret til å fylle klesvasker,  men jeg er alltid usikker på om det er ekkelt å blande mopp med annet eller ikke. Så da har jeg brukt en del engangs tørrmopper og våtmopper, som igjen ikke er bra for miljøet.

Jeg har liten plass, jeg trenger at ting er enkelt, og jeg klarer ikke mer nå. Det kan ikke være normalt for et menneske som bor alene å hele tiden føle at noe må vaskes 24/7 og at det aldri er rutiner eller vaskemidler som fungerer. Vet ikke hva mer jeg skal gjøre, er det noen som har kommet seg ut av noe lignende?

Anonymkode: 7981d...39d

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette blir nok litt langt. Ønsker støtte og oppmuntring, og eventuelt superenkle konkrete praktiske råd. Legger denne tråden under helse, da det gjelder min personlige angst og unormale forhold til renhold.

Jeg vokste opp i et hjem som hadde bittelitt hordingtendenser. Jeg så foreldrene mine gjøre noe husarbeid, men aldri renhold. Husker at vi hadde vaskehjelp som kom og tok seg av vaskingen.

Det har ikke alltid vært så vanskelig for meg å gjøre rent som nå, jeg har til og med hatt flere renholdsjobber. Og med tidligere samboer var det stort sett meg som gjorde alt av vasking. Jeg har aldri vært nøye eller flink, men likevel klarte jeg å holde det noenlunde jevnlig og bare gjøre det uten å stresse for mye.

Jeg bor nå alene og har endt opp gradvis med mer og mer angst og usikkerhet rundt temaet. Som fører til at jeg ikke klarer å gjøre rent like mye som før og derfor skammer meg enormt, det ligger hele tiden i bakhodet. Jeg har aldri følt meg ren hele livet, jeg drømmer om å en dag føle meg ren nok. Og det begynner med å få til å ha det mer rundt meg, men jeg blir både livredd og forbannet for jeg finner aldri løsningen.

Det værste akkurat nå er at det er så mange spørsmål. Jeg trenger at ting er enkelt. F eks. ideelt sett burde jeg bruke naturlige mijøvennlige vaskemetoder som natron og sitron, men da føler jeg at det ikke blir rent nok. Bruker jeg Jif er jeg ond og miljøsynder. Jeg har brukt stålull på kjøkkenvasken, men i dag lærte jeg at det er feil, og satt i flere timer og googlet for å finne ut hva jeg må gjøre istedet. Noen steder står det at grønnsåpe er lurt, andre steder står det at grønnsåpe trekker til seg ekstremt mye bakterier og derfor må vaskes nøye vekk igjen med vann. Mikrofiber trenger bare vann, men da lager man jo mikroplast som havner i havet og jeg er miljøsynder igjen. Hver gang jeg prøver å finne ut hvordan og med hva man skal vaske noe spesifikt, så er det fem millioner forskjellige meninger. 

Jeg bor også i en mikroleilighet og deler vaskemaskin med over 20 andre leiligheter. Jeg har ikke utslagsvask, ekle ting må da vaskes i badevask, og med mopper står det at de bare tåler 40 grader, men jeg har vasket de på 60 likevel selv om det feil. Og egentlig blir vi oppfordret til å fylle klesvasker,  men jeg er alltid usikker på om det er ekkelt å blande mopp med annet eller ikke. Så da har jeg brukt en del engangs tørrmopper og våtmopper, som igjen ikke er bra for miljøet.

Jeg har liten plass, jeg trenger at ting er enkelt, og jeg klarer ikke mer nå. Det kan ikke være normalt for et menneske som bor alene å hele tiden føle at noe må vaskes 24/7 og at det aldri er rutiner eller vaskemidler som fungerer. Vet ikke hva mer jeg skal gjøre, er det noen som har kommet seg ut av noe lignende?

Prøv å gjør det enkelt for deg selv. For eksempel å bruke klar serien. Den er miljøvennlig å fin. Kjøkken sprayen til kjøkken, bad sprayen til badet. Allrent til gulv og andre overflater. Bruk gjerne mikrofiber selv om det er litt mikroplast. Du gjør opp for det med å bruke miljøvennlig vaskemidler. 
Håper du finner en løsning som kan få deg ut av tankespinnet. Virker som om du overkompenserer det. Lykke til 🌸

Anonymkode: 8b159...528

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med engangsvåtmopper om du ikke har mulighet til å vaske egne. 

Du kan leie mopper som du henter og leverer på et vaskeri, så slipper du å tenke på de moppene. Der får du gode kluter også, mikrofiber fjerner bakterier enkelt. 

Når du vasker hjemmet ditt så kan du si at på mandager rydder og sorterer du. Tømmer søppel og vasker klær

Tirsdager vask alle overflater, fronter, lister.

Onsdager vaske hele baderommet. 

Torsdager alle gulv støvsuger og vaskes.

Fredager skifte sengetøy. 

Hva trenger du da å gjøre i helgen? 

Vinduer vaskes nor alt 2 ganger per år. Nedvask av leilighet er ok en gang per år. 

Når du bruker mye tid på å tenke på såpe som desinfiserer, er miljøvennlig og lett å bruke så kan du søke opp såper i dette merket https://www.luxplus.no/produkt/klar-universell-rengjoring-750-ml?gsmp=1&lcid=d55ec5ee-db43-44b0-be85-f7a4790993dd&gclid=EAIaIQobChMIkp6Do8rn-QIVBOuyCh3YUQP_EAQYBSABEgISP_D_BwE

Det er bare du som er hjemme hos deg, det er ikke så møkkete som du skal ha det til. Jeg forstår deg godt, jeg har slitt med det samme. 

Anonymkode: cf962...4d5

• Hjerte 1
Skrevet

Sjelden jeg også vasker sånt er kjedelig (Ungkar) 

Skrevet

Eddik er gull! Dreper bakterier og sopp, og helt miljøvennlig :) Skal ikke brukes på fuger, dog.

Anonymkode: 6fbe4...175

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eddik er gull! Dreper bakterier og sopp, og helt miljøvennlig :) Skal ikke brukes på fuger, dog.

Lukter dritt da.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Lukter dritt da.

Lukten fordamper fort, men man kan blande med sitron for en friskere duft.

• Liker 3
Skrevet

Last appen Tody :) den har hjulpet meg masse!

• Liker 2
Skrevet

Har hunder, så jeg bruker bare engangsmopper på gulvet. Hvorfor vaske, når du kan kaste.

Ellers er det bare å bruke de sprayene som er til bad og kjøkken, speil ect

Skurekrem og klor kan man og ha.

Anonymkode: ee08d...7d4

Skrevet

Jeg er helt sikker på at uansett hva du gjør, så blir det bra nok. Om du bruker sånn eller slik såpe, om du bruker mikrofiber eller skurekrem. Utfordringen ligger i å bli enig med seg selv om hvordan du vil gjøre det, og så tenke at det er godt nok.

Om jeg var deg ville jeg:

Hatt gode mikrofiberkluter, de tar virkelig alt av skit. Man kan ha noen grove og noen som er bra til speil og slikt.

Brukt lunkent/varmt vann med Zalo og en liten dash salmiakk til inngrodde ting, type klissete fett på kjøkkenet som ikke går av med mikrofiberklut. Denne blandingen er også flott til vinduer.

Brukt domestos og engangskluter til toalettet.

Brukt de moppene du synes er mest praktisk. Får du ikke vasket dem, bruk engangs her også.

(Har du bomullskluter du gjerne vil ha rene og du ikke har vaskemaskin, kan du faktisk koke dem i en stor gryte, renere enn det får du det ikke.)

Ikke mer komplisert enn det.

Hva som er mest miljøvennlig synes jeg streng tatt ikke du burde tenke for mye på. Det er viktig for deg å ha en løsning som virker, og ikke bra for deg med sånne uløselige utfordringer, så jeg synes du kan legge fra deg akkurat det ansvaret med god samvittighet. Det er viktigere at livet ditt fungerer for deg og at du ikke får unødige psykiske helseplager. Du har lov til og du bør passe på deg selv, det vinner over mikroplasten i dette tilfellet. 

Og du har det helt sikkert rent nok.

Om du har mulighet kan du også vurdere å la noen andre vaske for deg, om du har tillit til at de gjør det bra. I ungdommen når jeg vasket litt som hjemmehjelp hadde vi noen klienter som hadde hjelp pga psykisk sykdom/angst rundt rengjøring. Med regelmessig husvask klarte vedkommende å holde ut og ikke gjøre det selv, og det var bra for helsen.

Masse lykke til!

• Hjerte 1
Skrevet

Av og til er det greit å bruke engangsartikler som tørmopp og våtmopp. Da sparer du strøm på støvsuging, og du slipper å vaske moppekluten. Gjør det med god samvittighet slik som mange av oss andre gjør. Det går helt fint! Og tørrmopp én gang om dagen eller annen hver dag. Og vask én gang i uken. Kanskje sjeldnere om det ikke er behov. Kanskje du bare trenger å vaske bort flekker på kjøkkengulvet. Vi trenger ikke å vaske hele tiden. Med mindre du går med sko inne, eller søler mye mat på gulvet.

Anonymkode: db39a...4e7

• Liker 2
Skrevet

Når du bruker så mye tid på angsten rundt vasking -så kanskje du skal jobbe med selve angsten ikke tenke at praktiske vasketips skal hjelpe angsten din. For uansett enkle råd så vil det alltids finne andre enkle råd. Du vil alltids få motstridene erfaringer som vil gi deg ennå mer usikkerhet. Usikker på hva du mener er rent? Tenker du bakteriefritt? For det vil du aldri kunne få det 100% fritt for bakterie,  finnes bakterier overlat uansett hvor rent man prøver å holde det, men sjeldent man blir syk av det. Uansett forstår at angst er veldig hemmende og håper du finner en god løsning for deg selv🙏🏻

Anonymkode: 240bd...c4e

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...