Gå til innhold

Fisk i bolle

Fremhevede innlegg

Skrevet

+ at det er blitt veldig populært for tidet å ha bolle med sand, vann og vannplanter som dekorasjon på stuebordet feks. :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp ;) Mamma har en slik bolle, med planter og greier oppi. Kjempestilig!

Skrevet
Dere tar jo helt av her! Jeg har ikke sagt at jeg skal ha hai i en bolle. Jeg tenkte jo på små fisk som ville ha ganske god plass i en bolle. Jeg har vel ikke sagt noe om hvor stor bollen skal være heller. Dere skyter bare vilt rundt dere jo...

Jeg er ikke for å plage noen dyr jeg. Men hvorfor selger de boller til å ha fisk i hvis dette var så ille som dere beskriver?

Små fisk har ikke god plass i en bolle.

Er du ikke for å plage dyr holder du deg unna boller. Ferdig med det.

Ellers kommer Gitte og slår deg! ;)

Skrevet (endret)
Små fisk har ikke god plass i en bolle.

Er du ikke for å plage dyr holder du deg unna boller. Ferdig med det.

Ellers kommer Gitte og slår deg! ;)

men du kan skjønne det at hun har sikkert en diiiiiiger bolle!!

mye større en standard "gullfiskboller".

og skal jo ikke ha slørhale eller sånne store fisker, men pittepitte små, mindre en de aller fleste akvariefisker. :ler:

beklager trådstarter, men det blir for dumt når folk sier at det ikke er bra med bolle og fisk, og du mener vi tar av og ikke vet noen ting.

og ikke alt som selges i butikker er bra bare fordi de selger det.

Endret av aline
Skrevet

Jeg har hatt fisk i bolle - og akvariebutikken hadde ikke noen problemer med å selge meg det.

Jeg fikk da besked om at noen fisketyper - vi hadde Guppyer - godt kunne bo i bolle - hvis de ikke var for mange - mens andre absolutt ikke burde. Det hadde både noe med størrelsen på fisken og "svømmesett".

Det kan godt være at noen ser på det som dyreplageri - men det var ikke tvil om at fiskene mine trivdes - for maken til formering var det ingen som hadde sett - det ble til at vi måtte skifte hannene med jevne mellomrom - for ikke få alt for degenererte avkom.

Skrevet
beklager trådstarter, men det blir for dumt når folk sier at det ikke er bra med bolle og fisk, og du mener vi tar av og ikke vet noen ting.

Har jeg sagt at dere ikke vet noen ting? Da må du gjerne vise meg det stedet...

Det jeg derimot sa var at dere tar helt av i måten dere skriver på jo. Skal slå meg osv.... Jeg spurte et spørsmål, jeg trenger bare et svar, ikke trusler om vold.

Skrevet (endret)

Det jeg ser i dyrebutikker er at de, som alle andre er ute etter å tjene penger. Jeg overhørte for litt siden ei jente i en dyrebutikk som skulle selge fisk til et nyoppstarta 63L akvarium. Hun anbefalte guppy og scalarer. 1: guppy er fint for et så lite akvarium

2: scalarer er IKKE fint. Scalarer biter finner til råta tar dem, og trenger minimum 200L (i den str hun viste). Det er ren dyreplageri både for guppy og scalare å bli plassert sammen i en 63L.

Jeg lekte uvitende i en dyrebutikk en gang. Jeg stod å så på en godt voksen Black Ghost og spurte om dette var noe for et kar på 80L. Jeg visste at black ghost ikke skal ha mindre enn 500L, men svaret jeg fikk var at dette gikk fint.

Bare som et par eksempler på at det dyrebutikken sier ikke nødvendigvis er det rette.

Og selv om kanskje et par guppyer har plass i en bolle, er det allikevel flere ting som ikke er bra. Bare det faktum at en bolle ikke har dekkglass som gjør alt ekstra utsatt for sykdom, du er ikke i nærheten av å kunne opprette en skikkelig biotop der nede osv osv..

hvis du syns vi tar av fordi vi svarer deg.. so be it. Jeg for min del syns du har fått ganske informative svar her.

og guppy kan yngle i et vannglass.

Endret av Gitte
Skrevet

Det jeg derimot sa var at dere tar helt av i måten dere skriver på jo. Skal slå meg osv.... Jeg spurte et spørsmål, jeg trenger bare et svar, ikke trusler om vold.

det var du som skrev det innlegget hvor jeg svarte med at jeg hadde lyst til å slå deg? okey.. bare det innlegget viser at du ikke er egnet til å ha fisk om det er innstillingen du har.

Skrevet
Det er vel en ganske kjent sak at fisker ikke har all verdens med hukommelse, så lenge de får mat og har det bra ellers spiller vel ikke plassen all verden rolle.

Dere andre: det betyr vel bare at da HUSKER DE IKKE at de har det så kjipt. For de glemmer det hele tiden :)

Jeg har hatt fisk i bolle - og akvariebutikken hadde ikke noen problemer med å selge meg det.

Jeg fikk da besked om at noen fisketyper - vi hadde Guppyer - godt kunne bo i bolle - hvis de ikke var for mange - mens andre absolutt ikke burde.  Det hadde både noe med størrelsen på fisken og "svømmesett".

Det kan godt være at noen ser på det som dyreplageri - men det var ikke tvil om at fiskene mine trivdes - for maken til formering var det ingen som hadde sett - det ble til at vi måtte skifte hannene med jevne mellomrom - for ikke få alt for degenererte avkom.

Jeg synes akvarier er dritstygt, så jeg har planer om å anskaffe meg fisk i BOLLE. Har vært og forhørt meg litt, skal ta den største bollen og maks tre-fire fisk. Skal ha noe som heter "golfballer" ;) Tror den er oransj...

Også skal jeg ha en hus, planter og sånn oppi. Dør fisken - ja, så kjøper jeg en nye en. Jeg er waaaay past de tider hvor jeg gråt og hadde begravelser for fiskene mine :ler:

Skrevet

Det er en grunn til at de heter stimfisk. De trives best i stim. En stim er ikke 3 stk. dvs. de trives ikke.

Skrevet

og golfballer er ikke stimfisk, de er ganmanipulerte og kan bli enormt store. de burde ihvertfall ikke holdes i en bolle.

Skrevet
Det er en grunn til at de heter stimfisk. De trives best i stim. En stim er ikke 3 stk. dvs. de trives ikke.

Ok, "alenefisk" på størrelsen med en stimfisk da?

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så pes med bolle jeg... De skal jo ikke gjøre annet enn å svømme rundt likevel, om det skjer i så så mye vann eller i så så mye vann kan vel ikke spille noen rolle? De driver ikke hjernekirurgi akkurat...

Skrevet

uff... vær så snill å les da. Bare kjøp et akvarium på 28L ellerno, de er dritsmå men uansett MYE bedre for fiskene. Boller er dyreplageri og når du vet det, og allikevel kjøper bolle.. ja, nei.. jeg veit ikke hva jeg skal si.

Skrevet

Jo, jeg ser du skriver det, men jeg skjønner ikke hvorfor! Hvorfor må de ha så så mange liter vann?

Skrevet

Jeg har skrevet det i ihvertfall to lange innlegg i denne tråden, og en hel haug med andre tråder som omhandler det samme her på KG.

-utsatt for sykdom

-liten plass

-komplett umulig å lage en god biotop for fisken

-vanskelig å rengjøre pga buedt glass

-fordi bollen er rund har ikke fisken noe å orientere seg med, og kan gå inn i stresslignende oppførsel

-du må bytte vann flere ganger i uka

-du kan lett oppleve massedød (eller at den ene fisken du har dør) fordi vannverdier i en bolle er kjempevanskelige å opprettholde. Du kan ha perfekte vannverdier en dag, og dagen etter ligger fisken å dupper i overflata pga nitritsjokk

osv osv osv..

Skrevet

det å si at man har lyst å slå noen pga tankegang man oppfatter som dyremisshandling, er ikke akkurat en trussel om vold, bare så det er sagt.

man kan godt si at man har lyst å slå noen fordi de oppfører seg så dumt eller gjør noe dumt, det er ikke det samme som at man dermed truer denne personen med vold.

og det som gjør at man kan si slike ting, er jo nettopp tanker som gir inntrykk av at det er viktigere hvordan fiskene og utstyret SER UT en hvordan fiskene faktisk har det.

det er en holdning, for de som har den, som kan gjøre folk lettere sinte, fordi det faktisk er slik tankegang som KAN føre til vanskjødsel av levende dyr. (sier ikke at du er ute etter å drite i hvordan dyrene har det, men det kan oppfattes slik når man velger bolle selv om man får beskjed om hvorfor man ikke bør det)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...