Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #1 Del Skrevet 24. november 2005 Hva kreves for å ha en liten fisk i en bolle? Tenker da på utstyr. Hvilke fisker egner seg best for å være i en bolle (uten pompe) Del gjerne deres erfaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #2 Del Skrevet 24. november 2005 er lettere å vedlikeholde et lite akvarium enn en bolle, fisken trives også bedre og blir ikke stresset/syk osv. kampfisk f.eks overlever i bolle pga den kan hente luft via overflaten, men trives bedre med stor plass. sand og plante og gjemmesteder bør man ha, og da er det lite plass igjen i en bolle... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 25. november 2005 #3 Del Skrevet 25. november 2005 Ikke kjøp fisk i bolle! Ingen levende vesener bør være innesperret i en bolle! Ville du likt å sitte i et klesskap hele livet? De fleste som kjøper bolle kjøper også gullfisk, og de kan bli opp til 30 cm lange - og trenger mye mer plass enn som så. Kjøp heller et lite akvarium. Det er ikke mye dyrere. Der kan du ha mange små fisker, og det er mye lettere å stelle enn en bolle. Fiskene har også en tendens til å overleve mye lenger når de trives Et akvarium kan du også innrette akkurat slik du vil, mens i en bolle har du ikke mange mulighetene. Mitt første akvarium var på 63 liter, og jeg har hatt stor glede av det. Anbefales! Anbefaler deg også å lese masse her før du kjøper deg akvarium. Da kan du unngå mange nybegynnerfeil og dermed spare mye penger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 25. november 2005 #4 Del Skrevet 25. november 2005 Ikke kjøp fisk i bolle! Ingen levende vesener bør være innesperret i en bolle! Ville du likt å sitte i et klesskap hele livet? De fleste som kjøper bolle kjøper også gullfisk, og de kan bli opp til 30 cm lange - og trenger mye mer plass enn som så. Kjøp heller et lite akvarium. Det er ikke mye dyrere. ← ENIG. Men hvis du absolutt vil ha en "bolle fisk" så er vel gullfisk den meste hardføre fisken - men anbefaler ikke fisk i bolle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 25. november 2005 #5 Del Skrevet 25. november 2005 Bolle er dyreplageri! Sorry, må bare si det. Kjøp akvarium, gjerne med litt størrelse.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #6 Del Skrevet 25. november 2005 Det er vel en ganske kjent sak at fisker ikke har all verdens med hukommelse, så lenge de får mat og har det bra ellers spiller vel ikke plassen all verden rolle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kålungen Skrevet 25. november 2005 #7 Del Skrevet 25. november 2005 Det er vel en ganske kjent sak at fisker ikke har all verdens med hukommelse, så lenge de får mat og har det bra ellers spiller vel ikke plassen all verden rolle. ← Ehh...hva har det med fiskens hukommelse å gjøre? Dessuten har de faktisk ikke så dårlig hukommelse som det sies, det er gjort noen undersøkelser på det, og de husker faktisk mye bedre enn man har trodd. Ser på mine egne fisker, hvis jeg dunker på akvariet på en spesiell måte svømmer de med en gang bort til hjørnet der maten pleier å komme. (Og dessuten...de har det vel ikke så bra om de ikke har plass å røre seg på....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 25. november 2005 #8 Del Skrevet 25. november 2005 Det er vel en ganske kjent sak at fisker ikke har all verdens med hukommelse, så lenge de får mat og har det bra ellers spiller vel ikke plassen all verden rolle. ← Gi deg! Hva har hukommelse med plass å gjøre? Fisk må ha svømmeplass for å ha det bra. Har de det ikke bra, dør de. Så enkelt er det. Håper virkelig ikke du har fisk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 25. november 2005 #9 Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Men hvis du absolutt vil ha en "bolle fisk" så er vel gullfisk den meste hardføre fisken - men anbefaler ikke fisk i bolle. ← Fisk i bolle er forbudt i noen land, det er en grunn til det... Og ikke finn på å putt gullfisk i en bolle! Det var en grunn til at jeg nevnte de - de blir 30 cm. Boller er ikke 30 cm. Det er dømt til å gå rett til .... Endret 25. november 2005 av ~Tone~ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 25. november 2005 #10 Del Skrevet 25. november 2005 Fisk i bolle er forbudt i noen land, det er en grunn til det... Og ikke finn på å putt gullfisk i en bolle! Det var en grunn til at jeg nevnte de - de blir 30 cm. Boller er ikke 30 cm. Det er dømt til å gå rett til .... ← nå har jeg da sett "gamle" gullfisker som ikke er i nærheten av 30 cm, så det er vel litt forskjell på typen her. ikke alle gullfisker blir 30 cm. og det kan godt hende mange av de artene som blir omtalt som gullfisk ikke er gullfisk og at det kun er en type/art som faktisk er gullfisk, men for mange så er både guppier og andre typer regnet som gullfisk, og flere blir ikke så store. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 25. november 2005 #11 Del Skrevet 25. november 2005 Det har du nok rett i. Mange har slørhaler i bolle, og kaller dem for gullfisk. Disse blir ikke halvparten så store. Men fisken som heter gullfisk blir opp til 30 cm lang. Og uansett bør ingen fisk leve i en bolle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 25. november 2005 #12 Del Skrevet 25. november 2005 Og uansett bør ingen fisk leve i en bolle ← akkurat det skal jeg ikke si imot. har hatt slørhaler i bolle selv, men de døde fort, og jeg lest litt om det da og fant ut at om den bollen skal brukes igjen, så blir det kun til pynt med planter i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Ballerina Skrevet 25. november 2005 #13 Del Skrevet 25. november 2005 Jeg siterer min kjære far: Boller er til å ha potetgull oppi, ikke fisk Take my word, kjøp deg et lite akvarium istedet. Lettere for deg, bedre for fisken/ene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke bolle Skrevet 25. november 2005 #14 Del Skrevet 25. november 2005 Har en venn som har stort akvarium. Det er masse alger osv og ser egentlig ikke ut. Men fiskene er gamle. Den eldste er over tyve år og alle har hver sin personlighet. Han mener de fleste steller akvariet feil. En gang tenkte jeg å kjøpe en fisk til han i gave, men ombestemte meg. Jeg hadde en mistanke om at han har en egen måte å gjøre det på, og at en evt ny fisk kunne komme med sykdommer. Fisk har ingenting i en bolle å gjøre. Jeg hadde et lite akvarium en gang med to slørhaler da barna var små. De danset og lekte, helt til den ene døde. Da kjøpte jeg selvsagt en ny kamerat til slørhalen som overlevde, men de to fikk aldri den samme kontakten. Det virket som de overså hverandre for det meste... Vet ikke levetida på slørhaler, men jeg gjorde sikkert mange feil, selv om jeg fulgte "boka"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 25. november 2005 #15 Del Skrevet 25. november 2005 ehm... boller er dyreplageri, og om man absolutt skal ha bolle er absolutt ikke gullfisk den mest ideelle å ha i. disse blir jo store!! Boller er ikke et ideelt sted for en fisk. For det første er det veldig liten plass, det er vanskelig å opprettholde gode vannverdier, det er ikke dekkglass som gjør fisken veldig mye mer utsatt for sykdom, og det er så og si umulig å bygge opp en skikkelig biotop på så liten plass. Kjøp deg heller et lite akvarium hvis du ikke har stor plass. Men en god regel er at jo større akvarium, jo lettere er det som nybegynner. Det er som sagt mye lettere å holde gode vannverdier i et stort akvarium enn i et lite/bolle. Husk å la akvariet bli skikkelig innkjørt før du har i fisk. La vannet stå i noen uker med bunnsubstrat, pumpe og planter slik at det blir en viss bakterieflora i vannet og i filtermaterialet. Hold hele tiden øye med vannverdiene, her er nitrit det som dreper. Også Ph er viktig. Om vannverdiene dine er gode og stabile etter noen uker, kan du tilsette noen få hardføre fisk. Ikke mange på en gang! Det er moro å kjøpe alle fiskene på en gang, men det kan resultere i bakteriesjokk i vannet, og fisken dør av nitritforgiftning. http://nettakvariet.no og www.akvarieforum.no er to gode forum hvor du kan lære ekstremt mye om fisk og fiskehold. Les MYE før du setter i gang. Fisk er levende vesener de også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Ballerina Skrevet 25. november 2005 #16 Del Skrevet 25. november 2005 Signerer på Gittes innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 25. november 2005 #17 Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Det er vel en ganske kjent sak at fisker ikke har all verdens med hukommelse, så lenge de får mat og har det bra ellers spiller vel ikke plassen all verden rolle. ← Jeg får lyst til å slå deg Og en ting til: fiskene vil ikke "ha det bra ellers" om de ikke har god plass!! Makan til uvitende pisspreik du kommer med! Endret 25. november 2005 av Gitte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fantus Skrevet 25. november 2005 #18 Del Skrevet 25. november 2005 Litt på siden av saken, men jeg vet om en slørhale som bodde i en bolle og ble mange, mange år gammel, hvertfall nærmere 10 år... Ikke dermed sagt at jeg er for å ha fisk i bolle for det da, boller er for små til fisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #19 Del Skrevet 26. november 2005 Dere tar jo helt av her! Jeg har ikke sagt at jeg skal ha hai i en bolle. Jeg tenkte jo på små fisk som ville ha ganske god plass i en bolle. Jeg har vel ikke sagt noe om hvor stor bollen skal være heller. Dere skyter bare vilt rundt dere jo... Jeg er ikke for å plage noen dyr jeg. Men hvorfor selger de boller til å ha fisk i hvis dette var så ille som dere beskriver? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Ballerina Skrevet 26. november 2005 #20 Del Skrevet 26. november 2005 De selger boller pga feks at mange synes at boller og gullfisk hører sammen ergo navnet gullfiskbolle. Det jeg opplever er at dyrebutikker ofte kvier seg for å selge boller til kundene, og anbefaler akvarie istedet. Og så tror jeg sist men ikke minst at det er endel unger som har veeeeldig lyst på fisk i bolle Hvis man ønsker at fisken(ne) skal ha det best mulig, og opprettholde et stabilt og godt miljø i vannet, så er akvariet bestemt det aller beste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå