AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #1 Skrevet 27. august 2022 Hei. Har flyttet for meg selv og skal nå betale strøm selv, men blir ikke klok på hvilket selskap jeg skal velge. Jeg bor i Agder. Har kikket på vibb, coop los strøm avtale, agva, talkmore strøm og kraftriket... alle sier de er best på forskjellige så jeg klarer ikke bestemme meg... Søker tips og råd.. Anonymkode: de3db...cbb 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #2 Skrevet 27. august 2022 Jeg har Vibb og er fornøyd med de. Betaler kun for strømmen, de har verken påslag eller andre gebyrer så lenge du ikke skal ha den brikken som du setter inn i HAN-porten for å følge strømmen direkte i app. (Noe du egentlig ikke trenger. Tror den brikken koster noe i innkjøp og så noen kroner hver mnd) Vet ikke om noen har noen gunstige fastprisavtaler nå, men de som har spotpris har samme pris overalt i området der du hører til - det du betaler ekstra er påslag og månedspris (noe som da er 0,- hos Vibb) Hvis Norgesenergi også har spotpris uten påslag og gebyrer så kan du der få nettleie og strømmen på samme faktura, noe som kan bli enklere for deg. Kraftrike har også det. Med Vibb får du kun for strømmen på fakturaen og så kommer nettleien separat fra nettselskapet ditt. Anonymkode: e676c...ea9 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #3 Skrevet 27. august 2022 Så vibb er altså billigst? Anonymkode: de3db...cbb
Gjest5656 Skrevet 27. august 2022 #4 Skrevet 27. august 2022 (endret) Alt er timespot, dvs. hva spotprisen (innkjøpsprisen i markedet) for strømmen er akkurat den timen du forbruker strømmen. Her er den soleklare vinneren Vibb. Hvis du trenger smart app er det kanskje andre firma som kan være like gode for deg, som Tibber eller elKompis, men for meg som bare trenger å kjøep strøm ville jeg valgt Vibb. Vibb strømavtale 0 kr påslag 0 kr mnd fastpris 3 års prisgaranti Betale mer hvis du trenger smart strømlader til bil, app med styring av strøm i smarthus osv. Positive opplevelser av firma observeres på nett LOS coop strømavtale 200 kr i velkomstbonus fra Coop 2% medlemsbonus på strøm 3.45 øre påslag per kWh (dette blir f.eks. 70 kroner ekstra ved noe rundt 2000 kWh forbruk) 9 kr mnd fastpris 1 år prisgaranti Positive opplevelser av firma observeres på nett Talkmore strøm 0 kr påslag 49 kr mnd i fastpris 2 års prisgaranti Positive opplevelser av firma observeres på nett Agva Kraft Spot / Spotpris 14,9 øre i påslag per kWh 0 kr mnd i fastpris BARE 1 MND PRISGARANTI Negative opplevelser av firma observeres på nett ADVARSEL ---- STYR UNNA BARE 1 MND prisgaranti! Kraftriket - Digitalstrøm / Lokalstrøm 3.46 øre i påslag per kWh 29 kr mnd i fastpris BARE 1 MND PRISGARANTI Positive opplevelser av firma observeres på nett ADVARSEL ---- STYR UNNA BARE 1 MND prisgaranti! Endret 27. august 2022 av Gjest5656 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #5 Skrevet 27. august 2022 Kraftriket har 0 i månedsgebyr og -2,02 øre pr kwt. Det tror jeg er den billigste spotavtalen pr nå. Den varer i 12 måneder så blir man satt på en dyrere avtale. Appen er grei, men Polarkraft og Fjordkraft sine apper er bedre. Anonymkode: 49559...3e2
Gjest5656 Skrevet 27. august 2022 #6 Skrevet 27. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kraftriket har 0 i månedsgebyr og -2,02 øre pr kwt. Det tror jeg er den billigste spotavtalen pr nå. Den varer i 12 måneder så blir man satt på en dyrere avtale. Appen er grei, men Polarkraft og Fjordkraft sine apper er bedre. Anonymkode: 49559...3e2 Feil, se min post over. Ville styrt langt unna Kraftriket med bare 1 mnd prisgaranti. Det betyr at de kan når som helst øke prisen din. Gå for en avtale med langvarig prisgaranti, VIbb har hele 3 års prisgaranti! Redigert: ser ut som de har en avtale som heter Spot12 der dette stemmer. Men de har "gjemt" den litt sånn at folk ikke skal velge den beklager den... Strøm er cowboy-marked. Endret 27. august 2022 av Gjest5656 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #7 Skrevet 27. august 2022 Gjest5656 skrev (1 minutt siden): Feil, se min post over. Ville styrt langt unna Kraftriket med bare 1 mnd prisgaranti. Det betyr at de kan når som helst øke prisen din. Gå for en avtale med langvarig prisgaranti, VIbb har hele 3 års prisgaranti! Jeg har jo avtalen! Den med 0 i månedsgebyr og minuspåslag. Den varer i 12 måneder! Spot12 heter den. Ikke samme avtale som du beskriver. https://www.kraftriket.no/privat/stromavtaler/spot12/ Anonymkode: 49559...3e2
Gjest5656 Skrevet 27. august 2022 #8 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har jo avtalen! Den med 0 i månedsgebyr og minuspåslag. Den varer i 12 måneder! Spot12 heter den. Ikke samme avtale som du beskriver. https://www.kraftriket.no/privat/stromavtaler/spot12/ Anonymkode: 49559...3e2 Kun for nye kunder så er lokketilbud. Redigerte når jeg så at avtalen finnes. Det at dem ikke reklamerer med den på frontsiden sier sitt - dette er for å lure deg over på en dyrere avtale etter ett år. men hvis du er påpasselig kan du sikkert ta den, ville bare ikke forblitt kunde hos dem etter ett år og er så lite å hente på -2 øre at dette er fort et tapsprosjekt om du "glemmer" å bytte avtalen...
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #9 Skrevet 27. august 2022 Gjest5656 skrev (1 minutt siden): Kun for nye kunder så er lokketilbud. Redigerte når jeg så at avtalen finnes. Det at dem ikke reklamerer med den på frontsiden sier sitt - dette er for å lure deg over på en dyrere avtale etter ett år. men hvis du er påpasselig kan du sikkert ta den, ville bare ikke forblitt kunde hos dem etter ett år og er så lite å hente på -2 øre at dette er fort et tapsprosjekt om du "glemmer" å bytte avtalen... De er ikke så selektive på det med nye kunder. Jeg var kunde der en kort periode i fjor også 🤷🏼♀️ har byttet strømselskap mange ganger det siste året. Agva har jeg styrt helt unna, der har jeg hørt mye negativt. Annet enn det, så er det så og si hipp som happ hva man velger så lenge man ser på månedsavgift opp mot app og hva man får igjen for det. Kraftriket har en ganske dårlig app sammenlignet med andre, men kan hende man får mer ut av den ved å velge tilleggsprodukter som sanntidsmåling og sånn, men det har jeg allerede en app for og apparat som jeg fikk av kommunen så gidder ikke kjøpe noe mer av det. Anonymkode: 49559...3e2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #10 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har Vibb og er fornøyd med de. Betaler kun for strømmen, de har verken påslag eller andre gebyrer så lenge du ikke skal ha den brikken som du setter inn i HAN-porten for å følge strømmen direkte i app. (Noe du egentlig ikke trenger. Tror den brikken koster noe i innkjøp og så noen kroner hver mnd) Vet ikke om noen har noen gunstige fastprisavtaler nå, men de som har spotpris har samme pris overalt i området der du hører til - det du betaler ekstra er påslag og månedspris (noe som da er 0,- hos Vibb) Hvis Norgesenergi også har spotpris uten påslag og gebyrer så kan du der få nettleie og strømmen på samme faktura, noe som kan bli enklere for deg. Kraftrike har også det. Med Vibb får du kun for strømmen på fakturaen og så kommer nettleien separat fra nettselskapet ditt. Anonymkode: e676c...ea9 Obs- Norges energi sluttet i sommer med faktura under ett- deles i to der også nå. ( strøm+ nettleie) Jeg er en strømhopper- har akkurat nå variabel fra Helgeland Kraft- men hopper snart videre til Gudbrandsdal energi for å få 500 kr i vervebonus. Der er det 29 kr i mnd + 0 i påslag. ( vanlig spot) Anonymkode: 6b345...551
Gjest5656 Skrevet 27. august 2022 #11 Skrevet 27. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): De er ikke så selektive på det med nye kunder. Jeg var kunde der en kort periode i fjor også 🤷🏼♀️ har byttet strømselskap mange ganger det siste året. Agva har jeg styrt helt unna, der har jeg hørt mye negativt. Annet enn det, så er det så og si hipp som happ hva man velger så lenge man ser på månedsavgift opp mot app og hva man får igjen for det. Kraftriket har en ganske dårlig app sammenlignet med andre, men kan hende man får mer ut av den ved å velge tilleggsprodukter som sanntidsmåling og sånn, men det har jeg allerede en app for og apparat som jeg fikk av kommunen så gidder ikke kjøpe noe mer av det. Anonymkode: 49559...3e2 Ja, derfor jeg la til en rød tekst om å unngå Agva. Jeg så veldig mye dårlig om dem på nett. Jeg tenker at lav eller ingen påslag, lav eller ingen mnd. avgift og lang avtaletid er de tre parametre man bude vurdere avtalen etter om du ikke er i overkant interessert i strøm. Jeg bruker nesten ikke appen, har brukt appen til Fjordkraft en del når jeg hadde dem, men alt den gjør er å vise strømforbruket så langt som man kan se gratis på elhub, og så strømprisen nå og evt. i morgen som også er offentlig informasjon man kan finne hvor som helst. Endret 27. august 2022 av Gjest5656 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #12 Skrevet 28. august 2022 Gjest5656 skrev (16 timer siden): Alt er timespot, dvs. hva spotprisen (innkjøpsprisen i markedet) for strømmen er akkurat den timen du forbruker strømmen. Her er den soleklare vinneren Vibb. Hvis du trenger smart app er det kanskje andre firma som kan være like gode for deg, som Tibber eller elKompis, men for meg som bare trenger å kjøep strøm ville jeg valgt Vibb. Vibb strømavtale 0 kr påslag 0 kr mnd fastpris 3 års prisgaranti Betale mer hvis du trenger smart strømlader til bil, app med styring av strøm i smarthus osv. Positive opplevelser av firma observeres på nett LOS coop strømavtale 200 kr i velkomstbonus fra Coop 2% medlemsbonus på strøm 3.45 øre påslag per kWh (dette blir f.eks. 70 kroner ekstra ved noe rundt 2000 kWh forbruk) 9 kr mnd fastpris 1 år prisgaranti Positive opplevelser av firma observeres på nett Talkmore strøm 0 kr påslag 49 kr mnd i fastpris 2 års prisgaranti Positive opplevelser av firma observeres på nett Agva Kraft Spot / Spotpris 14,9 øre i påslag per kWh 0 kr mnd i fastpris BARE 1 MND PRISGARANTI Negative opplevelser av firma observeres på nett ADVARSEL ---- STYR UNNA BARE 1 MND prisgaranti! Kraftriket - Digitalstrøm / Lokalstrøm 3.46 øre i påslag per kWh 29 kr mnd i fastpris BARE 1 MND PRISGARANTI Positive opplevelser av firma observeres på nett ADVARSEL ---- STYR UNNA BARE 1 MND prisgaranti! Da ser det ut som vibb er den som er billigst for meg, men hvordan er det med coop los der en får 2 % tilbake? Anonymkode: de3db...cbb
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #13 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da ser det ut som vibb er den som er billigst for meg, men hvordan er det med coop los der en får 2 % tilbake? Anonymkode: de3db...cbb Da må du regne på om det lønner seg for deg ift påslaget og månedsprisen de har. For meg ble det i hvert fall billigere med Vibb enn Los. Anonymkode: e676c...ea9
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #14 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da må du regne på om det lønner seg for deg ift påslaget og månedsprisen de har. For meg ble det i hvert fall billigere med Vibb enn Los. Anonymkode: e676c...ea9 Hvor mye billigere? Anonymkode: de3db...cbb
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #15 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor mye billigere? Anonymkode: de3db...cbb Det regnet jeg ikke på, jeg bare så at det kom til å bli billigere og da bryr jeg meg ikke om det er 100 kroner, mer eller mindre. Billigere er billigere. Vibb har ingen kostnader utover spotprisen mens Los har påslag og månedspris - så det er påslaget og månedsprisen som gjør at det blir dyrere. Anonymkode: e676c...ea9
Gjest5656 Skrevet 29. august 2022 #16 Skrevet 29. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvor mye billigere? Anonymkode: de3db...cbb AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det regnet jeg ikke på, jeg bare så at det kom til å bli billigere og da bryr jeg meg ikke om det er 100 kroner, mer eller mindre. Billigere er billigere. Vibb har ingen kostnader utover spotprisen mens Los har påslag og månedspris - så det er påslaget og månedsprisen som gjør at det blir dyrere. Anonymkode: e676c...ea9 La oss si du bruker 10 900 kWh i året som er gjennomsnitt for en blokkleilighet. Selvfølgelig varierer det på vær, vind, størrelse og sesong. Men vi gjør en grov utregning på at det er 900 kWh i mnd. Med en pris i Sør-Norge på 785.25 øre/kWh blir regnestykket slik: 785.25 øre er det samme som 7.8525 kr per kWh. Strøm til timespot/spotpris blir da 7.8525 kr/kWh * 900 kWh = 7067.25 kr for strømmen hvis det skulle være samme pris hele mnd. Vibb: Vi vet det er 0 kr/kWh i påslag og 0 kr i fastpris. Ergo blir strømmen det samme som innkjøpspris: 7067.25 kr LOS - Coop Avtalen: Fastpris: 9 kr Påslag: 3.45 øre/kWh, altså 0.0345 kr/kWh: Det blir 0.0345 kr/kWh * 900 kWh = 31.05 kr 2% medlemsbonus på strøm: 7067.25 kr * 0.02 = 141.345 kr Totalt for disse: -9kr - 31.05kr + 141.345kr = 101.29 kr Altså gikk du 100kr i pluss med å ha LOS - Coop strømavtale med dette eksemplet. Hvordan er dette mulig? Jo, du bruker mye strøm og strømmen er dyr. Dersom strømmen koster deg 1 kr og du får påslag på 3.45 øre er det essensielt et påslag på 3.45%. Da vil medlemsbonusen din på 2% føre til at du får mindre tilbake etter påslaget. Men la oss si strømmen koster 2 kr, da har du plutselig et trekk på 1.725% som er mindre enn medlemsbonusen din på 2%! Dvs. for at LOS - Coop Avtale skal lønne seg må strømprisen ligge over 1-2 kr kWh og du må bruke nok strøm til å tjene igjen de 9 kr i fastpris i mnd. Håper dette er oppklarende? Endret 29. august 2022 av Gjest5656
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå