Gå til innhold

Hjelp - gynekolog, fjerning av spiral og voldtekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal fjerne spiral på sykehus snart, og på grunn av tidligere overgrep, så vet jeg aldri hvordan jeg kan reagere. Nå skal jeg heller ikke på det faste legekontoret, og det blir verre. Må ta en pille som utvider livmoren før jeg kommer for å få ut spiralen. For et år siden fikk jeg traumet mitt reaktivert da politiet gjenopptok en etterforskning. De bare rev opp et sår og så henla igjen til ingen nytte. Har prøvd så godt jeg kan å slikke mine sår etter det. Jeg har det greit igjen nå, men vet at slike ting  som å fjerne spiral kan potensielt bli en vanskelig situasjon. 

Er det noen her som har vært i samme situasjon som kan si litt om hvordan dere har løst dette på best mulig måte? Vet ikke om jeg skal bite tenna hardt sammen og spille tøff og usårbar - igjen. Eller si fra om det når jeg kommer. Egentlig har jeg ikke så god erfaring med det fra før heller. Gjorde det for mange år siden, og da sa de bare "å ja", og fortsatte som før. 

Setter stor pris på litt hjelp her. ❤️

Anonymkode: e7651...0f5

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med sykehuset på forhånd :) 

Du kan veldig fint få for eksempel Sobril av fastlegen på forhånd - det har du full kontroll på.

Om du reagerer veldig så undersøkelsen blir komplett umulig kan du også legges i lett og kort narkose. 

Jeg har fått narkose i så lite som 15 min, for å fjerne polypp. 

Men da må du gi beskjed i god tid. 

Ikke møt opp og «skjerp deg», ta den hjelpen du kan få. 

Skrevet
DundreMilfin skrev (3 minutter siden):

Snakk med sykehuset på forhånd :) 

Du kan veldig fint få for eksempel Sobril av fastlegen på forhånd - det har du full kontroll på.

Om du reagerer veldig så undersøkelsen blir komplett umulig kan du også legges i lett og kort narkose. 

Jeg har fått narkose i så lite som 15 min, for å fjerne polypp. 

Men da må du gi beskjed i god tid. 

Ikke møt opp og «skjerp deg», ta den hjelpen du kan få. 

Det er til uka, så jeg har ikke god tid. Hvor lenge før må man snakke med dem?

Men jeg har noen Sobril liggende fra en krisereaksjon etter den saken ble gjenopptatt i fjor. 

Skrevet

Bump

Skrevet

Jeg spør ikke for å være slem eller ufin, men hvordan kan du ha et fungerende sexliv og trenge spiral, når du ikke klarer å la deg undersøke og behandles av de mest kliniske og profesjonelle menneskene du VET ikke vil deg noe vondt? 

Jeg ber om unnskyldning for mitt dumme spørsmål og håper det ikke gjør deg opprørt, men jeg skjønner ikke hvordan du kan være redd for det ene men ikke det andre.

Anonymkode: cf9ff...836

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva heter tabletten som utvider livmoren? 

Lykke til💚

Anonymkode: 55e0e...054

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg spør ikke for å være slem eller ufin, men hvordan kan du ha et fungerende sexliv og trenge spiral, når du ikke klarer å la deg undersøke og behandles av de mest kliniske og profesjonelle menneskene du VET ikke vil deg noe vondt? 

Jeg ber om unnskyldning for mitt dumme spørsmål og håper det ikke gjør deg opprørt, men jeg skjønner ikke hvordan du kan være redd for det ene men ikke det andre.

Hei, 

Det er helt fair at du lurer på det, men jeg synes ikke det er så relevant å utbrodere om det akkurat nå.  Men som jeg har beskrevet kort i HI, så ble det reaktivert i fjor. Ellers er det mye som er komplisert og kan se merkelig ut for utenforstående.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva heter tabletten som utvider livmoren? 

Lykke til💚

Anonymkode: 55e0e...054

Cytotec

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal fjerne spiral på sykehus snart, og på grunn av tidligere overgrep, så vet jeg aldri hvordan jeg kan reagere. Nå skal jeg heller ikke på det faste legekontoret, og det blir verre. Må ta en pille som utvider livmoren før jeg kommer for å få ut spiralen. For et år siden fikk jeg traumet mitt reaktivert da politiet gjenopptok en etterforskning. De bare rev opp et sår og så henla igjen til ingen nytte. Har prøvd så godt jeg kan å slikke mine sår etter det. Jeg har det greit igjen nå, men vet at slike ting  som å fjerne spiral kan potensielt bli en vanskelig situasjon. 

Er det noen her som har vært i samme situasjon som kan si litt om hvordan dere har løst dette på best mulig måte? Vet ikke om jeg skal bite tenna hardt sammen og spille tøff og usårbar - igjen. Eller si fra om det når jeg kommer. Egentlig har jeg ikke så god erfaring med det fra før heller. Gjorde det for mange år siden, og da sa de bare "å ja", og fortsatte som før. 

Hei. Har vært gjennom det selv. Har du spurt om narkose? Om det er ekstremt? Det kan hjelpe om du klarer det.

Anonymkode: 89849...fd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei. Har vært gjennom det selv. Har du spurt om narkose? Om det er ekstremt? Det kan hjelpe om du klarer det.

Anonymkode: 89849...fd4

Ikke spurt om narkose. Da må man vel være forberedt og dette er om to dager. Problemet er at jeg vet ikke hvordan jeg reagerer. Kanskje går det helt greit, kanskje reagere jeg kraftig. Jeg kan ikke forutse det. Og jeg aner ikke engang hvem jeg skal til. Hadde du narkose?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Cytotec

Jeg tok den ifbm en missed abortion når jeg måtte ta abort.

Den er veldig enkel å sette inn (og liten) og man merker ikke noe spesielt.

Om Sobrilen er gått ut på dato ber du bare fastlegen om resept.

Ta gjerne (lavdose) før leggetid så du er roligere på natta, og ca 1,5-2 timer før selve fjerningen. 

Du bør maile dem nå på mandag, eller ringe om du tør. Tviler på de kan stille med narkose på så kort varsel, og jeg hadde definitivt forsøkt uten først. Det vil kunne bli en mestringsfølelse for deg også i ubehaget. 

Jeg hadde forsøkt å stå i det med Sobril innabords. Ta ting rolig samme dag, forsøk å få spist og bare fokusere på rolig pust, og ha god tid. 

Jeg tror du klarer dette! :) 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er en veldig vanlig reaksjon for noen som har opplevd voldtekt eller overgrep.

• Nyttig 4
Skrevet
DundreMilfin skrev (16 minutter siden):

Jeg tok den ifbm en missed abortion når jeg måtte ta abort.

Den er veldig enkel å sette inn (og liten) og man merker ikke noe spesielt.

Om Sobrilen er gått ut på dato ber du bare fastlegen om resept.

Ta gjerne (lavdose) før leggetid så du er roligere på natta, og ca 1,5-2 timer før selve fjerningen. 

Du bør maile dem nå på mandag, eller ringe om du tør. Tviler på de kan stille med narkose på så kort varsel, og jeg hadde definitivt forsøkt uten først. Det vil kunne bli en mestringsfølelse for deg også i ubehaget. 

Jeg hadde forsøkt å stå i det med Sobril innabords. Ta ting rolig samme dag, forsøk å få spist og bare fokusere på rolig pust, og ha god tid. 

Jeg tror du klarer dette! :) 

Takk for dine råd. :)  Sobrilen er ikke utgått på dato den. Men frykter det bare er å døyve ned og la det skure og gå hvis jeg unnlater å si noe. Angsten er ikke det verste uansett for meg, det er det situasjonelle. Og med så kort varsel, så rekker jeg ikke annet enn å ta det muntlig når jeg kommer. Så jeg lurer på om det er noen som har prøvd det da. Jeg orker ikke utsette det enda lenger, så den skal ut nå. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Takk for dine råd. :)  Sobrilen er ikke utgått på dato den. Men frykter det bare er å døyve ned og la det skure og gå hvis jeg unnlater å si noe. Angsten er ikke det verste uansett for meg, det er det situasjonelle. Og med så kort varsel, så rekker jeg ikke annet enn å ta det muntlig når jeg kommer. Så jeg lurer på om det er noen som har prøvd det da. Jeg orker ikke utsette det enda lenger, så den skal ut nå. 

Da bestemmer du deg for det.

Gi en lapp hvor det står at du har traumer ifbm voldtekt, har tatt X mg Sobril og ikke vet om du klarer gjennomføre/reaksjon. Men at du gjerne vil gjennomføre. 

Presiser hva du trenger.

»Om jeg ikke sier stopp ønsker jeg at det gjennomføres selv om jeg gråter/da ønsker jeg det tas en pause»

»Om jeg gråter ønsker jeg å bli snakket med/at dere forteller hvor lang tid det er igjen»

«Jeg har med headset med musikk for å fokusere bort»

Eller noe slikt, om du vet om spesifikke ting som hjelper deg og dem. 

Dessverre er jo personell på gyn vant til slikt selv om en og annen kan være mindre forståelsesfull. 

Endret av DundreMilfin
Skrevet
DundreMilfin skrev (6 minutter siden):

Da bestemmer du deg for det.

Gi en lapp hvor det står at du har traumer ifbm voldtekt, har tatt X mg Sobril og ikke vet om du klarer gjennomføre/reaksjon. Men at du gjerne vil gjennomføre. 

Presiser hva du trenger.

»Om jeg ikke sier stopp ønsker jeg at det gjennomføres selv om jeg gråter/da ønsker jeg det tas en pause»

»Om jeg gråter ønsker jeg å bli snakket med/at dere forteller hvor lang tid det er igjen»

«Jeg har med headset med musikk for å fokusere bort»

Eller noe slikt, om du vet om spesifikke ting som hjelper deg og dem. 

Dessverre er jo personell på gyn vant til slikt selv om en og annen kan være mindre forståelsesfull. 

Som tidligere skrevet har de tidligere bare svart "å ja" og så fortsatt som før, så jeg vet ikke. Men ellers har du jo helt fine råd. Så jeg håper det er noen andre her som har vært borti det samme som kan fortelle hva de gjorde og hvordan de ble møtt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mye verre å sette inn spiral enn å ta ut. Det var over så fort, noen sekunder så var det over. 

Anonymkode: fa383...c4e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mye verre å sette inn spiral enn å ta ut. Det var over så fort, noen sekunder så var det over. 

Anonymkode: fa383...c4e

Det er ikke poenget. 

Skrevet

Takk for svar. Jeg må legge vekk dette resten av kvelden kjenner jeg. ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk snakke med gyn før timen, og ble møtt med støtte, forståelse og tålmodighet

Anonymkode: eecd1...0fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk snakke med gyn før timen, og ble møtt med støtte, forståelse og tålmodighet

Anonymkode: eecd1...0fe

Godt å høre! Jeg skal prøve igjen og håper på andre kommentarer enn "å ja ok".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...