Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Stasjonær PC og gamingstol - Anbefalninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp. Jeg liker å spille dataspill, men jeg kan ikke så mye om selve innmaten i en PC. Jeg syns det er vanskelig å vite hva jeg trenger. Jeg har kjøpt meg et gamingbord, men jeg trenger også en gaming stol.

Stol: Jeg kunne godt tenkt meg en svart stol uten alt for mye andre farger. Det kan godt være litt farge på, men bare litt. Jeg ønsker også at stolen skal være veldig behagelig og god for ryggen. 

PC: Jeg spiller for det meste The Sims 4, men kunne godt tenkt meg en rimelig PC som kan spille de fleste spill. Jeg tenkte rundt 5000-10.000 kroner? Er det realistisk? Jeg vet at man får PCer som koster mye mer, men jeg er usikker på om det er nødvendig. 

Jeg hadde tenkt å se på stol og PC i dag, men jeg dro uheldigvis til en Elkjøp hvor de lar smågutter sitte å spille dataspill, så jeg kunne ikke prøve stolene deres. :rolleyes: Og da jeg ble spurt om jeg trengte hjelp og jeg sa at jeg var usikker på hvilken maskin jeg trengte til gaming, sa den ansatte "Ja, det må du nok finne ut av" før hun gikk bort. :klaske: Jeg trodde DE visste slike ting.  

Anonymkode: ad9f2...eac

Skrevet

Gamingstoler er for det meste bare gimmik og det er veldig få av de som virkelig er ergonomiske og komfortable, selv så har jeg en Noblechairs Icon gamingstol i ekte lær og den kostet ca 8000 kr. Samme som denne men i lær:.

https://www.komplett.no/product/1170369/gaming/gaming-utstyr/gamingstoler/noblechairs-icon-gamingstol-java-edition

Tror det er vanskelig å finne en bra stasjonær til 10.000, i den prisklassen så er det maskiner som har de dårligste grafikkortene fra snart 3 generasjoner tilbake. Komplett har denne til 10990 kr og grafikkortet som er et GTX 1660 super er både gammelt og ikke spesielt kraftig.

https://www.komplett.no/product/1203886/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/acer-aspire-tc-1760

Denne koster 11990 kr og har et RTX 3060 ti som er bedre grafikkort fra siste generasjon, men det er fremdeles en av de svakeste kortene. Personlig så ville jeg aldri kjøpt maskin fra HP siden de har så rare løsninger, dårlig kjøling og vanskelig å oppgradere.

https://www.komplett.no/product/1180988/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/hp-pavilion-gaming-tg01-2027no

Dette er priser bare for maskinene, skjerm, tastatur, mus og høyttalere/headset kommer i tillegg.

Nå er ikke den beste tiden å kjøpe PC siden det kommer nye grafikkort ganske snart, det betyr at prisene på dagen generasjon kommer til falle ganske mye. 

Anonymkode: d1e4b...1b7

• Liker 1
Gjest Ghostface
Skrevet

Jeg har en stasjonær Acer som jeg har hatt siden 2013 som jeg er fornøyd med. Har ingen fancy gamingstol, har en vanlig kontorstol som man kan lene seg bakover med. Har heller ikke tastatur med blinkende lys eller all slags farger. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gamingstoler er for det meste bare gimmik og det er veldig få av de som virkelig er ergonomiske og komfortable, selv så har jeg en Noblechairs Icon gamingstol i ekte lær og den kostet ca 8000 kr. Samme som denne men i lær:.

https://www.komplett.no/product/1170369/gaming/gaming-utstyr/gamingstoler/noblechairs-icon-gamingstol-java-edition

Tror det er vanskelig å finne en bra stasjonær til 10.000, i den prisklassen så er det maskiner som har de dårligste grafikkortene fra snart 3 generasjoner tilbake. Komplett har denne til 10990 kr og grafikkortet som er et GTX 1660 super er både gammelt og ikke spesielt kraftig.

https://www.komplett.no/product/1203886/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/acer-aspire-tc-1760

Denne koster 11990 kr og har et RTX 3060 ti som er bedre grafikkort fra siste generasjon, men det er fremdeles en av de svakeste kortene. Personlig så ville jeg aldri kjøpt maskin fra HP siden de har så rare løsninger, dårlig kjøling og vanskelig å oppgradere.

https://www.komplett.no/product/1180988/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/hp-pavilion-gaming-tg01-2027no

Dette er priser bare for maskinene, skjerm, tastatur, mus og høyttalere/headset kommer i tillegg.

Nå er ikke den beste tiden å kjøpe PC siden det kommer nye grafikkort ganske snart, det betyr at prisene på dagen generasjon kommer til falle ganske mye. 

Anonymkode: d1e4b...1b7

Tusen takk for  butting info. :) 

Nye grafikkort? Da har jeg noe å tenke på. Kan kanskje vente? Jeg har også hørt at man kan kjøpe litt brukt å oppgradere/bygge maskin selv? 

Skrevet

Edit: Nyttig info

Skrevet
Ghostface skrev (1 time siden):

Jeg har en stasjonær Acer som jeg har hatt siden 2013 som jeg er fornøyd med. Har ingen fancy gamingstol, har en vanlig kontorstol som man kan lene seg bakover med. Har heller ikke tastatur med blinkende lys eller all slags farger. :)

Jeg tenkte å kjøpe tastaturet jeg bruker på jobb. Det er Logitech. 

Gjest Ghostface
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenkte å kjøpe tastaturet jeg bruker på jobb. Det er Logitech. 

Har brukt det selv for noen sider og Logitech var enktelt å installere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg trenger litt hjelp. Jeg liker å spille dataspill, men jeg kan ikke så mye om selve innmaten i en PC. Jeg syns det er vanskelig å vite hva jeg trenger. Jeg har kjøpt meg et gamingbord, men jeg trenger også en gaming stol.

Stol: Jeg kunne godt tenkt meg en svart stol uten alt for mye andre farger. Det kan godt være litt farge på, men bare litt. Jeg ønsker også at stolen skal være veldig behagelig og god for ryggen. 

PC: Jeg spiller for det meste The Sims 4, men kunne godt tenkt meg en rimelig PC som kan spille de fleste spill. Jeg tenkte rundt 5000-10.000 kroner? Er det realistisk? Jeg vet at man får PCer som koster mye mer, men jeg er usikker på om det er nødvendig. 

Jeg hadde tenkt å se på stol og PC i dag, men jeg dro uheldigvis til en Elkjøp hvor de lar smågutter sitte å spille dataspill, så jeg kunne ikke prøve stolene deres. :rolleyes: Og da jeg ble spurt om jeg trengte hjelp og jeg sa at jeg var usikker på hvilken maskin jeg trengte til gaming, sa den ansatte "Ja, det må du nok finne ut av" før hun gikk bort. :klaske: Jeg trodde DE visste slike ting.  

Jeg synes du gjør dumt i å investere minimalt i en pc dersom du trives med gaming. I sjiktet du skisserer blir det vanskelig å få mer en absolutt minimum, så da blir du begrenset fra dag 1. jeg ville nok økt budsjettet til 15-20 000 hvis du kan. Sett ting i perspektiv: dersom du gamer 10 timer i uken og har den i minimum 5 år.. koster det deg under  8 kr timen. 

Poenget er at det da er mulig å finne litt alternativet til deg, nå blir det å velge blant det dårligste.. litt vanskelig å «anbefale» noe under slike omstendigheter :)

Når det kommer til gamingstol osv ville jeg heller ha begynt med å fikse deg en god stol fra IKEA eller lignende. Gamingstoler er ofte oppskrytt og/eller er mer nødvendig for de som virkelig investerer tid i gaming (etter min mening).

• Liker 1
Skrevet
Grandidosa83 skrev (28 minutter siden):

Jeg synes du gjør dumt i å investere minimalt i en pc dersom du trives med gaming. I sjiktet du skisserer blir det vanskelig å få mer en absolutt minimum, så da blir du begrenset fra dag 1. jeg ville nok økt budsjettet til 15-20 000 hvis du kan. Sett ting i perspektiv: dersom du gamer 10 timer i uken og har den i minimum 5 år.. koster det deg under  8 kr timen. 

Poenget er at det da er mulig å finne litt alternativet til deg, nå blir det å velge blant det dårligste.. litt vanskelig å «anbefale» noe under slike omstendigheter :)

Når det kommer til gamingstol osv ville jeg heller ha begynt med å fikse deg en god stol fra IKEA eller lignende. Gamingstoler er ofte oppskrytt og/eller er mer nødvendig for de som virkelig investerer tid i gaming (etter min mening).

Jeg kunne kanskje kjøpt en dyrere PC, men da vil jeg vente litt lengre før jeg kjøper. Jeg er en ganske opptatt person når det kommer til jobb og sånn, så det er ikke verdens undergang om jeg venter litt.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kunne kanskje kjøpt en dyrere PC, men da vil jeg vente litt lengre før jeg kjøper. Jeg er en ganske opptatt person når det kommer til jobb og sånn, så det er ikke verdens undergang om jeg venter litt.  

Da ville jeg ventet hvis jeg var deg. Spør igjen når den tid kommer :)

Skrevet

Ville absolutt investert i en god stol hvis du tilbringer mye tid foran PCen, for ryggen sin del. Selv er jeg veldig fornøyd med CorsairT3 Rush. Men skal du først kjøpe gamingstol gå for skikkelig kvalitet og ikke det billigste rælet du finner, for det har liten effekt.

Anonymkode: 16df2...d94

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

PC:

Legger ved link til en video som forklarer hvordan du kan velge de rette komponentene for deg. https://youtu.be/j_DcWgxMZ3k 

Grafikkortet er normalt den som koster mest, og er den som bestemmer en god del hvilke spill du kan spille. For reall gaming er RTX 3080Ti den som er verdt mest for penga, men den er også veeldig dyr. Kanskje overkill for deg også. F.eks. RTX 3060 eller 3070 kunne vært et fint grafikkort som du heller ikke kommer til å trenge å bytte ut de neste 5-10 årene. Den kan tåle nye spill uten at du må spille på potetkvalitet. Om disse er altfor dyre, så kan du bare gå nedover listen. 1000-serien er fortsatt standard for spillutgivere, men skader ikke å sikte litt høyere enn minimumsgrensa.

Hovedkortet og prosessor byttes ikke ut like ofte som grafikkort, så her trenger du virkelig ikke det nye og beste. Gå for AMD Ryzen prosessor, men hvilken generasjon/serie er opp til deg egentlig. Jeg bruker fortsatt min som jeg kjøpte i 2015 eller 2017, AMD Ryzen 5 1600 6-core. Om du har råd til noe bedre så er det nice.

RAM er ikke såå pirkete. Corsair 16gb (2x8gb) er egentlig nok. For lagring anbefaler jeg SSD for systemet, spill o.l som du helst skal reagere raskt. Linker til den som er verdt mest for penga https://prisguiden.no/produkt/samsung-870-qvo-1tb-451147

Hard disk er billigere, men er også lettere å ødelegge. Fint for å lagre backup, bilder, dokumenter eller andre lignende ting.

Strømforsyninga kommer an på hvilke deler du velger (jo kraftigere, jo høyere watt bruker/trenger de). Effektivitet på Gold er et minimum nåtildags, og handler om hvor mye av strømmen som faktisk brukes effektivt. Det som ikke brukes, blir gjort om til varme i kabinettet, som da vil øke bruken av viftene. PSU fra Be Quiet! og EVGA er god kvalitet, så anbefaler dem.

Kabinettet er noe du ikke trenger å bruke særlig penger på, ihvertfall ikke med det første. Kjøp ATX / Mid-Tower, noe som er det vanligste. Det meste får plass, så du trenger ikke å bekymre deg altfor mye, men sjekk alltid på målene til kabinett og komponentene før du kjøper. 

Tastatur, mus, skjerm, og alt mulig annet, kan du få tak i rimelig lett (om du ikke har noe fra før av). Start med noe enkelt og greit, og heller oppgrader etter hvert. 

Anbefaler å holde øye med priser på prisjakt/prisguiden. Mye går opp og ned for tiden.

https://pcpartpicker.com er fin å bruke for å sjekke om de ulike delene passer sammen!

Stol:

Ikke gidd med gamingstol. Kontorstoler er mer behageligere og bedre for øya. Selv har jeg litt lyst til å skaffe lenestol😋

Endret av SugarCoated
Skrivefeil :(
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...