AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #1 Skrevet 27. august 2022 Hei. Jeg lurer på om noen har kjennskap til eggløsningstester, og om man kan bruke disse for å UNNGÅ å bli gravid? Om meg: Jeg er 39 år og kan/bør ikke få barn pga helsesituasjonen (og alderen) min, og jeg ønsker ikke å bruke hormonpreparat lengre. Anonymkode: 84735...540
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #2 Skrevet 27. august 2022 Da har du to valg: unngå sex eller bruke kondom. Å satse på sånne tester er en velkjent vei retning uønsket graviditet. Anonymkode: fc9de...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #3 Skrevet 27. august 2022 Det kan du jo prøve og i samme sleng være helt bevisst og opplyst om at metoden kan slå feil da den på ingen måte er sikker. Er det viktig å ikke bli gravid kan du bruke kobberspiral eller din partner kan sterilisere selv. Eventuelt kan du sterilisere deg selv. Anonymkode: 89d3d...538 1
Topsi Skrevet 27. august 2022 #4 Skrevet 27. august 2022 Sæd lever i en uke, så hvis du har sex en uke før eggløsning kam du blir gravid. Mao de testene er oppskriften på bolle i ovnen 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #5 Skrevet 27. august 2022 Den gangen jeg prøvde opplevde jeg hele tre positive eggløsningstester på en syklus. Da LH steg, men kroppen ikke klarte slippe egg. I den alderen så klipper mannen strengen. Har egentlig aldri hørt om noen som velger en annen løsning blant de venninne jeg snakker åpent med om slik. Anonymkode: 19e4b...0e8
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #6 Skrevet 27. august 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Den gangen jeg prøvde opplevde jeg hele tre positive eggløsningstester på en syklus. Da LH steg, men kroppen ikke klarte slippe egg. I den alderen så klipper mannen strengen. Har egentlig aldri hørt om noen som velger en annen løsning blant de venninne jeg snakker åpent med om slik. Anonymkode: 19e4b...0e8 Vet du hvorfor kroppen din ikke kunne slippe egg? Anonymkode: 86c20...20f
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #7 Skrevet 27. august 2022 Finnes tre løsninger. han steriliserer seg du steriliserer deg du tester ut temping som prevensjon: https://pfc.no/artikler/prevensjon-temperaturmaling/ å stole på eggløsningstester for å ikke bli gravid er en dårlig ide Anonymkode: bd984...eec
Topsi Skrevet 27. august 2022 #8 Skrevet 27. august 2022 Hva med kobberspiral? Den inneholder ikke hormoner og er svært sikker
Lorieen Skrevet 27. august 2022 #9 Skrevet 27. august 2022 Sæd kan overleve i inntil en uke, og en eggløsningstest blir ikke positiv før 24-48 timer før eggløsning. Så nei, du kan ikke bruke slike tester for å unngå graviditet.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #10 Skrevet 27. august 2022 Takk for svar. 😊 Har brukt minipiller nesten fast siden jeg var 16 år, kun få måneder innimellom, uten. Har vært sammen med min samboer i snart 9 år, og vi ønsker oss barn, men som sagt pga min helsesituasjon så blir det vanskelig å gjennomføre en graviditet og fødsel. Så det er jo et litt sårt tema. Men det siste året så har han vært litt på meg om at han ikke ønsker at jeg skal bruke hormonpreparat.. og jeg er jo egentlig enig. Og en dokumentar som jeg så nylig på NRK angående p-piller fikk meg absolutt ikke lyst til å fortsette å bruke horomonprep. Kobberspiral har jeg ingen erfaring med 🤔 Men jeg har hørt om flere som har slitt veldig med spiral-bruk. Men ja, det kan jo være et alternativ. 😊 Anonymkode: 84735...540
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #11 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. 😊 Har brukt minipiller nesten fast siden jeg var 16 år, kun få måneder innimellom, uten. Har vært sammen med min samboer i snart 9 år, og vi ønsker oss barn, men som sagt pga min helsesituasjon så blir det vanskelig å gjennomføre en graviditet og fødsel. Så det er jo et litt sårt tema. Men det siste året så har han vært litt på meg om at han ikke ønsker at jeg skal bruke hormonpreparat.. og jeg er jo egentlig enig. Og en dokumentar som jeg så nylig på NRK angående p-piller fikk meg absolutt ikke lyst til å fortsette å bruke horomonprep. Kobberspiral har jeg ingen erfaring med 🤔 Men jeg har hørt om flere som har slitt veldig med spiral-bruk. Men ja, det kan jo være et alternativ. 😊 Anonymkode: 84735...540 Han ønsker at du slutter fordi han håper at du skal bli gravid. Forstår han egentlig hvorfor du ikke bør bli gravid? Anonymkode: bd984...eec
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #12 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Han ønsker at du slutter fordi han håper at du skal bli gravid. Forstår han egentlig hvorfor du ikke bør bli gravid? Anonymkode: bd984...eec Hmm.. det har jeg ikke tenkt på. 🤔 Han er jo klar over hvilken situasjon jeg/vi er i. For han har jo fulgt meg inn og ut av sykehus og rehabiliterings-/opptreningsopphold i de 9 årene vi har vært sammen. Men er mulig han har et lite håp om at det kanskje kan gå bra? Og det er jo en sjanse for at det kan gå bra. Men mest sannsynlig kommer det til å bli store problemer, og jeg kan iallefall absolutt ikke føde selv. Anonymkode: 84735...540
MuffinStud Skrevet 27. august 2022 #13 Skrevet 27. august 2022 Nei, Å følge eggløsning er ikke pålitelig som prevensjon.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #14 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Finnes tre løsninger. han steriliserer seg du steriliserer deg du tester ut temping som prevensjon: https://pfc.no/artikler/prevensjon-temperaturmaling/ å stole på eggløsningstester for å ikke bli gravid er en dårlig ide Anonymkode: bd984...eec Temping som prevensjon og eggløsningstester som prevensjon er nøyaktig samme prevensjonsmetode bare via ulike måleinstrument. Begge deler bygger på "sikre" perioder, som ikke er sikre. Anonymkode: 795ad...09f
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #15 Skrevet 27. august 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. 😊 Har brukt minipiller nesten fast siden jeg var 16 år, kun få måneder innimellom, uten. Har vært sammen med min samboer i snart 9 år, og vi ønsker oss barn, men som sagt pga min helsesituasjon så blir det vanskelig å gjennomføre en graviditet og fødsel. Så det er jo et litt sårt tema. Men det siste året så har han vært litt på meg om at han ikke ønsker at jeg skal bruke hormonpreparat.. og jeg er jo egentlig enig. Og en dokumentar som jeg så nylig på NRK angående p-piller fikk meg absolutt ikke lyst til å fortsette å bruke horomonprep. Kobberspiral har jeg ingen erfaring med 🤔 Men jeg har hørt om flere som har slitt veldig med spiral-bruk. Men ja, det kan jo være et alternativ. 😊 Anonymkode: 84735...540 Jeg (25 år) har kobberspiralen og er helt fornøyd med den Har heldigvis aldri hatt problemer, men alle er jo forskjellige. Kan bare anbefale deg denne Det tar ca. 2-3 måneder til kroppen har vant seg til spiralen, så i begynnelsen kan mensen/blødningen være litt sterkere. Anonymkode: ea4c7...dc5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #16 Skrevet 27. august 2022 Jeg går ikke på prevansjon og mannen bruker ikke kondom og jeg følger eggløsning og har grønne og røde dager - grønne er fertilitet. Dette gir 98% sikkerhet om du har jevn og fast syklus. Jeg ble likevel gravid på ikke grønn dag nå, 8 dager før EL men mistet. Vi har nok supersvømmere som overlever lenge da. Men de fleste rundt meg som gjør samme unngår samleie med utløsning inni 7 dager før EL og til noen dager etter EL Det fungerer veldig bra for de fleste. Det er i så fall viktig at du følger nøye med på kroppens tegn på EL, at du har kontroll på syklus og har du loggfører så du har alt rett. Jeg bruker app til alt det. Anonymkode: e9c8b...a0e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #17 Skrevet 27. august 2022 55 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg (25 år) har kobberspiralen og er helt fornøyd med den Har heldigvis aldri hatt problemer, men alle er jo forskjellige. Kan bare anbefale deg denne Det tar ca. 2-3 måneder til kroppen har vant seg til spiralen, så i begynnelsen kan mensen/blødningen være litt sterkere. Anonymkode: ea4c7...dc5 Jeg har hatt kobberspiral og hadde grusomme smerter under hver mens, inkludert heftige blødnigner, type gjennom nattbind hver andre time i 5-6 dager under mensen Fikk anemi etter et års tid. Så for noen er den ikke bra. Anonymkode: e9c8b...a0e
Sofakona Skrevet 27. august 2022 #18 Skrevet 27. august 2022 Hva med p ring? Mindre hormoner og veldig fin p bruke
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #19 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei. Jeg lurer på om noen har kjennskap til eggløsningstester, og om man kan bruke disse for å UNNGÅ å bli gravid? Om meg: Jeg er 39 år og kan/bør ikke få barn pga helsesituasjonen (og alderen) min, og jeg ønsker ikke å bruke hormonpreparat lengre. Anonymkode: 84735...540 Greia er at sæd kan leve opptil 5 døgn i livmoren, så slike tester hjelper lite. Har du regelmessig syklus, så les deg opp på dette eller bruk Lady Comp isteden. Jeg brukte 8 dager etter første mensdag og deretter 19 dager etter siste mensdag som safe perioder i mange år. Funket som ei klokke! Anonymkode: 6efb0...8ee
Liis Skrevet 28. august 2022 #20 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg går ikke på prevansjon og mannen bruker ikke kondom og jeg følger eggløsning og har grønne og røde dager - grønne er fertilitet. Dette gir 98% sikkerhet om du har jevn og fast syklus. Jeg ble likevel gravid på ikke grønn dag nå, 8 dager før EL men mistet. Vi har nok supersvømmere som overlever lenge da. Men de fleste rundt meg som gjør samme unngår samleie med utløsning inni 7 dager før EL og til noen dager etter EL Det fungerer veldig bra for de fleste. Det er i så fall viktig at du følger nøye med på kroppens tegn på EL, at du har kontroll på syklus og har du loggfører så du har alt rett. Jeg bruker app til alt det. Anonymkode: e9c8b...a0e Takk for svar. Slik det er nå, så har jeg ingen kontroll på syklus - for jeg har ingen syklus. Når jeg begynte på minipiller, for snart 9 år siden, så mistet jeg mensen og har ikke blødd en dråpe siden. 🤷♀️ Det var visst helt normalt at kunne skje i følge min fastlege. Så det har vært veldig behagelig. Har ikke savnet mensen et sekund. 😄 Så jeg gruer meg litt til å slutte på pillene, sånn sett... 🙈 Men ja, det ser ut til at vi velger temperaturmålingsmetoden. 😊😊😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå