Gå til innhold

Borettslaget krever inn betaling fra beboere for nytt tak

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter generalforsamling i juni bestemte borettslaget at det skulle legges nytt tak på blokken vår neste år. Plutselig i går fikk jeg e-post at de har bestemt seg for å fremskynde dette grunnet en ny lekkasje (som ingen har lagt merke til) arbeidet skal starte allerede i slutten av oktober og betalingsfrist er 1. oktober. Istedenfor å øke felleskostnadene skal hver enkel leiligheter betale inn hver sin andel. Jeg må alene betale 81.000. Problemet er at jeg allerede har maks lån, og tviler på om jeg uansett ville fått mer lån siden jeg har prøvetid på jobben frem til januar. Spørsmålet mitt er; har borettslaget egentlig lov til å kreve inn et sånt beløp på så kort varsel? På forhånd takk for svar.

Anonymkode: 9fabf...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Etter generalforsamling i juni bestemte borettslaget at det skulle legges nytt tak på blokken vår neste år. Plutselig i går fikk jeg e-post at de har bestemt seg for å fremskynde dette grunnet en ny lekkasje (som ingen har lagt merke til) arbeidet skal starte allerede i slutten av oktober og betalingsfrist er 1. oktober. Istedenfor å øke felleskostnadene skal hver enkel leiligheter betale inn hver sin andel. Jeg må alene betale 81.000. Problemet er at jeg allerede har maks lån, og tviler på om jeg uansett ville fått mer lån siden jeg har prøvetid på jobben frem til januar. Spørsmålet mitt er; har borettslaget egentlig lov til å kreve inn et sånt beløp på så kort varsel? På forhånd takk for svar.

Vet ikke om de har et godt juridisk grunnlag for denne løsningen men den fremstår som uvanlig. Styret har ansvar for å finansiere prosjektet og normalt skjer dette gjennom låneopptak til en god rente og lang nedbetalingstid. Ble det vedtatt på generalforsamlingen at utbedringen skille finansieres slik? 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Dette er en helt vanlig kostnad ved å eie egen bolig, uansett om det er enebolig, rekkehus, sameie eller borettslag. Du ville betalt 81 000 kr uansett hvilken betalingsordning som ble valgt, og om du selv har satt deg i en situasjon hvor du har makset alt av lån, uten å reflektere over at å eie bolig innebærer vedlikeholdsutgifter, så har du kjøpt for dyrt i forhold til egen betalingsevne. 

Anonymkode: 33996...880

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel blokk du bor i TS siden dem skal skifte tak

Anonymkode: 5fa9f...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ganske rimelig i leilighet.

Da vi måtte bytte tak kom prislappen på 700 000. 

Slik er det å eie. 

Uansett virker det jo som et velstyrt borettslag. Som heller ber om pengene med en gang, enn å ta opp dyre lån som går ut over alle. 

Anonymkode: 0d696...775

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksenmann skrev (11 minutter siden):

Vet ikke om de har et godt juridisk grunnlag for denne løsningen men den fremstår som uvanlig. Styret har ansvar for å finansiere prosjektet og normalt skjer dette gjennom låneopptak til en god rente og lang nedbetalingstid. Ble det vedtatt på generalforsamlingen at utbedringen skille finansieres slik? 

Synes også det høres rart ut. I det minste burde beboerne få valget mellom å betale 81 000 med en gang, eller øke felleskostnadene sine. 
Nå skal det sies at 81k er billig for nytt tak, du hadde betalt mye mer hvis du hadde bodd i enebolig, firemannsbolig (selveier) eller lignende… 

Anonymkode: 8bc36...04d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres rart ut….at det ikke kommer på fellesutgifter altså. 

Anonymkode: a92ee...baf

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst håper jeg du var til stede på generalforsamlingen/årsmøtet og stemte imot denne finansieringsmåten. 
Jeg var styreleder i et sameie og kan huske at 50 000kr var det maksimale beløpet man med loven i hånd kunne fakturere seksjonseier, noe vi aldri gjorde da det kan finnes noen med svak økonomi som ikke tåler en regning på den størrelsen. Nå er borettslag underlagt annen lovgivning jeg ikke har kompetanse på, men jeg kjenner at dette skurrer. 

Anonymkode: 7f443...082

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Høres rart ut….at det ikke kommer på fellesutgifter altså. 

Anonymkode: a92ee...baf

Dette kan jo velges, om borettslaget skal ta opp mer lån (dyrere for alle i lengden, men ingen høy engangssum) eller om hver enkelt skal betale en engangssum (billigste løsningen, slipper mer lån, hver enkelt kan ta opp eget lån om de ikke ønsker en høy engangssum). For de aller fleste vil det ikke være et kjempeproblem å øke huslånet med 80 000, og det vil jevnt over ikke bli noe særlig dyrere enn om man økte felleskostnadene isteden. 

Det ble antagelig bestemt på den generalforsamlingen?

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Problemet er at jeg allerede har maks lån, og tviler på om jeg uansett ville fått mer lån siden jeg har prøvetid på jobben frem til januar.

Prøvetid på jobben har ingen ting å si for om du får lån eller ikke, du har jo uansett fast ansettelse. 

At du har tatt absolutt maks lån og ikke får lånt noe mer er jo selvsagt uheldig for din del, men det er jo en risiko når man tar opp maks lån. Har du bodd såpass kort i leiligheten at du ikke har betalt ned 80 000 på boliglånet? Du får ikke økt boliglånet noen ting, og fått resten som privat lån, eller forbrukslån om det er helt krise?

Et forbrukslån på noen titusen er selvsagt kjipt, men ikke verdens undergang for en person i fast jobb.  

Anonymkode: effe2...841

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er jo ganske rimelig i leilighet.

Da vi måtte bytte tak kom prislappen på 700 000. 

Slik er det å eie. 

Uansett virker det jo som et velstyrt borettslag. Som heller ber om pengene med en gang, enn å ta opp dyre lån som går ut over alle. 

Anonymkode: 0d696...775

Eh, nei. Et veldrevet borettslag har en buffer for slike akutte vedlikeholdskostnader

Anonymkode: 278f3...07d

• Liker 30
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostface skrev (2 minutter siden):

Det er ganske vanlig at man må spleise på det som angår felles eiendom.

Det er vanlig at borettslag lånefinansierer større vedlikeholdsprosjekter.

• Liker 24
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva ser du for deg at man skal gjøre når man har et lekk tak, ts?

Vente til fukten sprer seg nedover veggene? Forsikringen dekker ikke slike skader. Fordi det er normalt vedlikehold. Bor man i en bolig som er mer enn 10 år må man ha penger nok til å dekke store vedlikeholdskostnader. Som nytt tak, drenering, bad eller vinduer. For etter ti år vil hus med dagens elendige byggstandard (og den var enda dårligere før!) begynne å trenge tungt vedlikehold. Dette er helt normale kostnader ved å eie. Som din mor og far helt sikkert lærte deg i barndommen.

Jeg er usikker på hvorfor man ikke velger å ta opp lån og så nedskrive dette over takets levetid (30 år). Men det svarer styrets regnskapsfører på. Det er bare å spørre. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh, nei. Et veldrevet borettslag har en buffer for slike akutte vedlikeholdskostnader

Anonymkode: 278f3...07d

Nei. Et veldrevet borettslag har IKKE flere millioner stående åpen bankkonto i påvente av at et digert bygg eller flere digre bygg behøver nytt tak. Det er bortkastede penger. Det de har er buffer for småting som lekkasjer i et par vindu, økte utgifter til vintervedlikehold eller bytte av gelender. 

Anonymkode: b93b0...02f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skal vel behandles og stemmes over på generalforsamlingen. Møtte du opp på generalforsamlingen, da? Hva sier referatet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ghostface
Hareena skrev (7 minutter siden):

Det er vanlig at borettslag lånefinansierer større vedlikeholdsprosjekter.

Jeg bor i et borettslag og vet hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp gjort det samme og jeg sitter i styret. Slike avgjørelser skal tas på generalforsamling hvor betaling/lån skal avgjøres, altså hvilken måte det skal finansieres. Å bare kreve dette kan ikke et borettslag gjøre. Så med mindre det møter du ikke har vært på og levert fullmakt til, kan de ikke bare bestemme at det skal gjøres slik. 

Anonymkode: ccb3a...b10

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så mange ulike svar her, så en vet jo ikke helt hva som er riktig heller. En betaler jo husleie til sameie / borettslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har nettopp gjort det samme og jeg sitter i styret. Slike avgjørelser skal tas på generalforsamling hvor betaling/lån skal avgjøres, altså hvilken måte det skal finansieres. Å bare kreve dette kan ikke et borettslag gjøre. Så med mindre det møter du ikke har vært på og levert fullmakt til, kan de ikke bare bestemme at det skal gjøres slik. 

Anonymkode: ccb3a...b10

Borettslaget v/styret har vedlikeholdsplikt.

Hvis taket lekker og det er fare for større skade på bygninger og leiligheter kan ikke styret vente i mange måneder til generalforsamlingen med å utbedre skaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er så mange ulike svar her, så en vet jo ikke helt hva som er riktig heller. En betaler jo husleie til sameie / borettslag. 

Det gjør man, men hvis ikke fellesutgiftene gjør bufferen til borettslaget bygger seg opp over tid slik at der er midler til vedlikehold så må likevel vedlikehold finansieres. Jeg hadde glatt betalt 80k for å slippe å få økte fellesutgifter, og det er helt ærlig ikke en voldsom sum å kreve.

Håper forøvrig at alle de lavtlønnede som klager på at de må leie bolig fordi banken ikke gir dem lån leser denne tråden. Dette er en stor del av å eie.

Anonymkode: 023d2...335

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...