Gå til innhold

Lur eller sleip venninne? Ang.studier og sykemelding fra jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på jentekveld i går med en gjeng andre småbarnsmødre. Der får jeg høre at den ene venninnen min, som er lærer (adjunkt) nå driver og tar en master ved siden av fulltidsjobb og barn, og har blitt 100% sykemeldt (dette skjedde før ferien, jeg har bare ikke truffet henne på en stund pga hektisk hverdag). Hun ble lærer før masterkravet kom og har fast jobb, så hun trenger ikke mastergrad, men gjør det for å få høyere lønn. Hun er sykemeldt fra jobb, men fortsetter med studiene.

Hun argumenterte med at jobben var så slitsom at hun ikke hadde tid til å gjøre noe på fritiden. Hun "glemmer" nok litt at det først og fremst er barna som spiser opp fritiden hennes, hun hadde masse fritid da hun var nyutdannet og barnløs. På fritiden ønsker hun å studere og sier at det gir energi å holde på noe annet enn jobb. Det finnes ingen andre jobbmuligheter enn lærer med den masteren hun tar i det området vi bor, og hun har ingen planer om å bytte jobb.

Er jeg fæl som tenker at det ikke er noen menneskerett å studere, ha små barn og samtidig få full lønn for det?

Anonymkode: a16f7...673

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å legge til at et par av venninnene mine syns hun var lur som gjorde det slik. Hun skal jo stå i jobb i mange år, så hun kan helt velfortjent ta et år med sykemelding og penger fra NAV. Dette var sånn ca.det de sa. Jeg syns det er mer sleipt enn smart. Er jeg helt på jordet? Ts

Anonymkode: a16f7...673

Skrevet

Jeg tenker ikke at du bryr deg i overkant mye om hvordan andre organiserer sitt. Grunnlaget for sykemeldingen er det bare hun og legen som vet. Ingen leger som gir så lang sykemelding uten reell sykdom, og hun blir kalt inn på dialogmøter med arbeidsgiver.

Så med tanke på at du ikke har perfekt innsyn i hennes helse; hvor stor sjans er det for at hun lyver fordi den egentlige grunnen til sykemeldingen er noe hun skammer seg over? Og at hun synes «smart løsning» er lettere å snakke om enn sykdom?

Anonymkode: 39690...579

• Liker 6
Skrevet

Det er cel legen som vurderer om en trenger å bli sykemeldt fra våre studier og jobb. Jeg studerer ved siden av jobb  og skulle jeg bli sykemeldt ffq jobb kan jeg jo uansett sitte hjemme og lese. 

Skrevet

Tenker at du ikke har mer innsyn i denne saken enn legen hennes. Pass på deg selv du. 

Anonymkode: 7630f...b69

Skrevet

Jeg ble (delvis) sykmeldt fra jobben pga svangerskapsplager, og jeg fikk ikke lov (av NAV) til å studere (jeg tok et deltidsstudium på kveldstid). Da måtte jeg gå avkall på 50% av sykepengene (pga studiene var 50%). Jeg er helt enig i at hvis totalen med 100% jobb/barn/studier blir for tøff, er det studiene som må ryke, ikke sykmelding fra jobben. Det er helt feil at man kan studere med 100% lønn. Men det er ikke din business. Så… 

Anonymkode: cfda0...b81

• Liker 3
Skrevet

Det sier seg selv at det ikke er meningen at folk som blir utslitt av et studie ved siden av jobb skal bli sykmeldt. De skal slutte med studiene.

• Liker 5
Skrevet

Du kan fint få lov av NAV til å studere samtidig som man er sykmeldt. Dette avhenger helt av grunn for sykmelding, og noe man kan søke om å få lov til hos NAV som et "arbeidsrettet tiltak", for enkelte - spesielt psykisk så er det en fordel at man holder på med noe, da forskning viser at man lettere kommer tilbake i jobb. Har selv fått lov til dette, etter anbefaling både fra lege og arbeidsgiver. 

Anonymkode: e5371...f08

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes folk skal bry seg litt mindre om hva alle andre gjør.

Anonymkode: 37908...bc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...