Gå til innhold

2,5 åring som har begynt å slå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har blitt 2,5 år og har begynt å slå mannen min og meg endel. Hun gjør det og smiler/ler etterpå, så ikke når hun er sint altså. Samme med å kaste ting på oss, det har hun også begynt med nå.

Vi gir henne masse oppmerksomhet. Leker og prater med henne masse gjennom hele dagen, men så kommer disse slagene og å kaste ting når feks mannen og jeg snakker sammen eller hun ikke får fullt fokus. 

Jeg vil jo at hun skal lære seg å måtte vente litt også, og at hun ikke begynner å slå med en gang vi ikke skifter fokus til henne... 

Så hvordan skal vi reagere når hun slår og kaster ting på oss i disse situasjonene? Hvordan ville dere reagert?

Anonymkode: 33c20...79a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er ganske liten fortsatt, og har ikke kontroll på følelsene sine. Barnet mitt på 3 år har også hatt ulike faser der hun slår/klemmer meg. Som jeg tolker det kan det handle om ulike ting. Sinne, frustrasjon og faktisk også når hun blir overveldet av følelser som er positive. Jeg prøver bare å si helt rolig, «bare kose», «mamma får vondt», «ikke slå, vennen min». Barnet litt forstår mye og har mye språk, så jeg forsøker å anerkjenne følelsene hennes og sette ord på det som skjer. I ditt tilfelle: «ble du lei deg fordi vi voksne snakker sammen? Vi skal bare snakke litt, så skal jeg leke med deg etterpå. Vil du sitte på fanget mens vi snakker»? Det er jo et uttrykk for at barnet ikke har det bra. Man kan godt lære å ikke alltid få oppmerksomhet, men barnet er tross alt bare 2,5 år. Forståelsen vil komme gradvis. Gi masse anerkjennelse og ros i alle situasjoner barnet ikke slår, der barnet lett kunne funnet på å slå.

Anonymkode: 2e9d7...e37

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har en datter på akkurat samme alder, sosialt smart, frisk og robust. De er gamle nok til å prøve ulike ting for så og siden se hvilen reaksjon som venter. Å la seg bli "slått" og å bli kastet ting på begriper jeg ikke at noen finner seg i uansett situasjon og av hvem. Og ihvertfall IKKE når det kommer fra ett barn med oppspilte øyne og handlingen er gjort bevisst på trass.

Dere gjør dere selv og jenta en bjørnetjenste. Dere mister all autoritet, og andre unger kommer ikke ville ha med henne å gjøre hvis hun blir den som slår, kaster og ikke klarer å oppføre seg. 

Jeg klarer bare ikke skjønne HVOR PK alt er blitt. Føler at jeg er fanget i en twilight-zone. Har dere ingen kontante reksjoner igjen i kroppen? Er alt nå så regulert at man nå ikke lenger ser hva som er akseptable oppførsel eller ei og har sluttet å reagere instinktivt?

Hilsen "UR-gammel mor 37", som IKKE lar seg bli slått, og som ikke bare HOLDER fast barnet hvis oppførsel er sosialt uakseptabel/farlig, men i tillegg FRIHETSBERØVER ( jupp, bare på, Kg 😅) ved fysisk ta henne under armen og forlate åstedet/scenen eller hva det måtte være gjerne med skrik på fullt volum.

Endret av Perle
Masse leifer, sen kveld igår
  • Liker 5
Skrevet
Perle skrev (4 minutter siden):

Jeg har en datter på akkurat samme alder. Sosialt smart, frisk og robust. De er gamle nok til å prøve ulike ting for så og se hvilen reaksjon som kommer. Å la seg bli "slått" og kastet ting på begriper jeg ikke at noen finner seg i, og skal prøve å forklare. Ihvertfall ikke når det kommer ifra barn med oppspilte øyne. 

Dere gjør dere selv, og jenta en bjørnetjenste. Dere mister all autoritet, og andre unger kommer ikke ville ha med noen og gjøre, hvis slår og kaster. 

Jeg klarer bare ikke skjønne hvor PK alt er blitt. Føler at jeg er fanget i  en twiligt-zone. Har dere ingen kontante reksjoner igjen? Er alt så regulert at man nå ikke lenger ser hva som er akseptable oppførsel eller ei?

UR-gammel mor 37.

Takk,

for å komme litt i forkjøpet med egen unge: hva gjør man da? Når han/hun begynner å slå. Og ler av det etterpå? Snakke strengt til ungen? Lukke inn på rommet? Sette i skammekroken? Tenker når barnet er 2-3 år.

Anonymkode: 34b09...3ce

Skrevet

Altså, hææ? Du og mannen LAR ungen slå og kaste ting på dere? 🤯. Hvorfor i alle dager aksepterer dere slik oppførsel? Du kan jo ta en titt på "supernanny" - og se hvordan slik oppførsel utvikler seg, uten å være konsekvent og sette grenser, på en varm måte selvfølgelig. 

Slenger meg på brukeren over her, jeg aksepterer aldri slag, kast eller spark fra barnet. Heldigvis så opplever jeg ikke dette heller, for jeg setter helt normale, sunne grenser for barnet. Hadde barnet slått meg, hadde jeg sagt "nei, ikke slå da får mamma vondt - vil du ha en klem?/sitte på fanget". Gjentar slåing og kasting, er det fordi barnet syntes det er gøy - dere foreldre skal få lov til å bli irritert og sur dere også. Syntes det er mange unger som ikke lærer seg helt normal folkeskikk og empati lengre.

Anonymkode: f9f19...daf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk,

for å komme litt i forkjøpet med egen unge: hva gjør man da? Når han/hun begynner å slå. Og ler av det etterpå? Snakke strengt til ungen? Lukke inn på rommet? Sette i skammekroken? Tenker når barnet er 2-3 år.

Anonymkode: 34b09...3ce

😂😂😂🤯🤯🤯

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Altså, hææ? Du og mannen LAR ungen slå og kaste ting på dere? 🤯. Hvorfor i alle dager aksepterer dere slik oppførsel? Du kan jo ta en titt på "supernanny" - og se hvordan slik oppførsel utvikler seg, uten å være konsekvent og sette grenser, på en varm måte selvfølgelig. 

Slenger meg på brukeren over her, jeg aksepterer aldri slag, kast eller spark fra barnet. Heldigvis så opplever jeg ikke dette heller, for jeg setter helt normale, sunne grenser for barnet. Hadde barnet slått meg, hadde jeg sagt "nei, ikke slå da får mamma vondt - vil du ha en klem?/sitte på fanget". Gjentar slåing og kasting, er det fordi barnet syntes det er gøy - dere foreldre skal få lov til å bli irritert og sur dere også. Syntes det er mange unger som ikke lærer seg helt normal folkeskikk og empati lengre.

😂😂 å kjære vene.

Anonymkode: aec31...2b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor har jeg sagt at jeg lar henne få lov til å slå?😅 Hun får reaksjoner på det fra oss, men jeg lurer på hva andre hadde gjort i samme situasjon, siden jeg ikke får reaksjonen jeg ønsker fra henne... altså at slåingen avtar😂

Skrevet

Er dette kanskje noe hun har plukket fra andre barn, f.eks. i barnehagen?

Anonymkode: db5e1...4cf

Skrevet

Strengt forbudt. Kaster hun ting,  konfiskeres de/hun får ikke holde ting. 

Slår hun, holdes hun fast til hun slutter. 

Anonymkode: 92555...a97

• Nyttig 1
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Datteren min har blitt 2,5 år og har begynt å slå mannen min og meg endel. Hun gjør det og smiler/ler etterpå, så ikke når hun er sint altså. Samme med å kaste ting på oss, det har hun også begynt med nå.

Vi gir henne masse oppmerksomhet. Leker og prater med henne masse gjennom hele dagen, men så kommer disse slagene og å kaste ting når feks mannen og jeg snakker sammen eller hun ikke får fullt fokus. 

Jeg vil jo at hun skal lære seg å måtte vente litt også, og at hun ikke begynner å slå med en gang vi ikke skifter fokus til henne... 

Så hvordan skal vi reagere når hun slår og kaster ting på oss i disse situasjonene? Hvordan ville dere reagert?

Hun tester grenser. Helt normalt for marn mellom to og tre år. Du kan ta vekk hånden hennes, og forklare at det gjør vondt å bli slått. Hun er gammel nok til å kommunisere. Ikke glem å gi henne mange klemmer, og bekreftelse på at dere elsker henne. Men gjenta at det ikke er greit å slå eller kaste ting. Snakk med henne om følelser også❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å holde fast er ikke anbefalt 

• Liker 1
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barn har bevegelsesfrihet. Ikke lov å holde de fast med mindre det er for å hindre ulykke. Som at barnet kan brenne seg, dette i vannet eller løpe ut i veien

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å holde fast er ikke anbefalt 

Herregud. Om barnet slår folk, så forhindres det så klart i å slå. Slutter det ikke å slå ved tilsnakk må man så klart holde armen til det kommer på bedre tanker. Er jo ikke snakk om å sette ungen i tvangstrøye, liksom 🙄

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Luksusbia skrev (4 timer siden):

Barn har bevegelsesfrihet. Ikke lov å holde de fast med mindre det er for å hindre ulykke. Som at barnet kan brenne seg, dette i vannet eller løpe ut i veien

Dette er noe du har funnet opp selv. Så klart er det ikke bare skader mot ungen selv man skal forhindre. Skader de omgivelsene, inkludert foreldre, må de så klart fysisk stoppes. Er ikke verre enn å holde fast armen. Ingen får traumer av det, ærlig talt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er noe du har funnet opp selv. Så klart er det ikke bare skader mot ungen selv man skal forhindre. Skader de omgivelsene, inkludert foreldre, må de så klart fysisk stoppes. Er ikke verre enn å holde fast armen. Ingen får traumer av det, ærlig talt. 

Ser for meg luksusbia og ungen på tur til lekeplassen klokka 3 på natta. Ungen har jo bevegelsesfrihet skal ikke holdes fast😂

Anonymkode: 2c746...f60

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Min 2 åring gjør det samme. Jeg holder hånden hans å sier bestemt nei. Jeg viser at det å kaste leker gjør vondt. Så slikt er ikke lov. 

Anonymkode: 9bc41...293

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ser for meg luksusbia og ungen på tur til lekeplassen klokka 3 på natta. Ungen har jo bevegelsesfrihet skal ikke holdes fast😂

Anonymkode: 2c746...f60

😂😂🙄

Skrevet

Vi har konsekvent sagt "det er ikke lov å slå" eller "jeg kan ikke la deg slå" og stopper slaget ved å lett ta tak i hånda til barnet. Det må jo reperes til døde, men det jeg raskt forstod er at det hjelper ikke noe særlig å bruke streng stemme eller å bli sur, for det syns barnet er morsomt. 

Det jeg følger opp med er å fortelle barnet hva det har lov til å gjøre. "Du kan stryke på mamma. Du kan kose, nusse etc. Du kan prate med mamma."

At barn slår er for det første helt normalt. Det er en normal del av utviklingen. Barna har ikke verktøyene som trengs for å regulere følelser, eller å forstå forskjellen på rett og galt ennå. Det kommer. 

Anbefaler Foreldremestring på instagram - "Bak all atferd er en følelse, og bak alle følelser er et behov. Vi må finne behovet for å kunne løse selve problemet ."

Det viktigste er at man er rolig og har kontroll på sine egne følelser, for å modellere for barnet og hjelpe dem å regulere følelsene sine. 

Jeg skal ikke påstå at jeg sitter på noen fasit altså. Dette er bare modellen jeg har valgt å følge, fordi mye sosial forskning viser at det er effektivt og ikke minst det som gjør barn trygge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Herregud. Om barnet slår folk, så forhindres det så klart i å slå. Slutter det ikke å slå ved tilsnakk må man så klart holde armen til det kommer på bedre tanker. Er jo ikke snakk om å sette ungen i tvangstrøye, liksom 🙄

Det er forskjell på å holde fast barnet og holde fast en hånd 🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...