Gå til innhold

Var jeg frekk? Familie som spurte meg om hva jeg ø skwt meg i barselgave.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter barn hvert øyeblikk, og derfor så har familien spurt hva vi ønsker oss. Greia er at vi har alt vi trenger, ekstremt mye klær i alle str til barnet er 1 år, alt av utstyr, leker og småting. Men jeg har hatt et hardt svangerskap på flere måter, og med to større barn i hus og en mann som pusser oppall sin fritid og jeg som ikke får til å vaske, så hadde jeg trengt litt hjelp til å få rent hus igjen. Ryddig er det jo, men det er ganske skittent i kroker og kriker blitt nå. Vi er mennesker som trives best når huset er rent. 

Jeg sa til min mor at vi ikke trengte noe, men at jeg hadde satt ekstremt pris på hjelp til å vaske huset ordentlig eller fylle fryseren med litt bakst og sånn. Min mor sa jeg var frekk og at hun mente om jeg ønsket meg bodyer eller noe. Jeg sa som det var at vi hadde alt vi trengte, og at det eneste jeg ønsket meg var evt praktisk hjelp. Da ble det ingen gave sa hun, for det var et frekt ønske. Skal sies at jeg også sa det på en hyggelig måte. 

Var jeg frekk? 

Anonymkode: 1abf6...f64

• Liker 1
  • Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det var ikke frekt.

Anonymkode: 21e26...378

• Liker 41
Skrevet

Skrivefeil i oversikt. Skal stå 'ønsker', regner med folk skjønte det 😊

• Liker 1
Skrevet

Overskrift*, herregud 🤣

• Liker 1
Skrevet

Nei, hun var frekk. Når en datter spør sin mor pent om hjelp, er det ikke frekt. Gave burde hun gitt i tillegg, hun skal jo bli mormor. 

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Oi, min mamma hadde gladelig hjulpet meg med å vaske huset. Jeg hadde ikke trengt å spørre engang, om jeg hadde vært i din situasjon. Jeg syns ikke du var frekk i det hele tatt, det var et fint ønske du kom med. At moren din syns det var frekt, trenger du ikke å bry deg noe om. Hun får synes det om hun vil, det kan du ikke gjøre noe med. Men hadde du vært min datter, så hadde jeg selvsagt hjulpet deg med huset. Om ikke annet kan hun jo kjøpe ett par timer med profesjonell vaskehjelp til deg for nedvask en dag, siden hun er så opptatt av at gaver må kjøpes😅 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å vaske hos andre i "barselgave" men det er litt annerledes når det er din mamma.

• Liker 10
Skrevet

Det var helt fair av deg å ønske hjelp til dette og jeg syns ikke du var frekk, men det var en litt merkelig setting å ønske deg det i. Når noen ønsker å kjøpe en gave til barnebarnet sitt, er det ikke hjelp til husarbeid de ønsker å gi. 

Hvis dere virkelig har alt dere trenger til barnet, hva med ting som medlemsskap i obos eller penger til sparekonto? 

Anonymkode: 81b15...ce9

• Liker 7
Skrevet

Jeg syns det er frekt å be folk vaske huset faktisk, man får vaske sin egen skit eller betale for å få andre til å gjøre det. Praktisk hjelp er helt greit å be om, men da tenker jeg du kan be om barnepass av de eldste, hjelp til å handle, hjelp til å lage 30 liter lapskaus til travel dager ect. 

Anonymkode: be72f...258

• Liker 7
Skrevet

Jeg forstår meg litt på moren din også, det er et ønske og gi barnebarnet sitt noe. Kan du ikke ønske deg noe av kvalitet du ikke ville unnet deg eller varige, større ting som kan brukes senere? Du må ikke ønske deg klær eller bodyer, eller leker, men fx. tursekk, turutstyr, bæremeis, bestikk, ullpledd, tallerkensett osv. Noe som kan vare lenge i oppveksten og minne om mottaker :) Vi har alt av babyting og utstyr, men vi har spart noen ting til når noen spør hva vi ønsker oss, som vi kanskje ikke trenger kjøpe selv, men som andre vil syns det er stas og gi oss! 

Anonymkode: b9a14...92a

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hadde du vært min datter, TS, så hadde jeg med glede vasket hos deg som en gave. Og fylt opp fryseren også.

Anonymkode: 01beb...770

• Liker 9
  • Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde du vært min datter, TS, så hadde jeg med glede vasket hos deg som en gave. Og fylt opp fryseren også.

Anonymkode: 01beb...770

Det hadde jeg også gjort ❤️

Syns ikke det var frekt i det hele tatt!

Anonymkode: 79f14...da1

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet

Greia er at min mor mener ikke dyre gaver som bæremeis eller stokke stol. Men dette har vi faktisk også. OBOS medlemskap kommer hun aldri til å kjøpe, og penger gir hun ikke. Hun ønsker å kjøpe klær, noe vi allerede drukner i og har sinnsykt mye fint. Vi har så mye at baby ikke rekker bruke halvparten en gang. For oss går det helt fint at ikke hun gir noe, bare hyggelig om hun kommer på besøk. Men siden det er min mor og jeg kunne ønske meg et litt renere hus nå til baby kommer, så dristet jeg meg til å ønske meg det. 

Jeg har lenge ønsket å bruke penger på vaskehjelp, men min mann er totalt uenig pga allerede store utgifter til oppussing av huset. Jeg bare ønsker å slippe å stå med en nyfødt og vaske ned huset liksom, det hadde vært fantastisk. Evt mat/bakst i fryseren hadde også vært fint til den første tiden, men det var jo også frekt 😔

Ts

• Hjerte 12
Skrevet

Min mor hadde nok reagert som din mor, min svigermor hadde (og har) derimot gitt slik hjelp uten at vi måtte spørre. Min svigermor er fra en kultur hvor det fremdeles er slik at i barseltid skal barselkvinner slappe av og ta seg inn igjen etter fødselen. Slik var det en gang i Norge også, men vår individuelle livsstil har visket ut slikt. 

Nei jeg synes ikke det var frekt, men skjønner jo at din mor er formet av vår kultur angående at slikt har "gått i glemmeboka". Da jeg fødte var min svigermor litt avventende i starten, for det er egentlig kvinnens mor som skal ha privilegiet å være den som stiller opp for mor og nyfødt i barseltiden (ja det anses som et privilegium, en ære), og hun tok ikke den rollen før det var tydelig at min mor ikke "ville ha den". Min mor tenkte ikke slik, for hun er norsk. Min svigermor har bare sønner, og var derfor utrolig glad for at hun fikk den æren. Båndet hun fikk med meg og barna gjennom barseltid hvor hun tok aktiv del er noe hun gleder seg stort over. Barna blir aldri lei av å høre hennes historier om når de var nyfødte heller. 

Det er litt synd at vi har mistet dette i vår kultur. 

Anonymkode: 4f331...9d6

• Liker 1
  • Hjerte 15
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Syns ikke du var frekk, men du hadde ikke fått den gaven av meg :P

Skrevet

Ikke frekt i det hele tatt synes jeg, min mor hadde nok gjort det uten å bli spurt 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg syntes ikke det var frekt ønske. Det var jo noe du ts konkret ønsket deg. Jeg er motstander av å kjøpe, kun for å kjøpe. Men hvis det er viktig å kjøpe noe, så ville jeg ha ønsket meg gavekort hos vaskefirma, eller gavekort på gravidmassasje.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Min svigermor er fra en kultur hvor det fremdeles er slik at i barseltid skal barselkvinner slappe av og ta seg inn igjen etter fødselen. Slik var det en gang i Norge også, men vår individuelle livsstil har visket ut slikt. 

Min mor tenkte ikke slik, for hun er norsk.

Det er litt synd at vi har mistet dette i vår kultur. 

Anonymkode: 4f331...9d6

Unnskyld meg, men dette kan jeg ikke si jeg kjenner igjen. Godt mulig at noen, som din mor og ts' mor, ikke ser at det å stille opp med praktisk bistand for nybakte mødre, er en god, gammel skikk som fortsatt holdes i hevd. Så jeg tror det handler mer om enkeltpersoner enn at hele kulturen har forsvunnet fra samfunnet.

Anonymkode: 29e5d...168

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er lov å ønske seg, men det er også lov å ikke oppfylle ønsket. Jeg hadde ikke møtt opp for å ta husvasken din.

Tenker du kanskje kunne ønsket deg annen type praktisk hjelp, kanskje ikke en gang spesifisert hva, men bare sagt at noe hjelp med det praktiske er øverst på ønskelista, så kunne hun valgt selv om hun ville passe de eldre barna, handle inn eller vaske badet.

Skjønner også at hun har lyst til å kjøpe en hyggelig gave. En koselig bamse, bok eller annen leke kan vel alltids være hyggelig om dere uansett har uendelige mengder med klær?

• Liker 2
Skrevet

Jeg hater å vaske, men jeg hadde glatt betalt for vaskehjelp til min datter hvis det var det hun ønsket seg og hadde behov for. Ville gjort det med glede også. Jeg ville ikke synes det var frekt av min datter å fortelle meg at det er det hun trenger mest.

Anonymkode: 0131a...a84

• Liker 5
  • Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...