Gå til innhold

Er det faktisk noen som synes det er egoistisk å ikke ønske seg barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på dette da det av og til er folk som kommenterer sånne saker på nettet, og de gir utrykk for at det er veldig egoistisk. Lurer på om de hadde sagt det om det snakket med personen i virkeligheten… Kjenner du noen? Jeg syns ikke det er egoistisk. Har vel ikke blitt fortalt direkte at det er egoistisk, men jeg og samboer ønsker ikke barn nå hvertfall. Opplever litt press fra de rundt oss. Det er slitsomt.

Anonymkode: 1e7c4...15e

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bedre å ikke få barn hvis du ikke ønsker det i stedet for å få barn som du ikke har "tid" til og ikke orker være sammen med.

Du er ikke egoistisk. Du har rett til å bestemme over deg selv og kroppen din.

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet

Syns det er omvendt. Jeg fikk barn for min egen glede. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

HVORDAN kan det egentlig være egoistisk å ikke ønske å ha barn og la være? Hvem er det som lider fordi vi barnløse ønsker å la være? Jeg forstår ikke, fordi for meg så er det ofte veldig egoistisk å ønske seg barn. Folk jrg kjenner som har ingenting på stell og ser på barn som det neste prosjektet i livet som skal gi de glede. Ei venninne som fikk 4 barn fordi "da er jeg aldri alene senere", folk som får barn for å styrke forholdet, folk som får barn så ikke stebarn er de eneste ungene der osv.

Hva er èn grunn til å få barn som ikke er ego?

Anonymkode: affdf...9b7

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

HVORDAN kan det egentlig være egoistisk å ikke ønske å ha barn og la være? Hvem er det som lider fordi vi barnløse ønsker å la være? Jeg forstår ikke, fordi for meg så er det ofte veldig egoistisk å ønske seg barn. Folk jrg kjenner som har ingenting på stell og ser på barn som det neste prosjektet i livet som skal gi de glede. Ei venninne som fikk 4 barn fordi "da er jeg aldri alene senere", folk som får barn for å styrke forholdet, folk som får barn så ikke stebarn er de eneste ungene der osv.

Noen mener vel at da tenker man bare på seg selv og tar ikke ansvar for andre. De med barn blir sikkert også litt usikre på om valget deres var riktig likevel og sier da at det er egoistisk, kanskje de sier det for å føle seg bedre. Men enig med deg. Det er ikke egoistisk.

• Liker 1
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Det er vel egentlig mer egoistisk å få barn, enn å ikke få barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Lurer på dette da det av og til er folk som kommenterer sånne saker på nettet, og de gir utrykk for at det er veldig egoistisk. Lurer på om de hadde sagt det om det snakket med personen i virkeligheten… Kjenner du noen? Jeg syns ikke det er egoistisk. Har vel ikke blitt fortalt direkte at det er egoistisk, men jeg og samboer ønsker ikke barn nå hvertfall. Opplever litt press fra de rundt oss. Det er slitsomt.

Tvert imot. Det er ingenting som er mer egoistisk enn å få barn. 

Anonymkode: f66d7...1fd

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet

På en måte er det jo egoistisk å få barn, for man gjør det jo for egen glede. MEN når man får barn velger man å leve på en uegoistisk måte resten av livet, men man velger å leve for å kun tenke på seg selv hvis man ikke ønsker barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De som sier det er gjerne de som synes livet er tøft med barn, og kjenner på en misunnelse når noen «slipper unna» og kan «gjøre det de har lyst til».

De glemmer at man kan velge helt selv om man vil ha barn eller ikke, og de er kanskje ikke så fornøyd med valget sitt.

Anonymkode: ac53c...b62

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

De aller, aller fleste valgene vi mennesker gjør er på en eller annen måte egoistisk. Vi tar valgene fordi vi ønsker, fordi vi får en god følelse av det, fordi vi kan hjelpe noen etc. 

Barn/ikke barn er ikke noe annerledes. Man skal ikke få barn om man ikke ønsker seg det, for det er krevende og noe du har ansvar for de neste 18 årene, minst. Du må jo velge ditt liv. Ikke bry deg om hva andre sier og mener.

Anonymkode: e64a3...9f6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Noen mener vel at da tenker man bare på seg selv og tar ikke ansvar for andre. De med barn blir sikkert også litt usikre på om valget deres var riktig likevel og sier da at det er egoistisk, kanskje de sier det for å føle seg bedre. Men enig med deg. Det er ikke egoistisk.

De som mener det har jo ingen forutsetning for å si det, bare fordi en ikke har barn betyr ikke at en ikke har tatt seg av eller hatt ansvar for noen, men du har rett i mange sikkert tenker så snevert. Tvert om, antall unger som ender opp med å løpe villt fritt eller som må skjøte seg selv så er det en god del foreldre som heller ikke tar ansvar for noen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Heip skrev (3 minutter siden):

På en måte er det jo egoistisk å få barn, for man gjør det jo for egen glede. MEN når man får barn velger man å leve på en uegoistisk måte resten av livet, men man velger å leve for å kun tenke på seg selv hvis man ikke ønsker barn. 

Nei, jeg har kapasitet til å tenke på andre og gi mer til omverdenen som barnløs. Ikke nødvendigvis sånn at uten barn dyrker man kun seg selv i samme grad som man ville med et barn.

Anonymkode: 17c67...4ba

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har aldri hørt noen si det.

Anonymkode: 6425a...e6f

• Liker 2
Skrevet

Landet er jo avhengig av at folk får barn, at det kommer nye generasjoner arbeidere og skattebetalere. Det kan kanskje være dette de mener med at det er egoistisk å ikke få barn?

Anonymkode: 4249f...86b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Heip skrev (10 minutter siden):

men man velger å leve for å kun tenke på seg selv hvis man ikke ønsker barn. 

Alle har ikke et godt valg. Jeg ønsker barn, men pga helsa kan jeg ikke få. Barnet vil ikke få et godt liv. Men det betyr ikke at jeg kun tenker på meg selv! Jeg har venner og familie, og blir jeg bedre vil jeg jobbe frivillig for å hjelpe andre.

Barnløs er ikke det samme som å kun tenke på seg selv. 

Anonymkode: 54141...7b5

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Egoistisk er man uansett.

Å få barn er i alle fall ren egoisme.

Anonymkode: c2ce0...271

• Liker 2
Skrevet

Har en venninne med barn som kommer med små stikk til meg av og til om dette, vet ikke om hun mener å si at jeg er egoistisk… Hun har sagt jeg kan ikke kjøpe noe til meg selv jeg, hvis vi av og til har møttes i byen og jeg foreksempel har kjøpt mer en ny genser. Eller jeg kan ikke slappe av jeg. Jeg kan ikke se på tv når jeg vil jeg, jeg kan ikke spare penger jeg. Begynner å bli litt lei disse kommentarene… 😒

• Hjerte 3
Skrevet

Alle er litt egoistiske. Også dem som ønsker at andre skal få barn. Jeg hadde synes det var utrolig trist om min søster ikke fikk barn, fordi jeg ville bli tante. Jeg er derfor glad for at hun ønsket det, men hadde respektert det dersom hun ikke ønsket det. Med litt savn kanskje, men det måtte jeg ha håndtert. 

Jeg har barn, men synes ikke det er urimelig egoistisk å ikke få barn, selv om andre ønsker at man skal få det. Jeg synes det er lurt å ikke få barn om man ikke ønsker det. 

Anonymkode: 397e9...3b5

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Å føre livet videre slik at arten fortsatt finnes - akkurat det samme som andre levende vesener gjør.

Og dét er like egoistisk som å leve, rett og slett å eksistere.

Anonymkode: aecbd...dbb

• Liker 1
Skrevet

Si meg, er det ingen her som følger med i samfunnsdebatten i det hele tatt? Det fødes for få barn i Norge, og det er et alvorlig problem. Så ja, det er egoistisk å ikke få barn, fordi man ikke bidrar til neste generasjon, men satser på at andres barn skal forsørge deg når du er pensjonist. 

https://www.dagsavisen.no/debatt/leder/2021/03/15/vi-trenger-en-politikk-for-a-fa-flere-barn/  

Anonymkode: 70a57...1b7

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...