Gå til innhold

"Sikkert godt å komme seg ut litt" - hvordan skal man svare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det er godt ment. Jeg vet at jeg er heldig som har venner og familie som fremdeles bryr seg. Men jeg sliter med smerter og utmattelse, og har ikke kapasitet til å komme meg ut litt. Jeg opplever det som mas, og disse meldingene, som jo bare er hyggelig ment, ender opp med å bli en belastning som tar den lille restenergien jeg kan ha en dag. Jeg vil at de skal forstå, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få det til. 

Anonymkode: ab7f7...ba8

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må sifra, fortelle hvordan du må ha det.

Anonymkode: efde7...f82

Skrevet

Du sier det som det er. «Jeg blir dessverre bare mer utmattet av slik. Det jeg har behov for er hvile, hjemme» 

Anonymkode: 07503...404

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Orket ikke å skrive så mye, men jada jeg har sagt fra. At jeg ikke har kapasitet, at jeg blir mer utmattet. Men det kommer liksom igjen og igjen, og igjen ... "Sikkert bra for deg å ..."

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som de tror du er deprimert. Hvorfor må du svare så mye? 

Anonymkode: 14a0d...ae3

• Liker 2
Skrevet

Føler så med deg! Jeg sliter ikke med det samme som deg, men har angst og en kraftig depresjon som gjør at jeg per nå er 100% sykmeldt. Er rart hvor mange som har en mening om hva jeg bør gjøre. «Det hadde vært godt for deg å komme på jobb igjen», «du må bare tenke positivt», «du må kutte ut det som ikke gjør deg godt» «du må bare….» 

Anonymkode: c4e2e...3c0

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Nei, det er ikke lett for dem å forstå når de ikke vet hvordan du har det. De kan bare gjette og føle seg frem. Prøver å gi deg oppmuntring, men feiler. Vet ikke hva de skal si og kommer med et (dårlig) råd. Det blir kanskje slitsomt for deg å forklare hvordan du har det? Kanskje du kan si: Ja, det ville jeg ha gjort, men jeg er dessverre for syk til det nå. Et kort, men bestemt svar.

Anonymkode: 48ba2...5cb

• Nyttig 3
Skrevet

Svar «ja, det er fint å gjøre når man har kapasitet». 

Og så kan man si høflig «jeg skjønner rådet er ment for å oppmuntre og hjelpe, men jeg må hensynta de rådene spesialistene gir meg». 

Anonymkode: 86c68...4e1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville bare sagt: Takk for oppmuntrende ord.

Du skylder ingen noen forklaring.

Anonymkode: dac22...485

• Liker 2
Skrevet

Enig med personen over. Også må du lære deg og la det gå, og blokkere det ut :) 

Anonymkode: 9e5e8...bf9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vet at det er godt ment. Jeg vet at jeg er heldig som har venner og familie som fremdeles bryr seg. Men jeg sliter med smerter og utmattelse, og har ikke kapasitet til å komme meg ut litt. Jeg opplever det som mas, og disse meldingene, som jo bare er hyggelig ment, ender opp med å bli en belastning som tar den lille restenergien jeg kan ha en dag. Jeg vil at de skal forstå, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få det til. 

De vet vel ikke hva annet de skal si og for mange kan det være terapi og komme seg ut litt.

Anonymkode: b3411...f7b

Skrevet

Svar positiv retning, det gjør deg bedre humør også.

Fortell dem at du ikke vil ha fokus på sykdommen, at du føler deg bedre hvis de fokuserer på annet enn det.

Anonymkode: bdbc9...bec

Skrevet

Forstår hva du mener. Jeg har noen sånne rundt meg og felles for dem er at de tenker mest på seg selv. De som alltid vet best for andre er egosentriske. De bare kamuflerer det gjennom at de hevder at deres ønsker er det som er best for deg. En som virkelig bryr seg om dine følelser og forstår deg vil lytte til deg når du uttrykker dine behov og respektere dem. 

Anonymkode: 9e4c5...7f1

Skrevet

Kjenner jeg ble litt trist fordi jeg kjenner meg så alt for godt igjen🙈Når noen spør om “jeg kommer meg ut”, er jeg begynt å svare”ja jeg må jo det; ellers hadde jeg vært klonet eller hatt personlig assistent”🥴Sliter med sterke smerter pga ulike tilstander og sykdommer, og utmattelsen som følger de og minimalt med søvn. Jeg ble helt satt ut da en veninne kommenterte at jeg hadde godt av å ta meg en fest, og komme meg mer ut. Jeg sliter med å holde på maten, klarer ikke sitte mer enn 15 min om gangen. Alkohol og fest er ikke i tankene mine. Bare hvordan jeg skal greie dette🥺For min del blir jeg så nedrykt av å høre slike kommentarer, at jeg innbyr ikke til så mye samvær. Har to veninner jeg trives godt med, og omgås dem og foreldrene mine. Heldigvis aksepterer de at jeg er syk💚

Anonymkode: 237ac...82c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...