Påkrevd Skrevet 27. august 2022 #1 Skrevet 27. august 2022 Jeg har fått noen små gule dyr som sitter overalt på en plante i hagen. Noen som vet hva det er, og har tips for å bli kvitt dem?
Million Skrevet 27. august 2022 #2 Skrevet 27. august 2022 (endret) Det er en type bladlus. Veldig vanlig å få lus på planter i hagen, dessverre. Enkelte sorter planter er mer ettertraktet av bladlusa enn andre, antagelig pga "smaken" på plantesaften eller hvor søt den er. Det eneste som fungerer ordentlig, er insektgift som du sprayer på stedet. Fås kjøpt på plantesenter som Plantasjen etc, men det er dessverre veldig dyrt. Det er ikke så miljøvennlig heller, og dessverre tar jo sånt insekter som vi vil beholde i tillegg, som marihøner. Marihøner spiser jo bladlus. Du kan forsøke å samle marihøner fra steder som er kjent for å ha mange (skogen, etc) og så sette dem ut i blomsterbedene dine. Det er en langsom metode, så klart, og marihønene kan også finne på å fly fra matfatet. Noen sverger til grønnsåpevann, som fylles på sprayflaske og sprayes på. Min erfaring med dette er ikke noe særlig. Bladlusa var tilbake dagen etter eller noe sånn. Jeg brukte low-tech metode en del, for å spare miljøet for insektgift. Tok rett og slett og klemte/skviste bladlusa ihjel med fingrene, klemte godt rundt hele stilkene der de satt i grupper. Ekkelt i starten, ja, men man blir tøffere. Så skyller man bare av de døde lusene med hageslangen etterpå (og skyller fingrene samtidig). Her er en dansk artikkel om bladlus i hagen og metoder for å bli kvitt dem. Bilde fra artikkelen: Endret 27. august 2022 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #3 Skrevet 27. august 2022 Jeg pleier å lage en blanding av vann, grønnsåpe, rapsolje og oppvaskmiddel. Tar blandingen i en sprayflaske og sprayer. Lusene dør kjapt. Anonymkode: cb3b9...5f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå