Gå til innhold

Forskjell på dusj og et bad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I virvar av strømpriser og tillegg/pålegg her og der…finner jeg ikke fram…🤪

Om man fyller et badekar på 7 minutter eller dusjer i 7 minutter koster det vel det samme?

Såfremt man ikke etterfyller badekaret selvfølgelig.

Anonymkode: 90f60...152

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, mengden vann er jo det avgjørende, myndighetene vet ikke om du er i dusjen eller badekaret håper jeg 😅 

Jeg har aldri egentlig tenkt over om jeg bruker mest vann i dusj eller bad, men kan jo testes neste gang ved å dusje i badekaret med proppen i. Fordelen med bad er at man kan bli liggende så lenge man vil etter det er tømt, uten at det koster noe ekstra.

Anonymkode: bbfdc...2c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at kranene tapper vann like fort, og du bruker like varmt vann, så ja. 

Tapper et bad akkurat nå. Men vet det koster meg mer enn det trippelte av en rask dusj. Så her betaler jeg også for en time med velvære :)

Anonymkode: 195a7...afc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nei. Du har jo vannet på full guffe for å fylle badekaret, mens dusjhodet er annerledes og mange har sparedusj. Jeg dusjer aldri med full guffe på dusjen. Så for meg ville dusjen blitt rimeligere.

Du må sjekke hvordan dette er på ditt bad, bruker du samme dusjhode med lik kraft på å fylle badekaret så ja da kan du anta det koster det samme.

Anonymkode: c5cb0...937

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, mengden vann er jo det avgjørende, myndighetene vet ikke om du er i dusjen eller badekaret håper jeg 😅 

Jeg har aldri egentlig tenkt over om jeg bruker mest vann i dusj eller bad, men kan jo testes neste gang ved å dusje i badekaret med proppen i. Fordelen med bad er at man kan bli liggende så lenge man vil etter det er tømt, uten at det koster noe ekstra.

Mente selvsagt etter det er fylt 😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å dusje er billigere 

Anonymkode: a976f...311

Forklar hvorfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

I virvar av strømpriser og tillegg/pålegg her og der…finner jeg ikke fram…🤪

Om man fyller et badekar på 7 minutter eller dusjer i 7 minutter koster det vel det samme?

Såfremt man ikke etterfyller badekaret selvfølgelig.

Like billig/dyrt om vannmengde og vanntemperatur da det ble fyllt på er den samme. 

Endret av skrue
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forklar hvorfor

Enkel matte. 

Som regel større trykk i krana på badekaret, da karet fylles raskere. Så du kan selvfølgelig ikke kun sammenligne minutter.

Å fylle et badekar krever varmere vann, da varmetapet er større.

Å fylle et badekar tar mer tid enn en rask dusj. 

Om du vil teste hjemme hos deg; legg dusjhodet oppi en bøtte. Still begge inn på 37 grader. Sett på nedtelling. Så ser du hvor mye vann du får i badekaret kontra dusjen, og om vannet i badekaret er varmt nok for et behagelig bad. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt dusj uansett pris. Å sitte og marinere i egen møkk er ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nebbete fugl skrev (Akkurat nå):

Ville valgt dusj uansett pris. Å sitte og marinere i egen møkk er ikke noe særlig.

Høres jo ut som om du lever på den tiden der man tok et bad en gang i uka 😅

Har jeg svettet heftig skyller jeg raskt av meg før jeg hopper i badekaret. Men ellers består vel møkka bare av litt krem- og deorester fra dagen før, og litt svette som ikke lukter en gang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nebbete fugl skrev (42 minutter siden):

Da burde du dusje oftere så du ikke blir så møkkete… Og så er det vanlig (for meg og mange andre) å dusje og vaske kropp og underliv etter et bad slik at man får av badeoljen.

Anonymkode: 177b7...6d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvor mye du skal fylle i badekaret. Men tror nok dusj er billigst. Når jeg dusjer om morgenen vasker jeg bare håret kjapt med shampoo, såper meg inn og skyller. Bruker maks 3 minutter.

Anonymkode: 7e4ab...fd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forklar hvorfor

Fordi du bruker langt mindre varmt vann nesten uansett. Om den som har 2 fungerende hjerneceller og gjør omtrent følgende! Går inn i dusjen, setter på varmt vann, fukter hele kroppen og håret! Så skrur du av varmvannet, tar såpe og vasker deg med den! Så skyller du vekk såpen med varmt vann igjen. Gjenta prosessen en gang til. Så stenger du av varmtvannet og tørke deg med et håndkle. Selve prosessen tar ikke mer en 2 minutter og du er skinnende ren! Alt ut over dette er sløsing.

Jeg tipper at  bruker sånn omtrent noen liter vann på dette her. Fylle et badekar tar i alle fall 150 liter varmt vann. Du kan kjøre dusjprosessen der også :) Men det er langt mer ubehagelig fordi du får ikke den varme luften som varmtvannet gir fra seg i et lukket dusjkabinett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mente selvsagt etter det er fylt 😆

Jeg stusset lenge på hvorfor man skulle ønske å ligge i badekaret etter det er tømt 😂

Anonymkode: af704...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg stusset lenge på hvorfor man skulle ønske å ligge i badekaret etter det er tømt 😂

Anonymkode: af704...f3a

Da er det jo helt gratis 😊 med mindre man skrur på lyset da 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enkel matte. 

Som regel større trykk i krana på badekaret, da karet fylles raskere. Så du kan selvfølgelig ikke kun sammenligne minutter.

Å fylle et badekar krever varmere vann, da varmetapet er større.

Å fylle et badekar tar mer tid enn en rask dusj. 

Om du vil teste hjemme hos deg; legg dusjhodet oppi en bøtte. Still begge inn på 37 grader. Sett på nedtelling. Så ser du hvor mye vann du får i badekaret kontra dusjen, og om vannet i badekaret er varmt nok for et behagelig bad. 

Lurt…skal sende beskjeden videre til den kverulerende poden😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (59 minutter siden):

Fordi du bruker langt mindre varmt vann nesten uansett. Om den som har 2 fungerende hjerneceller og gjør omtrent følgende! Går inn i dusjen, setter på varmt vann, fukter hele kroppen og håret! Så skrur du av varmvannet, tar såpe og vasker deg med den! Så skyller du vekk såpen med varmt vann igjen. Gjenta prosessen en gang til. Så stenger du av varmtvannet og tørke deg med et håndkle. Selve prosessen tar ikke mer en 2 minutter og du er skinnende ren! Alt ut over dette er sløsing.

Jeg tipper at  bruker sånn omtrent noen liter vann på dette her. Fylle et badekar tar i alle fall 150 liter varmt vann. Du kan kjøre dusjprosessen der også :) Men det er langt mer ubehagelig fordi du får ikke den varme luften som varmtvannet gir fra seg i et lukket dusjkabinett.

2 fungerende hjerneceller…? Så sint a gitt? Unødvendig.
Alle tenker ikke like logisk som deg til en hver tid…alle kan ikke være like smarte som deg…🤪…men de fleste er nok mer sympatiske enn deg, Sheriff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (7 minutter siden):

2 fungerende hjerneceller…? Så sint a gitt? Unødvendig.
Alle tenker ikke like logisk som deg til en hver tid…alle kan ikke være like smarte som deg…🤪…men de fleste er nok mer sympatiske enn deg, Sheriff!

Kommer bare med velmenende råd når strømmen koster 7 kroner kwt og stigende. Men vil man fylle badekaret med 150 liter varmt vann er det bare å kjøre på :)  Diskutere hva som er mest økonomisk er meningsløst, for det sier seg selv. Derfor min satt på spissen formulering :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at du bruker like mye varmtvann, vil det lønne seg med badekar. Siden du kan la vannet være i badekaret etterpå, vil det varme opp lufta på badet. 

Anonymkode: 744b4...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...